Ik word echt gek van mijn wasmachine!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:28

TS, dit hadden wij jaren geleden ook aan de hand. Het probleem zit 'm in de hoeveelheid wasmiddel en uiteindelijk ook in de wasverzachter. Sinds ik met een bolletje was en het vloeibare wasmiddel maar tot 1/5 deel van het bolletje vul (liefst nog iets minder) èn in plaats van wasverzachter witte natuurazijn in het betreffende bakje giet, hebben we nooit meer last gehad van stinkende was en ook niet van een vieze machine. Het ruikt sindsdien alsof het buiten gehangen heeft.

Anoniem

Re: Ik word echt gek van mijn wasmachine!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:46

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:44

Had dit ook een paar jaar terug, toen ik van een stokoude Miele (topding trouwens) naar een nieuwe machine ging. Die woog kennelijk de was en stemde hier het water op af. Ofzo. Dan moest ik met ossengalzeep aan de slag voor de muf ruikende shirts van mijn vriend.
Met mijn huidige (ook nieuwe) machine druk ik daarom bij de donkere was altijd het knopje 'extra water/spoelen' in en heb ik geen problemen.

De installateur van onze machine vertelde trouwens dat poeder beter is voor je machine dan vloeibaar en dat je het ook beter in de trommel kan doen dan in het bakje. En wasverzachter was troep. Zijn woorden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:57

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 22:58

speurneusc schreef:
heb je een hele wasmachine dan met ondergoed en sokken? pfff hoeveel hebben jullie daar wel niet van. Ik denk dat je grootste probleem is dat je een 7kg. wasmachine hebt en er nog geen 500 gram was in doet. En juist bij handdoeken is het het wel zwaarder/veel meer in de trommel.

Ik heb 3 wassoorten:
met alleen een waspod, donker, spijkerbroeken, werkkleding, donkere sokken/ondergoed handdoeken tshirts die was ik op 40 graden 1 hele was machine redelijk vol om de 4/5 dagen.

wasmachine met licht goed en de dekbedhoezen onderlakens slopen met waspod en wasverzachter 30 graden, is ook een redelijk volle machine

en dan 1 met fleece vesten, truien joggingbroeken ook op 30 graden en ook waspod en wasverzachter. Ook een volle machine.

denk dat je machine veels te veel water in neemt omdat er heel veel ruimte is en dat ie dat water dus niet compleet afpompt zodat er altijd oud water in de machine zit met een nw. was beurt.

Ik doe niet elke dag ondergoed. Dag 1 handdoeken en washandjes dag 2 shirtjes en broeken dag 3 ondergoed en sokken dag 4 beddengoed.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:06

Zou het een combinatie kunnen zijn? Van weinig was en dus weinig spoelen, maar wel vaak wassen waardoor de machine nooit lekker droog wordt?

Overigens, ik ben in m'n eentje met een 10kg Beko. Ik draai 1x in de 2 a 3 weken een bonte was (broeken, truien, shirts, ondergoed), 1x in de 2 weken een beddengoed/handdoekenwas, 1x per maand of langer een witte was en hetzelfde met een wolwas (sokken!). Altijd een volle trommel. Witte was vul ik evt aan met lichtgrijze handdoeken. Tussendoor staat de machine altijd open. En nee. De was ruikt echt niet lekker voor het de machine in gaat, maar wel als het eruit komt!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 23:22

Zou heel goed kunnen hoor, ik hou alle opties open!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:28

Hier een wasmachine overgenomen die precies hetzelfde probleem zou hebben. Probleem ligt bij het zuinige model, door minder water te gebruiken spoelt hij ook een stuk slechter wasmiddel weg waardoor je dus stank krijgt.

Ik heb dus de wasmachine een aantal keer op 90 graden laten draaien met soda als opfrisbeurt. Vervolgens een stuk minder wasmiddel gebruiken (zeker een kwart minder dan aanbevolen) bij elke keer op ‘Extra spoelen’ drukken. Sinds ik de wasmachine heb, heb ik er geen last meer van!

Het zou trouwens ook al in jouw kleding kunnen zitten... Dat zodra die nat wordt, de geur weer naar boven komt....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:35

Ik had dat probleem ook; bakje en deur openlaten, af en toe een kookwas met reiniger, het hielp allemaal maar kort. Nu gebruik ik vloeibaar wasmiddel (Lidl) en heb dat probleem helemaal niet meer.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:44

Ligt er ook heel erg aan hoe heet je iedere keer wast. Als je alles op 30 graden wast en eens per week handdoeken op 90 gaat je machine ook niet heel fris ruiken door de lage temperaturen. Die zogenaamde eco standen zijn leuk maar er blijft een hoop troep achter.

Hier alles op 40 graden qua kleding, werkkleding en handdoeken op 60 en na de werkkleding een lege machine op 90 graden met soda dus iedere week. Stinkt nooit en de werkkleding van vriendlief is echt het schoonste niet (is automonteur).

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:27

zweet-shirtjes zijn toch vaak shirtjes waar het zweet echt in zit en krijg je op een gegeven moment niet meer schoon
als je na ze een nacht voor te weken in bv je wastafel of emmertje met groene biotex met eventueel een beetje witte azijn en een wasbeurt in je machine MET extra een klein beetje groene dreft afwasmiddel
(niet te veel want dan krijg je een schuimbad)
niet meer geurvrij krijgt ben je toch wel toe aan nieuwe shirts

je zal dus moeten gaan uittesten of je die shirts dan geurvrij krijgt en je wast waarschijnlijk te weinig op hoge temperaturen heb je niet voloende was om de was machine te vullen doe desnoods schone handdoeken of beddengoed als extra vulling in je wasmachine bij je vuile was voor 90/95 graden dan krijg je een grote hoeveelheid was waardoor je ook meer water in je machine krijgt om voldoende alles door te spoelen incl het ontvettende dreft afwasmiddel ook voor je vuile water afvoerleidingen met eventuele aangekoekte overtollige zeepresten
daarna is het wellicht handig om zoals al eerder beschreven niet te veel wasmiddel te gebruiken alsmede extra water toe te voegen of extra spoelen programma erbij te kiezen
ik hoop dat je met al de mogelijkheden qua mogelijkheden van iedereen zijn tips een passende oplossing vindt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 01:31

Ik gebruik ook geen wasverzachter meer maar alleen zo'n 5 liter tank azijn. En daar gaat flink veel van in elke was hoor, een flinke scheut minstens. Verder altijd een volle wasmachine, niet vol proppen maar "normaal vol". En ook gelijk goed uithangen, als het niet kan drogen gaat het ook stinken.

Tenslotte: check even of de afvoer niet te hoog zit. Als de buis van de machine te hoog de afvoer in loopt krijgt ie het vuile water niet goed weg. Staat als het goed is in de handleiding (of anders internet) wat de maximale hoogte mag zijn.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 06:43

Probeer eens het sport-wasmiddel Van Albert Heijn huismerk. Dat gaat vieze luchtjes tegen. Helpt bij mij perfect!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:16

Ik zou eerst eens normale wassen gaan draaien. Dus gewoon volle trommels om de paar dagen. Minder wasmiddel gebruiken dan aangegeven en kijken of het dan ook stinkt. Stinkt alles of alleen de shirtjes van je man, dan denk ik niet dat er echt een probleem is met je wasmachine. Dan zal de machine misschien minder water gebruiken waardoor deze geur er niet uit gaat. Blijft alles stinken, dan zou ik een Miele monteur langs laten komen om alles te laten controleren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:25

En stinkende kleding eeret weken in een emmer biotex, de enzymen maken bacterien kapot die de vieze luchtjes geven

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:53

powerhorse2 schreef:
zweet-shirtjes zijn toch vaak shirtjes waar het zweet echt in zit en krijg je op een gegeven moment niet meer schoon
als je na ze een nacht voor te weken in bv je wastafel of emmertje met groene biotex met eventueel een beetje witte azijn en een wasbeurt in je machine MET extra een klein beetje groene dreft afwasmiddel
(niet te veel want dan krijg je een schuimbad)
niet meer geurvrij krijgt ben je toch wel toe aan nieuwe shirts

je zal dus moeten gaan uittesten of je die shirts dan geurvrij krijgt en je wast waarschijnlijk te weinig op hoge temperaturen heb je niet voloende was om de was machine te vullen doe desnoods schone handdoeken of beddengoed als extra vulling in je wasmachine bij je vuile was voor 90/95 graden dan krijg je een grote hoeveelheid was waardoor je ook meer water in je machine krijgt om voldoende alles door te spoelen incl het ontvettende dreft afwasmiddel ook voor je vuile water afvoerleidingen met eventuele aangekoekte overtollige zeepresten
daarna is het wellicht handig om zoals al eerder beschreven niet te veel wasmiddel te gebruiken alsmede extra water toe te voegen of extra spoelen programma erbij te kiezen
ik hoop dat je met al de mogelijkheden qua mogelijkheden van iedereen zijn tips een passende oplossing vindt

Hebben ze jou nooit geleerd om eens een nieuwe zin te beginnen, en eens wat punten en komma's te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:55

Lekker toontje pillow :n

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:34

Relaxed schreef:

hoezo? ik stel toch gewoon een vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:59

Zo komt het op mij niet over..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:00

Ik heb deze een tijdje gebruikt bij al mijn was toen ik last had van stinkende was. Daarna nooit meer last van gehad.

https://hg.eu/nl/producten/hg-wasmiddel ... ding-0-5kg

Overigens moet je uitkijken met soda. Sommige machines zijn daar niet zo dol op. Zo heb ik een machine naar z’n grootje geholpen. Die bleek veel aluminium delen te hebben en aluminium wordt zwak van soda. Op een gegeven moment brak er dus vanalles af en kon ik een nieuwe machine gaan kopen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:15

pillow schreef:
Relaxed schreef:

hoezo? ik stel toch gewoon een vraag.

Hebben ze jou dan nooit hoofdletter gebruik en correct leestekentoepassing aangeleerd? *\o/*

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:39

Dorus schreef:
Ik heb deze een tijdje gebruikt bij al mijn was toen ik last had van stinkende was. Daarna nooit meer last van gehad.

https://hg.eu/nl/producten/hg-wasmiddel ... ding-0-5kg

Overigens moet je uitkijken met soda. Sommige machines zijn daar niet zo dol op. Zo heb ik een machine naar z’n grootje geholpen. Die bleek veel aluminium delen te hebben en aluminium wordt zwak van soda. Op een gegeven moment brak er dus vanalles af en kon ik een nieuwe machine gaan kopen.

Deze gebruik ik ook bij de bonte en donkere was, ideaal dit spul. _/-\o_
Gewoon de laagste dosering en ik hoef niet meer zweet shirtjes voor te weken in de azijn, bespaart 3en hoop werk.
Kleding waar de geur erg in zit zou ik vervangen, dat was het enige was bij mij hielp, maar de nieuwe kleding blijft met dit spul geur rij. *\o/*

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:45

Gebruik je altijd wasverzachter?
Was eens een tijdje alleen met waspoeder. Wasverzachter is eigenlijk best wel troep, het laat een vettig laagje achter wat lekker is voor allerlei micro-organismen. Je was kan ook verzadigd zijn met wasverzachter. Gebruik eens een tijdje alleen een dop azijn als wasverzachter en poeder als wasmiddel, ik denk dat het dan beter gaat gezien je machine wel gewoon schoon is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:57

Wat een super vaag, verhaal, maar ik meen mij te herinneren dat er vorig jaar ofzo ook een Bokker was met een Miele wasmachine, die niet heel oud was, en ook geurtjes had...

Ik lees hier allemaal tips, die ik zelf nooit opvolg... En mijn 3 jaar oude LG met 8 kilo trommel die zelden vol gaat, heeft nog nooit stinkende was gegeven.
Ik heb pas 2 keer het filter verschoond, omdat de wasmachine in storing ging. Dat is best poedersuiker trouwens.. Maar er zat alleen maar paardenhaar in en nog stonk de was niet.
Ik heb nog nooit een lege wasmachine gedraaid, nooit wassen warmer dan 60 graden... En ik heb nooit van die grijze rommel in de machine...

Dus ik vind het oprecht een heel bizar probleem voor zo'n nieuwe machine van zo'n goed merk..

Kan het ook iets technisch zijn waardoor er bij de trommel stank komt die in de was gaat zitten? Ik denk aan een los onderdeeltje wat geen kwaad kan behalve dat het ergens op 'aan slaat'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:51

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter. :)