3D printen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:27

Prairy schreef:
Ik snap het concept 3D printers dus gewoon echt niet, hoe het werkt (mijn hoofd krijgt er kortsluiting van :+)


Herkenbaar! Het is voor mij net iets uit een avonturenkinderfilm :D

Maar wel heel fascinerend! Ik volg ook :)

loveslimpie

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:46

Wat leuk dit topic! We hebben van alles al geprint. Mijn vriend maakt en ontwerpt zelf zijn eigen printers. Op dit moment hebben we een formlabs SLA printer(wordt op dit moment niet veel gebruikt) en een prusa naast nog een oude zelf gebouwde. Voorkeurs materialen hier zijn PLA of nylon met fiber als het wat sterker moet zijn. :)

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:46

ikke schreef:
Dat kan in principe al. In de ontwikkeling wordt daar al heel veel gebruik van gemaakt. Probleem zit 'm voorlopig vooral in technische eisen en goedkeuring voor de weg.

Gaaf zeg. Weet je van welk materiaal dat nu geprint wordt?
Resin printen vind ik bv een erg mooie techniek, maar om het echt sterk te krijgen zul je toch glasweefsel of koolstofvezel matten er tussen moeten leggen lijkt me? Als dat compleet geprint kan worden dan krijg je volgens mij hartstikke lichtgewicht en sterk spul waar je zo'n beetje alles van kan bouwen!

Choiix, ik heb ook Cura gedownload voor het slicen. Werkt erg fijn en makkelijk. Was het installeren van de BLTouch en runout sensor goed te doen?
Wat zonde van het kromme glas! Zit die glasplaat vast op het platform, of kun je die makkelijk vervangen?

Tegen het los komen van printjes heb ik een speciale lijm mee besteld, maar tot nu toe hechten de printjes prima op de magnetische mat. Maar goede tip om bv supports mee te printen.

Sirius_, leuk zeg! Pfoe wat heeft hij er lang op moeten wachten! Fijn dat hij er nu eindelijk mee aan te slag kan :D
Haha, ik heb ook al een verlanglijstje vol staan :')

loveslimpie, wat gaaf dat je vriend ze zelf ontwerpt! Leuke hobby :D Die SLA printers lijken me erg fijn! Alleen de geur schijnt nogal sterk te zijn, hebben jullie daar geen last van?
Oh en nylon printen, gaat dat goed? Schijnt inderdaad fijn te zijn voor sterkere onderdelen.
Ik heb een rol ABS liggen voor de dingen die wat meer moeten aankunnen, maar wil nylon en PETG ook eens testen.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:23

Ik weet er niet alle ins en outs van maar ik heb wel eens iets gelezen over glasvezel versterkte prints. Hoe ze dat deden was me toen niet helemaal duidelijk.

loveslimpie

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:41

Ik vind de resultaten van SLA mooi, maar het in vaak minder sterk dan een gewone print met PLA en ik vind het altijd best een rotzooitje. De eerste resin bakken hebben best veel gelekt en dan heb je dus overal die troep liggen.. Verder moet je ook UV curen, dus er komen wel meerdere stappen bij kijken.

ABS is hier geen favoriet, nylon gaat prima, wel zorgen dat de rollen niet nat worden. Dus luchtdicht bewaren met silica gel en als ze open hebben gelegen gaan ze hier de oven in om te drogen, anders is het niet te printen.

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 16:43

Goede tip. Bewaar je alle materialen luchtdicht met silica gel, of alleen nylon?

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:22

loveslimpie schreef:
Ik vind de resultaten van SLA mooi, maar het in vaak minder sterk dan een gewone print met PLA en ik vind het altijd best een rotzooitje. De eerste resin bakken hebben best veel gelekt en dan heb je dus overal die troep liggen.. Verder moet je ook UV curen, dus er komen wel meerdere stappen bij kijken.

ABS is hier geen favoriet, nylon gaat prima, wel zorgen dat de rollen niet nat worden. Dus luchtdicht bewaren met silica gel en als ze open hebben gelegen gaan ze hier de oven in om te drogen, anders is het niet te printen.

Hhmmm, dat klinkt wat bijzonder maar hoe zit dat dan?
Nylon is toch niet hygroscopisch, voor zover ik weet.

Kun je uitleggen hoe dat zit?

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:30

Net filmpje gevolgd van iemand die een elastiekje gaat printen :) (Vooral ook om de eigenschappen te testen.) En daardoor bedacht ik eindelijk iets wat misschien wel zin heeft: een goed ontwerp als vervanging voor de elastieken bij veiligheidsbeugels. Daar is het juist niet de bedoeling dat ze alles kunnen weerstaan. Ik denk dat dat goed te doen zou zijn, dat ze aanzienlijk langer mee zouden kunnen gaan dan de huidige elastieken, en dat je dan een nieuwe set print tegen de tijd dat het nodig is. (Plus kleurtjes :) )
Ik denk niet dat het veel besparing oplevert, maar wel dat het leuker is.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:17

8nnemiek schreef:
Goede tip. Bewaar je alle materialen luchtdicht met silica gel, of alleen nylon?


Ik bewaarde alles in druk sluit zakjes met een zakje silica gel erin . Ook ouder filament kon ik zo goed printen
Esun pla en als werd vroeger gewoon geleverd met een 8 rollen in een doos, en dan een simpel plasticje om de rollen "dicht " te houden. Sommige kleuren werden ook geleverd zonder enig plastic er omheen..

Colorfabb vond ik altijd het fijnste om mee te printen

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:02

Mijn man heeft gisteren een behuizing geprint.
De "slimme" batterij van een warmtebeeldcamera was stuk. Hij heeft zelf slimme elektronica gemaakt van onder andere een power bank en voor die onderdelen een behuizing geprint waar alles netjes in past.Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:39

Dat ziet er netjes uit!

Wij hebben vandaag een kapot pedaal van de afvalbak gerepareerd. De veer is ook nog een beetje krom, maar hij werkt nu in ieder geval weer :D
Afbeelding
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14846
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:43

Briljant! Waardeer het, repareer het *\o/* Hoe maak je zoiets, kan je een kant en klaar ontwerp daarvoor downloaden en printen of moet je het origineel echt onder je prullenbak vandaan peuteren, alles opmeten en zelf digitaal namaken oid?

Nog een vraag,
Tot hoe klein kan je met zo'n apparaat zo ongeveer gaan, en dat het ook nog mooi is en mooi blijft? Vanmiddag zat ik namelijk opeens te denken: wellicht dat je ook rhinestones, studs, concho's of andere versieringen kan printen. Gaaf als je dat kan combineren met bijvoorbeeld leerbewerken, leuk voor op een tas of voor het pimpen van een hoofdstel of dekje. Zou het ook mogelijk zijn om gespen te kunnen maken, of zou dat niet stevig genoeg zijn? Dan zou je nog bijvoorbeeld middeleeuws ogende decoratieve gespen kunnen printen, gaaf voor een fotoshoot enzo. Of gewoon heel chique decorarief spul voor op western hoofdstellen en zadels.
Bweeeh ik wil ook zo'n apparaat :D

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:19


8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:26

Yes, ik hou er dus ook niet van om spullen weg te gooien, en had de pedalen al een paar keer gelijmd, maar nu we die printer hebben is het eindelijk mogelijk om zo'n dingen gewoon echt goed te repareren.
Dit pedaal hebben we zelf moeten 3D tekenen. Voor zo'n specifieke onderdelen zijn geen tekeningen online te vinden. Maar voor wat meer gangbare onderdelen zijn wel vaak tekeningen te vinden. Soms gratis, soms betaald. Zo zijn er ook veel tekeningen te downloaden om bv je 3D printer te repareren of verbeteren. Maar ook voor je dyson stofzuiger, of voor je accuboor, je kan het haast zo gek niet verzinnen.

Met de goedkopere printers kun je best klein printen, maar je blijft altijd een beetje structuur zien. De lagen zijn een beetje zichtbaar. Bij mijn eerste printje is dat op de foto ook wel te zien, een soort raster.
Theoretisch zou je zelfs printjes van een millimeter klein kunnen printen. Maar of het dan nog echt gedetailleerd is vraag ik me af.
Rhinestones en studs zullen niet zo mooi glad worden als echte steentjes/studs. Concho's zijn weer wat groter, en die worden denk ik wel wat mooier. Maar zul je wel een beetje moeten nabewerken/schuren om ze echt mooi glad te krijgen.
Wel is het lastig om schroefdraad te printen. Grove schroefdraad/binnendraad lukt wel, maar fijne draad waar een gewone concho schroef in past wordt lastig. Het materiaal bij dit soort printers blijft ook een heel klein beetje flexibel, dus het is niet iets wat je kan gebruiken om teugels mee vast te zetten, en ook als gesp ben ik bang dat het te weinig stevigheid heeft. Maar puur als versiering moet prima mogelijk zijn.
Ik heb zelf ook een klein beetje metaalkleur filament besteld, dus ben benieuwd of het er ook een beetje metaalachtig uit gaat zien na het printen.

Telpeva

Berichten: 14846
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:33

Bedankt voor de informatie en ook voor het linkje!
Ik wist niet dat ze ook al goedkoper te krijgen waren, in mijn hoofd zat het idee dat zulke printers ongeveer in de 300 euro, 500 euro en hogere prijsklasse zaten. Goed om te weten dat dat niet meer het geval is :D :D :D

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:50


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:15

Wij printen sommige onderdelen voor de lasers zelf en heb daarvoor 2 Prusa printers.

Ik lees over goedkope filament, echt niet doen. De kwaliteit is zo wisselend of het springt van de rol. Die les heeft mij echt geld gekost.

Als je regelmatig iets wilt printen kun je beter een iets duurdere kopen. We hebben ook wel van 400 gehad maar duurde erg lang en de kwaliteit van de print is dan niet mooi. Ik heb deze Prusa en die is geloof ik 1100 ofzo en die voldoet.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:26

janderegelaa schreef:
Wij printen sommige onderdelen voor de lasers zelf en heb daarvoor 2 Prusa printers.

Ik lees over goedkope filament, echt niet doen. De kwaliteit is zo wisselend of het springt van de rol. Die les heeft mij echt geld gekost.

Als je regelmatig iets wilt printen kun je beter een iets duurdere kopen. We hebben ook wel van 400 gehad maar duurde erg lang en de kwaliteit van de print is dan niet mooi. Ik heb deze Prusa en die is geloof ik 1100 ofzo en die voldoet.

Als je eisen stelt, zul je betalen, dat is met alles.
Wanneer je (semi) professioneel gaat printen, stel je andere eisen dan wanneer ik eens een huisje voor bij m'n treinbaantje wil maken.

Dat geeft niks; dat is een afweging die je moet maken en daar moet je de juiste argumenten bij gebruiken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:58

ikke schreef:
janderegelaa schreef:
Wij printen sommige onderdelen voor de lasers zelf en heb daarvoor 2 Prusa printers.

Ik lees over goedkope filament, echt niet doen. De kwaliteit is zo wisselend of het springt van de rol. Die les heeft mij echt geld gekost.

Als je regelmatig iets wilt printen kun je beter een iets duurdere kopen. We hebben ook wel van 400 gehad maar duurde erg lang en de kwaliteit van de print is dan niet mooi. Ik heb deze Prusa en die is geloof ik 1100 ofzo en die voldoet.

Als je eisen stelt, zul je betalen, dat is met alles.
Wanneer je (semi) professioneel gaat printen, stel je andere eisen dan wanneer ik eens een huisje voor bij m'n treinbaantje wil maken.

Dat geeft niks; dat is een afweging die je moet maken en daar moet je de juiste argumenten bij gebruiken.


Natuurlijk, en dan maakt het ook niet uit of je de kwaliteit iets minder is. Maar dan nog zeg ik: goedkope filament, niet doen. Het gaat zo vaak mis met dat spul.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:36

Ben het helemaal eens met Jan, Niks vervelender dan een print van een paar uur die halverwege vast loopt op een verstopte nozzle door goedkoop filament.
Daardoor ben je uiteindelijk veel duurder uit (gebruik meer filament, de hoeveelheid werk, frustraties etc)

Colorfabb had een paar jaar terug al hele mooie bronzefill en ook terrafill


Ik zal trouwens nooit vergeten dat ik een HSXL op zolder had staan om wat printjes te maken. Print van 28 uur . En op de laatste 5 cm hoogte was het filament op :x ohh wat heb ik staan vloeken op mn eigen zuinigheid. Ik dacht dat die het precies zou redden met een al aangebroken rol....
Dus wijze les: maak je een grote print, zorg echt dat je rol filament nog genoeg is

Ff foto van internet van de LPFRG HS XL
https://img.productz.com/321415/leapfro ... review.jpg

en als je dan bijna de volledige printhoogte gebruikt, dan baaaaaal je als een stekker als je de laatste paar cm mist door te weinig filament :x :x :x

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:53

Ah nee, wat erg Mri! Dat is balen ja!
Hoe nauwkeurig is het aantal gram dat Cura uitrekent? Heeft het zin om je filament te wegen en te vergelijken met het geschatte gewicht van je ontwerp om zo de laatste restjes van een rol op te maken?

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:01

8nnemiek schreef:
Ah nee, wat erg Mri! Dat is balen ja!
Hoe nauwkeurig is het aantal gram dat Cura uitrekent? Heeft het zin om je filament te wegen en te vergelijken met het geschatte gewicht van je ontwerp om zo de laatste restjes van een rol op te maken?


tel er altijd even 10% bij op, tenzij het echt kleine printjes zijn en het ook niet echt uit maakt.
Op een gegevenmoment was ik handig genoeg (en nam ik ook de tijd) om vlak aan het einde van het filament de print te pauzeren, filament te wisselen en daarna weer door te printen.
Maar als ik dan op kantoor zat en de printers ind e showroom of werkplaats stonden te draaien, dan ging dat nog wel eens mis :=

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:04

Boras schreef:
Prairy schreef:
Ik snap het concept 3D printers dus gewoon echt niet, hoe het werkt (mijn hoofd krijgt er kortsluiting van :+)


Herkenbaar! Het is voor mij net iets uit een avonturenkinderfilm :D

Maar wel heel fascinerend! Ik volg ook :)

Ik snap het dus ook niet, maar vind het wel heel erg interessant, dus ik volg even :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:15

Stel je gewoon voor dat je een potje wilt kleien en dat je iedere keer een laagje klei erbovenop legt. Zo werkt 3D printen ook.

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:53

Telpeva schreef:
Briljant! Waardeer het, repareer het *\o/* Hoe maak je zoiets, kan je een kant en klaar ontwerp daarvoor downloaden en printen of moet je het origineel echt onder je prullenbak vandaan peuteren, alles opmeten en zelf digitaal namaken oid?

Nog een vraag,
Tot hoe klein kan je met zo'n apparaat zo ongeveer gaan, en dat het ook nog mooi is en mooi blijft? Vanmiddag zat ik namelijk opeens te denken: wellicht dat je ook rhinestones, studs, concho's of andere versieringen kan printen. Gaaf als je dat kan combineren met bijvoorbeeld leerbewerken, leuk voor op een tas of voor het pimpen van een hoofdstel of dekje. Zou het ook mogelijk zijn om gespen te kunnen maken, of zou dat niet stevig genoeg zijn? Dan zou je nog bijvoorbeeld middeleeuws ogende decoratieve gespen kunnen printen, gaaf voor een fotoshoot enzo. Of gewoon heel chique decorarief spul voor op western hoofdstellen en zadels.
Bweeeh ik wil ook zo'n apparaat :D


dan zou ik gaan om ze met epoxy te maken, dat is dan iets simpeler, kopie van originelen en je kan je eigen kleuren etc. zelf verwerken.