Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:30

pillow schreef:
Citaat:
Kooi met rat erin midden op het erf zetten, jack russell erbij, kooi open en hoppa

Ik deed dat ook wel met de Stabij en de Russel, maar ze raakten hem toch wel eens kwijt. Bovendien was ik altijd wat huiverig dat de rat mijn kant op zou komen.

Heb je dan niet de kans dat de rat de hond bijt?

Ik heb twee honden, en ik durf wel een muis los te laten en te laten vangen, maar een rat (nog) niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:36

Ik had vorig jaar een pallet met zakken strokorrels op stal staan. Die zakken waren door de rattenfamilie ook volledig opengereten.

K-beesten.

Hier vangen we volwassen ratten met zo'n vangkooi en pindakaas. De rittens lieten zich vangen met zo'n klapval in een zwarte bak. De volwassen ratten komen daar juist niet in de buurt.
Sinds half januari hebben wij er 16 gevangen en 1 van de paarden heeft vorige week een rat uitgeschakeld. Vermoedelijk door er tegenaan tte trappen. Geen idee. De potentiële rattendoders hebben extra beloning gekregen. Dit mogen ze zo vaker doen.

FrNo, je kunt ze ook een loodvergiftiging geven he...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:38

Petrichor schreef:
Helaas is er nog niet aan mijn klemmetje met pindakaas gesnoept. :+

Staat ie wel langs de muur waar de rat vermoedelijk langs loopt?
Meestal lopen ze graag langs muren en andere stukken waar ze een beetje verdekt kunnen lopen.

Rocamor

Re: Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:41

Als je voor een appel en een ei een wildcamera koopt, die in de stal hangt, kun je enigszins volgen waar ze veelal zitten of lopen. Daarop anticiperen met de val.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:46

Rocamor schreef:
Ik had vorig jaar een pallet met zakken strokorrels op stal staan. Die zakken waren door de rattenfamilie ook volledig opengereten.

K-beesten.

Hier vangen we volwassen ratten met zo'n vangkooi en pindakaas. De rittens lieten zich vangen met zo'n klapval in een zwarte bak. De volwassen ratten komen daar juist niet in de buurt.
Sinds half januari hebben wij er 16 gevangen en 1 van de paarden heeft vorige week een rat uitgeschakeld. Vermoedelijk door er tegenaan tte trappen. Geen idee. De potentiële rattendoders hebben extra beloning gekregen. Dit mogen ze zo vaker doen.

FrNo, je kunt ze ook een loodvergiftiging geven he...

Dank je voor de tip, maar ik denk dat onze hond het wel leuk zou vinden, dus die zou ik het ook gunnen, (mocht die dan toevallig mee naar stal zijn als er eentje in de val zit).
Maar zonder de info dat een hond dat kan, zou ik het niet durven.

Maar gewoonlijk zet ik de hele bak een tijdje onder water.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:51

als je een val zet duurt het meestal wel even voor de ratten daar weer in de buurt komen. Die beesten zijn best slim

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:54

Nou heb ik echt een enorme hekel aan ratten, maar ze laten verdrinken, nee dat vind ik ook vreselijk.

Hier krijgen ze dus een loodvergiftiging. Geen (felle) honden hier die me kunnen assisteren bij dat rotklusje.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:58

En hoe geef ik ze een loodvergiftiging?
Want verzuipen doe ik liever ook niet, maar weer loslaten vind ik geen optie, en laten zitten tot de dood vind ik nog dieronvriendelijker.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:11

Buks kopen.. werkt prima en bij netjes raak een snelle dood ik kon hier in het kippenhok met een klapstoel zitten .. 1x schieten dan 15 min geen rat te zien dan kwamen ze weer.. nu is dat hok weg en word er anders gevoerd en beter afgesloten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 20:10

Cayenne schreef:
Petrichor schreef:
Helaas is er nog niet aan mijn klemmetje met pindakaas gesnoept. :+

Staat ie wel langs de muur waar de rat vermoedelijk langs loopt?
Meestal lopen ze graag langs muren en andere stukken waar ze een beetje verdekt kunnen lopen.

Staat tegen een hooi baal aan.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:24

snorkel1986 schreef:
Buks kopen.. werkt prima en bij netjes raak een snelle dood ik kon hier in het kippenhok met een klapstoel zitten .. 1x schieten dan 15 min geen rat te zien dan kwamen ze weer.. nu is dat hok weg en word er anders gevoerd en beter afgesloten

Oké.
Moet ik ze eerst nog in de vangkooi krijgen. Maar ik heb ik gelukkig dit jaar een vorig alleen maar muizen gezien. Geen ratten. Dus dan ook liever niets in de vangkooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:30

snorkel1986 schreef:

Dat werkt inderdaad goed, en mits correct schieten geef ik je groot gelijk, maar let wel op waar je dit zegt/typt, want in nederland is het verboden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:32

Dat is gif ook en verdrinken ook.

Maar ik snap je waarschuwing

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:33

tamary schreef:
snorkel1986 schreef:

Dat werkt inderdaad goed, en mits correct schieten geef ik je groot gelijk, maar let wel op waar je dit zegt/typt, want in nederland is het verboden.

Ik hoorde laatst een verhaal dat een kennis van mijn opa (?) ook een luchtbuks had en zo hoppa, een duif en ekster in de tuin neergeschoten. Kon er stiekem om lachen maar was wel geschokt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:43

tamary schreef:
snorkel1986 schreef:

Nee hoor een luchtbuks is helemaal niet verboden, die mag iedereen hebben. En een rat is geen beschermd dier, dus doe je best.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:55

Wij hebben 2 muizenvallen en 1 rattenval. Sinds kleine 2 maanden, nu zo'n 7 muizen aan het einde kunnen helpen. Geduld is wel zeker van belang.
Balen vlas zit inmiddels in kuubskisten want het is niet meer te doen zo, überhaupt geen balen meer te noemen, zakje plastic met 1/3 vlas...

Ik zet de kooi en al in een bak water. Ben gelukkig vrij nuchter daar in, als ze al verdufd zijn van het gif, wat we ook hebben staan, haal ik ze er uit en smijt ik ze op de grond. Sneller en 'vriendelijker' dan verzuipen.
Verzuipen hoef je niet per se aan te zien trouwens. Rustig vol laten lopen en tussendoor even iets anders doen, dan is die dood als je terug bent en hoef je alleen maar even het beestje weg te gooien.

Ik zie ze nog steeds rennen helaas -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:58

tamary schreef:
snorkel1986 schreef:

pillow schreef:
Nee hoor een luchtbuks is helemaal niet verboden, die mag iedereen hebben. En een rat is geen beschermd dier, dus doe je best.

Van een grote nederlandse wapenwinkel ( https://www.krale.shop/nl/luchtbuks-kopen-en-info ):
Citaat:
Waar mag ik een luchtbuks voor gebruiken?

Als recreant/hobbyist mag u met een luchtbuks schieten op terreinen die niet voor publiek toegankelijk zijn, denk hierbij aan uw eigen tuin. Hier kunt u uw luchtbuks gebruiken voor bijvoorbeeld het schieten op kaartjes of om te plinken. Plinken is het schieten op blikjes, potjes etc. Daarnaast kunt u bij ons ook schietdoelen en/of kogelvangers kopen waar u op kunt schieten. Een voorbeeld van een schietdoel dat wij verkopen en waar u gebruik van kunt maken ziet u in het onderstaande filmpje. Het schieten op dieren met een luchtbuks is in Nederland verboden.

En elke luchtbuksvereniging kan je hetzelfde vertellen.

Gif werkt enkel als er geen ander voedsel is, veel al een groot probleem, aangezien mensen smeerkezen zijn en dus zat eetbaars laten slingeren, en vallen doen zonder aas (dus eten) er in ook weinig. Daarnaast kost gif ook makkelijk een roofdier het leven en die rat is zo vervangen door 20 anderen. In het buitenland gelden er andere regels en van wat ik er van zie is dat zeker effectiever en mits er goed geschoten wordt is het de meest diervriendelijke methode om de overbevolking van ratten te verminderen. De andere factoren als geschikte voedselbronnen en schuilplaatsen verwijderen is op vele plekken niet mogelijk (vuilstort, veehouderijen, etc.) en dan is vallen/gif dweilen met de kraan open, want ze fokken sneller dan ze zich laten foppen met val of gif.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:45

Van de muscusrattenvanger hoorde ik dat bedrijven (denk aan afvalverwerking bijvoorbeeld) mensen inhuren die met een enorme roedel jack russels (en/of andere terriers) 1 tot 2 avonden de ratten wegvangen. En dat dan met enige regelmaat.
De buren (melkveehouders) laten jagers komen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:03

Ik dacht ook dat muizen en ratten alleen op visite komen als jij als mens slordig of vies bent. Echter ben ik juist super geordend en netjes, voer is allemaal lucht dit afgesloten, vlas is keurig netjes opgestapeld en dat geldt voor het hooi ook. Elke dag gaat er een bezem door mijn hok om alles netjes en strak te houden, ik weet dus nu dus zeker dat muizen/ratten ook op plekken komen waar het wel netjes is. :+ Ik denk gewoon net als wat hier ook gezegd word dat 1 brokje al genoeg kan zijn en dat sowieso vlas en hooi lokkertjes zijn omdat het warm en comfortabel is om te nestelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:46

Niet enkel een brokje of wat muesli, maar ook noten zijn ze gek op !
Zowel ratten als woelmuizen.
Ik heb een hazelaar hier op het erf staan en daar vliegen ze 's avonds die boom in om de nootjes eruit te halen }>

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:22

Ik veeg echt niet dagelijks, maar ben er wel heel secuur op dat ik geen één brokje knoei. En zowel, dan raap ik die gelijk weer op.
Maar in het verleden toch ook ratten gehad. En nu nog stond muizen. Ps mijn paarden staan wel op vlas.
En er staan meerdere notenbomen op het erf.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 30-09-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:23

Hier appels en peren en walnoten. Echt walhalla dus. Helaas.

Maar ook al knoei je zelf als paardeneigenaar niet. Die paarden laten ook nog wel eens een brokje vallen. Of een stukje wortel. Of er zitten nog wat graantjes in de poep, of, of, of.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:24

Hier zit ook alles in tonnen en word er dagelijks geveegd enz enz.
Maar in hooi zitten vaak al zaadjes, daar zijn ze al gek op.
Een paard knoeit wat, dat is voldoende.
Er is altijd water. En warme verstop plekjes.
Prima voor een muis of rat.
Ook al ben je netjes, je kunt ze helaas toch krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:25

Ik denk dat je met buitendieren er niet aan ontkomt dat je muizen krijgt. Ratten hetzelfde verhaal. En die 2 trekken weer andere jagers aan. Meer dan beheersbaar houden moet je ook niet willen want dat gaat toch niet lukken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:30

Daarnaast zijn ratten geloof ik ook nog territoriaal. Als je dus je eigen groepje weggekregen hebt, schuiven de buurtbeesten weer op naar het leeggekomen plekje bij jou...

Ik ben in elk geval blij dat in elk geval die rittens nu niet groot zijn geworden en dus niet nog meer nageslacht gekregen hebben.

Ze zijn zo slim, die ouderdieren kwamen hier echt niet meer in de buurt van de vallen (kan ze controleren met een wildcamera), maar die rittens had ik achter elkaar in een val.