tamary schreef:snorkel1986 schreef:Buks kopen.. werkt prima en bij netjes raak een snelle dood ik kon hier in het kippenhok met een klapstoel zitten .. 1x schieten dan 15 min geen rat te zien dan kwamen ze weer.. nu is dat hok weg en word er anders gevoerd en beter afgesloten
Dat werkt inderdaad goed, en mits correct schieten geef ik je groot gelijk, maar let wel op waar je dit zegt/typt, want in nederland is het verboden.
pillow schreef:Nee hoor een luchtbuks is helemaal niet verboden, die mag iedereen hebben. En een rat is geen beschermd dier, dus doe je best.
Van een grote nederlandse wapenwinkel ( https://www.krale.shop/nl/luchtbuks-kopen-en-info ):
Citaat:
Waar mag ik een luchtbuks voor gebruiken?
Als recreant/hobbyist mag u met een luchtbuks schieten op terreinen die niet voor publiek toegankelijk zijn, denk hierbij aan uw eigen tuin. Hier kunt u uw luchtbuks gebruiken voor bijvoorbeeld het schieten op kaartjes of om te plinken. Plinken is het schieten op blikjes, potjes etc. Daarnaast kunt u bij ons ook schietdoelen en/of kogelvangers kopen waar u op kunt schieten. Een voorbeeld van een schietdoel dat wij verkopen en waar u gebruik van kunt maken ziet u in het onderstaande filmpje. Het schieten op dieren met een luchtbuks is in Nederland verboden.
En elke luchtbuksvereniging kan je hetzelfde vertellen.
Gif werkt enkel als er geen ander voedsel is, veel al een groot probleem, aangezien mensen smeerkezen zijn en dus zat eetbaars laten slingeren, en vallen doen zonder aas (dus eten) er in ook weinig. Daarnaast kost gif ook makkelijk een roofdier het leven en die rat is zo vervangen door 20 anderen. In het buitenland gelden er andere regels en van wat ik er van zie is dat zeker effectiever en mits er goed geschoten wordt is het de meest diervriendelijke methode om de overbevolking van ratten te verminderen. De andere factoren als geschikte voedselbronnen en schuilplaatsen verwijderen is op vele plekken niet mogelijk (vuilstort, veehouderijen, etc.) en dan is vallen/gif dweilen met de kraan open, want ze fokken sneller dan ze zich laten foppen met val of gif.