(Particulier) huis huren: Hoe dan? Lijkt onmogelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:09

Kijk ook eens eerlijk of je niet te veel eisen stelt aan de huurwoning. Het is iets tijdelijks, dus er wat op achteruit gaan is toch niet erg? Dat je niet op een vakantiepark wilt zitten, want dat is vaak toch wel echt veel kleiner, snap ik, maar het huurhuis hoeft natuurlijk niet geweldig te zijn om die tijd te overbruggen. Zijn het wijken waar je niet wilt wonen vanwege veiligheid, of omdat je het niet leuk vindt? Dat laatste is ook weer iets waarbij je je moet bedenken dat het dan tijdelijk is en je nu dus anders moet kijken als naar een koopwoning. Waarom moet een huurhuis, ook al is het voor 2 jaar bijvoorbeeld, een toppertje zijn?

Aan de ene kant zou ik zeggen, ga op zoek en tegen de tijd dat je je droom koophuis gevonden hebt zet je huidige woning in de verkoop. Maar de huizenmarkt is ook wel gestoord op dit moment. Leuk om te verkopen, maar kopen lijkt me niks nu. Dus dan snap ik zeker dat je eigenlijk gebruik wilt maken van de gekte om huis te verkopen ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:12

Citaat:
Bovendien wil straks de hele generatie babyboomers van hun te grote huizen af.... keuze zat dus ;-)

Die waarderen nu hun grote huizen met vooral ruime tuinen juist extra door de coronalockdown. Je denkt nog wel 2 keer na om naar 'n appartement of rijtjeshuis te gaan nu!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:14

daantjuhhh schreef:
Ninx schreef:
Verstandig dat je dit huis nu wilt verkopen en eerst huren voordat je weer koopt.

Wereldwijd stort de huizenmarkt in, in Nederland hebben de meeste banken voor aankomend jaar en het jaar erop al grote prijsdalingen voorspeld.
Door de vele ontslagen en faillissementen moeten straks ook veel mensen van hun huis af dat onder water staat. Dat is jouw moment om in te stappen.

Dus kijk of je desnoods een periode inderdaad dan maar even op een vakantiepark oid terecht kunt. Dit is HET moment om te verkopen! Snel doen, geld wegzetten, en mooi je juiste moment afwachten.

Dat zoveel mensen nu kopen, en de prijs die al 15 tot 20% te hoog is ook nog eens overbieden is heel erg zorgelijk. Do er in godsnaam niet aan mee.
Zorgen om geld kun je niet goedmaken met dat mooie huis, daar geniet je dan echt niet meer van.
Wie nu geduld heeft is straks spekkoper! Succes!!

ps: België en NL zijn helaas niet te vergelijken qua woningmarkt... in NL is het volkomen gestoord.

Dit ligt wel heel erg aan de regio waar je zit.
Hier in het noorden lopen we 1 a 2 jaar achter.
Toen de huizenmarkt ontplofte in het westen was hier daar een jaar later amper wat van te merken.
Maar 2 jaar later. Damn.
Mijn appartement heb ik 2 jaar gehad, niks aan gedaan. En na 2 jaar met 20% winst verkocht.

Vorig jaar mijn tussenwoning gekocht voor 171. Mijn buren hebben exact de zelfde woning, zelfde staat. Zelfde badkamer enz. Die gaat nu voor 2 ton weg. Hier gaat die prijsstijging nog wel even door.

Daarnaast wordt het voor starters ook iets makkelijker doordat die 2% belasting er af gaat straks. TS geeft aan dat ze de ideale starterswoning heeft.

Ik zou gewoon eens met een makelaar om de tafel gaan.

Toen speelde er geen wereldwijde pandemie en dreigde er zoveel werkeloosheid dat we mogelijk van een crisis naar een depressie schuiven.
Het is niet zinvol om bang te zijn, maar wel zinvol verstandig te zijn en geduld te bewaren.
Nu geld maken, en straks pas kopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:35

cursebreaker schreef:
Hutcherson schreef:
Wij hadden onze eensgezinswoning via funda. Maar waarom ga je van koop naar huur? Waarschijnlijk ben je met huur veel meer geld kwijt ofniet?

We zullen idd meer kwijt zijn als wat we voor ons huidige huis betalen, maar daar zijn we op voorbereid - net als het tijdelijk hebben van dubbele kosten :j Het is bedoeld ter overbrugging tussen dit huis verkopen en dan rustig op zoek te gaan naar ons droomhuis. We willen gewoon heel graag niet meer vastzitten aan een koophuis voor we gaan kijken naar ons droomhuis en dan is huren gewoon de fijnste optie. Dan kunnen we dit huis leeghalen en te koop zetten en dan op ons gemakje rondkijken naar een nieuw huis. Dat is ons de hogere kosten wel waard omdat het maar voor 1 a 2 jaar zal zijn als het goed is. We kunnen dit huis nu ook wel te koop gaan zetten terwijl we er nog wonen, maar dan moet je als het verkocht wordt met druk erachter iets anders gaan zoeken en dat lijkt ons ook niet heel fijn.

Funda blijven we idd ook in de gaten houden :j

Je kunt ook eerst rustig je droomhuis zoeken, een overbruggingshypotheek nemen en dan je oude huis verkopen. Kan nu super prima met de lage rentestand. Dan ben je een stuk goedkoper uit dan 1 a 2 jaar een duur particulier huis huren. Ik vind dat nogal ondoordacht, sorry.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 11:45

Bedankt weer allemaal voor de reacties. Loopt toch erg uiteen ook zie ik met hoe iedereen het zou aanpakken haha.

Wij zitten overigens in het zuiden van het land en hier is het idd wel een gekte, zowel met koop als huur woningen; het is allemaal gewoon heel snel weg. Ik denk dat we dan idd dan wel weer ons huidige huis goed zouden kunnen verkopen - alleen waar wij mee zitten is gewoon dat we het fijner zouden vinden als we dit huis leeg konden zetten ipv dat we het moeten verkopen terwijl we er zelf nog inzitten, vandaar de keus om voor huren te kiezen.

Ik snap dat velen het idd anders zouden aanpakken, maar onze eerste keus blijft nu toch nog steeds particulier huren en we weten dat we dan geld weggooien en dan ook zeker een jaar eraan vastzitten, dus we gaan daar niet ‘blind’ in. Maar we geven voorkeur om ons huidige huis dan leeg te zetten en zo te verkopen en dan vanuit het huurhuis te gaan rondkijken naar ons droomhuis. Maar mocht dit dus niet haalbaar zijn, gaan we idd zeker nog eens met makelaars/banken om de tafel zitten en te bespreken wat onze opties zijn als we het nu te koop zouden zetten icm nu ook al rondkijken naar een nieuw huis - daar hebben we nog weinig onderzoek naar gedaan verder omdat we dus echt aan’t focussen waren op particulier huren en dan te koop zetten. Als we het huren van een vakantie huisje + gehele inboedel in opslag zetten (wat qua kosten net zo goed heel hoog is en niet veel goedkoper als dat we particulier zouden huren) zouden kunnen vermijden, heeft dat dus wel onze voorkeur en als dat betekent dat we dan idd bv. Een jaar vast zitten aan een particulier huurhuis vinden we dat niet erg. Voor ons gevoel geeft ons dat wel veel meer rust. Maar mocht idd blijken dat het gewoon niet haalbaar, is gaan we het zeker ook anders aanpakken en daar gaan we nu lig wel al wat meer onderzoek naar doen.

Speechless
Ik heb idd op meerdere sites notificaties aanstaan zodat we een melding krijgen als er ergens iets vrijkomt wat bij onze zoek eisen aansluit, dus we blijven idd daar kijken alsook op Facebook e.d.

elnienjo
Dat is idd wel iets wat we nog meer kunnen doen nu: met meerdere makelaars nog even persoonlijk contact opzoeken en kijken wat ze kunnen doen. Nu hebben we voornamelijk pas elke keer contact gezocht op het moment dat we dus iets zagen online, maar misschien dat we er idd sneller bij kunnen zijn als we al contact hebben gelegd met meerdere makelaars. En we gaan idd ook niet veel meer doen hier, maar sommige kleine dingen wel nog. Maar grote dingen sowieso niet nee, dat is iets voor de nieuwe koper :)

Urona
Ja zo denken we er idd ook precies over! Maar ik moet zeggen dat met sommige dingen we misschien ook nog niet goed genoeg geïnformeerd hebben over wat precies mogelijk is; we weten nog niet alle ins and outs wat betreft aanpak van banken e.d. momenteel en zeker omdat mijn man ZZP’er is is het wel goed dat we daar nog even wat dieper in duiken. Maar omdat we idd particulier huren als eerste optie wilden, hadden we daar nog niet veel verder naar gekeken. Ons gevoel zegt nog steeds wel om idd eerst te huren en verkopen alvorens we dus kijken naar wat anders. Verkopen terwijl we hier zitten, is voor ons gevoel meer stressvol omdat er dan toch meer druk achter je zit. We hopen door te kunnen huren gewoon wat meer op ons gemakje te kunnen doen en wat jij ook zegt; je bent gewoon veel flexibeler en mijn man is ook bang dat we idd te veel toeleggen op ons droomhuis en we achteraf dan spijt zouden krijgen dat we toch niet meer tijd ervoor hebben kunnen nemen. Dat we te snel concessies gaan maken als er meer druk achter zit door nu te verkopen als we er zitten. Advertentie plaatsen op marktplaats hadden we idd toevallig gister nog gedaan :)

Mioui
Dat klinkt alsof het idd allemaal precies mooi samen is gevallen uiteindelijk! Maar ik denk dat dat ook een kwestie is van net geluk hebben. We kijken bv. Regelmatig of er een droomhuis is, maar als we die zien is hij gewoon al weg dus dat gaat zo snel hier momenteel dat we het dus niet goed aandurven om het zo aan te pakken. Maar we gaan idd wel nog even met de makelaar om tafel en het verder bespreken en misschien dat ze ons dan toch meer vertrouwen erin kunnen geven. We hebben er dus nog niet in-depth naar gekeken omdat we gewoon aan’t focussen waren op eerst huren. Als je idd max hypotheek kunt krijgen terwijl je huis actief in de verkoop staat, vind ik dat idd wel interessant. Maar we moeten eens uitzoeken hoe ze dat doen als je ZZP bent, want dan kunnen ze ook nog wel eens lastiger zijn - ondanks dat mijn man minstens zo betrouwbaar is qua inkomsten als dat je gewoon in loondienst bent maar dat woordje ZZP is jammer genoeg wel in je nadeel.

daantjuhhh
Fijn dat je idd het nieuwe huis kon kopen onder de voorwaardes dat je wist dat je jouw huis verkocht kon krijgen. We gaan idd ook nog eens even verder onderzoeken wat daar voor ons in mogelijk is. Als we idd gewoon max hypotheek kunnen krijgen ondanks dat ons huidige huis nog niet verkocht is, zullen we daar idd naar gaan kijken of we dat kunnen doen. Als ik het idd zo lees, met hoe snel de huizen gaan… wauw ja. Ik ben gewoon onzeker en bang dat net ons huis dan niet verkocht gaat worden, omdat er toch ook nog het eea aan moet gebeuren maar we kunnen het natuurlijk ook niet meer als proberen en zien wat ervan komt. De regio kan idd zeker verschillen. Hier in het Zuiden lijkt het echt drama om iets nieuws te vinden als ik kijk hoe snel de huizen die wij interessant vinden weg zijn, dus dan gaat er gegarandeerd tegen elkaar opgeboden worden. Vandaar dat wij dus bv. Voor een jaar of iets langer wilden huren, dit willen verkopen en dan bv. Afwachten tot alles weer veel makkelijker wordt om te kopen ipv midden in die gekte terecht komen wat hier nu gaande is. Maar dat zal idd per regio verschillen, maar weg uit de regio willen we niet dus daar moeten we dan ook bij nadenken. Maar idd; even om tafel gaan en kijken hoe de zaken ervoor staan en wat voor ons dus het gunstigst gaat zijn. We hebben ons misschien wat te hard vastgebeten ook in het particulier huren dus even kijken hoe het momenteel is overal qua regels e.d. is wel slim.

DeMolenhoek
Ik weet idd niet wat de voorwaardes zijn wat betreft overbruggingshypotheek dus dat gaan we nog even uitzoeken. Aangezien we echt op particulier huren aan’t focussen zijn geweest, hebben we dat soort zaken dus nog niet goed uitgezocht maar gaan we idd wel doen nu als ik zo naar de ervaringen kijk van velen in het topic.

Ninx
We willen idd dus vermijden dat we in een biedingsoorlog terecht komen om ons droomhuis. Voorkeur gaat dan idd uit naar huren, verkopen en dan vanuit huurhuis de vrijheid hebben om te gaan bieden/kopen van een nieuw huis. Als het niet anders zou zijn, is vakantie park dus wel een optie voor ons, maar voorkeur gaat toch gewoon uit naar een gewoon huis huren - al is je huis nu makkelijk verkopen toch ook wel wat waard en moeten we dus echt even serieus om tafel gaan zitten met een makelaar en alles beter uitzoeken nu en kijken of we dan niet toch te koop moeten gaan zetten nu we er nog zitten. We willen idd graag het volgende huis kopen als het weer gunstig is en we die biedingsoorlog kunnen vermijden. Het is echt gestoord.

MywishMax
Te veel eisen stellen vind ik niet echt dat we doen. We willen idd niet in bepaalde wijken zitten waarvan we weten dat er gewoon veel overlast is doordat het goedkopere huurhuizen zijn. Daar willen we gewoon niet zitten met ons gezin, dus dat is een harde eis. Dat betekent dus idd wel dat er veel van het huidige aanbod huizen afvallen en we zitten dan net in een budget waarvan de huizen die er dan op komen die ons aantrekken, ook weer snel weg zijn dus dat is idd jammer. Maar we willen dus ook zeker wel een jaar of iets langer erin zitten zodat we de huizenmarkt kunnen aankijken en kijken wanneer we het gunstigs dus ons droomhuis kunnen kopen en dan willen we dus wel een beetje een leuk huis hebben en er niet op achteruit gaan tov waar we nu zitten bv. Ik vind dat zelf niet echt te hoge eisen stellen. En we willen geen appartement, dus dan wordt het aanbod ook wel wat kleiner weer. De meeste appartementen hebben trappen en dat vinden we met een grotere en nog jongere hond niet heel handig. De huizenmarkt is idd echt gestoord en kopen lijkt me nu niet leuk nee. Daarom dat we dachten idd om particulier te horen voor een jaar of iets meer en ons huis te verkopen en dan aan te kijken wat de huizenmarkt doet en dan kunnen we kopen wanneer we willen bv. Ipv dat in een biedingsoorlog terecht komen. En op langere termijn in een vakantiepark lijkt me dan gewoon echt niks met een gezin met 2 huisdieren en je gehele inboedel in opslag zetten - wat echt vreselijk duur is ook.

janderegelaa
We gaan idd eens kijken hoe het precies zit met die overbruggingshypotheek. Aangezien m’n man zzp’er is heb je kans dat daar ook nog wel wat andere voorwaardes aan vast zitten namelijk. Maar waarom vind je dat ondoordacht om particulier te huren? Omdat je dan ‘geld weggooit’? Ons lijkt het juist heel fijn om het huidige huis Leegstaand kunnen verkopen namelijk (wat voor ons weer o.a. handiger is ivm bezichtigingen e.d.) maar ook zodat we erna flexibel en vrij zijn om de huizenmarkt af te wachten wat betreft kopen van ons droomhuis. Ik vind dat zelf niet zo ondoordacht, maar goed. Ik wil het liefst voorkomen dat we verkopen terwijl we er nog zitten en dan ons droomhuis niet meteen vinden waardoor we naar een vakantiepark moeten (want de kans dat je iets anders vind op heel kort termijn is heel klein) en de gehele inboedel moeten opslaan wat ook mega duur is en waarbij je dan alsnog met pech maanden daar kunt zitten terwijl je doorzoekt naar een droomhuis. Het is dus zeker niet dat we er niet over nadenken hoor, het is alleen afwegen welke risico’s we nu wel of niet willen gaan nemen en daarbij: we hebben nog Niks gedaan dus we gaan nu ook nog eerst even andere opties beter bekijken terwijl we wel blijven doorzoeken voor een huurhuis want dat vinden wij zelf wel nog steeds een goede optie, ook al zijn we dan idd geld aan huur kwijt. Maar als we op een vakantie park moeten gaan zitten en een box moeten huren om de gehele inboedel in op te slaan, ben je denk ik net zo veel kwijt als dat je een particulier huurhuis zou hebben - alleen zit je daar voor minimaal een jaar vast, maar dat zouden wij niet erg vinden omdat we dan zoals gezegd flexibel zijn in afwachten wat de huizenmarkt doet en dan meteen kunnen 'toeslaan' als we iets zien in een gunstige tijd. En ja, met huren gooi je in principe geld weg, maar als het ons daardoor wel een wat makkelijkere en minder stressvolle manier geeft om te verkopen en een nieuw huis te kopen hebben we dat ervoor over :j

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:53

Leegstand verkopen is echt niet persé beter hoor. Mensen kunnen vaak slecht inschatten wat er van te maken is, plus als het leeg staat wil eigenaar er doorgaans snel vanaf en dat is niet goed voor de prijs.

Ik zou dus zeker met de makelaar overleggen, maar óók met een financieel adviseur. Belasting technisch gaat het je mogelijk otm nog wat geld kosten, vergeet dat niet mee te nemen in de rekensom..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:57

@TS: dat je aangeeft dat jullie eens gaan kijken hoe het zit met die overbruggingshypotheek geeft al aan dat jullie geen flauw benul hebben hoe het precies werkt. Hetzelfde als de opmerking dat jullie minder hypotheek krijgen voor een nieuw huis als je je oude huis nog hebt. Klopt niet.

En ik zal je nog een klein beetje op weg helpen in jullie beslissing, als jouw man ZZP-er is dan kun je beter vanuit een hypotheeksituatie een andere hypotheek aanvragen dan vanuit een huursituatie. De markt hoeft maar even iets slechter voor hem te zijn en dan krijgen jullie gewoon geen nieuwe hypotheek vanuit de huursituatie. En daar zit je dan in je dure particuliere huis... *\o/*

Ninx

cursebreaker schreef:
Bedankt weer allemaal voor de reacties. Loopt toch erg uiteen ook zie ik met hoe iedereen het zou aanpakken haha.

Wij zitten overigens in het zuiden van het land en hier is het idd wel een gekte, zowel met koop als huur woningen; het is allemaal gewoon heel snel weg. Ik denk dat we dan idd dan wel weer ons huidige huis goed zouden kunnen verkopen - alleen waar wij mee zitten is gewoon dat we het fijner zouden vinden als we dit huis leeg konden zetten ipv dat we het moeten verkopen terwijl we er zelf nog inzitten, vandaar de keus om voor huren te kiezen.

Ik snap dat velen het idd anders zouden aanpakken, maar onze eerste keus blijft nu toch nog steeds particulier huren en we weten dat we dan geld weggooien en dan ook zeker een jaar eraan vastzitten, dus we gaan daar niet ‘blind’ in. Maar we geven voorkeur om ons huidige huis dan leeg te zetten en zo te verkopen en dan vanuit het huurhuis te gaan rondkijken naar ons droomhuis. Maar mocht dit dus niet haalbaar zijn, gaan we idd zeker nog eens met makelaars/banken om de tafel zitten en te bespreken wat onze opties zijn als we het nu te koop zouden zetten icm nu ook al rondkijken naar een nieuw huis - daar hebben we nog weinig onderzoek naar gedaan verder omdat we dus echt aan’t focussen waren op particulier huren en dan te koop zetten. Als we het huren van een vakantie huisje + gehele inboedel in opslag zetten (wat qua kosten net zo goed heel hoog is en niet veel goedkoper als dat we particulier zouden huren) zouden kunnen vermijden, heeft dat dus wel onze voorkeur en als dat betekent dat we dan idd bv. Een jaar vast zitten aan een particulier huurhuis vinden we dat niet erg. Voor ons gevoel geeft ons dat wel veel meer rust. Maar mocht idd blijken dat het gewoon niet haalbaar, is gaan we het zeker ook anders aanpakken en daar gaan we nu lig wel al wat meer onderzoek naar doen.

Ninx
We willen idd dus vermijden dat we in een biedingsoorlog terecht komen om ons droomhuis. Voorkeur gaat dan idd uit naar huren, verkopen en dan vanuit huurhuis de vrijheid hebben om te gaan bieden/kopen van een nieuw huis. Als het niet anders zou zijn, is vakantie park dus wel een optie voor ons, maar voorkeur gaat toch gewoon uit naar een gewoon huis huren - al is je huis nu makkelijk verkopen toch ook wel wat waard en moeten we dus echt even serieus om tafel gaan zitten met een makelaar en alles beter uitzoeken nu en kijken of we dan niet toch te koop moeten gaan zetten nu we er nog zitten. We willen idd graag het volgende huis kopen als het weer gunstig is en we die biedingsoorlog kunnen vermijden. Het is echt gestoord.

Hulde voor je gezond verstand!
Ik denk dat je doordacht bezig bent.

Weggooien van geld is een uitspraak die iedereen 'papegaait' van elkaar, maar vergeet niet dat het gros van de mensen alleen rente betaald aan de bank. Veel mensen lossen weinig of zo mondjesmaat af dat het niet of nauwelijks afwijkt van huren.
Maar dat verschil dat alle extra kosten en risico ook nog eens voor hen zijn.
Dus de eerstvolgende keer dat iemand zegt dat je met huren geld weggooit moet je ze maar zeggen dat ze zelf geld weggooien (rente) door zelf zoveel geld te lenen.

Hoe fijn is het dat je straks dit huis hebt verkocht, geld hebt weggezet, in een huurhuis zit waar iemand anders verantwoordelijk is voor alle extra kosten en onderhoud, en je op je gemak kunt zoeken naar een echt goede deal?
Dat geeft mentaal zoveel rust.
Veel mensen hebben nu financieel enorme gaten gegraven voor zichzelf, die kunnen geen kant meer op.

Ik zou dus een advertentie plaatsen op Marktplaats, briefjes ophangen bij de supermarkt, je hele netwerk laten weten dat je zoekt.
Eigenlijk ben ik altijd op die manier aan huurhuizen gekomen.

elnienjo

Leegstand is slechter voor de verkoop idd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:58

janderegelaa schreef:
@TS: dat je aangeeft dat jullie eens gaan kijken hoe het zit met die overbruggingshypotheek geeft al aan dat jullie geen flauw benul hebben hoe het precies werkt. Hetzelfde als de opmerking dat jullie minder hypotheek krijgen voor een nieuw huis als je je oude huis nog hebt. Klopt niet.

En ik zal je nog een klein beetje op weg helpen in jullie beslissing, als jouw man ZZP-er is dan kun je beter vanuit een hypotheeksituatie een andere hypotheek aanvragen dan vanuit een huursituatie. De markt hoeft maar even iets slechter voor hem te zijn en dan krijgen jullie gewoon geen nieuwe hypotheek vanuit de huursituatie. En daar zit je dan in je dure particuliere huis... *\o/*

Dat is idd een heel goed punt om NOOIT te gaan huren!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:59

Ninx schreef:
cursebreaker schreef:

Ninx

Hulde voor je gezond verstand!
Ik denk dat je doordacht bezig bent.

Weggooien van geld is een uitspraak die iedereen 'papegaait' van elkaar, maar vergeet niet dat het gros van de mensen alleen rente betaald aan de bank. Veel mensen lossen weinig of zo mondjesmaat af dat het niet of nauwelijks afwijkt van huren.
Maar dat verschil dat alle extra kosten en risico ook nog eens voor hen zijn.
Dus de eerstvolgende keer dat iemand zegt dat je met huren geld weggooit moet je ze maar zeggen dat ze zelf geld weggooien (rente) door zelf zoveel geld te lenen.

Hoe fijn is het dat je straks dit huis hebt verkocht, geld hebt weggezet, in een huurhuis zit waar iemand anders verantwoordelijk is voor alle extra kosten en onderhoud, en je op je gemak kunt zoeken naar een echt goede deal?
Dat geeft mentaal zoveel rust.
Veel mensen hebben nu financieel enorme gaten gegraven voor zichzelf, die kunnen geen kant meer op.

Ik zou dus een advertentie plaatsen op Marktplaats, briefjes ophangen bij de supermarkt, je hele netwerk laten weten dat je zoekt.
Eigenlijk ben ik altijd op die manier aan huurhuizen gekomen.

Jij hebt duidelijk nog nooit een koophuis gehad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:00

janderegelaa schreef:

Je brengt wel meer eigen geld mee, en dat is altijd veel sterker in de onderhandeling.... bovendien ook verstandiger, je koopt al voor een stuk iets waar een ander zijn hele lijf en leden bij elkaar leent.

Dat hij ZZP'er is maakt niet zoveel uit... als hij goede jaren heeft gehad, buffer heeft en ook nu nog goed draait loopt hij wellicht nog minder risico dan de vele mensen in loondienst die straks de sjaak zijn.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:02

ik zou ook hier blijven wonen en dan verkopen als je iets gevonden hebt.

want mensen die particulier verhuren willen dat uiteraard her liefste met mensen die de voorkeur hebben om er langer te blijven huren.

je hebt ook stiekem wat kosten aan verhuizen plus al het gedoe om overal je adres te laten veranderen.

wat doe je als je net woont in een huurwoning en dan je droomhuis kunt kopen? dan kan dat niet of je betaald nof erg veel aan huur.

alle kosten die je maakt aan een huurwoning is geld wat je niet in je koopwoning kan steken. je betaald nu ( denk ik) 600 euro hypotheek en gaat dan naar 1300 huur per maand?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:02

Bedankt voor de reactie Laar
Leegstaand is idd zeker niet altijd beter, maar ik denk met ons huidige huis geen probleem omdat het leeg gewoon echt goed laat zien hoe groot de ruimtes zijn in verhouding met andere soortgelijke huizen. In ons geval zouden we best een tijd dubbele lasten kunnen overbruggen dus het is niet dat we er dan perse snel vanaf moeten en voor het eerste de beste bod zouden moeten gaan. Maar we gaan het idd zeker nog bespreken met makelaar/financieel adviseur enz voor we daadwerkelijk stappen ondernemen. Doordat we vooral op particulier huren aan't focussen waren en dat plan van aanpak, moeten we ons nog even wat meer verdiepen in de andere opties :j

janderegelaa
Ik geef ook al aan dat we buiten ons huidige plan van aanpak, ons nog niet genoeg verdiept hebben in de mogelijkheden en dat we dat dus wel gaan doen. Maar doet niet af aan het feit dat ons plan nu perse verkeerd is? We weten dat we extra geld kwijt zijn als we gaan huren en als we dat doorzetten zie ik echt niet in wat er zo raar is aan hoe we het willen doen. Daarbij heb ik al meermaals aangegeven dat we dus idd wel nu verder gaan kijken naar andere opties, waar we idd nog inhoudelijk minder bekend mee zijn wat regelgeving en voorwaardes betreft e.d. Misschien vat ik alles wel wat anders op, maar ik vind je manier van reageren niet heel prettig overkomen (je behandeld me alsof ik een dom wicht ben :')) dus wat mij betreft mag je je advies bij je houden en houd ik me wel bij de gegeven adviezen van de rest in het topic die wel op een normale manier kunnen reageren. Ik opende het topic in eerste instantie om het te hebben over particulier huren en ik vind het onwijs fijn om adviezen te krijgen over de andere opties waar ik een balletje naar opgooide, en waar we dus zoals aangegeven ook wat mee gaan doen! Maar eerlijk: daar vroeg ik in eerste instantie niet naar, dus als het dan gegeven wordt, hoef je dat niet zo neerbuigend te schrijven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-20 12:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:03

Wat een onzin Ninx over die rente...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:03

Als je in het koopcontract laat zetten dat je je huis verkoopt onder voorbehoud dat je je eigen verkocht krijgt, dan heb je geen dubbele lasten.
Als je eerst je huis verkoopt, dan duur gaat huren ( en dat ga je) en dan pas een huis koopt, dan moet je bij een jaarcontract het jaar vol maken aan huurkosten. Dus heb je wel dubbele lasten, hoeveel hangt af van hoe lang je contract nog loopt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:04

janderegelaa schreef:

:')

Lekker inhoudelijk.

Informeer jezelf eens iets breder, en realiseer je hoe groot je risico's zijn wanneer je nu instapt in een grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten.
Het kost niet veel tijd en moeite je in te lezen in de huidige economische ontwikkelingen, dan neem je gedegen beslissingen. Door te doen 'wat iedereen doet' en 'wat de bank je toestaat te doen' kun je stappen maken waar je altijd spijt van zult hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:05

DeMolenhoek schreef:

Waar schrijf ik iets over rente? Heb ik niet zien staan.

Ik wil wel iets zeggen over rente. Zodra de huizenmarkt instort wordt die namelijk nog lager om verkopen te blijven stimuleren.

Edit: ik zie het nu.... ja, de meeste mensen betalen feitelijk alleen maar de rente over het door hen geleende bedrag. De tijd dat mensen ook maar enigszins in de buurt komen van een huis 'bezitten' ligt ver achter ons. Feitelijk huren ze een huis... maar dan van de bank. Enige uitzondering zou zijn dat je flink spaart, een heel flink deel in de aankoop steekt, en vlot aflost.... maar dat vrijwel niemand.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-09-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:06

Ninx schreef:
janderegelaa schreef:

Je brengt wel meer eigen geld mee, en dat is altijd veel sterker in de onderhandeling.... bovendien ook verstandiger, je koopt al voor een stuk iets waar een ander zijn hele lijf en leden bij elkaar leent.

Dat hij ZZP'er is maakt niet zoveel uit... als hij goede jaren heeft gehad, buffer heeft en ook nu nog goed draait loopt hij wellicht nog minder risico dan de vele mensen in loondienst die straks de sjaak zijn.

Ze brengen geen eigen geld mee. Als je alle berichten gelezen hebt dan weet je dat ze een hypotheek hebben die onder water staat. De hypotheek is 131.000 en ze moeten 110.000-115.000 terug krijgen om quite te spelen. En als je dit leest is het dus ook nog niet zeker dat dit bedrag ontvangen wordt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:07

Ninx schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik wil wel iets zeggen over rente. Zodra de huizenmarkt instort wordt die namelijk nog lager om verkopen te blijven stimuleren.

Nee, de rente is niet afhankelijk van de huizenverkoop, maar van de monetaire situatie in Europa. Zolang er geen of weinig investeringsmogelijkheden zijn en deflatie, zal de rente laag blijven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:08

Conclusie voor ons nu is:

We blijven wel doorzoeken naar huur, ook al weten we dat het idd een stuk duurder gaat zijn maar voor ons wegen de voordelen die dit plan van aanpak heeft wel zwaar mee (o.a. flexibel zijn in afwachten wat de huizenmarkt doet als we dit huis verkocht hebben en dan vanuit huur kunnen doorzoeken naar droomhuis - rekening houdend met het huur contract natuurlijk)

Maar we gaan zeker dus nu even inhoudelijk en in samenwerking met makelaars en financieel adviseur, nog eens even goed nakijken welke andere opties voor ons misschien dan wel beter kunnen zijn. Het hangt ook een beetje af van welk risico je durft en wilt nemen natuurlijk en daar zijn we dus nog niet zo over uit - daarom wel belangrijk dus dat we met experts goed ernaar gaan kijken nog. Dus bedankt voor het delen van de ervaringen en adviezen waardoor we wat meer inzicht erin hebben gekregen al :j

EDIT:
We weten idd momenteel niet of we quitte zouden spelen, of misschien wel winst maken of niet... Als we rondkijken naar wat de laatste maanden hier in de wijk is verkocht, verwachten we minstens quitte te spelen maar zeker weten doe je het nu natuurlijk niet - zeker niet omdat we dus idd nog geen daadwerkelijke stappen hebben ondernomen om het al te koop te zetten in samenwerking met een makelaar. Maar gaan we dus idd nu wel meer mee doen en nakijken allemaal ipv alleen te focussen op ons originele plan van aanpak.

En 'geld weggooien' is maar net hoe zwaar je eraan tilt. Genoeg mensen die gewoon hun hele leven lang huren :+ dus ik zie het kwaad er niet van in om bv een jaar tot 2 jaar te huren na de verkoop van dit huis, terwijl we dan flexibel zijn in de zoektocht en koop naar ons droomhuis. Ook al gooien we dan idd geld weg, wetende dat we weer een koophuis willen... Geld is uiteindelijk maar geld en als het voor ons meer 'rust' geeft om het op deze manier te doen? why not. Maar misschien denk ik dan wel weer te makkelijk erover :')

Maar wederom: nog niks is definitief besloten of gedaan dus we gaan zeker nog alles beter uitzoeken
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-20 12:13, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:09

Ninx schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik wel:

Weggooien van geld is een uitspraak die iedereen 'papegaait' van elkaar, maar vergeet niet dat het gros van de mensen alleen rente betaald aan de bank.

Alleen rente betalen, kom op zeg. Moest dat zo zijn hield niemand een huis over aan het einde van de rit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:12

Ninx schreef:
janderegelaa schreef:

:')

Lekker inhoudelijk.

Informeer jezelf eens iets breder, en realiseer je hoe groot je risico's zijn wanneer je nu instapt in een grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten.
Het kost niet veel tijd en moeite je in te lezen in de huidige economische ontwikkelingen, dan neem je gedegen beslissingen. Door te doen 'wat iedereen doet' en 'wat de bank je toestaat te doen' kun je stappen maken waar je altijd spijt van zult hebben.

Wat is het risico dan met een grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten? Die zal niet duurder zijn dan het huis wat ze particulier huren. Het grote verschil is dat je met huren je geld net zo goed in het water kan gooien, daar blijft het tenminste nog even drijven. Dat huurhuis wordt namelijk nooit van jou.

En die grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten is uiteindelijk wel hun ambitie dus begrijp niet zo goed waarom je dat als argument aanhaald.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:13

DeMolenhoek schreef:
Alleen rente betalen, kom op zeg. Moest dat zo zijn hield niemand een huis over aan het einde van de rit.

Dat zeg je goed.
Realiseer je je wel dat je in België zit he? Daar liggen de prijzen heel anders.

In NL, maar ook in de US of de UK houden inderdaad heel weinig mensen een huis over aan het einde van de rit. Dat maakt het ook zo zorgelijk.
Dus je hebt gelijk..... zeer onwenselijk, en zeer zorgelijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:14

Waarom zie je zo op tegen verkopen terwijl je er woont? Dat is vrij gangbaar hoor? Is het zo'n paasei :+?