[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:10

Wauw wat een waanzinnig avontuur ben je aangegaan!! Ik volg je graag.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:11

Wat een gaaf leven heb jij en wat schrijf je leuk. Ik volg!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:22

Wat een mooi avontuur ben je begonnen. Ik ga je ook volgen.

Tijdens een cursus in Nederland waren de overnachtingen ook in een yurt. Ik heb heel wat fikkies gestookt in het houtkacheltje want inderdaad, zonder kachel is zo'n yurt niet warm te krijgen en te houden. Met zo'n goed werkende kachel is zo'n yurt echt wel comfortabel en knus.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:23

Wat een enorm gaaf avontuur! Ik volg je ook :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:28

Wat een prachtige omgeving om elke dag in wakker te worden! Een bijzonder avontuur dat je bent aangegaan, en ik verklaar je alvast niet voor gek :D
Hoop op veel foto's! Leuk!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:33

Goof schreef:
Wat bijzonder, ik ben wel benieuwd naar meer foto's.
Wat is precies je motivatie om je luxe op te geven? Zie je dit als tijdelijk of ben je echt van plan zo te blijven wonen? Ook met het oog op je nieuwe relatie?

Ik herhaal mezelf even, ben nieuwsgierig :+

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:03

Voor velen toch wel een droomleven hoor :o Ik wens je heel veel succes met de bouw en ik volg graag!

Ik vind je ezel trouwens geweldig :D Mochten we ooit weer eens op vakantie kunnen...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:13

Wat geweldig! Stoer!

In welk deel van de Pyreneeën zit je? Wij verblijven er graag een aantal dagen als we op doorreis zijn. We wonen al tien jaar op een zuidelijke Spaanse berg ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:34

Wat gaaf zeg en erg dapper.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:37

8nnemiek schreef:
<3 Wat gaaf! Ik volg mee. Geweldig lijkt me dit!

Verbaasd me niks om jou hier te zien :D

Echt serieus...ik volg maar vanuit ander perspectief... waarom zou je dit willen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 22:47

Goof schreef:
Goof schreef:
Wat bijzonder, ik ben wel benieuwd naar meer foto's.
Wat is precies je motivatie om je luxe op te geven? Zie je dit als tijdelijk of ben je echt van plan zo te blijven wonen? Ook met het oog op je nieuwe relatie?

Ik herhaal mezelf even, ben nieuwsgierig :+

Ik blijf in de yurt wonen tot ik over kan naar het huis. En dat is een geleidelijk proces: hoe meer er in het huis af is qua faciliteiten, des te meer verschuift het wonen vanuit de yurt richting het huis.

Het was een bewuste keuze om geen huur meer te willen betalen, en al op mijn eigen stekje te willen zijn. Er is alleen ´even´ een pandemie tussengekomen waardoor het wat langer gaat duren dan gepland voordat het huis af is :') .

M´n nieuwe relatie is het type man wat bij mij past. Dat betekent soms middenin de nacht losgebroken ezels vangen, opgevangen zwerfpuppies de fles geven, dakpannen het dak op sjouwen, enz enz...
Dus het feit dat ik in een yurt woon en vaak met een zak wasgoed verschijn snakkend naar een hete douche, en vervolgens als een blok in slaap val op z´n bank omdat ik kapot ben na een lange werkdag, ach ja, t is een package deal zo´n vriendinnetje, niet alleen de lusten }> :+

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:50

Nou het is je gegund hoor! Fijn dat je 'geleidelijk' over gaat. En je keuze voor de man klinkt als een erg goede. 's Nachts even de ezels vangen *\%/*

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:50

Het zou zo niks voor mij zijn maar daarom juist zo leuk om dit topic te volgen!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:58

Wat een avontuur zeg!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:05

Hier ook iemand die je avontuur met belangstelling gaat volgen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:33

TS, mijn zus woont op amper 90 km van jou. Zij heeft heel lang vrij hoog in de bergen gewoond en stookte ook met hout, maar in de winter gingen er ‘s nachts toch echt 2 geperste briketten in de kachel. :D Dan had je ‘s morgens tenminste nog een klein beetje warmte.

Niks zo heerlijk om vervolgens warm ingeduffeld met je snoet in de zon en een kop koffie in je handen, op de drempel te zitten om de dag te beginnen.

Ze is nu verhuisd en woont helaas lager, in de vallei (Ainsa). Gedaan met the middle of nowhere. :D

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:39

wow wat een avontuur zeg, ik zou dat echt niet willen, haha!
Ik vind het wel super interessant om je te volgen :)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 00:05

jokari schreef:
TS, mijn zus woont op amper 90 km van jou. Zij heeft heel lang vrij hoog in de bergen gewoond en stookte ook met hout, maar in de winter gingen er ‘s nachts toch echt 2 geperste briketten in de kachel. :D Dan had je ‘s morgens tenminste nog een klein beetje warmte.

Niks zo heerlijk om vervolgens warm ingeduffeld met je snoet in de zon en een kop koffie in je handen, op de drempel te zitten om de dag te beginnen.

Ze is nu verhuisd en woont helaas lager, in de vallei (Ainsa). Gedaan met the middle of nowhere. :D

Ik ga je een pb-tje sturen, want zoals de Spanjaarden zeggen ´el mundo es un pañuelo´(eh, de wereld is een zakdoek, zoals wij met verbazing roepen als we bijv. onze buren op vakantie in verweggistan tegenkomen: wat is de wereld toch klein! zeg maar) misschien ken ik haar wel! :+

En je bent nu al de tweede die de geperste briketten noemt :') . Ik dacht dat die dingen alleen verkocht werden aan mensen die geen gewoon stookhout hadden, ´zondagsstokers´ zeg maar, en ze nog sneller op zouden branden als gewoon hout... Eens kijken waar ze ze verkopen en hoe duur ze zijn...

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 00:59

Nou, na al die afleiding over het leven in de yurt terug naar waar het topic overgaat: de bouw van het huis!
Terwijl de bouwplaats to be wordt afgegraven en geëgaliseerd, is er natuurlijk een heel proces aan voorafgegaan om te bepalen met wie ik wat precies ga bouwen. Ik zit vast aan het project wat ik met de finca gekocht heb. Dat is nu eenmaal de deal als je tegenwoordig hier buiten de bebouwde kom wilt bouwen. Al mag ik wel in overleg met de gemeente-architect wijzigingen maken. Ik zit grofweg vast aan de plek op het perceel, en de afmetingen, al is kleiner niet zo´n probleem. Je mag geen mega villa bouwen waar ooit een tiny house goedgekeurd was (maar nog niet gebouwd) zeg maar :D

En dus werd het huis iets kleiner tov de oorspronkelijke tekeningen (15 meter lang ipv 17), veranderde ik de muren van cob naar strobalen, meer en grotere ramen. Van dakpannen naar een groen dak en weer terug naar dakpannen :')
Reden daarvoor was het feit dat het niet lukte om op het water aangesloten te worden. Dus ging ik terug naar plan A (regenwater opvangen, opslaan en filteren), en een groen dak heeft zelf veel water nodig. Het klinkt mooi een groen dak, maar we hebben lange en vaak droge, hete zomers hier, dus in de praktijk zou dat toch eerder een geel/bruin dak zijn, haha!

Een vriendin hier is architecte, andere vriendin timmervrouw en bouwster, en ik als opdrachtgeefster en medebouwer, voor ik het wist had ik onbedoeld een heel vrouwenteam bij elkaar om het huis te bouwen!
Maar eerst kwamen de mannen de fundering leggen. Een heel proces omdat lange tijd onzeker bleef of de beton vrachtwagens wel op m´n finca konden komen. Voor vrachtwagens waren en zijn er 2 routes: de korte, alleen voor autos en de kleinste vrachtwagens, want waar de weg overgaat van asfalt naar onverhard staan een paar huizen die vele eeuwen geleden gebouwd zijn met een straatjeertussen ter breedte van een ezelkar zeg maar...
De betonvrachtwagens moesten dus zeker de lange onverharde route, met kuilen, modderplassen in de herfst, haarspeldbochten en een flinke afgrond af en toe naast het pad...
Ik zal nooit vergeten hoe een nieuwe chauffeur wat witjes om de neus aankwam, en dreigde dat hij die dag niet terugkwam als ik het pad niet verbeterde op de slechtste plek. M´n fundering-aanleg-mannen lachten hem hartelijk uit, maar namen tijdens de lunchpauze wel even de bulldozer mee over het pad om het in de ergste bocht wat begaanbaarder te maken voor die arme chauffeur :')

Afbeelding
Afgraven en vlak krijgen...

Afbeelding
Uitmeten en aftekenen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tadaaa... klaar voor de volgende fase, eindelijk kunnen we omhoog, de grond uit, iets zichtbaars bouwen... Ipv nog meer geld letterlijk in de grond te zien verdwijnen :+ Ja ja, ik weet dat de fundering heel belangrijk is, en er is niet op bespaard. Sterker nog, menigeen vroeg zich af of ik een wolkenkrabber ging bouwen ipv een ´bungalowtje´ :')

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:27

Alleen al voor dat uitzicht zou je het doen. :wow: <3 Ik volg!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:59

Wat een prachtige plek ts. Heel bijzonder project ook!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 02:29

O wauw wat een uitzicht.
Interessant concept composttoilet met wormen. Ken ik helemaal niet maar klinkt heel erg logisch.

Ik weet niet of dit het plan anders ook zou zijn of dat je er bekend mee bent.... maar je kan je houtkachel ook op de vloerverwarming aansluiten. Je hebt alleen een ‘speciale’ houtkachel nodig die dubbele wanden aan de zijkant heeft. Waar dan water doorheen loopt en opgewarmd wordt als je de houtkachel aan hebt. Dit water wordt dan vervolgens door je vloerverwarming gepompt net als normaal het geval is alleen hoeft het nu niet eerst opgewarmd te worden door een cv.
Wij hebben dit systeem eind van de maand 10 jaar en zijn er nog steeds blij mee.

Volgens mij wordt het hartstikke mooi. Ga je het straks samen bouwen met die vriendin die bouwster is? Of met nog meer?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 03:03

Wat een mooie plek en prachtige plannen.
Zo'n project waarvan ik soms wel eens droom, maar - eerlijk gezegd- niet moedig genoeg ben om er aan te beginnen. :o
Dankjewel dat je ons, Bokkers, laat meegenieten van het traject van de verwezenlijking van jouw droom.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:00

Wat bijzonder zeg en je schrijft er heerlijk over. Nog een volger!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:19

Vestlandhest schreef:
Voor velen toch wel een droomleven hoor :o Ik wens je heel veel succes met de bouw en ik volg graag!

Ik vind je ezel trouwens geweldig :D Mochten we ooit weer eens op vakantie kunnen...

Ik denk dat je dat enorm overschat.

Ik volg ook mee, TS. Altijd interessant en ik ben benieuwd naar de strobaalmuren :P.