Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:30

Hier geef ik inderdaad alleen jonge planten water. Ik heb wel een kleine moestuin die geef ik eens in de 2 dagen water geef met de gieter. Gras sproei ik sowieso niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:35

robert45 schreef:
Misschien moet vitens eens wat gaan investeren in waterbeheer. Ze investeren het echter liever in pracht en praal van hun kantoren.

Vitens weet dat er meer water verbruik is in warme periodes, ze weten dat het volgens de geleerden vaker kan voorkomen. Dan moet je maatregelen treffen en zorgen voor meer opslag zodat we in periodes met hitte en droogte voldoende hebben.

Het drinkwaterverbruik is sinds 2005 redelijk constant. Vanaf 2016 stijgt het iets maar onze bevolking groeit ook.

Dit ja!

Ons land is er op ingericht om overtollig water zo snel mogelijk de zee in te pompen. Dat had allang aangepast moeten worden naar opslag om te gebruiken bij droogte.

elnienjo

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:37

Ik heb 'n bostuin waar het merendeel van de struiken zich wel redt, maar na 2018 is een lijsterbes gesneuveld en m'n kersenbloesem heeft 'n klap gehad. Ook de rhododendrons bloeiden in 2019 niet. Dus sinds vorig jaar laat ik de tuinslang er telkens een paar uur bij liggen om herhaling te voorkomen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:47

Een andere manier om minder te hoeven sproeien is om je border te beschermen tegen de felle zon.

Ik vind het ideaal. Mijn planten staan er nog mooi bij na een snikhete dag:

Afbeelding

Als je een erg grote tuin hebt is het niet echt te doen denk ik, maar in een kleine tuin kan het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:15

Heb een parasol staan boven mijn Passiebloemen en daar zijn ze heel blij mee.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:23

Douche terwijl ik in de badkuip sta. Dat water is ideaal om toilet mee door te spoelen na een plasje (ik heb nog zo een ouderwetse stortbak van 12 liter en vindt dat zo zonde van het water). Rest water gaat naar moestuin en andere planten.
Hier ook emmertje in keuken en douche om water op te vangen voordat er warm water komt. Dat water gaat ook naar de planten. Sowieso douche ik zo kort mogelijk. Alleen een keer in de zoveel tijd echt even badderen maar dat is vaker in de winter na een lange dag dan nu met dit warme weer.
Idem restwater gebruiken van eieren koken of iets omspoelen.
Verder komt er nog een regenton, toilet krijgt ook andere spoelbak.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:24

Het merendeel van mijn struiken staat in de schaduw van bomen. Nadeel daarvan is dat boomwortels dominant zijn over de minder diep gewortelden. Na 2018 heb ik gezien welke struiken/boompjes wat extra vocht nodig hebben en daar zal ik dus voor zorgen. Ik ben verantwoordelijk voor hoe bloeilustig mijn struiken volgend voorjaar zullen zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:25

@nuscaniels als het echt een ouderwetse stortbak is met zo’n deksel kun je er ook een paar stenen in leggen. Dan verminder je je 12 liter al weer :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:34

Ik heb een "waterreservoir" van 4m bij 30m en zo'n 2 tot 4 meter diep, in de vorm van een sloot achtige vijver. Het hele jaar vult die zich met water en in de zomer sproei ik met dat water. Ja ik spreek vaak, maar dat vult zichzelf weer aan.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:36

Wij zitten hier op zandgrond wat altijd heel snel droog is, dus ja, ik sproei zeker wel na zonsondergang.
Gras wordt nooit gesproeid, tenzij de hitte nog langer duurt, maar dan net genoeg om de wortels in stand te houden. En de moestuin ook, want zelfs met niet luie planten is het water zo weg.
Sommige planten heb ik ook voorzien van een eigen waterreservoirtje. Gewoon een pet-fles, waar ik de bodem vanaf hebt gesneden, tot over de hals ingraven naast de plant. Nauwelijks verdamping en de plant kan rustig 2 tot 3 dagen met een fles doen.

Verder zoveel mogelijk regenwater opvangen in potten en emmers, daar krijgen dan de aardbeien, de citroen en de vijg hun water van. Want deze staan allemaal in pot. Dit deden we al, maar sinds 2018 loopt onze eigen waterput iedere zomer langzaam leeg in de bodem en is het nog meer noodzaak. Dit jaar heeft de put nog niet leeg gestaan, maar de afgelopen twee jaar heeft er geen druppel meer in gestaan tijdens de zomer en herfst. Het gaat nu weer hard, dus ik ben bang dat die weer leeg komt -O-
Wel jammer, want tot 2018 werd al het eventuele sproeien gedaan vanuit de waterput, sindsdien heeft pomp nooit meer diep genoeg in het water kunnen hangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:47

robert45 schreef:
Misschien moet vitens eens wat gaan investeren in waterbeheer. Ze investeren het echter liever in pracht en praal van hun kantoren.

Vitens weet dat er meer water verbruik is in warme periodes, ze weten dat het volgens de geleerden vaker kan voorkomen. Dan moet je maatregelen treffen en zorgen voor meer opslag zodat we in periodes met hitte en droogte voldoende hebben.

Het drinkwaterverbruik is sinds 2005 redelijk constant. Vanaf 2016 stijgt het iets maar onze bevolking groeit ook.

Misschien moet je gewoon niks zeggen als je niet weet waar je over praat. Pracht en praal van de kantoren? Waar dan? Hoofdkantoor Zwolle is een heel normaal gebouw. Utrecht zijn twee gehuurde verdiepingen. Arnhem wordt verkocht maar was ook een heel normaal kantoor. Leeuwarden is bijna geen kantoor maar daar zit het laboratorium.
Afgelopen jaar is er geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders omdat er veel investeringen worden gedaan op het gebied van waterbeheer. Vitens is hier al jaren mee bezig en doet er alles wat mogelijk is.
En alles om drinkwater ook nog betaalbaar te houden. Een beetje dankbaarheid zou ook op zijn plaats zijn in plaats van onwaarheden rond te bazuinen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:50

KimD schreef:
rien10 schreef:
Ik vind het vies. Onhygiënisch, het gaat ruiken.

Ruikt helemaal niet zelfs, door het vele drinken pis je alleen maar water uit. En vaak niet veel meer dan een koffiekopje vol.

Het is toch raar dat we in deze situatie dan liters en liters water wegspoelen voor een koffiekopje aan 'water'?

Iedereen moet natuurlijk doen wat ze zelf willen maar ik heb het altijd raar gevonden.

Is toch niet serieus?

Als je in een huis vol mannen woont ga je dat echt ruiken hoor.
Zo smerig om je wc niet door te spoelen :r

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:54

In aanvulling op SuzanneF; en vergeet niet dat ze in de wereld ook nog hun best doen om de drinkwatervoorziening goed te houden in d derde wereld door middel van de organisatie VEI. Niet terecht dat ze zo worden neergezet.

Zelf vangen we water op voor het douchen en sproeien daar de jonge planten in de tuin mee. En inderdaad niet overvloedig sproeien. We hebben druppelslangen en die doen we om de dag een kwartiertje aan. We hadden ook geluk vannacht dat er een flinke bui langs is geweest. Ook met het inrichten van de tuin gaan we nadenken over opvang van het hemelwater.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 09-08-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:12

Wij zitten op hele droge grond en hebben veel in aanleg, grondwaterput hebben we nog niet, dus ook ons weitje van 800m2 gaat met drinkwater momenteel. De oude weides niet en die kunnen daar ook prima tegen, als het straks weer regent zijn ze zo groen. Maar met nieuw opgebrachte grond en vorig jaar ingezaaid heeft het wel wat water nodig. Ik kan opzich het sproeien met kraanwater wel verantwoorden tegenover mezelf omdat het tijdelijk is en opnieuw inzaaien of planten mij ook niet zo duurzaam lijkt.
Ik sproei wel echt zo min mogelijk, in het voorjaar toen het droog was een keer week en nu 2-3 keer en altijd als de zon weg is. Ik sproei niet om het groen te houden maar om te laten overleven zeg maar.
De nieuw geplante bomen krijgen ook aardig wat gieters. Verder krijgt alles een boel compost, dat scheelt heel veel mijn composthopen zijn ook nog best vochtig als je erin gaat scheppen. Maar voordat de nieuw opgebrachte grond voor 1 wei en de tuin een beetje een humuslaag krijgt dat zal wel even duren. Ik let met alle nieuwe beplanting en ook met mijn graszaad of het tegen de droogte kan.

Ik ben heel erg benieuwd hoe andere het doen met die ondergrondse regenwater putten en ga ook zeker de linkjes van Ikke eens goed bekijken. Al het regenwater loopt hier sowieso de tuin in (en dat veroorzaakt hoe hard het ook regent, nooit problemen) maar als ik het opvang kan ik het natuurlijk wel efficienter gebruiken. Ik heb best wat stukken gewoon ingezaaid met gras en een bijenmengsel waar ik straks liever borders wil, er moet nog aardig wat bestrating uit en opnieuw, dus kan best nog wat ingraven. In huis zou ik ook wel wat willen doen, maar ik word eerlijk gezegd wel een beetje moe van al het uitzoekwerk, vergelijken en inlezen wat erbij komt kijken als je duurzaam en betaalbaar een huis wil verbouwen. Ik denk dat ik moet accepteren dat niet alles in een keer kan en waterverbruik lijkt niet het meeste impact te maken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:23

Suzanne F. schreef:
robert45 schreef:

Misschien moet je gewoon niks zeggen als je niet weet waar je over praat. Pracht en praal van de kantoren? Waar dan? Hoofdkantoor Zwolle is een heel normaal gebouw. Utrecht zijn twee gehuurde verdiepingen. Arnhem wordt verkocht maar was ook een heel normaal kantoor. Leeuwarden is bijna geen kantoor maar daar zit het laboratorium.
Afgelopen jaar is er geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders omdat er veel investeringen worden gedaan op het gebied van waterbeheer. Vitens is hier al jaren mee bezig en doet er alles wat mogelijk is.
En alles om drinkwater ook nog betaalbaar te houden. Een beetje dankbaarheid zou ook op zijn plaats zijn in plaats van onwaarheden rond te bazuinen.

Het feit al dat een nutsvoorziening normaliter dus dividend aan zijn aandeelhouders uitkeert... het is verdorie gemeenschapsgeld wat besteed zou moeten worden aan water/waterbeheer. Niet als aanvulling op de begroting van de gemeentes en provincies die aandeelhouder zijn. Dat geld betalen mensen om te zorgen dat de boel in stand gehouden wordt en waar nodig uitgebreid word. Dat is de taak van een waterbedrijf niet meer en niet minder. Ik zou zeggen zoek de foto’s even op hoe dat gebouw erbij staat en ook hoe luxe het binnen is. Kosten zijn niet gespaard in elk geval.

Het waterbedrijf waar ik bij zit WMD heeft tientallen miljoenen verloren aan afboeking op een project in Indonesië en wildlands. Een gigantisch debacle. Wat dat te maken heeft met het betaalbaar houden van ons water weet ik niet, wel mag je gewoon bijstorten als verbruiker als er tekorten zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:35

Ik hoef geen foto’s op te zoeken want ik kom er regelmatig. Ik weet hoe de kantoren er van binnen uitzien en overdrijven is ook een kunst. Dan kan jij zeker los op de kantoren van verzekeraars zoals een ASR. Die lopen pas binnen ten koste van de consument.
En het WMD debacle is inderdaad een vervelende geweest. Daar had al veel eerder ingegrepen moeten worden. Maar daar zijn ze de boel nu goed van aan het herstellen.
Maar Vitens is al jaren bezig met plannen voor de toekomst en zoals ik aangaf wordt daar flink in geïnvesteerd. Maar feit blijft dat het steeds droger wordt en er steeds meer inwoners komen. We moeten het toch samen doen hè?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:53

robert45 schreef:
Het feit al dat een nutsvoorziening normaliter dus dividend aan zijn aandeelhouders uitkeert... het is verdorie gemeenschapsgeld wat besteed zou moeten worden aan water/waterbeheer. Niet als aanvulling op de begroting van de gemeentes en provincies die aandeelhouder zijn. Dat geld betalen mensen om te zorgen dat de boel in stand gehouden wordt en waar nodig uitgebreid word. Dat is de taak van een waterbedrijf niet meer en niet minder. Ik zou zeggen zoek de foto’s even op hoe dat gebouw erbij staat en ook hoe luxe het binnen is. Kosten zijn niet gespaard in elk geval.

Het waterbedrijf waar ik bij zit WMD heeft tientallen miljoenen verloren aan afboeking op een project in Indonesië en wildlands. Een gigantisch debacle. Wat dat te maken heeft met het betaalbaar houden van ons water weet ik niet, wel mag je gewoon bijstorten als verbruiker als er tekorten zijn.

Heb je je dan ook gerealiseerd dat die aandeelhouders de (lokale) overheid is die op die manier inkomsten heeft die jij als burger niet hoeft op te hoesten?

Mooi voorbeeld is de gemeente Amsterdam en de verkoop van Nuon. Leef uit.......

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:13

elnienjo schreef:
Ons land is er op ingericht om overtollig water zo snel mogelijk de zee in te pompen. Dat had allang aangepast moeten worden naar opslag om te gebruiken bij droogte.

Hoe zie je dat in hemelsnaam voor je? Waar wil je al het water dan laten? De helt van het land laten verzuipen in de herfst/winter met de mededeling ‘sorry we gaan het in de zomer gebruiken als het droog is?’ En als je het wilt opslaan, waar denk je dat de reservoirs moeten komen te staan? Op normale dagen verbruiken we met elkaar zo’n 1.700.000.000 liter water.

Het water wat we oppompen komt soms van 140 meter diep, wordt natuurlijk gefiltert door de aardlagen. Als we zoveel onnodig verspillen dan raken we echt door de voorraden heen als het klimaat op blijft warmen. De waterbedrijven zijn juist heel erg bezig met de toekomst. Alleen is dat echt een lange termijn, want innovaties hebben veel tijd nodig en je kunt niet even

We hebben het beste water ter wereld, jammer dat vele van ons zich dat niet beseffen en het een recht lijken te vinden om zonder pardon heel veel te gaan gebruiken waardoor de voorzieningen in gevaar komen. Hulde dus voor TS voor haar bewustzijn en de vele anderen die hele nuttige tips aandragen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:22

Er is maar 1 oplossing ..

Goed voor je bodem zorgen, véél mulchen en grond afdekken, bodembedekkers, ...

Ik geef alleen water in de moestuin bij dingen die gezaaid zijn of verplant.
Verder heb ik nog nooit water moeten bijgeven en ziet mijn tuin er véél groener uit als de buurman die wel sproeit, maar alles strak strak heeft liggen.
Zelfs mijn gazon is nog groen terwijl de buurt verdort, maar ik maai bvb ook niet zo kort ..
Ecologisch tuinieren is de boodschap :D

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:56

ikke schreef:
robert45 schreef:

Heb je je dan ook gerealiseerd dat die aandeelhouders de (lokale) overheid is die op die manier inkomsten heeft die jij als burger niet hoeft op te hoesten?

Mooi voorbeeld is de gemeente Amsterdam en de verkoop van Nuon. Leef uit.......

Als een waterbedrijf dividend uitkeert aan gemeentes en provincies dat komen die centen toch echt bij de burger vandaan. Die zijn er niet opeens op magische wijze gekomen hoor...

Wanneer ze miljoenen verkloten aan dubieuze projecten in het buitenland dan mag diezelfde burger ook bij springen.

Beter zouden ze het overgehouden geld gewoon in het beheer stoppen en als dat niet nodig is het als reserve aanhouden of de tarieven aanpassen.

We kunnen het hier nu ook over Nuon gaan hebben maar we dwalen ondertussen aardig af van TS haar punt.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:13

BillyJ schreef:
Er is maar 1 oplossing ..

Goed voor je bodem zorgen, véél mulchen en grond afdekken, bodembedekkers, ...

Ik geef alleen water in de moestuin bij dingen die gezaaid zijn of verplant.
Verder heb ik nog nooit water moeten bijgeven en ziet mijn tuin er véél groener uit als de buurman die wel sproeit, maar alles strak strak heeft liggen.
Zelfs mijn gazon is nog groen terwijl de buurt verdort, maar ik maai bvb ook niet zo kort ..
Ecologisch tuinieren is de boodschap :D

Dit klinkt hoopgevend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:47

Suzanne F. schreef:
Ik hoef geen foto’s op te zoeken want ik kom er regelmatig. Ik weet hoe de kantoren er van binnen uitzien en overdrijven is ook een kunst. Dan kan jij zeker los op de kantoren van verzekeraars zoals een ASR. Die lopen pas binnen ten koste van de consument.
En het WMD debacle is inderdaad een vervelende geweest. Daar had al veel eerder ingegrepen moeten worden. Maar daar zijn ze de boel nu goed van aan het herstellen.
Maar Vitens is al jaren bezig met plannen voor de toekomst en zoals ik aangaf wordt daar flink in geïnvesteerd. Maar feit blijft dat het steeds droger wordt en er steeds meer inwoners komen. We moeten het toch samen doen hè?

https://www.duic.nl/algemeen/gerenoveer ... bouwprijs/

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:43

Hilary schreef:
@nuscaniels als het echt een ouderwetse stortbak is met zo’n deksel kun je er ook een paar stenen in leggen. Dan verminder je je 12 liter al weer :)

Het is echt zo een ouderwetse hoog aan de muur met trektouw. Zal eens kijken of ik er bij kom. Stenen durf ik denk ik niet, maar begreep dat een fles gevuld met water ook kon.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:21

Mijn tuin is op zandgrond. Dat houdt geen water vast. Ik sproei met zo'n druppelslang en alle planten zijn geschikt voor zand.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:27

Vjestagirl schreef:
fjordjes schreef:
Grondwater put laten slaan. Dan maak je in ieder geval geen gebruik van het drinkwater.

Het punt is dat een grondwaterput uit dezelfde bron put als vitens. Er is niet ineens meer water omdat ik het uit de grond haal.

Dat is op dit moment niet een probleem. In het verleden wel eens geweest als het erg droog was en het grondwater laag staat.

Elk waterschap communiceert dit zelfstandig op de site. Of je dus grondwater mag oppompen of niet.

Het grote probleem nu is teveel water, tegelijk wat wordt afgenomen waardoor de waterdruk in gedrang komt. Niet het gebrek aan water.