Inductie kookplaat ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:53

Wij woonden allebei nog thuis. Toen wij het huis kochten en gingen verbouwen inclusief nieuwe keuken.
En inductie laten plaatsen. Wil niet anders meer!!

Mijn ouders hadden dat ouderwetse elektrische kookplaat, lang warm, verschillende keren mn hand erop gelegd en verbrand :o

En super makkelijk schoon te maken :)

Ohja ik gebruik een ontvetter schuim iets en glasreiniger, van mn pa gekregen en hij besteld het bij automaterialen.

8nnemiek

Re: Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:58

Om schoon te maken gebruik ik ook cerafix, met dat mannetje, deze: KLIK
Die van mij is al minstens 5 jaar oud, dat spul gaat echt lang mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:05

Taucha schreef:
ikke schreef:
Het is beter om de boel even schoon te maken maar een doek met een beetje schoonmaakmiddel doet het al; stelt allemaal niks voor.

En laat je over die afzuiging even goed voorlichten voordat je het afschrijft.

ja... even met een doekje erover voor je op het bespetterde deel gaat koken.... maar als dat zo nu en dan even vergeten wordt, krijg je dan uiteindelijk die plaat dan nog steeds schoon of is het op een gegeven moment niet meer te doen? Net zoals bijvoorbeeld bij keramische platen waarop vetten echt soms kunnen inbranden als het te lang zit.

Afzuiging zou super zijn als dat in de plaat kan, dus ik hou het wel in de gaten, maar ga me daar niet blind op staren. Ruimte is nou eenmaal erg beperkt daar.

Wij hebben de afzuiging direkt door de muur naar buiten. Dat kost vrijwel geen ruimte in het kastje.

Als je gaat koken op een vuile plaat, gaan je pannen klapperen. Het vet wil tussen de plaat en de pan uit. Dat is zo irritant dat je daar heel snel wat aan doet.

Bovendien zal het minder spetteren, is mijn ervaring bij mijn ouders, omdat het minder heet wordt.
De temperatuur wordt hoog genoeg voor goed bak- en braadwerk maar de boel wordt niet zo oververhit als bij gas mogelijk is. Dat is wat al dat spetteren veroorzaakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:18

Super de uitvinding zeker Wat betreft schoonmaken en de P knop supersnel
Heb zelf een Inventum 2 faseplaat

Pannen van Ikea zijn top zeker de bakpannen

Zorg voor pannen met een gladde onderkant zonder ribbels enz...tip van Inventum monteur

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:19

Als je een keuken met hoekkast hebt, zorg dan dat er een Le Mans systeem inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:22

Taucha schreef:
ja... even met een doekje erover voor je op het bespetterde deel gaat koken.... maar als dat zo nu en dan even vergeten wordt, krijg je dan uiteindelijk die plaat dan nog steeds schoon of is het op een gegeven moment niet meer te doen? Net zoals bijvoorbeeld bij keramische platen waarop vetten echt soms kunnen inbranden als het te lang zit.

Dat valt wel mee, maar zoals ikke zegt: je hoort het meteen als er vocht of viezigheid/vet onder een pan zit en ik vind dat vrij irritant. Ik pak dan even een keukenpapiertje om het ergste weg te halen. Echt schoonmaken doe ik gewoon met allesreiniger; het lijkt er veel minder in te trekken dan in mijn witte gasfornuis.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:27

Ik gebruik Dettol spray met een natte doek en droog het na met een microvezeldoek

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:35

culaccino schreef:
Dat valt wel mee, maar zoals ikke zegt: je hoort het meteen als er vocht of viezigheid/vet onder een pan zit en ik vind dat vrij irritant. Ik pak dan even een keukenpapiertje om het ergste weg te halen. Echt schoonmaken doe ik gewoon met allesreiniger; het lijkt er veel minder in te trekken dan in mijn witte gasfornuis.

Ah da's hoopgevend! Dus de keukenprins wordt meteen tot actie gerammeld als ie de kant met spetters wilt gaan gebruiken. Top! :D

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:40

Hier sinds week of 2 een Inductie plaat nieuwe keuken dus zo`n mooie makkelijk te onderhouden plaat moest daarbij. Gelijk een brede van 90 cm genomen en wat ben ik daar blij mee 5 kook zones. Enige wat ik nog wel lastig vind zijn mijn aardappeltjes mooi bruin krokant te bakken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:50

scooby09 schreef:
Hier sinds week of 2 een Inductie plaat nieuwe keuken dus zo`n mooie makkelijk te onderhouden plaat moest daarbij. Gelijk een brede van 90 cm genomen en wat ben ik daar blij mee 5 kook zones. Enige wat ik nog wel lastig vind zijn mijn aardappeltjes mooi bruin krokant te bakken.

Welke is het geworden?
Wij gaan straks ook over op inductie, 90 cm moet het worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:02

Imre schreef:
Ik krijg eind van de week de sleutel van mijn appartementje en moet daar ook over op inductie. Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik moet nog even bedenken of ik twee of vier pitten wil, ben maar alleen dus op zich is twee genoeg.

Compromis: 3!
https://www.coolblue.nl/product/859205/ ... 60rvs.html
Net wat meer mogelijkheden dan 2-pits, lekker de ruimte, en op een gewoon stopcontact. (Niet alledrie de pitten kunnen tegelijk hoog maar vziw kun je daar gewoon prima mee uit de voeten. Maar ik heb hem nog maar een jaar dus nog niet zoveel aanleiding gehad om er meer mee te doen.)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:05

manonutjuh schreef:
scooby09 schreef:

Welke is het geworden?
Wij gaan straks ook over op inductie, 90 cm moet het worden.

https://www.inventum.eu/inbouw-witgoed/ ... n/iki9035/

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:09

Hoe doen jullie dat met wokken?
Ik overweeg van gas (met een speciale wokbrander) over te stappen op inductie.
Maar ik kook en wok graag.
Wordt de pan dan wel goed gelijkmatig verwarmd?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:33

Ik vind het heeerlijk. Tijdelijk nu ivm oppas ander huis op gas en echt ik HAAT het op gas. Duurt zo mega lang. Mn handvatten van de pannen worden heet dus heb me al 10x verbrand enzo -O-
Ben blij als ik weer bij mn inductieplaatje ben..

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:43

frisian_love schreef:
Hoe doen jullie dat met wokken?
Ik overweeg van gas (met een speciale wokbrander) over te stappen op inductie.
Maar ik kook en wok graag.
Wordt de pan dan wel goed gelijkmatig verwarmd?

De meeste 5 pits platen hebben een wokbrander in het midden. Deze heeft meer vermogen waardoor de pan warmer wordt. Bosch heeft een kookplaat waarvan de wokbrander een boostvermogen heeft van 5,5 kw. Als je hier een grote soeppan met water opzet kookt het in 30 seconden, zo warm wordt het. Niet het juste woord warm maar om aan te geven hoe en wat. Deze plaat heeft wel een behoorlijke groepenkast en huisaansluiting nodig :D :D :D

Ik had in ons vorige huis inductie. Nu weer op gas maar oh wat duurt dat allemaal lang zeg :(
Gelukkig moet er een nieuwe keuken in. Bovengenoemde Bosch heb ik op het oog :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:49

Inductie is zoveel beter dan gas :j
Ik moet nu in ons nieuwe huis noodgedwongen 2 maanden op gas koken en ben er al helemaal klaar mee. Het gaat echt enorm langzaam voor dat er eindelijk eens een pan aan de kook is. (Maar dat komt ook door gebrek aan quooker :+)
Je kan er niks vlakbij laten liggen want dat gaat in de hens; schade is nu twee handdoeken.
Je verbrandt je handen
De warmte kan niet zo zacht als met inductie. Ik krijg het niet voor mekaar om een stoofpot niet te laten koken, zelfs het kleinste pitje is te heet -O-

Dus kijk enorm uit naar onze nieuwe keuken met inductie en quooker.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:52

Ik heb niet alles gelezen, dus weet niet of het al genoemd is. Maar zorg dat als je voor inductie gaat dat het stroom goed geregeld is. Anders heb je kans dat wanneer je 2 of meer platen tegelijk aan heb dat hij de “kracht” gaat verdelen en dus de warmte niet constant blijft.

Thuis heb ik altijd inductie gehad en toen ik op mijzelf ging heb ik mijn gasfornuis meteen omgeruild, ik vind het heel fijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:53

verootjoo schreef:
Inductie is zoveel beter dan gas :j
Ik moet nu in ons nieuwe huis noodgedwongen 2 maanden op gas koken en ben er al helemaal klaar mee. Het gaat echt enorm langzaam voor dat er eindelijk eens een pan aan de kook is. (Maar dat komt ook door gebrek aan quooker :+)
Je kan er niks vlakbij laten liggen want dat gaat in de hens; schade is nu twee handdoeken.
Je verbrandt je handen
De warmte kan niet zo zacht als met inductie. Ik krijg het niet voor mekaar om een stoofpot niet te laten koken, zelfs het kleinste pitje is te heet -O-

Dus kijk enorm uit naar onze nieuwe keuken met inductie en quooker.

Nou precies die ergernissen heb ik ook -O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:02

Hier nog een inductiefan.

7jr geleden gingen we op zoek naar een nieuw huis, 1 van de eisen was: groot gasfornuis om heerlijk op te kokkerellen. Ik houd echt van koken en dan liefst op gas. Toen vonden we het perfecte huis, maar helaas geen gasaansluiting. Nog overwogen om het huis dan niet te kopen, maar ik dacht, los ik wel op met een gasfles.

Lang verhaal kort, er kwam geen gasfles maar een inductiekookplaat. Een doorn in mijn oog, Bourgondische keuken zonder gasfornuis. Maar, luxe went snel en de inductiekookplaat had niet lang nodig om me te overtuigen. Eigenlijk alleen maar voordelen en geen nadelen tov gas. Nu zijn we een jaar geleden weer verhuisd en hebben vol overgave weer voor inductie gekozen. In het vorige huis had ik een Bosch, nu een Bora. En ja, als je het kan betalen zou ik echt voor een bora gaan, ben er helemaal weg van.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:08

Taucha schreef:
ikke schreef:
Taucha schreef:
Haha hier hetzelfde; "zit je nu op bokt om info te vinden over inductie? Kun je niet beter gaan googlen of coolbluen of zo???" <<)
:Y)
Mijn vriend is de keukenprins hier, maar hij spettert wel enorm met bakken van vlees en zo. Lastig met schoonmaken, maar ach, met gas gaat dat meestal wel. Wat ik me dan afvraag voor we ook maar gaan overwegen inductie in de keuken te gaan introduceren; als er al een hoop spetters van 1 pit op de andere pit terecht zijn gekomen en je wilt die bespetterde pit gaan gebruiken, gaat dat goed of moet je echt zorgen dat het schoon is voor je die pit aan zet?

Oh en voor afzuiging in de plaat is hier geen ruimte onder het aanrecht omdat het op een ruimte van 5cm na aan de achterkant verder helemaal dicht gebouwd is.
Het is beter om de boel even schoon te maken maar een doek met een beetje schoonmaakmiddel doet het al; stelt allemaal niks voor.

En laat je over die afzuiging even goed voorlichten voordat je het afschrijft.

Afzuiging zou super zijn als dat in de plaat kan, dus ik hou het wel in de gaten, maar ga me daar niet blind op staren. Ruimte is nou eenmaal erg beperkt daar.

Daarna krijg je het ook nog prima schoon :j
Ik ben ook fan van inductie. Eerst was ik bang dat ik er heel erg aan zou moeten wennen, maar dat was eigenlijk zo gewend. En het schoonmaken van een gasfornuis moet ik niet meer aan denken :')

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:11

In ons huis zit ook een inductie kookplaat
Een van indesit. Heel fijn koken maar oh dat ding piept als hij aanstaat |o ik erger me daar kapot aan. 2 pitten doen het maar en de rest niet geeenidee hoe het komt :? Komt waarschijnlijk door de kookplaat zelf want mijn oma heeft een ander merk en heeft geen last
We hebben een aparte groep in de meterkast voor de keuken/kookplaat
Zorg er idd wel voor dat je knopjes genoeg ruimte hebben ten opzichte van de pitten. Als ik bijv zoals eergisteren mijn braadpan op de achterste had staan en daarvoor nog een koekenpan kwijt wil gaat dat niet omdat de pan dan op het knopje uit komt te staan _O- dus moest alles half op de pit zetten anders ging telkens de kookplaat uit
En het is gewoon ideaal schoonmaken

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:15

5 pits kookplaat van bauknecht.

Volgende keuken : 2 x 2 pits inductie die wat verder van elkaar af liggen. Enige waar ik de grote pit voor gebruik is heel soms de hapjespan en verder neemt ie alleen maar veel ruimte in. Inductie systeem vind ik verder wel geweldig.

En er komt geen bauknecht meer in. Eerste kookplaat, vers uit de winkel, stuk. Heeft me 6-8 weken! Gekost om een nieuwe te krijgen. En die is ook niet fantastisch. Vaatwasser was ook al vrij snel ruk, zelfde merk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:59

Lindor92 schreef:
Imre schreef:
Ik krijg eind van de week de sleutel van mijn appartementje en moet daar ook over op inductie. Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik moet nog even bedenken of ik twee of vier pitten wil, ben maar alleen dus op zich is twee genoeg.

Zou wel 4 doen. Aardappels, groente en vlees, dan ben je al 3 pitten nodig.

2 pitten is idd echt eeuwig zonde... Je zit al zo snel aan 3 pannen, zelfs bij vrij simpele gerechten. En mocht je een keer toch mensen over de vloer hebben en willen uitpakken vind ik het persoonlijk echt niet praktisch. Had bij mn ex ook maar 2 pitten maar was zo blij toen ik er gewoon weer 4 had :')

Wij wonen gasloos en koken dus ook al 2 jaar op inductie. Hebben er op aanraden van de dure keukenzaak 1 gekocht bij de Ikea. Zou even op moeten zoeken welke precies. Ding doet het prima en alles is snel warm. Is er een van 60cm op een 2fase aansluiting en geen problemen met verdeling van kracht. Zou er in de toekomst wel 1 van 90cm willen met een 5e pit, gewoon omdat je dan net iets meer ruimte hebt qua pannen. Maar op zich gebeurt het maar zelden dat ik qua ruimte met pannen wat krap zit, zou dat met gas waarschijnlijk ook hebben en heb hier nu eenmaal ook niet veel ruimte voor :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 08:39

Ik maak gewoon met een sopdoek schoon en dan een droge doek.
Voor een hardnekkiger vlek heb ik een wondersponsje.

@Claudia, zijn je pannen nog wel goed?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 08:44

Jaren inductie gehad, ideaal.
Alleen al het schoonmaken,100x sneller dan een normaal fornuis.