Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:56

Hier is officieel dit jaar mijn eerste terug betaal jaar geweest. Nu verdiende ik 2 jaar geleden minder en hierdoor dit jaar 0 euro terug te hoeven betalen. Komend jaar begint het en is rond 100 euro per maand als ik me niet vergis. Ik val gelukkig onder het oude en nieuwe stelsel dus mocht kiezen en gekozen voor terug betalen via nieuwe stelsel. Door 4 jaar studeren in buitenland helaas een schuld van 73000 euro dus lijkt me stug dat ik dit eerder afbetaald krijg/ eerder ga afbetalen. We zullen het zien, hoop eind volgend jaar een huis te kopen samen met partner maar kan zijn dat partner alleen een huis moet kopen want mijn inkomen zal ons (als ik online hypotheek berekeningen moet geloven) niet meer laten bijlenen voor hypotheek dan mijn studieschuld eraf haalt. Gelukkig heeft partner geen studieschuld (al afbetaald) dus dat is weer iets.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:57

Mijn studieschuld is inmiddels ook al 50k+ en ik moet nog anderhalf jaar. En dat is echt niet omdat ik nou zo'n luxe leven leid, het enige luxe wat ik heb is mijn auto omdat het met de trein ruim 5u reizen is naar waar ik studeer. Voor die auto heb ik knetter hard gewerkt (+260u per maand in de zomervakantie, naast vele weekenden/vakanties/feestdagen doorheen het jaar).

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:01

Ik betaal sinds vorig jaar 61,40 euro af. Maar vanwege mijn nog niet hoog genoeg inkomen in de jaren er voor hoefde ik nog niks terug te betalen. Nu moet ik aankomend jaar iets van 23 euro gaan betalen. Op welke manier ik ga rekenen, het duurt me net zo lang met direct alles aflossen en weer het geld opnieuw spaargeld sparen als dat ik het rustig aflos bij duo.

Bij de hypotheek adviseur mijn schuld recent gemeld. Echter had dit voor ons geen meerwaarde om de lening versneld af te lossen. Leverde niet veel geld meer op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:13

Pantykous schreef:
Magrathea schreef:
Jeetje :oo :oo
Geen idee van. Weer wat geleerd.

Ik heb er ook nog aan zitten denken om mijn schuld te laten kwijtschelden maar dat lukt me helaas niet, verdien ik teveel voor :)) Dan maar liever zo snel mogelijk aflossen, je kan er maar vanaf zijn.

Ligt ook aan wat je samen verdient natuurlijk, zonder die schuld konden we 8 ton lenen oid.

Welke regeling zit jij dan? Bij mij wordt gewoon sowieso kwijtgescholden na 15 jaar aflossen, als je tenminste naar draagkracht hebt afgelost.

Ik heb het ooit opgezocht, volgens mij zat ik in de 15 jaar regeling. Maar mijn schuld is ook weer niet zó hoog, dus het rekensommetje dat ik erop maakte zei dat ik het waarschijnlijk af kon betalen. Plus dat ik waarschijnlijk nog wel wat meer ga verdienen over de komende jaren. Een klein nadeel van later beginnen met aflossen :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:35

Suzanne F. schreef:
Wat een bedragen ook aan vaste lasten! Mijn volledige bruto maandloon is nog niet eens dat bedrag, laat staan de vaste lasten.

Wij verdienen ongeveer 6K samen en de hypotheek is bruto 1100. 2 kids naar de opvang is ook €600 elke maand. 350 naar de zorgverzekering, 270 gwl, de auto’s nog, wat verzekeringen, ziggo, dan gaat het hard.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:40

denice schreef:
Dit klinkt op het eerste oog wel lekker, maar het schijnt dat genoeg mensen er mentaal echt last van hebben dat ze deze schuld 'met zich meedragen'. Ook omdat er door de verlengde looptijd geen einde aan lijkt te komen.

Ik denk dat het gevoelsmatig hebben van een (grote) schuld meer kan doen dan men denkt. Bij ons is dit een flinke factor in ieder geval.

Hmm kan niet in de toekomst kijken, maar ik zie t niet veel anders dan de vaste lasten die ik nu ook al 5 jaar heb voor ons huurhuis. Die €100 pm kom daar dan gewoon bij. Daarnaast heb ik als dierenarts (veearts) later best wel baangarantie gezien het tekort in de sector, dus maak mij sws niet echt druk erom. Maar who know hoe ik daar over 5 jaar over denk

Ik heb (hopelijk niet op korte termijn) sws nog een mogelijkheid om het in 1x af te lossen ivm een erfenisdeel, maar zelfs dan denk ik niet dat ik dat zou doen. Kan dat beter investeren in het huis of spaargeld.

Misschien dat het vroeger minder normaal was om een studieschuld te hebben dan tegenwoordig? Ik ken eigenlijk weinig mensen die niet hoeven te lenen met de afschaffing van de basisbeurs.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:52

zonnebloem18 schreef:
https://www.fiets.nl/
Ik volg de persoon achter deze website op Instagram. Vind het heel knap, maar je moet wel een leuk inkomen om het zo te doen als haar.

Ik heb geen studieschuld meer, maar zo snel mogelijk aflossen zou wel mijn prioriteit zijn. Zo zuinig mogelijk leven, minder of niet op dure vakanties, niet luxe (uit) eten, alleen het noodzakelijke kopen, besparen waar mogelijk.

fiets.nl? :7

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:55

linoleum schreef:
Ik wilde heel graag extra aflossen en er eerder vanaf zijn. Maar ik heb een flinke schuld die ik niet in 2/3 haar afgelost krijg. En dan is het krom genoeg voordeliger om de schuld minimaal af te lossen en zoveel mogelijk te sparen om bij te leggen op aankoop van een huis. Dus ik los zo min mogelijk af, komend jaar ook weer een tijd afbetaling stop gezet. We willen graag komend jaar huis kopen, dus liever even flink sparen en na aankoop woning pas weer op aflossing schuld te focussen.

Zo denk ik er ook over. :j Mijn studieschuld is momenteel om en nabij de 17.000 en helaas was die schuld sneller opgebouwd dan afgelost, maar als je wilt samenwonen, dan heb je echt al het geld nodig voor sparen. Weet niet, vind dat wel lastig want aan de ene kant telt die schuld wel mee met ene eventuele hypotheek (ook al zeiden ze toen van niet, maar oké), maar als je ziet wat voor een astronomisch bedrag je moet hebben om te ''mogen'' huren of te kunnen kopen, dan heeft extra sparen prioriteit over extra aflossen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:56

Serendipity1 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik volg de persoon achter deze website op Instagram. Vind het heel knap, maar je moet wel een leuk inkomen om het zo te doen als haar.

Ik heb geen studieschuld meer, maar zo snel mogelijk aflossen zou wel mijn prioriteit zijn. Zo zuinig mogelijk leven, minder of niet op dure vakanties, niet luxe (uit) eten, alleen het noodzakelijke kopen, besparen waar mogelijk.

Haha dat komt door Boktcensuur, het is f*ck die studieschuld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:56

Serendipity1 schreef:
zonnebloem18 schreef:

hahaha, even je censuur uitzetten _O-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:20

Jeetje wat een bedragen van studieschuld komen hier voorbij :o

Heb op 1 jaar studiegeld alles zelf betaald, woonde gelukkig wel thuis, dus dat scheelt. Maar in "mijn tijd" was de extra stufi voor uit huis wonende ook een gift, al redde je het daar in Amsterdam niet mee := maar wel in het buitenland... heb in het buitenland extra geleend omdat ik niet kon werken.

Ik ben begonnen met afbetalen zodra ik een baan had, in de aanlooptijd. Sinds dit jaar verplicht afbetalen maar ivm een werkeloze periode heb ik de betalingen stopgezet.

Ik ben zo een persoon die onwijs veel last heeft van die donkere wolk boven haar hoofd van de schuld. Het moet dus echt binnen 3 jaar weg zijn, anders gaat het aan me vreten.
Ik vind het oprecht storend om elke maand iets af te moeten lossen (op de hypotheek na), heb daarom ook nooit een telefoon op afbetaling. Eerst sparen, dan kopen, om vervolgens de vaste lasten gewoon zo laag mogelijk te houden.

Zo gaat het met al het geld, wat niet van mij is moet de deur uit. Boetes, belasting, factuur van de tandarts etc. Niet wachten tot de laatste dag, maar meteen hoppa er af.

Het idee is om eind volgend jaar het laatste stukje in 1x af te lossen.
Dan heb ik er 4 jaar over gedaan, waarvan 2 jaar in de aanloopperiode.

Spoiler:
Mooiste moment van de maand is als ik alle vaste lasten heb betaald en nog zie wat ik overhoud :') zen momentjes

Magrathea

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:25

ik wilde ook geen schuld, maar toen bleek dat ik studievertraging ging oplopen door het vele aantal uren dat ik moest werken om rond te komen leek lenen me toch de beste optie. :=
Helaas had ik toen al zoveel vertraging dat ik alsnog een semi hoge schuld heb nu.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:40

Magrathea schreef:
ik wilde ook geen schuld, maar toen bleek dat ik studievertraging ging oplopen door het vele aantal uren dat ik moest werken om rond te komen leek lenen me toch de beste optie. :=
Helaas had ik toen al zoveel vertraging dat ik alsnog een semi hoge schuld heb nu.

Laat ik eerst even zeggen, als je het niet wil uitleggen, vooral biet doen, snap dat dit heel persoonlijk is.

Maar wat ik mij dan af vraag, heb je in die periode dan boven je stand geleefd? 35K is een volwassen bruto jaar inkomen voor velen.
Voor de studie betaalde ik destijds +-€2000pj. Waren die kosten dan zoveel hoger?
Als student zijnde kon ik mezelf van 200pm incl drank echt prima voorzien (+ woning, maar die had ik vooruit betaald).

Mijn broer heeft een gigantische schuld, volgens mij het dubbele van jou (dus 2 jaar inkomens....). Maar die heeft echt geleefd als een koning. Altijd merk kleding, schoenen, veel uit eten, dure sport items etc. Vind ik gewoon oer stom, want ook hij had een schuld van 10k of kleiner kunnen hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:45

Euh, ik heb er wel 7 jaar van moeten studeren ofzo. Ongediagnosticeerde ADHD waardoor ik ook al moeite ermee had en gewoon algehele studievertraging. Het hele zooitje heeft me 12 jaar gekost :D (waarvan 1x gestopt na een maand en 1x jaar HBO om naar WO te kunnen). Dus ik had al een jaartje basisbeurs minder en moest er ook nog eens langer mee doen.
200 euro per maand, hoe dan := daar zat ik al aan met zorgverzekering, telefoon, internet, OV en dat soort zaken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:45

Barbabientje schreef:
Vind het overigens bullshit, want mag wel een telefoonabonnement nemen van 120€ per maand, maar 50€ per maand aan de DUO was ellende..

Ligt er aan. Een telefoon op afbetaling met een waarde van boven de 250,- wordt nu ook bij de BKR geregistreerd. Ik koop mijn telefoon nu ook ‘los’, dus buiten het abonnement.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:56

Magrathea schreef:
Euh, ik heb er wel 7 jaar van moeten studeren ofzo. Ongediagnosticeerde ADHD waardoor ik ook al moeite ermee had en gewoon algehele studievertraging. Het hele zooitje heeft me 12 jaar gekost :D (waarvan 1x gestopt na een maand en 1x jaar HBO om naar WO te kunnen). Dus ik had al een jaartje basisbeurs minder en moest er ook nog eens langer mee doen.
200 euro per maand, hoe dan := daar zat ik al aan met zorgverzekering, telefoon, internet, OV en dat soort zaken.

Aha, met 12 jaar is het dan ook niet zo een gek bedrag toch? Ik had volgens mij een half jaar vertraging ( of 3/4). En in dat laatste deel hoefde ik eigenlijk ook nooit naar school, dus geen OV kosten. Voor die periode was het OV "gratis". Als je dus 7 jaar OV moet betalen zit je volgens mij al aan de 35.000K :')

Zorgverzekering kreeg ik als toeslag omdat ik niet zoveel verdiende, was volgens mij wel aardig 1 op 1. Telefoon max €20 euro. Internet was incl huur, evenals water en stroom, betaalde dan €300-350pm voor een kamer (Zweden). Met uitwonende stufi + een klein leenbedrag was dat dus prima te doen.

Je betaald toch ook meer per jaar voor je studie als je er langer als 5 (of 6?) Jaar over doet? Of was dat alleen dat je gift in een lening verandert?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 04:50

Ik heb er gewoon een zooitje van gemaakt want ik had 0 kosten aan mijn studie. Daarnaast niet binnen 10 jaar afgestudeerd dus een deel is ook geen gift.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:38

Pantykous schreef:
Ik heb er gewoon een zooitje van gemaakt want ik had 0 kosten aan mijn studie. Daarnaast niet binnen 10 jaar afgestudeerd dus een deel is ook geen gift.

Dit. Heel simpel, gratis geld was erg leuk. Het is nu alleen toch niet meer zo gratis. Verstand komt met de jaren zeggen we dan maar :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 08:25

Magrathea schreef:
Hier 35k en ik val van m'n stoel dat je dan blijkbaar gewoon nog een huis kan kopen :')

Ik ben werkend maar volg ook een deeltijd studie dus ik hoef niet af te betalen, op zijn vroegst over 5 jaar pas denk ik (3 jaar studie + 2 jaar aanlooptijd). Ik wil wanneer de huizenprijzen weer een beetje normaal zijn gaan kijken naar een koophuis en voordat ik die hypotheek afsluit een flinke injectie in m'n studieschuld doen zodat die een flink stuk lager uitvalt. Momenteel verdien ik namelijk behoorlijk OK plus mijn studiestatus zorgt dat ik in mijn studentenappartement mag blijven (a 700 euro per maand inclusief).
Van samenwonen is nog geen sprake maar geloof dat mijn vriend ook zo rond de 35k zal zitten. De stad waar hij woont kan je echter als alleenwonende twintiger wél gewoon een huis kopen dus misschien is dat geen slecht idee :=

Het is alleen jammer dat als je het bedrag behoorlijk verkleind hebt, ze toch rekenen met je aanvankelijke bedrag.

Interessant om al jullie verhalen te horen en het geeft me moet door te zetten met de versnelde aflossing!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:52

@denice, dat was idd de reden dat wij het laatste stuk van mijn schuld in 1x hebben afgelost.
Het scheelt toch best veel bij een nieuwe hypotheek, ook al was t bedrag wat nog openstond niet zo heel groot mee (zeker niet tov wat het scheelt aan nieuwe hypotheek!) En wij zouden de studieschuld wel altijd opgeven, het zijn toch je maandlasten waar een hypotheek op gebaseerd wordt en die maandlasten van een studieschuld tellen gewoon mee (ik kom niet in aanmerking voor kwijtschelding, verdien genoeg en moest m dus sowieso helemaal afbetalen, en terecht).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:03

Is het ook niet zo dat na een tijd de schuld wordt kwijtgescholden?
Dan kan ik helemaal begrijpen waarom veel mensen niet gehaast zijn om af te betalen :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:05

dromertje2 schreef:
Is het ook niet zo dat na een tijd de schuld wordt kwijtgescholden?
Dan kan ik helemaal begrijpen waarom veel mensen niet gehaast zijn om af te betalen :=

Klopt maar afbetalen hangt samen met je inkomen. Dus als je een hoge schuld hebt en weinig verdient zal je inderdaad iets hebben dat kwijtgescholden wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:06

Ik weet niet hoe het in de huidige regeling zit, maar bij afbetalen in 15 jaar, geldt die kwijtschelding alleen wanneer je aantoonbaar niet genoeg verdient (en ze kijken ook naar t inkomen van je partner!), anders wordt die echt niet zomaar kwijtgescholden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:21

Afbeelding

Als je altijd naar draagkracht betaald ben je na 15 jaar klaar.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 09:24

Nee, wij moeten het ook sowieso helemaal betalen, denk indd dat de meesten het gewoon volledig zullen betalen.