Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:07

Ik heb een draadloze schakelaar boven het bed gemaakt, die doet 1 slaapkamer lamp gedimt aan, dan heb je toch een beetje licht en ook niet meteen het gevoel dat je ogen branden.
Als je deze schakelaar ingedrukt houdt wordt het licht feller :j

Volgensmij heb ik op de WC nog geen smart lamp, op zich zou dat wel een idee zijn met een bewegingssensor.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:33

Cer schreef:
(oh ja, de andere optie is een ouderwetse lichtschakelaar terugplaatsen en die op 'aan' zetten.. dat hadden wij ook al bedacht, maar dat is nu even niet de vraag :+ )

Kan het toch niet laten om hier even op te reageren ;-)

Wij hebben slimme lampen van Xiaomi, de Yeelight. Werkt TOP! Echt heel blij mee. Tot de wifi uitvalt. Of je telefoon.... :')

Door de stroom eraf te halen en er weer op te doen, kun je de lampen als het ware resetten. Dan kun je ze dus aandoen met de lichtschakelaar. Ik wist dat niet en heb dus een keer een hele avond in het donker gezeten omdat manlief niet bereikbaar was. Gezellig hoor, overal kaarsen aan. Maar niet heel handig om je eten bij te koken. Of op te eten... -O-

Ik zou dus nóóit mijn lichtschakelaars weghalen :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:34

Denise_Storm schreef:
Maar het is toch altijd nog mogelijk om de lampen met de schakelaar te bedienen? Bij ons in iedere geval wel, al moet je de knop dan even twee keer omzetten (dus eerst naar uit en dan aan). En waarom zou je in de wc perse Hue doen? Daar kan je ook een gewone lamp doen toch die je altijd met de schakelaar aan en uitzet?

Klopt, maar als je de schakelaar uit-uit zet, dan werkt HUE niet meer omdat de lamp geen stroom krijgt en als je ze weer aan wil hebben moet het dus wel per se met de schakelaar. Bij dit soort smart schakelaars is dat niet het geval.

WC zou ik kijken naar bewegingssensor, hebben mijn ouders ook, heel fijn!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:52

Ik heb gewoon een lamp met schakelaar in m'n toilet. Ik heb overigens alleen beneden Hue, boven niet. Ik doe. trouwens nooit de lamp aan als ik naar het toilet ga.m

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:57

De bewegingssensor hebben wij in de hal, maar ik ben er geen fan van. Of het nou donker of licht is, de lamp gaat bij iedere beweging aan. (Zonde dus, want dan gaat hij dus ook aan als het niet nodig is.) En je kan niet instellen dat hij 's nachts op de nachtlamp-stand gaat, maar in de avond op helder. Je zou van Hue verwachten dat dat beter kan... :x

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:58

xSwanHeart schreef:
De bewegingssensor hebben wij in de hal, maar ik ben er geen fan van. Of het nou donker of licht is, de lamp gaat bij iedere beweging aan. (Zonde dus, want dan gaat hij dus ook aan als het niet nodig is.) En je kan niet instellen dat hij 's nachts op de nachtlamp-stand gaat, maar in de avond op helder. Je zou van Hue verwachten dat dat beter kan... :x

Ik heb de TRÅDFRI sensor, daar kun je dus wel op instellen dat hij alleen als het donker is aan gaat. Die zijn koppelbaar met Hue :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 15:05

Dát is ook weer een super handige tip!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:49

xSwanHeart schreef:

Zou dat niet d.m.v. routines kunnen nee? Slecht als dat niet kan inderdaad.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:52

xSwanHeart schreef:

Misschien begrijp ik je niet goed, maar je kan gewoon instellen van wanneer tot wanneer de sensor werkt. Bij ons gaat de sensor het pas doen als de zon onder is en blijft werken tot 23.00 uur. Daarna niet meer, omdat als de katten naar boven gaan het licht anders aan ging en ik er wakker van werd :')

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:02

Denise_Storm schreef:
xSwanHeart schreef:

Misschien begrijp ik je niet goed, maar je kan gewoon instellen van wanneer tot wanneer de sensor werkt. Bij ons gaat de sensor het pas doen als de zon onder is en blijft werken tot 23.00 uur. Daarna niet meer, omdat als de katten naar boven gaan het licht anders aan ging en ik er wakker van werd :')

Je hebt helemaal gelijk, dat heb ik inderdaad verkeerd gezegd! Sterker nog, hier staat inderdaad ook een tijdvak ingesteld en dat werkt gewoon. Maar, je kan maar 1 tijdvak instellen. Dus zonsondergang - 23:00 uur kan. Maar van zonsondergang tot 23 uur op standje helder, tussen 23 en 6 op standje nachtlamp en dan van 6 tot zonsopgang weer op standje helder, dat kan niet. En dat zou ik wel graag willen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 17:59

Oh Peerke, kan de Tradfur wel die tijdvakken ?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:04

Cer schreef:
Oh Peerke, kan de Tradfur wel die tijdvakken ?

Nee, dat kan Trådfri niet.. Je kunt instellen altijd of alleen als het donker is.
Ik denk dat het via IFTTT mogelijk moet zijn, icm met hue. Trådfri en IFTTT wil niet zo goed samen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 19:15

Nou, als xSwanhart dat eens gaat proberen dan :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:43

Wie weet ooit! Voor nu ga ik gewoon een dimmerswitch voor naast de voordeur bestellen :)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:44

Ik weet niet of je ING hebt, maar met rentepunten kun je hue met korting kopen! Wij hebben het ook, maar kopen alleen extra als het ergens in de aanbieding is, want het is een duur grapje. Wel een heel leuk grapje!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 07:45

Oh ja, heb ik! Rentepunten.. ik heb daar echt nog nooit naar gekeken :')
Wat een goed idee!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 07:18

Nou, er hangen er momenteel een paar.. eerst lichtschakelaars geplaatst, die gaan later denk ik wel verwijdert worden.
Dan is de korte ervaring die we nu hebben dat bij kamers waar snel in/uit gelopen wordt de app niet helemaal handig is. Want dan moet je óf van tevoren bedenken waar je heen gaat (Dat lukt niet altijd :') ) óf degene die zich verplaatst moet altijd de app bij hebben, en op het moment dat je iets wilt pakken en daarbij een lichtje nodig hebt, duurt het aanzetten van de lamp met de app gewoon te lang..
Dus misschien daar bewegingssensoren of dimmers..

Vooralsnog bevalt het wel helemaal super! De wekkerfunctie werkt prima, de timer om lampen uit te zetten is een uitkomst en de kleuren zijn echt super.. :j maar we zijn nog niet helemaal klaar .. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:57

Ik kan je echt een google home (mini) aanraden! Dan roep je gewoon 'Hey google doe de lampen uit/aan in de woonkamer' en voila "D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 08:22

Heb ik ook geinstalleerd, ik kan het tegen mn Beam zeggen.. maar wat ik daar irritant van vind is dat Google dan ook weer zegt "oke, ik doe de lampen in de slaapkamer aan".. tegen de tijd dat ik de kast open heb en mn trui wil hebben, is hij nog niet uitgepraat zeg maar :') Dan vind ik een knop, denk ik, wat sneller.. maar we kijken dit eerst nog even aan zo.. :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 07:27

xSwanHeart schreef:
Denise_Storm schreef:

Je hebt helemaal gelijk, dat heb ik inderdaad verkeerd gezegd! Sterker nog, hier staat inderdaad ook een tijdvak ingesteld en dat werkt gewoon. Maar, je kan maar 1 tijdvak instellen. Dus zonsondergang - 23:00 uur kan. Maar van zonsondergang tot 23 uur op standje helder, tussen 23 en 6 op standje nachtlamp en dan van 6 tot zonsopgang weer op standje helder, dat kan niet. En dat zou ik wel graag willen...

Even hierop terugkomend, voor wie het interessant vindt: via Hue Labs kan je dit wel instellen! *\o/* Time-based light, heet het. Ik heb nu geloof ik vijf verschillende tijdvakken ingesteld met elk apart gedrag. Stuk beter zo! :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 07:38

Ja zeker interessant, thanks voor de tip!

Ik heb er nu vier hangen, moeten er nog 2 bij en ik wil 1 of 2 ruimtes met sensor doen. Dus daar zou time based light dan goed zijn.

NB: het 'even snel iets uit een kamer halen' blijf ik nog steeds een ding vinden. Misschien is het systeem uiteindelijk toch het beste geschikt voor een groter huis met meerdere etages ofzo :')

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:04

Precies de reden dat wij dus overal die switches hebben opgehangen :') Vind het ook onhandig om alles via de app/Google home te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:06

XSwanheart: kan je dan ook bijv instellen dat als de sensor snachts aangaat dat de lamp dan 2 minuten moet aanblijven met zwak licht. En als de sensor overdag aangaat dat deze dan 10 minuten moet aanblijven met feller licht?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:18

Deels. Het 'type' licht kan je instellen (nachtlampje, concentreren, ontspannen, etc.). En je kunt aangeven dat de lamp bvb na 10 minuten geen beweging weer uit gaat.
Je kunt alleen (voor zover ik weet) niet instellen dat hij 's nachts na 2 minuten uitgaat en overdag na 10.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:21

Maar je kunt wel instellen dat ie snachts op de sensor moet gaan en overdag niet?