Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:58

Shiloh schreef:
RianneH schreef:
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met planken inderdaad, kleding eindigt achterop de plank en dan vergeet ik dat ik het heb. Maar vind de lades ook wel erg massaal, de uittrekbare planken heb ik laatst ook bij staan kijken, dus daar twijfelen we nog over.

Huidige situatie is dus 1 kast van 100 breed en eentje van 50 breed met kastdeuren. Als je dan helemaal onderin een lade wilt kan je alleen de mand doen, een gewone lade moet je hoger installeren. Maar de mand werkt prima, ligt het beddengoed momenteel in.

Als je beide 150 wilt, kun je ook voor 2x75 met schuifdeuren kiezen. Dan kunnen lades wel helemaal tot onderin. De schoenenlade dus sowieso.

Ik vind zelf schuifdeuren heel vervelend, maar onze nieuwe kasten krijgen geen deuren, we hebben bewust een ruimte gecreëerd waar we open kasten kunnen plaatsen :) Maar de stofzuiger moet dan wel wat vaker omhoog lees ik :P

Mooie combinaties komen langs! Leuk eens bij mensen binnen te kijken :D

Interessante schuifdeuren hieronder :') Valt dat nog op te lossen?

DieL_Zor, mooi opgelost zo! In de keuken staat ie ook erg strak, ziet er goed uit!

Leo, wat hebben jullie de kast boven en onder mooi afgewerkt! Zelf gedaan? Dat ziet er wel mooi strak uit zeg.

Dorus

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:01

Ik zat te denken aan schuifdeuren voor op de slaapkamer, maar zoals ik nu de ervaringen lees zijn deuren misschien toch fijner...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:10

Schuifdeur neemt minder ruimte in.
Wel lastiger monteren en duurder.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:26

Mooie kasten allemaal.

Dit is mijn kast. 2 weken geleden in gebruik genomen. Zelf helemaal samengesteld. En in elkaar gezet

De gehele kast...
Afbeelding

Rechts is een hoekdeel, met 2 roedes boven elkaar. Zeeën van ruimte
Afbeelding

Afbeelding

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:31

Wij hebben er ook 1. Eerst was ik niet zeker van een open kledingkast maar het bevalt goed! We hebben een aparte kleedkamer. Er zitten teveel kamers in ons huis (zijn maar met 2 dus ruimte genoeg over).

Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:38

RianneH schreef:
!

Leo, wat hebben jullie de kast boven en onder mooi afgewerkt! Zelf gedaan? Dat ziet er wel mooi strak uit zeg.

Klopt! Mijn vriend heeft de kast ingebouwd als het ware, met houten omlijsting boven en onder en ook afgekit aan de zij en bovenkanten.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:12

Leo idd super afgewerkt! Heel erg mooi.

Schuifdeuren zijn idd echt vreselijk, ik spreek uit ervaring.

Iemand vroeg of het nog op te lossen was, ik ben bang van niet... Maar ons huis staat te koop en de kast blijft staan heb ik besloten(en opgeschreven/vastgesteld) dus dat is een zorg van de koper :') (sorry koper.... :knuffel: )

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:18

Het valt op dat bijna niemand een stuk heeft waarin lange kleedjes hangen. Dan bedoel ik echt die jurken die tot aan de enkel of tot aan de grond komen.

Opvouwen zorgt toch altijd voor kreuken bij die dingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:26

_Bonte_ schreef:
Het valt op dat bijna niemand een stuk heeft waarin lange kleedjes hangen. Dan bedoel ik echt die jurken die tot aan de enkel of tot aan de grond komen.

Op de Ikea site zie je ook voorbeelden van smalle kast hiervoor of een blok onder het roede gedeelte.
Blok vult dan niet de gehele kastbreedte op, inlands stukken kunnen er langs hangen.
In het blok kunnen geloof ik lades of plankjes gemaakt worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:32

Zo’n inzetstuk zit ik ook aan te denken. Enkellange jurken heb ik niet en knielange maar enkele en dan gebruik ik die ruimte graag voor iets anders ipv het leeg te laten. Hoewel 50cm breed voor drie jurkjes ook wel veel ruimte over laat :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:39

Ik vind de schuifdeuren op zich best prettig. Alleen heb ik dus 2delen schuifdeur en 1 deel gewone deuren (1 van 50 cm en 1 van 25 cm). De helft van de schuifdeuren kast zitten gewoon dingen in die ik minder vaak nodig heb. Zolang je ze niet perse tegelijkertijd open wilt hebben zijn schuifdeuren best handig eigenlijk. Zeker in kleinere ruimtes.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:39

_Bonte_ schreef:

Heb ik wel :j

Afbeelding

Iemand vroeg mij nog de afmetingen van de kamer. Bezorg ik je morgen! Durf mij er momenteel niet over uit te spreken :+.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:23

Afbeelding

Ik heb ook een open PAX kast. Ik had er voorheen wel deuren in, maar het is een smalle ruimte en zonder deuren heb ik nog ruimte voor een daybed/logeerbed. Ik was bang voor stof of verkleuring door licht, maar heb daar eigenlijk geen last van. Schuifdeuren vind ik niks, dan mis ik het overzicht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:46

Het liefst gebruik ik helemaal geen deuren, zoals we hadden in de inloopkast / kledingkamer. Maar dan kan je gewoon de deur achter je dicht trekken. Bij een gewone kast in de slaapkamer heb ik wel graag deuren. In de keuken heb ik een grondige hekel aan de deurtjes die je eerst beide wagenwijd open moet zetten om een lade open te kunnen trekken, dus ik ben bewust voor schuifdeuren gegaan en die bevallen bij mij goed. Ik snap dat dit persoonlijk is en ook sterk afhangt van de ruimte.

_Bonte_ schreef:

Bij weinig ruimte is dat echt jammer, vind ik. In mijn geval zou dat betekenen dat ik alleen dat inzetstuk met kleine lades kan gebruiken en dat zou echt te weinig zijn. Zoveel maxijurken heb ik ook niet. Ze hangen één keer dubbel over een hanger of liggen opgerold in de la. Bij mij kreukt dat niet.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:47

_Bonte_ schreef:

Even een foto gemaakt nu hij vol is.

Afbeelding

Nu staat het onderste gedeelte niet vol, maar zou daar nog makkelijk zo’n plastic box neer kunnen zetten met bijv ski kleding.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:32

Wij hadden in ons huis van die ouderwetse lompe inbouwkasten, voor 1 en achterkamer 1.
Zulke onhandige dingen, dus die hele muur (oftewel kasten) eruit gehaald.
dan in het midden een nieuwe wand gezet en dan bij beide kamers ikea pax erin gebouwd.
Ik heb alleen nog een oude foto van destijds, inmiddels hebben we er zelf deuren ingemaakt.
Op onze slaapkamer 2 grote schuifdeuren, op de achterkamer scharnierdeuren.

Hierbij dan de oude foto

Afbeelding

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:55

Schopje omhoog in dit oude topic.

In een paar foto's zag ik de fijndraadmanden voorbij komen.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
En hoe zorg je ervoor dat zo'n fijndraadmand geen wirwar van spullen wordt?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:06

Sorry, ik schop het (heel) oude topic ook omhoog. :o

Wij moeten switchen naar scharnierdeuren i.p.v. schuifdeuren. Het liefst plaatsen we kasten over de gehele breedte van de muur. Hoeveel ruimte hebben de scharnierdeuren nodig om ze goed te kunnen openen, zodat de lades in de kast open kunnen?

Stel dat de muur 3 meter lang is, dan kan je deze waarschijnlijk niet vullen met Pax kasten van 3 meter? Omdat de deuren dan niet genoeg ruimte hebben voor het openen om de lades naar voren te trekken? Of wel?

:o? :o? :o?

Al onze kasten hebben deze inrichting:

Afbeelding

Leeslampje, ik denk niet dat je er nog iets aan hebt, maar wij gebruiken inmiddels van die Skubb (dacht ik?) bakken voor de lades. Dat kan ook wel in de draadmanden.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:22

_Lorette_ schreef:
Sorry, ik schop het (heel) oude topic ook omhoog. :o

Wij moeten switchen naar scharnierdeuren i.p.v. schuifdeuren. Het liefst plaatsen we kasten over de gehele breedte van de muur. Hoeveel ruimte hebben de scharnierdeuren nodig om ze goed te kunnen openen, zodat de lades in de kast open kunnen?

Stel dat de muur 3 meter lang is, dan kan je deze waarschijnlijk niet vullen met Pax kasten van 3 meter? Omdat de deuren dan niet genoeg ruimte hebben voor het openen om de lades naar voren te trekken? Of wel?

Ik volg even voor een antwoord op bovenstaande! Ik ben ook benieuwd hoeveel ruimte je nodig hebt voor de deuren en lades.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:25

Een cm of 5 schat ik. Onze kast staat niet helemaal tegen de muur en de deur moet net iets verder dan 90 graden open om de lade goed te kunnen openen.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:41

Ik heb hier de kast wel zo goed als tegen de muur aan staan, alleen een plint van 12mm dik die er tussen zit. Lade kan prima open met de deur niet tegen de muur (handgreep die tegen de muur komt)
Ik kan wel een foto maken als jullie willen?

Het enige wat ik vervelend vond aan scharnierdeuren is de plek van bevestiging en daardoor je lades op een andere hoogte moeten monteren

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:02

ik ben net even naar mijn Pax kast toegelopen en je hebt inderdaad niet heel veel ruimte naast de kast nodig hoor om de deur te openen zodat de lade open kan. De deur blijft bij mij vrij evenredig aan de muur en dan kan de lade open. 1 a 2 cm zou wel genoeg moeten zijn.

Ga je op een bestaande kast de schuifdeuren vervangen door scharnierdeuren? Dan heb je inderdaad te maken met de bevestiging van de scharnieren en de plaats van je planken en lades. Je kunt dan onderin geen lade hebben zoals op de foto die je hebt geplaatst, maar je kunt daar wel zo'n draadmand plaatsen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:21

Ugh, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan... -O- Wel heel fijn dat jullie me daar op wijzen.
Maar goed, dan moet ik de lades omwisselen met de manden.

Jullie hebben de kasten dus niet helemaal strak in de hoek staan, maar altijd met enkele cm speling? Al is met maar de dikte van de plint?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:01

Wij hadden een pax besteld met hoek. Om er tijdens het monteren achter te komen dat het helemaal niet ging passen (het bed stond in de weg). Gelukkig kon er een deel los staan en die staat dan ook ook strak in de hoek tegen de muur aan. Dat gaat prima met de deuren en lades. Het enige is dat aan die kant van de kamer, de plint lager gemaakt moest worden, anders kon de deur niet open van de kast :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:08

Ik heb best wat open kasten in o.a de keuken, maar de kledingkast heeft wel een deur. Dat scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid stof.