Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:29

Voor je kruipruimte kan ik je Drowa(Gebroeders de Vries uit Dokkum) van harte aanbevelen.
Wij hebben dit ook in de kruipruimte en meerderen in de familie inmiddels ook. En iedereen is bijzonder positief!
Het is gemakkelijk aan te brengen en ook gemakkelijk weer te verwijderen(bij bijvoorbeeld lekkage o.i.d.)
Wij hebben zelf het dak geïsoleerd met platen en de spouw is nog leeg.. dat staat nog op de planning

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 13:33

Bedankt voor de tip :) Zal het eens onderzoeken.

Mochten we er voor kiezen de dakisolatie zelf te doen dan zou dit ook een optie voor de kruipruimte zijn. Heb je enig idee wat de kosten hiervan zijn?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 15:48

Zojuist is het tweede isolatiebedrijf langsgeweest. Deze heeft gekeken naar het dak en de kruipruimte.

Kosten voor dakisolatie (folie) zou dik 3600 euro zijn. Hierbij moeten we zelf vooraf het verlaagde plafond op zolder verwijderen en de knieschotten weghalen. Ook moeten we het naderhand zelf nog afwerken met gipsplaten.

Volgens deze partij kan de kruipruimte niet geïsoleerd worden omdat er halverwege dus een constructie muur zit en hier willen ze geen gat in boren, ivm risico's stevigheid.

Al met al alleen maar meer vraagtekens dus :') Volgens het bedrijf van vrijdag zou het geen enkel probleem zijn om een gat in de muur te maken, al zouden ze er het liefst onder door graven.

De dakisolatie viel mij ook wel iets tegen. Vooral omdat het afwerken met gipsplaten volgens mij haast het meeste werk is.. Zelf doen is dan wellicht toch aantrekkelijker.

Ook heb ik er geen seconde over nagedacht dat de knieschotten weg zouden moeten.. Achteraf wel logisch natuurlijk anders kun je niet tot aan de vloer/punt isoleren :o

superpony

Re: Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:23

Ligt er ook aan hoeveel m2 het is natuurlijk.

Tja, ze zullen de verantwoordelijkheid wel niet willen nemen om door een draagmuur te gaan. Dat snap ik wel.

Kunnen ze niet net als met spouw vullen, gaten van bovenaf maken en de kruipruimte opvullen? Dan heb je kleine gaten die makkelijker dicht te maken zijn, lijkt me?

Is de isolatie van de vloer wel echt nodig?

Wij hebben gekozen om geen beton te storten overal, maar diverse opties besproken. Tegen ons werd gezegd dat isolatie onder beton in combinatie met vloerverwarming bijv zijn voor-en nadelen heeft.

En er is ook een systeem die je in isolatiematten legt en je al geen warmte naar onderen verliest.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 17:32

De kruipruimte van bovenaf vullen lijkt me niet echt een optie. Ik heb er net een nieuwe dure laminaatvloer in liggen, om die er nou weer uit te halen is ook wat zonde.

Isolatie van de kruipruimte zou wel prettig zijn aangezien deze vrij vochtig is. Ik heb trouwens geen vloerverwarming.

Het bedrijf van vrijdag gaf mij de indruk dat het de normaalste zaak van de wereld was dat er een tussenmuur in zat. Zij maken daar dan of een gat in, zodat de slang er precies doorpast, of ze graven onder de muur door. Ik weet dat ze dit bij de broer van mijn collega ook hebben gedaan. Ik heb echt een 13 in een dozijn huis dus kan me haast niet voorstellen dat is een uitzonderlijke situatie is..

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:58

Dus het gaat om een klein gaatje voor een slang? Dat lijkt me ook echt geen issue. Dan zou je ook niks een beetje groter kunnen ophangen aan een draagmuur of bv. een spouwmuur kunnen isoleren want dan boren ze ook tig gaten waar een slang doorheen gaat.
Sommige bouwbedrijven vertellen zulke onzin, of hebben idioot hoge prijzen nu. Je moet er gewoon echt een aantal uitnodigen, goed vergelijken en misschien ook wel een gewone aannemer of bijvoorbeeld een plafondafbouwer ipv een isolatiebedrijf. Die kunnen soms net wat efficienter en flexibeler zijn ook qua andere werkzaamheden. Uiteindelijk kom je er dan ook wel achter wat het handigste en beste is op basis van waarschijnlijk flink uiteenlopende adviezen :D.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 20:41

Nou het zal vast iets groter zijn dan een tuinslang, maar ze slaan vast niet de hele muur weg :+

En er zijn natuurlijk wel meer onderbrekingen in zo'n dragende muur.. De deur tussen de hal en de kamer bijvoorbeeld al..

Maargoed.. Ik moet nog maar even goed op onderzoek uit en het een en ander vergelijken en meningen verzamelen. Is het allemaal toch nog een stuk ingewikkelder dan ik dacht :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:18

Tja ik weet natuurlijk niet hoe groot zo'n slang is maar wat ze boren voor spouwmuurisolatie is ook niet zo groot. Een deur daar zit als het goed is wel een rolllaag of een betonnen latei ofzo boven die de boel opvangt maar dat is ook wel een heel veel groter gat. Ik heb echt nog nooit gehoord dat voor een gat voor de afzuiging oid in eem muur er een constructeur en verstevigen aan te pas moest komen. Ze zouden het gat daarna ook wel weer kunnen vullen lijkt me?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:13

Wij hebben zelf een fundering geplaatst en ook een tussenmuur. Maar we hebben er ook al rekening mee gehouden dat we er nog bij kunnen dmv een luik. Die ligt halverwege beide kanten.

In Amsterdam hebben wij ooit een gat gemaakt voor een rioolbuis. Ook in een draagmuur waar nog 4 verdiepingen op rustten. Staat 30jr later nog steeds overeind.

Ik snap dat je de laminaat niet wil verwijderen, maar als je snel, makkelijk en niet te duur wil isoleren is het misschien toch een optie aan de zijkanten een stuk te verwijderen. Je hoeft niet alles eruit te halen denk ik.

Kunnen ze ook niet van buitenaf erbij? Hier liggen de roosters van de kelder boven maaiveld.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:19

Je hebt het over dak isoleren.
Heb je schuin dak op de (berg)zolder of zijn dit slaapkamers.
Als het alleen dient als bergzolder, dan is het interessanter en voordeliger om de vloer van de zolder te isoleren..
Heb je deze ruimte echt in gebruik, dan is het dak inderdaad beter.

Ik heb trouwens het topic niet doorgelezen, dus als dit al gezegd is... :o

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:34

Heb ook niet alles doorgelezen maar wil je wel even nog een belangrijke tip meegeven!
Ga meteen voor alles isoleren. Een volledig niet geïsoleerd huis heeft minder vocht- en schimmel problemen dan een half geïsoleerd huis, net omdat je de warmteverlies-verschillen veel groter gaat maken.
Praat met een professional over mogelijke koude-bruggen en hun impact, want als je een belangrijk streepje overslaat kan je echt binnen de paar jaar enorme problemen gaan krijgen met schimmel die je echt niet makkelijk meer opgelost krijgt.

Als je gerichter advies wil, mag je mij altijd een pb doen, ik ben zelf architect dus heb behoorlijk wat verstand van wat je best moet doen (iets minder van de budgetten, maar heb er wel noties van)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:00

Wij willen ook het huis gaan isoleren. Het dak heeft mijn man zelf gedaan toen we hier kwamen wonen. En Dubbel glas HR++ zit ook bijna overal, nog 2 badkamer ramen en dan is t af.

Nu willen we vloer en spouwmuurisolatie laten doen. We hebben van 2 bedrijven een offerte en vrijdag komt er nog een bedrijf. Beide bedrijven hadden hetzelfde voor de spouwmuur. Maar voor de vloer had de een open cellig watergedragen pur en de ander HR IsoSpray HFO. Weet iemand hier wat beter is? Wij hebben een droge kruipruimte met houtenvloer.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:07

Nog een tip: wij hebben afgelopen week een energie-adviseur laten komen. Zij kon nuttige tips geven over wat en waarmee je het beste kon isoleren. Via onze gemeente kon dat voor €25, dus vond dat wel de moeite waard.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:19

Wij hebben boven zelf geïsoleerd.. maar wat de kosten waren, dat is een goede vraag..
We hadden Knauff glaswol 120mm en op de meeste plekken eerst nog EPS isolatieplaten er op gedaan.
Daarna moet er uiteraard ook nog weer of behang op, of stucen/verven. Die kosten heb je er dan ook nog weer bij

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:54

blijven vergelijken qua bedrijven, waar de ene 4600 zonder afwerking vroeg voor mijn dak had de andere 3300 inclusief gipsplaten afwerking en afdekken van de vloeren enz. Ze vragen maar wat.
Met de kruipruimte had ik hetzefde. Ene bedrijf wou er niet aan terwijl de andere zei, gewoon een gat onder de muur maken en doorgaan.

Vergelijken loont. Geef niet op, laat zeker 3-4 bedrijven komen want het is echt de moeite waard. en de subsidie is zo moeilijk niet als men beweert. Je hebt het in 10 minuten ingevuld en dat scheelt je een paar honderd euro. Zeker als je het dak ook laat doen

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:22

Bedankt voor alle tips en ideeën, dat helpt echt :)

@DanielleB Ik zit nu inderdaad ook te kijken naar Knauff Glaswol, dit zelf plaatsen door middel van houten latjes en afwerken met gipsplaten. Dat scheelt me zo een paar duizend euro in vergelijking met de offerte van meer dan 3600 euro.

Het is overigens een schuin dak en op zolder zit nog een slaapkamer en witgoedruimte. De vloer isoleren is dus helaas geen optie. De trap naar zolder is ook nog eens een open trap dus vrij veel warmte stijgt toch op.

Op 25 februari had ik een online aanvraag ingediend bij Nederland Isoleert, hier kreeg ik direct een mail terug met de mogelijkheid online een afspraak in te plannen. Eerst volgende mogelijkheid was 22 maart, vond ik wat laat, maar a la. Bevestiging gekregen, op maandag 22 maart tussen 11.15 en 13.15 zou er iemand langs komen. Dus ik die hele dag vrij gepland.

Belt er nu net vanmorgen (18 maart!) een telefoniste van Nederland Isoleert.. ''Ja u heeft online een aanvraag gedaan en hiervoor wil ik graag een afspraak inplannen.'' Dus ik aangegeven dat ik al een afspraak heb staan voor komende maandag.. Zegt ze; '' Oh nee.. ja.. als de website zelf afspraken inplant dan komt dat niet in onze agenda te staan. Nee 22 maart lukt niet meer, de eerst volgende mogelijkheid is op 12 april''. |o

Conclusie.. Dikke afrader :+ Heb maar vriendelijk bedankt. Als het nu al zo gaat..

Heb nu nog een bedrijf uitgenodigd voor Drowa Chips in de kruipruimte. Ik denk dat het uiteindelijk dus kiezen wordt tussen Drowa Chips of Neo Pixels in de kruipruimte en dat we het dak dan zelf gaan doen.

Helaas dan dus geen subsidie.