Keukenhacks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 07:13

Wat kleinere dingen, maar dit lijkt me zo fijn.
Ik heb het zelf denk ik niet (we krijgen 5 januari de sleutels en gaan niks aan de keuken doen), maar ik zou zelf een kruidenlade willen hebben of een kruidenrek gemonteerd aan een (keuken)deur. Dit laatste is nog wel makkelijk zelf te maken als het er niet in zit. En ik zou graag 2 prullenbakjes voor papier en groenafval in een keukenlade/aan een keukendeurtje willen. Mijn ouders dit al jaaaren in hun keuken (ook toen ik nog bij hun woonde) en dat mis ik echt. Gelukkig kan je die er ook zo in monteren.

Zoek eens op pinterest naar kitchen hacks of kitchen ideas. Komen echt geniale dingen voorbij. :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 08:56

Wij hebben onze keuken nu 1,5 jaar en de dingen die ik echt enorm fijn vind zijn
- uittrekbare kraan
- veel stopcontacten
- goede led-verlichting onder de bovenkasten
- 2 grote bovenkasten met klep die omhoog open gaat (past enorm veel in en oogt veel moderner dan gewone bovenkasten)
- veel lades
- extra grote koelkast
- 5 pits inductie plaat (ook een grotere dus)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

x_Jeanine_x

Re: Keukenhacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:02

Ik heb in onze keuken een dubbele wasbak, vind ik persoonlijk super fijn!
Daarnaast nooit nagedacht over een magnetron/oven. Kregen zo'n standaard ding geleverd. Maar vind hem niet prettig werken. Wacht met smart tot die kapot gaat ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:05

In onze volgende keuken komt een combimagnetron en daarnaast nog een oven, komt te vaak voor dat ik beide nodig heb.
Verder heb ik nu aan 2 kanten uittrekbladen zitten, om aanrechtblad te vergroten. Heel makkelijk omdat ik eigenlijk maar 3 kastjes breedte aan blad heb, waar er ook nog een spoelbak bij in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:47

Combimagnetron met oven lijkt me een hele slimme move. Slimmer dan een oven en magnetron. Dan heb je ook altijd nog 2 ovens!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:59

Als ik de ruimte zou hebben zou ik dat ook doen! Nogal eens gehad dat we twee ovens nodig hadden of oven en magnetron. Maar ik ben bang dat dat teveel ten koste gaat van bergruimte.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:16

Ik heb nu ook een combi en een oven, maar heb het nog niet gebruikt tegelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:52

hi ladies wat een goeie tips komt hier voorbij.
apothekerskast nog nooit van gehoord, maar ziet er praktisch uit.

wij zijn 2 weken geleden bij de keukenboer geweest en aankomende woensdag voor een eerste indruk / gesprek.

wat wij willen is:
een qoouker
hoog werkblad (beide 180.+)
geen bovenkastjes (mijn man stoot zijn hoofd / vindt het niet fijn met afspoelen en zo)
een kleine zitple (het wordt een U vorm)
oven en combimagnetron apart
in onze eerste ronde zag ik een los fornuis en vond ik prachtig. maar we twijfelen tussen dat en inductie.

sinds dit topic:
- vaatwasser op hoogte (voorbeeld hier op de foto vond ik goed)
- apothekerskast
- veel LADES
- hoekkast ook gewoon maar lade en het loze stuk niet gebruiken denk ik

onze kamers is een L vorm (of eigenlijk U als je het voorste stuk er bij pakt, maar dat doet er niet toe).
en is 3,5 x 3 meter. dus tips zijn welkom. ik zal deze week de schetsen wel even online plaatsen

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:13

Wij hebben sinds 2 jaar een nieuwe keuken waar ik nog iedere dag heel blij mee ben. Familielid van ons ontwerpt en installeert keukens en heeft ons geholpen. Door zijn tips en ervaring hebben we van de oude kleine en onpraktische keuken op dezelfde plek een mooie ruime en lichte keuken kunnen maken.
Het enige raam in de keuken is er gelijk een van vloer tot plafond, dus aan die kant hebben we een barretje wat voor het raam eindigd, geeft heel veel extra aanrecht ruimte op een plek waar ik anders geen kasten neer had kunnen zetten.
Verder is mijn quooker onmisbaar (zelfs ondanks dat ik mijn thee nog steeds zet met de temperatuur instelbare waterkoker) en ben ik heel blij met de extra brede vijfpits inductieplaat.
Stopcontacten kan je nooit genoeg hebben in de keuken, ik heb er zes en kom er eigenlijk nog steeds 1 tekort.
Oven en combimagnetron is ook ideaal, zo vaak dat ik beide ovens tegelijkertijd aan heb of naast de oven nog de magnetron wil gebruiken.
Als je bovenkastjes hebt zou ik ze tot plafond laten komen, je hebt altijd wel dingen die je minder vaak gebruikt die je bovenin kwijt kunt. Zo’n kast als waar Liselot fan van is vond ik verschrikkelijk (had er precies zo een in de oude keuken), bovenop werd heel snel vies en er past echt heel weinig in.
Mijn echte favoriete item in de nieuwe keuken is de afzuiging, een plafond unit. We hebben een extra platte (20cm), die we exact weg konden werken dankzij een combinatie van een verlaagd plafond en een doorlopende plafond plint in dezelfde kleur als de bovenkastjes en hoge kasten waar de kookplaat tussen zit. Afzuigkappen vind ik maar onhandig (beide lange mensen) en lelijk, de open ruimte die het nu is geeft een licht en ruimtelijk gevoel aan de hele ruimte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:54

Plintverwarming!
Afbeelding

Hierdoor hoef je dus geen radiator op te hangen in de keuken, maar krijg je het er wel lekker warm. De mijne staat zo ingesteld dat hij alleen maar aanspringt als de ketel warm genoeg is, dus hij verbruikt zelf bijzonder weinig.

Ik vind de combi oven een rotding en zou echt gaan voor twee apparaten. Ik merk dat ik toch met enige regelmaat iets op wil warmen/ontdooien in de magnetron, wat dan niet gaat omdat de oven aanstaat/aangestaan heeft. Heel irritant.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:05

Roulette_ schreef:
Wij hebben sinds 2 jaar een nieuwe keuken waar ik nog iedere dag heel blij mee ben. Familielid van ons ontwerpt en installeert keukens en heeft ons geholpen. Door zijn tips en ervaring hebben we van de oude kleine en onpraktische keuken op dezelfde plek een mooie ruime en lichte keuken kunnen maken.
Het enige raam in de keuken is er gelijk een van vloer tot plafond, dus aan die kant hebben we een barretje wat voor het raam eindigd, geeft heel veel extra aanrecht ruimte op een plek waar ik anders geen kasten neer had kunnen zetten.
Verder is mijn quooker onmisbaar (zelfs ondanks dat ik mijn thee nog steeds zet met de temperatuur instelbare waterkoker) en ben ik heel blij met de extra brede vijfpits inductieplaat.
Stopcontacten kan je nooit genoeg hebben in de keuken, ik heb er zes en kom er eigenlijk nog steeds 1 tekort.
Oven en combimagnetron is ook ideaal, zo vaak dat ik beide ovens tegelijkertijd aan heb of naast de oven nog de magnetron wil gebruiken.
Als je bovenkastjes hebt zou ik ze tot plafond laten komen, je hebt altijd wel dingen die je minder vaak gebruikt die je bovenin kwijt kunt. Zo’n kast als waar Liselot fan van is vond ik verschrikkelijk (had er precies zo een in de oude keuken), bovenop werd heel snel vies en er past echt heel weinig in.
Mijn echte favoriete item in de nieuwe keuken is de afzuiging, een plafond unit. We hebben een extra platte (20cm), die we exact weg konden werken dankzij een combinatie van een verlaagd plafond en een doorlopende plafond plint in dezelfde kleur als de bovenkastjes en hoge kasten waar de kookplaat tussen zit. Afzuigkappen vind ik maar onhandig (beide lange mensen) en lelijk, de open ruimte die het nu is geeft een licht en ruimtelijk gevoel aan de hele ruimte.

Die van ons past echt enorm veel in hoor! Ze zijn 90 breed per stuk en 60 hoog. Heb er al mijn glaswerk (frisglazen, theeglazen, koffiekoppen, bierglazen, glazen kommetjes en ga zo maar door) in staan en 2 volledige serviezen (ontbijtborden, kommen en dinerborden) en dan is het nog niet vol.
Wij wilden de kasten heel bewust niet tot het plafond omdat het dan weer krap en propperig oogt, door deze kasten blijft het veel ruimtelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:37

Liselot wat mooi die brede bovenkasten zo! Die ga ik zeker onthouden :j

Plintverwarming wat grappig. Hier overal vloerverwarming dus niet nodig.

Maar de lades (in) lades, hogere vaatwasser en uitrekbare kraan gaan zeker erbij op de lijst.

Leuk om ook fotos te zien!

Wij hebben beetje ouderwetse smaak.
Zoals deze van pinterest is ongeveer waar we naar toe willen. En we willen de donkergroene kleur vd muur in de woonkamer ergens laten terugkomen.

Afbeelding
Afbeelding

Probeer vanavond even plattegrondje te maken, heb nu eerst dienst :)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:27

Liselot schreef:
Die van ons past echt enorm veel in hoor! Ze zijn 90 breed per stuk en 60 hoog. Heb er al mijn glaswerk (frisglazen, theeglazen, koffiekoppen, bierglazen, glazen kommetjes en ga zo maar door) in staan en 2 volledige serviezen (ontbijtborden, kommen en dinerborden) en dan is het nog niet vol.
Wij wilden de kasten heel bewust niet tot het plafond omdat het dan weer krap en propperig oogt, door deze kasten blijft het veel ruimtelijker

Mijn ervaring is compleet andersom, kan toch. In mijn oude kast paste ongeveer wat jij allemaal opnoemt, in de nieuwe kasten past dat, plus het grootste deel van de voedselvoorraad (pasta, blikjes, zoutjes, etc.) en dan heb ik zelfs nog een kastje leeg. Qua ruimtelijkheid is mijn nieuwe keuken op heel veel punten een verbetering tov de oude, dat maakt het lastig vergelijken. De bovenkastjes (die tegenover de ingang zitten) ogen in ieder geval totaal niet propperig of krap, maar wellicht dat het kleurgebruik daar ook in heeft geholpen, de kastjes onder zijn bij ons cremekleurig, de bovenkastjes zijn taupe.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:50

Kasten tot aan het plafond vind ik nou niet per se een aanrader, maar dat ligt er misschien ook aan hoe hoog je plafond is. Onze oude keuken had dat (of nouja, die van de vorige bewoners). Wat ben ik blij dat we daar vanaf zijn! Bovenste 2 planken werden niet of nauwelijks gebruikt, dat vergaarde maar stof en rommel die nergens anders een plek kreeg. Nu is de bovenkant van de kasten zo hoog dat ik daar, met een krukje, wél bij kom met de stofdoek.

Ik was trouwens ook regelmatig dingen kwijt als mijn vriend enthousiast had opgeruimd en ik heb zelfs meer dan eens iets gekocht dat we gewoon nog hadden staan... Een zwart gat, dat was het - nee bedankt ;)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:56

Grappig, dat zegt mijn moeder ook. Maar als ik zie wat er bij ons allemaal op de kast beland, in het zicht, dan geef ik denk ik toch de voorkeur aan een zwart gat waar een paar deurtjes voor dicht gaan :')

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 02:55

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb in onze keuken een dubbele wasbak, vind ik persoonlijk super fijn!
Daarnaast nooit nagedacht over een magnetron/oven. Kregen zo'n standaard ding geleverd. Maar vind hem niet prettig werken. Wacht met smart tot die kapot gaat ;)

Ik wil je wel helpen hoor....pepervaatje doet wonderen net voor de kerst :D

Afbeelding

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:35

Waar ik me aan heb geërgerd bij onze vorige keuken, die had gas op glas, een vijfpitter. Maar daar pasten met geen mogelijkheid drie pannen tegelijk op. Dus beter vier pitten met genoeg ruimte, zodat je ook echt meerdere pitten tegelijk kunt gebruiken met normaal formaat pan en koekenpan

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:36

Smit-Ilse: :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:39

JudithO schreef:
Grote lades in plaats van kastjes! Veeeel efficienter in gebruik.
En geen fancy vierkante gootsteen met mozaiek. Erg mooi om naar te kijken, maar een ramp om schoon te houden.

Precies dat !
Grote lades zijn superhandig.
En zo’n gootsteen is een drama.
Behalve dat het moeilijk schoonmaakt mag je er ook geen kokend heet water ingooien. Dus altijd afgieten in een bakje of afwasteiltje.
Dit omdat de tegels anders losspringen.
En dit werd mij pas verteld bij het plaatsen van de keuken. :7

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:49

In mijn vorige huis had ik twee combi-ovens, ideaal!
Daarnaast alles in lades, veel fijner!

Nu heb ik een quooker, super!

Mijn wensenlijstje voor de volgende keuken zou zijn:
-quooker
-twee combi ovens
-grote spoelbak met uittrekbare kraan (in m’n vorige huis had ik die kraan wel en nu mis ik m toch wel. Tis toch handig)
-veel lades
-grote koelkast met groentevak die je kunt instellen met n schuifje voor ventilatie. (Hebben we nu ook, had er nog nooit gehoord, maar groente blijft echt langer lekker
-vijf pits inductie
-onze koelkast gaat vanaf n bepaald punt zelf weer helemaal dicht en geeft ook een signaal als ie te lang open staat. Handig met kinderen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:52

Wij hebben een fantastische 6 post gasfornuis, die wil ik absoluut niet kwijt en in een nieuwe keuken gaat die mee. Wel gaan we het dan voorbereiden voor iets elektrisch voor de toekomst. Maar op dit fornuis ruimte genoeg voor 6 pannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:47

Voor wie de uittrekbare kraan mist: die kan je gewoon kopen. Bij de Ikea ofzo. En dan monteren. Hebben wij ook gedaan.

Wokbranders vind ik sowieso overschat. Het idee van wokken is dat de vlam ook de zijkanten van de pan verwarmt, niet dat je je eten steeds tegen een koude zijwand aangooit. Dat heet krijgen van die zijwand halen die wokbranders op zo'n kookplaat meestal bij lange na niet. Vaak zijn het eigenlijk niet meer dan grote gaspitten waar je beter met een platte pan op werkt dan met een wokpan.
Overigens verder best handig om te hebben, zo'n grote gaspit. Daar niet van.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:26

Ik ben nog lang niet aan een andere keuken toe, maar lees graag mee. Komen al goede tips voorbij.

Ik weet wel wat ik niet wil:
- Ik vind bij veel keukens de ingebouwde combiovens/combimagnetrons (veel) te hoog zitten. Voor mij met mijn 1.63 m betekent dat boven mijn macht of op een krukje balanceren met hete ovenschalen. Die zou ik dus ongeveer op werkblad hoogte willen hebben.
- Ik wil gewone handgrepen. Bij mijn ex in de keuken zaten een soort gootjes langs de bovenkant van de deurtjes. Ik denk dat dit greeploos heet? Ik zat steeds aan de verkeerde kant van het deurtje te trekken en bovendien hoopte er zich veel vet en vuil op in die gootjes. En het was een crime om dat met een doekje weer schoon te krijgen.

Ik twijfel over inbouwapparatuur. Dat ziet er uiteraard wel heel mooi uit. Maar het is onevenredig duur ten opzichte van vrijstaande apparatuur. En als er wat stuk gaat ben je ook beperkt in je keuze en word je geknipt en geschoren qua prijs.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:21

bamisalami schreef:
In mijn vorige huis had ik twee combi-ovens, ideaal!
Daarnaast alles in lades, veel fijner!

Nu heb ik een quooker, super!

Mijn wensenlijstje voor de volgende keuken zou zijn:
-quooker
-twee combi ovens
-grote spoelbak met uittrekbare kraan (in m’n vorige huis had ik die kraan wel en nu mis ik m toch wel. Tis toch handig)
-veel lades
-grote koelkast met groentevak die je kunt instellen met n schuifje voor ventilatie. (Hebben we nu ook, had er nog nooit gehoord, maar groente blijft echt langer lekker
-vijf pits inductie
-onze koelkast gaat vanaf n bepaald punt zelf weer helemaal dicht en geeft ook een signaal als ie te lang open staat. Handig met kinderen

Ja dat schuifje! Hoe gebruik je dat? Ik heb er ook een maar geen idee haha.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:17

Los van het aanrechtblad op goede hoogte, vaatwasser op hoogte, lades en een quooker, is een shredder in de wasbak ook ideaal. Gft afval maalt hij zó klein dat je het zo door kan spoelen. Wel even checken of jr afvoerleiding daar groot genoeg voor is