Nieuw dekbed + kussen, eerst wassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Nieuw dekbed + kussen, eerst wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:46

Ja. Ik was dat voor ik het ga gebruiken. De spullen die je krijgt zijn niet per definitie schoon en fris, meestal adviseren fabrikanten ook om spullen eerst te wassen voor je ze gebruikt.

Voor een paar maand terug twee sets beddengoed (2x dekbed en 2x kopkussen) voor de boot gekocht, die heb ik eerst gewassen, lekker fris. Kunnen ze weer een jaartje mee :).

Ons winterdekbed past niet in de wasmachine, die gaat naar de stomerij 1x per jaar :). Die is ook naar de stomerij geweest voor we 'm gingen gebruiken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:48

Ben toch blij met onze 2 éénpersoons dekbedden.
Mijn vriend mummieficeerde zich weekje nacht waardoor ik geen deken meer had. Zo koud! Ik was er klaar mee!
En kunnen makkelijk in de wasmachine!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:03

Ik durf mijn Texelse schaapjes ook niet te wassen...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 07:39

Tiggs schreef:

Zeker niet doen. Is mij ten zeerste afgeraden door de fabrikant op Texel. (Daar heb ik ze ook gekocht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:01

gr_roos schreef:
Tiggs schreef:

Zeker niet doen. Is mij ten zeerste afgeraden door de fabrikant op Texel. (Daar heb ik ze ook gekocht)

Je kan ze wel in emmer driehoek (groene zeep) weken en daarna opfrissen.
Driehoek ontvet niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:05

Nielojram schreef:
gr_roos schreef:

Je kan ze wel in emmer driehoek (groene zeep) weken en daarna opfrissen.
Driehoek ontvet niet.

In de wasmachine op wolwas met een scheut Mattes lamsvelwasmiddel gaat ook heel prima. Zo was ik mijn schapen ook.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:54

Ik was mijn dekbed incl dekbedovertrek bij de benzinepomp. De overtrek blijft erom zodat dekbed niet direct in aanraking komt met de trommel waar ik ook mijn extreem vieze (paarden)dingen in was.
Hoes van mijn topper en van de kussens was ik wel gewoon thuis.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:15

Ik was ook al jaren mijn dekbed en kussen zo 2 x per jaar. Laatst nog gedaan na de laatste tropische dag. Zodat het weer lekker fris is voor de kou begint. En meestal in het voorjaar ook weer een keer. Ik kan mij niet anders heugen dan dat ik dit dekbed heb. Dus of ik hem (of mijn moeder toen de tijd nog) heeft gewassen toen hij nieuw was weet ik niet. Hier past het dekbek, een lits-jumeaux, gewoon in mijn wasmachine. Maar heb wel een trommel van 7 of 8 kg. Maar iets kleiner past het denk ik ook wel. Zodra er water bij komt slinkt het wel.

Kleding is weer heel wat anders maar dat was ik wel altijd eerst als het nieuw is. Vindt dat zelf wel hygiënischer. Je weet nooit hoeveel mensen het al voor jou hebben gepast. Zeker met zweterig weer niet zo fijn idee. En hoeveel mensen het al in de handen hebben gehad, zowel in de winkel als tijdens transport en productie. Daarnaast gebruiken ze vaak chemicaliën om het kledingstuk te beschermen tegen schimmels en kreuken (tijdens opslag en transport etc) En dat kan soms irriteren op de huid. Dat is ten minste wat ik ooit heb gelezen. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat als iets in India ofzo gemaakt wordt, het misschien ook in minder hygiënischer omstandigheden gemaakt zou worden als hier (als in schone omgeving, opslag en water). Nou ja lang verhaal. Geen idee of je overal zo zwaar aan moet trekken maar ik vind het persoonlijk dus wel fijn om al het nieuwe te wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:09

_San87_ schreef:
In de wasmachine op wolwas met een scheut Mattes lamsvelwasmiddel gaat ook heel prima. Zo was ik mijn schapen ook.

Precies.
Mijn wasmachine heeft een of ander geavanceerd wolprogramma. Als ik daar het juiste middel in gooi komt het ook goed.
Gewoon logischaap-achtig nadenken.
' Water-geen-ontvettingsmiddel-toch-fris"