Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:15

Hier denken we ook na om een pelletkachel aan te schaffen.
En dan als bijverwarming in de keuken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:20

rumay schreef:
Bij pelletkachels wordt ook gewaarschuwd voor koolmonoxide bij opslag van de pellets.

Er zijn voorbeelden waar mensen een opslag van pellets binnen zijn gegaan en meteen door de hoge concentratie koolmonoxide het bewustzijn verloren. Het is daarom van groot belang om te weten dat houtpellets koolmonoxide kunnen produceren. Wees je er bewust van. Ik zou de mensen willen adviseren indien mogelijk de ruimte waarin de pellets zich bevinden continu te ventileren. Sla je de pellets in grote hoeveelheden op in een bunker of kelder? Zorg dan dat je een koolmonoxidemelder ophangt. Koolmonoxide ruik en proef je immers niet.’

Dankjewel!!!
Ook dit is zeker handig om te weten.

Hier komen ze buiten onder een overkapping.
Veel lucht en open dus.
We hebben ruimte voor twee pallets, gevuld met pellets. (Hilarisch om uit te leggen eigenlijk :') )

Of ze er op den duur uit gaan, durf ik niet te zeggen. Er wordt veel geroepen, maar zonder onderbouwing en linken, pin ik mij nergens op vast.

Tegenover mijn buren, daar wil ik ook even op in gaan.

Beide kanten hebben of een pelletkachel of een houtkachel.
We zitten er midden in en hebben zelf nergens last van.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:25

Ik woon in een appartement met enkel pallet kachel. Moet dus alles verwarmen
Ik vind de warmte heerlijk en hij kost weinig moeite. Ik zou hem enkel als k zelf mocht kiezen gewoon voor bijverwarmen gebruiken.
Mijn appartement is gasloos dus als k de deuren dicht heb word mijn slaap en badkamer best koud

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:26

Hier komt er misschien ook ooit een, of een warmtepomp zoals in ons andere huis maar voorlopig stoken we onze CV nog op hout.
Het grootste nadeel nu is vooral dat het lastig in te stellen is, hij staat immers of aan of uit. Daarna kunnen we dan wel de hoeveelheid luchttoevoer regelen zodat hij wat harder of zachter brand.

Hout hebben we ook genoeg dus voor ons is het redelijk gratis stoken (ongevallen bomen moeten uiteraard wel verwerkt worden en de circulatiepomp van de kachel draait helaas ook niet op water)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:43

Oja, nog een tip.. Doe iets van fijnmazig gaas ofzo om het uiteinde van de pijp, ter voorkoming van mussen in je ventilator met ernstige gevolgen van dien voor vogel en kachel..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:58

rumay schreef:
Bij pelletkachels wordt ook gewaarschuwd voor koolmonoxide bij opslag van de pellets.

Er zijn voorbeelden waar mensen een opslag van pellets binnen zijn gegaan en meteen door de hoge concentratie koolmonoxide het bewustzijn verloren. Het is daarom van groot belang om te weten dat houtpellets koolmonoxide kunnen produceren. Wees je er bewust van. Ik zou de mensen willen adviseren indien mogelijk de ruimte waarin de pellets zich bevinden continu te ventileren. Sla je de pellets in grote hoeveelheden op in een bunker of kelder? Zorg dan dat je een koolmonoxidemelder ophangt. Koolmonoxide ruik en proef je immers niet.’

Leg eens uit dan hoe die CO ontstaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:59

Ja, dat vraag ik me ook af? Is gewoon houtmot. Daar hebben we op de zaak bergen en containers vol van. Nog nooit iemand omgevallen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:08

Oh en ik zou juist niet teveel naaldhout willen. Dan stinkt je hele huis naar dennebos de hele dag :')

Edit: oh die ik nu heb is ook 100% naaldhout maar die ruikt niet. Sommige merken stinken echt enorm naar dennebos

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:09

We wachten op een offerte voor een poêle granulé → in het Nederlands een pelletkachel. In Frankrijk krijgen we nog subsidie. We stoken al jaren met een economische houtkachel o ns huis erg warm. Het buizensysteem in het plafond met warmte uitgangen in douche , badkamer en gang zorgen dat het hele huis super warm verwarmd wordt.
Nadeel is, ondanks dat we maar 3,5 kuub per jaar maximaal stoken, dat we zelf alles kappen, en verwerken en dat is veel werk, zeker nu we ouder aan het worden zijn (mijn man is 77 jaar en ik heb geen zin om het kap werk etc over te gaan nemen). Tweede nadeel van een houtkachel is dat het erg stoft.
Omdat we gaan verhuizen naar de gîte hebben we dus een offerte aangevraagd. Want van vrienden weten we dat de pelletkachel erg schoon is, zuinig en de zakken met de brokjes kun je thuis laten bezorgen en opslaan in het hout hok. We willen een pelletkachel daar waar nu de openhaard zit, dus het wordt een inbouw pelletkachel. De openhaard stoft nog meer als een houtkachel en geeft amper warmte en die worden meer en meer verboden in Frankrijk→ en terecht. Zonde ook van al het hout wat er doorheen gaat. De Centrale verwarming is in Frankrijk erg duur stoken want wordt extra belast via een taks van de overheid. Ook geeft een pelletkachel veel extra warmte en je kunt hem instellen net als CV met een timer en als je hem goed vult doe je paar dagen met de brokjes zo vertelden vrienden ons.
Onze kachel wordt geïnstalleerd door een erkend bedrijf en die gaan een buis door het rooksteenkanaal aan leggen want dat is verplicht. Ik zal zeker vragen voor iets dat de pijp afsluit boven zodat er geen vogels in de kachel kan vallen.
Goede tip.
Wij hebben besloten om het hele CV verwarming systeem op gas intact te laten (we douchen en koken ook) en de container gewoon 1x per paar jaar te laten vullen en als extra te gebruiken die paar dagen dat het echt ontzettend koud is en de pelletkachel niet het hele huis kan verwarmen. De CV doet het super alleen het gas is echt veels te duur. Er zijn zoveel pelletkachels in Frankrijk en de prijs van de brokjes is al jaren hetzelfde dat de verwachting is dat dit voorlopig wel zo zal blijven.

Volgens mij is het verhaal vd koolmonoxide niet waar. De brokjes zitten nl in afgesloten plastic zakken en waar zou die koolmonoxide dan vandaan moeten komen. Kolen bij VERBRANDEN kunnen koolmonoxide geven, ik weet niet maar verwacht van niet dat dit ook met verbranden van de brokjes kan. Maar dat weet een van jullie misschien? Mocht het wel waar zijn dat verhaal (ik geloof er niets van) dan maakt het voor ons niet uit, want ons hout hok daar wordt het hout niet nat, maar verder is daarmee ook alles gezegd. De win kan er lekker doorheen zullen we maar zeggen :=

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:15

Pelletkachel vergelijk met 1000 m3 gas.
Gas 1000 m3 x 0,70 is € 700,- Pelletkachel de pellets € 790 - € 880,-

Berekening: 1000 m3 gas is 9600 KW/h. Pellets per kg 5,2 KW/h ( maar soms slechts 4,2 KW/h).
9600:5,2= 1846 kg pellets nodig.
1846:16 kg zakken= 115 zakken pellets nodig.
115 zakken pellets van 16 kg = € 790,- bij rendement kachel 100 %

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:18

ikke schreef:
Mijn advies: niet doen.

Door al het gezever van de milieuterroristen zijn die dingen dusdanig in het verdomhoekje terecht gekomen dat je je af moet vragen hoe lang de pallets nog te koop gaan zijn.

Dit inderdaad. En als ze al te koop blijven zou ik bang zijn dat er binnen afzienbare tijd een flinke accijns/milieuheffing op gaat komen.

Overigens, ik stook mijn huis deels op hout, maar dan met twee houtkachels met een cv pomp erop aangesloten. Heel simpel systeem, zelfgebouwde haarden waar we stoken op een radiator, met een elektrisch pompje ernaast (enige nadeel is dat als ik vergeet de stekker daarvan in het stopcontact te steken het knap boem zou kunnen doen :+ ) die het water door de rest van de radiators heen pompt. Werkt prima.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:20

Nico12 schreef:

Berekening: 1000 m3 gas is 9600 KW/h. Pellets per kg 5,2 KW/h ( maar soms slechts 4,2 KW/h).

Ik weet niet waar jij je pellets koopt maar die wat ik heb kosten 4.50 per zak.
Dat is bij lange na geen 790 euro

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:24

ClaudiaHS schreef:
Nico12 schreef:

Onzin die 4,50
Of vermeld de verbrandingswaarde en aantal kg per zak.
En vermeld de prijs gebracht.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:29

Nico12 schreef:
Onzin die 4,50

15 kilo per zak.
En hij zit om de hoek dus niks prijs gebracht.
Gewoon een pallet vol ophalen.
Ik doe ruim 2.5 dag met een zak
Vrijstaand huis van 180m2.
Als ik zakken in Duitsland haal, ook 15 kilo. Dan zijn ze 4.15 euro per zak. Maar dan moet ik wel 18 km rijden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:33

ClaudiaHS schreef:
Nico12 schreef:
Onzin die 4,50

15 kilo per zak.
En hij zit om de hoek dus niks prijs gebracht.
Gewoon een pallet vol ophalen.
Ik doe ruim 2.5 dag met een zak
Vrijstaand huis van 180m2.
Als ik zakken in Duitsland haal, ook 15 kilo. Dan zijn ze 4.15 euro per zak. Maar dan moet ik wel 18 km rijden.

Ik kan met 1 zak pellets een heel jaar.

Wat is verbrandingswaarde van jou pellets?

Mijn berekening is gebaseerd op een normale google prijs.

In Vjenne is toch nog wel turf.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:44

Guttegut wat zal je een zwaar leven hebben met je ene zakje per jaar. Lekker fris.

Afbeelding
Afbeelding

:roll:

IK ben met pellets vele malen goedkoper uit dan volledig op gas.
Verbruik 1900m3 gas per jaar, zonder pelletkachel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:44

Nico, 4 a 4.5 euro per zak van 15 kg is hier al jaren de inkoopprijs. Zak per jaar? Bigbag zeker.
Verbrandingswaarde 4.7 minimaal.
Je berekening slaat kant nog wal dus.

Daarnaast betaal je geen aansluiting en vast recht als je gasloos bent, dat moet je ook mee rekenen.
Net als de investering van een pelletkachel. Alleen op basis van verbruik kom je er niet.

Als je duidelijkheid vraagt van een ander, geef die dan ook zelf.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:23

ikke schreef:
rumay schreef:

Leg eens uit dan hoe die CO ontstaat.

Zie uitleg van Jetty Middelkoop is adviseur gevaarlijke stoffen (AGS)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:48

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:57

Wat gek, nooit van gehoord. Dat zou dan ook voor zaagsel moeten gelden, neem ik aan. Ik ga eens verder zoeken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:17

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:36

pien_2010 schreef:
Rumay ik heb eventjes gegoogeld en vond inderdaad dit→
https://m.facebook.com/wabpgroningen/po ... 8722593550
Dat voorkomt dat we met zijn allen nu als een gek gaan googelen.

Ja, en dan nu ook graag de technische (chemische) onderbouwing!

Een bult zaagsel opslaan veroorzaakt CO???? Sorry, maar als dat echt waar zou zijn, had dat al lang bekend geweest in de houtverwerkende industrie en was ik er waarschijnlijk al eens mee om de oren geslagen in deze of gene toolbox.

Voor degenen die de boel graag op stelten zetten:
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... gheid-atex

Het opslaan van houtzaagsel en aanverwante produkten valt onder de ATEX-wetgeving.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:42

Nico12 schreef:
ClaudiaHS schreef:

Onzin die 4,50

https://www.pelletwinkel.be/houtpellets ... r-zak-15kg

4.40 per zak, niet geleverd uiteraard, want je kan er prima zelf omgaan (je mag leverprijs niet mee rekenen in de stukprijs, want als je 40 euro levering betaald is het een verschil per zak of je 1 pallet of 10 palleten laat komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:55

Ikke don't shoot the messenger. Ik heb alleen die link opgezocht, net verteld tegen mijn man en hier gezegd dat ik het een zeer raar iets vind en mijn twijfel heb. Dat soort dingen kan ik echt niet onderbouwen. Heb ik helemaal geen verstand van.
Wat ik wel raar vond is dat je op verschillende sites van brandweerorganisaties, deze mededeling vindt van dezelfde dame overal. Dus ik weet het niet wat ik er van moet denken.

ikke schreef:
pien_2010 schreef:
Rumay ik heb eventjes gegoogeld en vond inderdaad dit→
https://m.facebook.com/wabpgroningen/po ... 8722593550
Dat voorkomt dat we met zijn allen nu als een gek gaan googelen.

Ja, en dan nu ook graag de technische (chemische) onderbouwing!

Een bult zaagsel opslaan veroorzaakt CO???? Sorry, maar als dat echt waar zou zijn, had dat al lang bekend geweest in de houtverwerkende industrie en was ik er waarschijnlijk al eens mee om de oren geslagen in deze of gene toolbox.

Voor degenen die de boel graag op stelten zetten:
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... gheid-atex

Het opslaan van houtzaagsel en aanverwante produkten valt onder de ATEX-wetgeving.....

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:01

Ik heb geen verstand van pelletkachels dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen, maar ik zou het idee van een houtkachel niet direct van tafel vegen omdat je niet wilt zagen en kloven. Je kunt op veel plekken gezaagd en gekloofd hout bestellen, wordt keurig thuis gebracht. Wat je wél nodig hebt, is een goed overdekt houthok om je hout op te slaan.