Fijne, zuinige 4 deurs auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:14

Die mening deel ik niet met je Miccamaaike.

Dit was ook een nieuw model (2011) en voor een klein stukje snelweg prima.
Maar niet voor dagelijks een half uur.

Hij reed prima maar ik vind het zelf verre van comfortabel.

Maargoed. Ben ook een grotere stillere auto gewend.
Wellicht dat dat mee speelt.

Maar misschien dat het voor TS wel werkt. Dat kan natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Saul op 09-09-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:16

Met als rede het vele snelweg rijden heeft mijn zusje dus een Opel Corsa. Zij rijdt regelmatig Zwolle-Rotterdam bijvoorbeeld. Ze heeft ook een ongeluk gehad al en dankzij haar trekhaak had zijn weinig tot geen schade. :)

geerte

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:24

Ik rij zelf een punto en vind hem heerlijk rijden.
Zelfs na een aanrijding met een spoorboom rijdt hij nog heerlijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:24

Saul schreef:

Ik heb dagelijks 90 km per gereden met mijn Alto.
99% snelweg en nooit een onveilig gevoel gehad.
Daarvoor heb ik een Daewoo Matiz gehad, dat is pas een gammele windvanger, doodeng.
Alto is uiteraard niet vergelijkbaar met een Ford Fiësta oid.
Ford Fiësta heb ik 2 jaar gereden, was helaas een 3 deurs en dat is niet handig met 3 kinderen en de sportuitvoering is ook niet heel zuinig :')

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:09

Wij hebben nu een hyundai i20 bouwjaar 2013 en daar ben ik erg te spreken over! wij waren iets meer kwijt omdat we persee airco en trekhaak wilden icm lage km stand., maar onder de 100.00lm is zeker te doen met jouw budget en dan iets ouder misschien.
Achterbak is heerlijk ruim, onze kinderwagen past makkelijk, heeft isofix en is zuinig. Ook op de snelweg rijdt ie fijn. Echt een aanrader.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 09-09-20 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:20

Ik ben sinds dit voorjaar in het bezit van een Fiat Punto. Voldoet helemaal aan je eisen :).

Ik heb ook in de Alto en C1 gezeten, maar die vond ik qua binnenruimte erg tegenvallen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:22

Saul schreef:

Je krijgt mij er ook niet meer in hoor, maar heb t toch een hele tijd gedaan 5x in de week een half uur een en terug en dat ging echt beter dan van tevoren gedacht. Zeker nu je maar 100 mag, dat kunnen die kleine auto's echt met gemak.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:26

Ik zou zeggen een VW-Polo diesel.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:37

Suzuki wagon.

Dat ding schreeuwt 80+, maar je kan er zelfs mee verhuizen omdat de achterbank echt plat kan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:11

Ik heb de C1 gehad maar voelde mij op de snelweg altijd onveilig in dat ding. 120/130 rijden was echt vreselijk waardeloos en was altijd doodsbang voor het geval ik een ongeluk zou krijgen. De kreukelzone is echt 0,0.
Enige voordeel was dat ie ontzettend zuinig was en weinig in de wegenbelasting en verzekering kostte.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:33

Marie111 schreef:
Ik zou zeggen een VW-Polo diesel.

Ik denk dat TS het prima redt met een benzine wagen.

Ik rijd een Twingo, die is te klein voor kind en kinderwagen. Maar de Clio lijkt mij een prima optie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:56

Als de keuze is aygo of alto dan alto. 1. alto (mijn 2010 model dan) zit hoger, 2. achterklep waar een baal hooi door past ipv luikje wat al moeite heeft met 2 pakken suiker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:09

Ik zou zeker met een kleine ook niet voor die ieniemieniedingen gaan... En als je wat comfort wilt ook zeker niet...

Ik vond het verschil 108 (2018) - Opel Astra (2008) echt enorm! Maar dat heb je sowieso met die kleinere autootjes, er mag totaal geen gewicht in zitten, dus de isolatie houdt behoorlijk te wensen over. En van de wielen hoef je ook geen comfort te verwachten.
Enig voordeel van de 107/C1/Aygo is dat ze een samenwerking zijn, alleen heeft Toyota behoorlijk ingeleverd voor hun imago. Je leest veel kwaaltjes.

Kia Picanto moet je ook zeker niet tweedehands willen, ik heb alleen op Bokt al diverse verhalen gelezen erover....

Ik denk dat de eerder genoemde Corsa geen gek idee is met jouw eisen...
VW Polo ook, alleen moet je dan genoegen gaan nemen met meer kilometers, want ja, je betaalt wel voor het merk (en de daarbij behorende betrouwbaarheid).
Peugeot 208 kan je ook voor niet gek veel geld krijgen! Collega van mij had er eentje van 2018 voor nog geen 8k. De 207 schijn je je dan weer scheel aan te betalen bij de garage en heeft een probleem met de lampen.

Opel Astra is misschien ook nog wel iets, maar ik vond de mijne niet heel zuinig en hij heeft serieus z'n beurtjes nodig. Want die van mij was binnen 12 jaar verroest op het subframe.
Sindsdien heb ik een Peugeot 308 van 2016, niet binnen jouw budget (en mocht je interesse hebben in die auto, vermijd de THP motoren!!! Vermijd die sowieso van Peugeot/Citroen!!! en als er in een advertentie niet staat wat voor type motor het is, dan kan je er vanuit gaan dat het een thp is) maar wel verschrikkelijk zuinig, ik rij ongeveer 1/17 tot 1/18 en ja, het is een benzine.

Zelf heb ik wel het een en ander gehad aan reviews van Autoweek! De Renault Clio was voor mij ook een optie, maar mijn garage gaf aan dat ik dat niet echt tof zou vinden qua vermogen :+ En volgens autoweek was het een goede auto, alleen kan hij wat lawaaiig zijn door weinig isolatie.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:13

Pff nee niet voor zon kleine auto gaan hoor.. Helemaal als je ook kinderen erin wil. Als je een goede beuk krijgt heb je niks over qua ruimte wat in kan deuken.

Opel corsa, VW polo, VW golf? zit je misschien wel in de iets oudere auto's maar zijn best wel degelijk. En fijn om mee te rijden vind ik zelf

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:16

VW Up! Of Seat Mii of een Skoda Citigo!
Super zuinige auto met verrassend veel ruimte. Kan veel minder stuk aan gaan dan met de polo klasse en veiligheid zegt niets over de grote van een auto :j

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:26

Ik vind mijn Alto echt 10x fijner rijden dan de Up van een vriendin.
Heb hiervoor Panda gehad en mis het nog wel dat in de Alto geen fiets past achterin, maar dat is dan ook het enige nadeel.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:27

Ik denk dat het ook echt een kwestie is van persoonlijke voorkeur en dat je beter proefritten kunt gaan maken. :)

Ik heb een 3-deurs Renault Clio sporteditie uit 2005 en dat is een heerlijk pittig autootje, maar nu met een tweede kindje op komst en een peuter die ik met moeite in haar stoel krijg, zou ik liever een 5-deurs auto willen. Als onze Clio 5 deuren had, zou ik die zeker niet overwegen in te ruilen, terwijl ik daar nu wel serieus over nadenk.

Persoonlijk zou ik wel voor minimaal dat formaat gaan en niet een klein gebakje. Zeker een kreukelzone is toch wel prettig om te hebben als je kindjes achterin vervoert. Heb je al eens gewoon proefritten geboekt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:28

SuzanH schreef:
Super zuinige auto met verrassend veel ruimte. Kan veel minder stuk aan gaan dan met de polo klasse en veiligheid zegt niets over de grote van een auto :j

Totdat je in slaap valt achter het stuur en je auto onder de aanhanger van een vrachtwagen schuift, je auto gaat tollen en over de vangrail een forse sloot in springt...

Ik ken iemand die dit is overkomen... Godzijdank met een Landrover en niet met een van de auto's die jij noemt. Het bleef bij deze meneer gelukkig bij vreselijk heftige blauwe plekken en kneuzingen.

Helaas heb ik zelf een aantal ongelukken gehad en ik kan beamen dat een kleine auto niet veel over heeft... :n

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:34

Janine1990 schreef:
SuzanH schreef:

Totdat je in slaap valt achter het stuur en je auto onder de aanhanger van een vrachtwagen schuift, je auto gaat tollen en over de vangrail een forse sloot in springt...

Ik ken iemand die dit is overkomen... Godzijdank met een Landrover en niet met een van de auto's die jij noemt. Het bleef bij deze meneer gelukkig bij vreselijk heftige blauwe plekken en kneuzingen.

Helaas heb ik zelf een aantal ongelukken gehad en ik kan beamen dat een kleine auto niet veel over heeft... :n

Je kan je ook afvragen hoe veilig al die Landrovers ed voor de medeweggebruikers en dus ook fietsers zijn, maar goed dat is een andere discussie. Voor mij wel een reden (naast verbruik/klimaat) om geen grote auto te willen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:46

[/quote]

Helaas heb ik zelf een aantal ongelukken gehad en ik kan beamen dat een kleine auto niet veel over heeft... :n[/quote]
Je kan je ook afvragen hoe veilig al die Landrovers ed voor de medeweggebruikers en dus ook fietsers zijn, maar goed dat is een andere discussie. Voor mij wel een reden (naast verbruik/klimaat) om geen grote auto te willen.[/quote]

Misschien geheel off topic hoor, maar wat heb ik te maken met anderen? Dus je moet maar geen grote auto nemen omdat een ander mogelijk een klein autotje wil rijden? Ik weet dat mijn XC60 bekend staat als erg veilig, zitten natuurlijk ook veel veiligheidsopties op, je zou dus denken minder risico op een botsing en dus ook op ongelukken voor een ander. Bescherm ik iedereen! Maar inderdaad ik denk dat een C1 het aflegt en verliest.

Persoonlijk zou ik ook gaan voor een auto met iets meer body. Ik heb weinig verstand van prijsklasses maar een Skoda Fabia? VW Polo of UP? Persoonlijk vind ik dat net wat meer body hebben dan een C1. Maar dat vind ik dan ook echt een rijdend gebrek aan comfort, vermogen en veiligheid. Opel Karl? Opel Corsa of Astra? Ik zou het denk ik meer in die merken zoeken.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:57

De Nissan Micra is ook een fijne auto, rij er al jaren in en er is nooit wat mis mee geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:57

Astorga schreef:
Je kan je ook afvragen hoe veilig al die Landrovers ed voor de medeweggebruikers en dus ook fietsers zijn, maar goed dat is een andere discussie. Voor mij wel een reden (naast verbruik/klimaat) om geen grote auto te willen.

Die eerste zin begrijp ik niet helemaal.

Dat je verbruik en klimaat aanhaalt begrijp ik volledig. Maar wat heeft een grote auto voor negatieve invloed op de veiligheid van medeweggebruikers?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:12

Janine1990 schreef:
Astorga schreef:

Dat je verbruik en klimaat aanhaalt begrijp ik volledig. Maar wat heeft een grote auto voor negatieve invloed op de veiligheid van medeweggebruikers?

Rememeber: YOU are my crumplezone....

Een Land Rover heeft geen kreukelzone; dat regelt die ander maar.

Maare, TS wilde een vlot autootje, toch?
https://www.autotrack.nl/a/lancia-delta-49385518
Als dit niet snel genoeg is, moet je een Ferrari nemen........

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:16

Janine1990 schreef:
Astorga schreef:

Het gevaar heeft oa te maken met de hoogte en het gewicht van de auto, die de impact van een aanrijding vergroten. Hier kun je er meer over lezen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critici ... y_vehicles

Ik voel me dus wel verantwoordelijk tegenover de mensen die ik toevallig tegenkom wanneer ik autorij. Ben me er ook erg van bewust dat ik een potentieel onbedoeld moordwapen bestuur en gedraag me zoveel mogelijk daarnaar.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:21

Hier een citroen c1 (wel het wat nieuwere model die vanaf 2014 op markt is) en net 300 km mee gereden naar belgie en daar ook door de bergen mee. Alleen optrekken de snelweg op wat flink steil was kwam ik maar tot de 90 :+ voor rest echt een heerlijke auto en verrassend veel troep konden we meenemen haha