De *** geschrokken van de energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: De *** geschrokken van de energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:41

Wel hele aparte bedragen in mijn essent app gezien maar dat werd netjes rechtgetrokken. Daar had ik toen ook een topic over geopend.
In mijn nieuwe woning wel weer een oude meter. Vind ik toch wel weer fijn. Dat snap ik tenminste

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:53

Oh wat een nachtmerrie, hier ook meter wissel gehad. Heb er bovenop gestaan ivm de standen. Krijg ook iedere maand netjes de standen door en ik houd ze bij. Maar toch ik knijp hem best wel. Heb maandbedrag omhoog gegooid al voor de zekerheid. Ander huis en veel meer op stroom nu inclusief koken, deels verwarmen en een sauna. Geen idee hoe het verbruik zich verhoudt nog tov de zonnepanelen.

Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt. "Even" 2300 euro heb je ook zo "even" liggen -O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:56

karuna schreef:
"Even" 2300 euro heb je ook zo "even" liggen -O-

Lijkt wel of bedrijven dat altijd van je verwachten :\

Wij hebben dat meestal ook niet 'even' extra

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:02

Ben benieuwd sinds vandaag slimme meter geïnstalleerd, maar wel even voor de zekerheid van te voren foto gemaakt van de standen.

En had trouwens ook melding gehad dat ik de standen moest doorgeven dus ook gelijk gedaan. Krijg ik de melding dat de standen lager zijn dan geschat. :')

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:12

Hier is het ook heel vreemd gegaan dit jaar. Ik kom normaliter altijd rond nul euro uit elke maand check ik hoe het verbruik is en vanaf juni begonnen ze bij te zeggen dat ik meer moest gaan betalen om geen eind afrekening te krijgen. Ik snapte er geen zak van... Het was zomer!.. Maja december heb ik toch maar 265 afgetikt om m'n eind afrekening te halveren...

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:13

Het is erg hoog, maar kan door verschillende factoren komen.

Hoe oud is je ketel? Als ze de 12 jaar voorbij gaan kan dit voor verhoogd verbruik zorgen. Hoeft niet natuurlijk, maar is vaker wel dan niet zo. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat ongeveer 80% van je gasverbruik in de 'koude' maanden plaatsvind. Als er ineens iemand doorlopend thuis is gaat de verwarming vaak wat vaker aan overdag en dan gaat het hard.

Super zuur, maar eerlijk gezegd zie ik niks extreems. Wel zou een ketelcheck het waard kunnen zijn, of de meterstanden van oude naar nieuwe meter laten nakijken. Soms denkt een systeem dan namelijk dat een meter 'over de kop' is gegaan als de volgende meterstand ineens dicht boven 0 ligt.

Ik ben al een tijdje uit het energiewereldje maar deze dingen weet ik gelukkig nog. Hopelijk kan je er iets mee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 15:17

Ketel is van eind 2019.
Niets extreems? Dus jij vindt het niet extreem dat ik blijkbaar in een half jaar ineens 5x meer stroom verbruik dan normaal in een jaar? :=
Daarbij gaat het vooral over stroom en niet over gas :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:17

Geen plantjes door iemand anders die jullie stroom getapt heeft? :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:18

Daihyo schreef:
Ketel is van eind 2019.
Niets extreems? Dus jij vindt het niet extreem dat ik blijkbaar in een half jaar ineens 5x meer stroom verbruik dan normaal in een jaar? :=
Daarbij gaat het vooral over stroom en niet over gas :)

Je zou bijna denken dat er ergens een paar plantjes staan

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:19

xxCYNNxx schreef:
Die slimme meter heb ik om die reden afgelopen jaar geweigerd; iets teveel verhalen gehoord van mensen die na plaatsing van de meter ineens bij de eerstvolgende jaarafrekening een mega bedrag bij moesten betalen.

Overigens; zelf een keer mee gemaakt, jaren terug, dat de meteropnemer van eneco de verkeerde stand wilde doorgeven. Gelukkig voor mij zei hij de getallen hardop en keek ik toevallig mee. Had hij mooi 2 getallen omgedraaid die mooi even 200 kuub in mijn nadeel was geweest. Sindsdien kijk ik ook trouw mee en controleer de stand die doorgegeven wordt.

Lijkt mij dat bij ts er ook iets fout is gegaan met de meterstand. Een lek kan het niet zijn; die zou na plaatsing van de meter er nog steeds zijn geweest en volgens de slimme meter is het verbruik gewoon normaal. Lijkt mij hier ook dat er getallen zijn omgedraaid, iets wat de energiemaatschappij ook moet inzien, gezien jullie verbruiksgeschiedenis in dezelfde woning.

Niks naar jou persoonlijk, maar ik krijg daar altijd een klein beetje jeuk van.

Het hoge verbruik ligt namelijk zelden aan de nieuwe, slimme meter. Deze zijn ontzettend nauwkeurig, in tegenstelling tot vaak al oude 'traditionele' meters. Die gaan met enige regelmaat vanwege slijtage langzamer lopen dan dat ze eigenlijk zouden moeten, met uiteindelijk dus een vertekend verbruik tot gevolg.

Daarnaast is het 'over de kop' verhaal ook best vaak van toepassing. Als de eindstand van TS rond de 55000 lag en vervolgens dicht bij 0, kan een meter denken dat deze tot 99999 is gegaan en daarna weer bij 0 begonnen. Dit kan als het goed is eenvoudig door Liander bevestigd worden waarna een correctie bij Eneco een kleine moeite is. :-)

Edit: sorry zie nu pas de reactie van ts dat het vooral over stroom gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 15:21

karuna: Dan zou het toch niet per 18 juni ineens weer normaal zijn? Ik zou ik niet weten wie en hoe overigens. Voor zover ik weet worden hier geen plantjes gekweekt. Alle bewoners zijn actieve bewoners van de appartementen in mijn trappenhuis.

In dit geval geloof ik ook niet dat de slimme meter het probleem is. Het verbruik na de slimme meter is namelijk wel iets hoger, maar compleet verklaarbaar.
Het gaat juist om de periode tussen de vorige afrekening (meterstand door mij doorgegeven) en de meterstand bij de plaatsing van de slimme meter.
Liander is nog steeds onbereikbaar.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:30

Nou da's ook apart, ik heb er net nog heen gebeld. Tel. 088 542 64 44 en dan optie 5 en daarna optie 3. Dan krijg je zeker iemand aan de lijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 15:33

We hebben contact nu :j
Hij is het aan het uitzoeken.
Edit: Ik had het verkeerde nummer via Eneco gekregen, voor grootgebruik. Nu is het wel grootverbruik, maar niet het grootverbruik wat ze bedoelen (bedrijven) :+
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 04-01-21 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:34

Als je alle stekkers eruit trekt en dan kijkt bij welk apparaat je radartje sneller draait? Misschien zit er ergens een lekkage(kan dat eigenlijk wel met electra?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:40

purny schreef:
Als je alle stekkers eruit trekt en dan kijkt bij welk apparaat je radartje sneller draait? Misschien zit er ergens een lekkage(kan dat eigenlijk wel met electra?)

Ze heeft inmiddels een nieuwe meter, dus dat lijkt me sterk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:42

Raar heel raar. Vorige stand door jullie opgemeten is wel ok geweest?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:42

Caira schreef:
purny schreef:

Dan nog zou ze de dagstanden in de gaten kunnen houden.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:43

purny schreef:
Caira schreef:

Dan nog zou ze de dagstanden in de gaten kunnen houden.

Maar het gaat niet om nu, het gaat om tot 18 juni

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:44

Toen mijn zoon overstapte naar een nieuwe energie leverancier kreeg hij bericht dat zijn maandbedrag 3600 euro werd , ze hadden het verbruik van alle appartementen genomen ipv een deel. Hij verbruikt nauwelijks iets dus grote schrik.
Maar zulke domme fouten worden er dus gemaakt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:48

Amethyst_ schreef:
Het is erg hoog, maar kan door verschillende factoren komen.

Hoe oud is je ketel? Als ze de 12 jaar voorbij gaan kan dit voor verhoogd verbruik zorgen. Hoeft niet natuurlijk, maar is vaker wel dan niet zo. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat ongeveer 80% van je gasverbruik in de 'koude' maanden plaatsvind. Als er ineens iemand doorlopend thuis is gaat de verwarming vaak wat vaker aan overdag en dan gaat het hard.

Super zuur, maar eerlijk gezegd zie ik niks extreems. Wel zou een ketelcheck het waard kunnen zijn, of de meterstanden van oude naar nieuwe meter laten nakijken. Soms denkt een systeem dan namelijk dat een meter 'over de kop' is gegaan als de volgende meterstand ineens dicht boven 0 ligt.

Ik ben al een tijdje uit het energiewereldje maar deze dingen weet ik gelukkig nog. Hopelijk kan je er iets mee!

Niets extreems? Ik woon in een huis van 140 m^2, niet top geïsoleerd, elektrische kachel staat hier nu continue aan want thuiswerken en ik betaal niet eens 2300 euro per jaar, laat staan dat je dat bedrag moet bijbetalen bovenop de normale regeling.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 15:50

-O-
Helaas.

De standen die zijn doorgegeven kloppen. De fout zit 'm in de nota van 2019 en de stand van eind 2019. Ze hebben de geschatte stand nooit gecorrigeerd met de werkelijke stand, waarop het maandbedrag aangepast had moeten worden. Dit is gecorrigeerd met de nota van 2020 door.
Voor 2019 had ik bij moeten betalen, voor 2020 is het maandbedrag niet genoeg opgehoogd omdat we uitgingen van de rekening 2019 en voor 2020 moest ik sowieso bijbetalen omdat het een duurder jaar is geweest. Alles bij elkaar opgeteld heb ik dus pech. -O-

Goede les om beter op te letten en op tijd te corrigeren :=

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:52

:wow:
Jeetje wat een enorme tegenvaller TS!
Fijn dat het nu duidelijk is waar de fout zit, maar het had toch mooier geweest als het een fout was waar niet zo’n dure rekening aan zat..

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:53

Ts ik heb je overzicht even bekeken en ik denk dat het niets te maken heeft met die slimme meter hoor. Die is namelijk op 18 juni geplaatst en het gemeten gebruik lijkt na die tijd redelijk normaal. Het probleem zit in de periode voor het plaatsen van die meter en als het goed is zijn toen de standen genoteerd door degene die de meter plaatste. Ik denk dat het daar fout is gegaan . Dat men een verkeerde stand noteerde of dat de beginstand van een eerder jaar is en niet van het laatste jaar... Denk juist dat je redelijk sterk staat als je het verbruik bekijkt van voorgaande jaren waaruit duidelijk wordt dat er iets fout is gegaan. Energieleveranciers zijn helaas meestal niet de makkelijkste met oplossen van problemen. Heb je zelf niet meegekeken en getekend voor de meterstand bij de opname toen de nieuwe meter werd geplaatst?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:53

:(:) hoe kan dat? Hoeveel is jullie verbruik dan wel? Maar pfff %)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:55

Daihyo schreef:
-O-
Helaas.

De standen die zijn doorgegeven kloppen. De fout zit 'm in de nota van 2019 en de stand van eind 2019. Ze hebben de geschatte stand nooit gecorrigeerd met de werkelijke stand, waarop het maandbedrag aangepast had moeten worden. Dit is gecorrigeerd met de nota van 2020 door.
Voor 2019 had ik bij moeten betalen, voor 2020 is het maandbedrag niet genoeg opgehoogd omdat we uitgingen van de rekening 2019 en voor 2020 moest ik sowieso bijbetalen omdat het een duurder jaar is geweest. Alles bij elkaar opgeteld heb ik dus pech. -O-

Goede les om beter op te letten en op tijd te corrigeren :=

Ah oliebol zeg! En je had en paardenpech ook :(:)