Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pantykous schreef:Magrathea schreef:Jeetje![]()
Geen idee van. Weer wat geleerd.
Ik heb er ook nog aan zitten denken om mijn schuld te laten kwijtschelden maar dat lukt me helaas niet, verdien ik teveel voorDan maar liever zo snel mogelijk aflossen, je kan er maar vanaf zijn.
Ligt ook aan wat je samen verdient natuurlijk, zonder die schuld konden we 8 ton lenen oid.
Welke regeling zit jij dan? Bij mij wordt gewoon sowieso kwijtgescholden na 15 jaar aflossen, als je tenminste naar draagkracht hebt afgelost.
Suzanne F. schreef:Wat een bedragen ook aan vaste lasten! Mijn volledige bruto maandloon is nog niet eens dat bedrag, laat staan de vaste lasten.
denice schreef:Dit klinkt op het eerste oog wel lekker, maar het schijnt dat genoeg mensen er mentaal echt last van hebben dat ze deze schuld 'met zich meedragen'. Ook omdat er door de verlengde looptijd geen einde aan lijkt te komen.
Ik denk dat het gevoelsmatig hebben van een (grote) schuld meer kan doen dan men denkt. Bij ons is dit een flinke factor in ieder geval.
zonnebloem18 schreef:https://www.fiets.nl/
Ik volg de persoon achter deze website op Instagram. Vind het heel knap, maar je moet wel een leuk inkomen om het zo te doen als haar.
Ik heb geen studieschuld meer, maar zo snel mogelijk aflossen zou wel mijn prioriteit zijn. Zo zuinig mogelijk leven, minder of niet op dure vakanties, niet luxe (uit) eten, alleen het noodzakelijke kopen, besparen waar mogelijk.
linoleum schreef:Ik wilde heel graag extra aflossen en er eerder vanaf zijn. Maar ik heb een flinke schuld die ik niet in 2/3 haar afgelost krijg. En dan is het krom genoeg voordeliger om de schuld minimaal af te lossen en zoveel mogelijk te sparen om bij te leggen op aankoop van een huis. Dus ik los zo min mogelijk af, komend jaar ook weer een tijd afbetaling stop gezet. We willen graag komend jaar huis kopen, dus liever even flink sparen en na aankoop woning pas weer op aflossing schuld te focussen.
Serendipity1 schreef:zonnebloem18 schreef:https://www.fiets.nl/
Ik volg de persoon achter deze website op Instagram. Vind het heel knap, maar je moet wel een leuk inkomen om het zo te doen als haar.
Ik heb geen studieschuld meer, maar zo snel mogelijk aflossen zou wel mijn prioriteit zijn. Zo zuinig mogelijk leven, minder of niet op dure vakanties, niet luxe (uit) eten, alleen het noodzakelijke kopen, besparen waar mogelijk.
fiets.nl?
Serendipity1 schreef:zonnebloem18 schreef:https://www.fiets.nl/
fiets.nl?
Magrathea schreef:ik wilde ook geen schuld, maar toen bleek dat ik studievertraging ging oplopen door het vele aantal uren dat ik moest werken om rond te komen leek lenen me toch de beste optie.![]()
Helaas had ik toen al zoveel vertraging dat ik alsnog een semi hoge schuld heb nu.
Barbabientje schreef:Vind het overigens bullshit, want mag wel een telefoonabonnement nemen van 120€ per maand, maar 50€ per maand aan de DUO was ellende..
Magrathea schreef:Euh, ik heb er wel 7 jaar van moeten studeren ofzo. Ongediagnosticeerde ADHD waardoor ik ook al moeite ermee had en gewoon algehele studievertraging. Het hele zooitje heeft me 12 jaar gekost(waarvan 1x gestopt na een maand en 1x jaar HBO om naar WO te kunnen). Dus ik had al een jaartje basisbeurs minder en moest er ook nog eens langer mee doen.
200 euro per maand, hoe dandaar zat ik al aan met zorgverzekering, telefoon, internet, OV en dat soort zaken.
Pantykous schreef:Ik heb er gewoon een zooitje van gemaakt want ik had 0 kosten aan mijn studie. Daarnaast niet binnen 10 jaar afgestudeerd dus een deel is ook geen gift.
Magrathea schreef:Hier 35k en ik val van m'n stoel dat je dan blijkbaar gewoon nog een huis kan kopen![]()
Ik ben werkend maar volg ook een deeltijd studie dus ik hoef niet af te betalen, op zijn vroegst over 5 jaar pas denk ik (3 jaar studie + 2 jaar aanlooptijd). Ik wil wanneer de huizenprijzen weer een beetje normaal zijn gaan kijken naar een koophuis en voordat ik die hypotheek afsluit een flinke injectie in m'n studieschuld doen zodat die een flink stuk lager uitvalt. Momenteel verdien ik namelijk behoorlijk OK plus mijn studiestatus zorgt dat ik in mijn studentenappartement mag blijven (a 700 euro per maand inclusief).
Van samenwonen is nog geen sprake maar geloof dat mijn vriend ook zo rond de 35k zal zitten. De stad waar hij woont kan je echter als alleenwonende twintiger wél gewoon een huis kopen dus misschien is dat geen slecht idee
dromertje2 schreef:Is het ook niet zo dat na een tijd de schuld wordt kwijtgescholden?
Dan kan ik helemaal begrijpen waarom veel mensen niet gehaast zijn om af te betalen