Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:30

Er zijn wel wat uitspraken over bomen en buren te vinden:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... om+schaduw

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... om+schaduw

Uit deze uitspraken blijkt ook dat er blijkbaar een verjaringstermijn geldt voor dit soort zaken. Uit een van de berichten van TS maakte ik op dat de bomen er wellicht al 30 jaar staan, dus dan zou een vordering tot verwijdering van de boom al ruim verjaard zijn.

Op basis van de berichten van TS en bovenstaande uitspraken zou ik zeggen dat ze de boom inderdaad gewoon kan laten staan. Uit de foto's kan ik niet opmaken dat er sprake is van overhangende takken, zodat snoeien daarvan ook niet iets zou oplossen. Ik zou m ook lekker laten staan en dit aan de buren melden.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:33

Ik denk dat Vjestagirl idd wel weet dat de boom wettelijk gezien mag blijven staan, en dat de crux hem zit in het te vriend houden van de buren. Maar als je van de vorige bewoners al weet dat ze er tegen hun ook over zeikten, dan denk ik dat zo gewoon een heeeele laaaaange adem hebben... en dit dus niet gaan loslaten. Vandaar dat ik zeg, mooi onelinertje bedenken en die steeds inzetten en er daarna overheen banketstaaf.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:39

Als de schaduw van jouw boom rond 12 uur uit hun tuin is, dan begrijp ik niet zo goed hoe jouw boom kan zorgen voor problemen met hun moestuin.
Hun moestuin kan dan nog de hele middag genieten van zon.
Als het probleem is dat ze 's middags schaduw krijgen van de andere buren, dan moeten ze of met die buren in conclaaf of hun moestuin verplaatsen naar de kant die grenst aan jouw tuin. Lijkt mij ten minste. Ik neem aan dat je bij een moestuin vooral zon wilt op het warmste deel van de dag.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:53

Beste buren,
Ik heb nagedacht over jullie vraag wat betreft de boom en ik wil de boom graag houden. Ik snap dat dit misschien tegen het zere been is, maar dit is niet mijn bedoeling. Ik heb ontzettend veel plezier van de boom en vind het zonde om hem te kappen. Ik hoop dat we ondanks dit meningsverschil goed door één deur kunnen blijven gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:53

Nee, bij een moestuin wil je helemaal niet zoveel zon (ook niet voor tomaten, en die (mis)oogst lees ik tussen neus en lippen door is het grootste probleem) en zeker niet op het heetst van de dag.

Voor tomaten heb je wel warmte nodig.
Ik had twee jaar geleden voor het eerst een geweldige tomatenoogst uit de volle grond (ik kweek ze in de kas) - een spontane zaailing op het noorden, die geen spriet zon gezien heeft, z'n hele leven. Het was daar in de schaduw gewoon lekker 30 graden. Fantastisch zoete tomaten. Gewoon vanwege die toen zo hete en droge zomer. Niks zon. Mijn tomaten in de kas zijn diezelfde zomer mislukt. Te heet, te veel zon.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:28

Ik zie allemaal prachtige uitleggen over waarom je de boom zou willen houden. Maar ik zou gewoon zeggen, de boom blijft en je hebt er af te blijven. Verleg je moestuin maar. Geen uitleg geeen tegemoetkoming. Alleen de belofte dat als ze aan jouw boom schade toebrengen dat je aangifte doet van vernieling van eigendom.
Dit soort lui moet je geen vinger toegeven :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:23

Waarom zou jij een boom uitdoen (wat een hele mep geld kost) als zij hoe dan ook over 5 jaar willen verhuizen?

Misschien kan de boom gesnoeid worden, maar alleen als jij daar zin in hebt. En zij (mee) betalen. Jij stoort je er tenslotte niet aan. Ik weet wel niet hoe het wettelijk zit, of zij een poot hebben om op te staan als de boom over hun tuin hangt. Geen idee hoe dat werkt.

Wij hebben hier ook een boom staan, walnoten. Staat hier ook al jaar en dag, is een flinke boom. Ik en mijn vriend ergeren ons rot aan die boom haha, hij geeft zo ontzettend veel vuiligheid. Dit jaar zijn de noten nog een beetje lekker, vorig jaar waren ze niet te eten. Er zitten echt honderden (!!) noten aan die boom, en die moet ik dan allemaal weg krijgen. We hebben 4 compostbakken, en dat zijn geen kleintjes. Die stomme noten vergaan dus absoluut niet, de lading van vorig jaar zit er nog steeds in en ziet er uit alsof ik ze er pas vorige week heb ingepleurd in plaats van 12 maanden geleden. Van onze huisbaas mogen we hem gelukkig verwijderen, maar die kostprijs, pff. En dat voor een huurhuis. We hebben hem zelf, met hulp van mijn stiefpa, gedeeltelijk gesnoeid, wat weer een aantal takken en een hoop noten scheelt. Er hangen een paar flinke takken over de haag bij de buurman, boven zijn kippenhok. Die stoort zich niet echt aan de boom. De haag daarentegen, die zou hij héél graag zien verdwijnen. Wij zien dat absoluut niet zitten - een schutting zou ons nooit dezelfde privacy geven, dus wij willen onze haag houden, klaar. Benieuwd of dat nog een staartje krijgt - die man is mijn verzekeringsagent, dus hem te vriend houden is wel handig haha. We durven niet goed zelf verder werken aan die boom om te leggen, gezien hij verzekeringsagent is, er moest maar eens een tak verkeerd belanden :+ Voorlopig houden we hem dus.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:38

Ik zóu doen wat je zelf wil en hier ook duidelijk over zijn.

Wij hadden een grote boom in onze achtertuin. De buurman klaagde ook steeds over die boom, ik vond hem mooi. Toen uiteindelijk voor de lieve vrede de boom gekapt. Werkelijk 2 maanden later vertelt de buurman dat hij gaat verhuizen. Ik was echt over de zeik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:40

@LWDaisy: walnoten is best vraag naar en levert per kilo ook nog wel wat op.
Hier komen ze zelfs de eikeltjes ophalen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:42

Billy schreef:
Ik zie allemaal prachtige uitleggen over waarom je de boom zou willen houden. Maar ik zou gewoon zeggen, de boom blijft en je hebt er af te blijven. Verleg je moestuin maar. Geen uitleg geeen tegemoetkoming. Alleen de belofte dat als ze aan jouw boom schade toebrengen dat je aangifte doet van vernieling van eigendom.
Dit soort lui moet je geen vinger toegeven :)

Dit!

Deze mensen zijn van die hardnekkige zeikerds die geen nee willen horen. Dat zijn mensen waar je 1x nee tegen zegt en de 2e keer aangeeft dat ze er over op kunnen houden.

En dat is het. En zagen ze de boom zelf om, doe je aangifte van vernieling. Dan maar pakjes ophalen bij het postkantoor.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:47

Ik moet een beetje grinniken om alle reacties met ‘Ik zou ‘graag’ ‘liever’ etc..
Dan ben je dus niet duidelijk en toestemming aan t vragen.

Imo. 1 x duidelijk zijn moet voldoende zijn. Desnoods op schrift, dan kunnen ze er naar kijken.

De boom blijft staan , klaar, je wilt geen nare sfeer maar als ze daar niet mee eens kunnen zijn is dat hun probleem , niet de jouwe. Volgens mij schreef je ook ergens dat je niet zo’n giga trek hebt in sociale borrels en shizzle dus boeit t ook niet zo eeg. Zorg dat hij gezond blijft en geen werkelijke overlast zorgt door m bij te houden. Klaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:49

Ik kan het gemist hebben, maar wat voor boom is het?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:57

Jij hebt gewoon een spirituele connectie met die boom! De een heeft het met een Fiat Panda, de ander met een boom. Gewoon afblijven voor de buren dan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:42

Ik zie allemaal uitleg maar je bent nogal star dus kan je ook bot zijn.

Als ze er weer over beginnen.

Buurman, die boom blijft staan punt
Geen verdere discussie daarover punt.

En door....

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:07

Wat een prachtige tuin heb jij zeg! Verder geen advies, maar ik kom wel even meevolgen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:12

Ibbel schreef:
Nee, bij een moestuin wil je helemaal niet zoveel zon (ook niet voor tomaten, en die (mis)oogst lees ik tussen neus en lippen door is het grootste probleem) en zeker niet op het heetst van de dag.

Voor tomaten heb je wel warmte nodig.
Ik had twee jaar geleden voor het eerst een geweldige tomatenoogst uit de volle grond (ik kweek ze in de kas) - een spontane zaailing op het noorden, die geen spriet zon gezien heeft, z'n hele leven. Het was daar in de schaduw gewoon lekker 30 graden. Fantastisch zoete tomaten. Gewoon vanwege die toen zo hete en droge zomer. Niks zon. Mijn tomaten in de kas zijn diezelfde zomer mislukt. Te heet, te veel zon.

Precies, dit :)

Een moestuin houd helemaal niet van de hele dag in de warme zon. Mijn moestuin ligt deels in de slagschaduw van een schuur van buren. Maar dat deel van de moestuin doet het veel beter dan het deel wat altijd in de zon ligt. Ook ik heb tomatenplanten in het deel geplant van de slagschaduw en daar zitten veel meer en grotere tomaten aan dan de planten die de hele dag in het volle licht staan. Want daar is het vaak te heet en te snel droog.

De buren moeten je eigenlijk dankbaar zijn voor de boom :D De boom staat ook ruimschoots op jouw terrein. Dus ook niet pal aan de erfgrens of zo.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:33

Wat een fijne tuin! Ik begrijp heel goed dat je die prachtige boom wilt behouden. Ik vind jouw buren erg brutaal. Geef aan dat de boom blijft staan, zonder uitleg. Jij bent hun geen verantwoording schuldig. Als zij dit niet accepteren, zegt dit meer over hun dan over jou. Bakkie doen kan natuurlijk altijd, mogelijk met een derde neutrale partij (vriendin/moeder/etc) erbij? Dan sta je wat sterker.
En oh, ik zou zeker niet gaan helpen om de moestuin te verplaatsen. Komt op mij over als een soort van ‘goedmakertje’.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:39

Nooit een boom kappen die jou plezier bezorgt!
Laat je nooit dwingen en laat ook zeker die buurman niet met 'n zaag in de weer gaan, want als hij er geen verstand van heeft en toch al 'n hekel aan die boom heeft, dan is de kans groot dat hij hem al dan niet bewust verpest.
Als je al tot een deal komt om hem professioneel te laten snoeien, dan mag dat door buurman zelf worden bekostigd en wel vooraf, zodat ie jou niet met de rekening laat zitten!
Ik zou geen zin hebben in sociale betrekkingen met dit type buren, dus dat wijntje mogen ze in hun hol steken!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:41

Sjong schreef:
Ik zóu doen wat je zelf wil en hier ook duidelijk over zijn.

Wij hadden een grote boom in onze achtertuin. De buurman klaagde ook steeds over die boom, ik vond hem mooi. Toen uiteindelijk voor de lieve vrede de boom gekapt. Werkelijk 2 maanden later vertelt de buurman dat hij gaat verhuizen. Ik was echt over de zeik.

Jee wat erg! -O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:48

anjali schreef:
Dergelijke narigheid heb ik ook hier,een hele mooie zeker 40 of 50 jaar oude conifeer in mijn tuin en een buurman die me al 3 jaar pest om hem weg te krijgen. Echter dit is een huurwoning,niet mijn eigendom dus.

Buren van mij hebben vandaag hun enorm mooie hoge beeldbepalende connifeer laten verwijderen. Het is hun boom en hun tuin, maar het maakt mij verdrietig.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:50

__Sannne schreef:
Ik zou, naar de buren toe, juist niet teveel redenen geven waarom je de boom wil houden. Daarmee geef je alleen maar ruimte voor een discussie. Jij wil dat de boom blijft, klaar. Waarom jij wil dat ie blijft, hoef jij aan niemand toe te lichten.

Mee eens. Ik zou niet openstaan voor een discussie, aangeven dat je alles hebt afgewogen maar geen reden ziet de boom te kappen. Kom niet met te veel redenen, houdt controle over welke richting het gesprek op gaat en benoem dat je ze graag als buren hebt maar je beslissing genomen is.

Wat helpt is vóór het gesprek aangeven dat je straks een afspraak hebt. Zo voorkom je een discussie en zeg je het ter kennisgeving. Rond het gesprek goed af en laat het bij ze zakken. Succes!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:59

Prachtboom, niets aan doen! Geen discussie aangaan met de buren, en geen ruimte geven. Boodschap kort en duidelijk houden: jij vindt de boom prachtig, dus hij blijft. Niks meer, niks minder. Gewoon door op volgend onderwerp.
Als dit vervolgens gezeik met de buren oplevert is dit heel vervelend, maar hun keuze. Jij hebt daar geen invloed op. Tenzij je die boom plat legt, maar daar wordt je ook niet gelukkiger van...en wat is dan de volgende klacht van de buren, de schutting niet goed?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:00

Nu ik de foto heb gezien zeg ik ook: niet snoeien! Hij is prachtig zoals ie is!

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:01

Ik ga er vanuit dat die boom er al veel langer staat dan dat de buren een moestuin hebben. Ze hebben de moestuin gewoon op de verkeerde plek gemaakt. Daar kan jij en de boom niks aan doen. Gevalletje pech voor de buren.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:08

Ik zou die boom ook echt niet omklappen. Ze hebben nog best wat zon op een dag. Waarschijnlijk stond de boom al langer dan de moestuin. Ze wisten dus van te voren hoe de zon zou staan. Alles klopt aan jou tuin met wat mag. Helaas voor hun. Hopelijk heeft iedereen snel vrede met de situatie en word de sfeer weer iets beter.