Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
rumay schreef:Bij pelletkachels wordt ook gewaarschuwd voor koolmonoxide bij opslag van de pellets.
Er zijn voorbeelden waar mensen een opslag van pellets binnen zijn gegaan en meteen door de hoge concentratie koolmonoxide het bewustzijn verloren. Het is daarom van groot belang om te weten dat houtpellets koolmonoxide kunnen produceren. Wees je er bewust van. Ik zou de mensen willen adviseren indien mogelijk de ruimte waarin de pellets zich bevinden continu te ventileren. Sla je de pellets in grote hoeveelheden op in een bunker of kelder? Zorg dan dat je een koolmonoxidemelder ophangt. Koolmonoxide ruik en proef je immers niet.’
) rumay schreef:Bij pelletkachels wordt ook gewaarschuwd voor koolmonoxide bij opslag van de pellets.
Er zijn voorbeelden waar mensen een opslag van pellets binnen zijn gegaan en meteen door de hoge concentratie koolmonoxide het bewustzijn verloren. Het is daarom van groot belang om te weten dat houtpellets koolmonoxide kunnen produceren. Wees je er bewust van. Ik zou de mensen willen adviseren indien mogelijk de ruimte waarin de pellets zich bevinden continu te ventileren. Sla je de pellets in grote hoeveelheden op in een bunker of kelder? Zorg dan dat je een koolmonoxidemelder ophangt. Koolmonoxide ruik en proef je immers niet.’
ikke schreef:Mijn advies: niet doen.
Door al het gezever van de milieuterroristen zijn die dingen dusdanig in het verdomhoekje terecht gekomen dat je je af moet vragen hoe lang de pallets nog te koop gaan zijn.
) die het water door de rest van de radiators heen pompt. Werkt prima. Nico12 schreef:Pelletkachel vergelijk met 1000 m3 gas.
Gas 1000 m3 x 0,70 is € 700,- Pelletkachel de pellets € 790 - € 880,-
Berekening: 1000 m3 gas is 9600 KW/h. Pellets per kg 5,2 KW/h ( maar soms slechts 4,2 KW/h).
9600:5,2= 1846 kg pellets nodig.
1846:16 kg zakken= 115 zakken pellets nodig.
115 zakken pellets van 16 kg = € 790,- bij rendement kachel 100 %
ClaudiaHS schreef:Nico12 schreef:Pelletkachel vergelijk met 1000 m3 gas.
Gas 1000 m3 x 0,70 is € 700,- Pelletkachel de pellets € 790 - € 880,-
Berekening: 1000 m3 gas is 9600 KW/h. Pellets per kg 5,2 KW/h ( maar soms slechts 4,2 KW/h).
9600:5,2= 1846 kg pellets nodig.
1846:16 kg zakken= 115 zakken pellets nodig.
115 zakken pellets van 16 kg = € 790,- bij rendement kachel 100 %
Ik weet niet waar jij je pellets koopt maar die wat ik heb kosten 4.50 per zak.
Dat is bij lange na geen 790 euro
Nico12 schreef:Onzin die 4,50
Of vermeld de verbrandingswaarde en aantal kg per zak.
En vermeld de prijs gebracht.
ClaudiaHS schreef:Nico12 schreef:Onzin die 4,50
15 kilo per zak.
En hij zit om de hoek dus niks prijs gebracht.
Gewoon een pallet vol ophalen.
Ik doe ruim 2.5 dag met een zak
Vrijstaand huis van 180m2.
Als ik zakken in Duitsland haal, ook 15 kilo. Dan zijn ze 4.15 euro per zak. Maar dan moet ik wel 18 km rijden.
pien_2010 schreef:Rumay ik heb eventjes gegoogeld en vond inderdaad dit→
https://m.facebook.com/wabpgroningen/po ... 8722593550
Dat voorkomt dat we met zijn allen nu als een gek gaan googelen.
pien_2010 schreef:Rumay ik heb eventjes gegoogeld en vond inderdaad dit→
Nico12 schreef:ClaudiaHS schreef:
Ik weet niet waar jij je pellets koopt maar die wat ik heb kosten 4.50 per zak.
Dat is bij lange na geen 790 euro
Onzin die 4,50
ikke schreef:pien_2010 schreef:Rumay ik heb eventjes gegoogeld en vond inderdaad dit→
Ja, en dan nu ook graag de technische (chemische) onderbouwing!
Een bult zaagsel opslaan veroorzaakt CO???? Sorry, maar als dat echt waar zou zijn, had dat al lang bekend geweest in de houtverwerkende industrie en was ik er waarschijnlijk al eens mee om de oren geslagen in deze of gene toolbox.
Voor degenen die de boel graag op stelten zetten:
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... gheid-atex
Het opslaan van houtzaagsel en aanverwante produkten valt onder de ATEX-wetgeving.....