Verduurzamen huis, maar wat dan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:59

Plukje schreef:
superpony schreef:
Dan heb je wel een heeeeeeeel groot huis of alles laten doen door dure bedrijven. Dat zijn wij aan alleen die dingen niet kwijt. Maar wij hebben een grote verbouwing en worden meer dingen gedaan.

Huis is inderdaad groot en we hebben geen gebruik gemaakt van dure bedrijven, maar wel van goede bedrijven. Wat mij betreft de investering meer dan waard.

Wij doen het meeste zelf, maar wel met hele goede materialen.

Ons huis is van 1913, maar denk straks beter geisoleerd dan menig moderner huis. En goede ventilatie natuurlijk, want ik zie hier wel dat dit erg ontbreekt.
Een voorzet wand gezet van dure materialen, maar verkeerd opgebouwd, geen ventilatie en dus gewoon koude muren eb veel vocht in de oude ramen.

Mooi zo een leemkachel. Maar vraag me af hoe dat verder werkt.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Verduurzamen huis, maar wat dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:04

Simplistisch is een leemkachel net als speksteen kachels en rocket mass heaters een warmte accu + de lader.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:07

tamary schreef:
Simplistisch is een leemkachel net als speksteen kachels en rocket mass heaters een warmte accu + de lader.

Die ik tegenkom zijn wek erg groot centraal in de kamer.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:24

Ik heb ook echt moeten zoeken naar mooie voorbeelden ervan. Wij willen ongeveer 70m2 beneden ermee verwarmen dan kwamen we op 150cm breed en 60cm diep. Gaat hier gewoon tegen de muur aan. Je had die man moeten zien kijken toen ik vroeg of er dan een zandstenen schouw tegenaan kon haha.
Vloerverwarming kunnen we eronder doorleggen en dan verwarmt hij met alleen de pomp aan ook de hele vloer. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe dat met groepen werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:25

Oeh leuk! Door wie laten jullie hem opbouwen...? Er zijn zùlke mooie leemhaarden....met heerlijke banken, plekjes voor katten, mooie werkjes / stenen / schelpen er in verwerkt... :+:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:11

FleurVP schreef:
Ik heb ook echt moeten zoeken naar mooie voorbeelden ervan. Wij willen ongeveer 70m2 beneden ermee verwarmen dan kwamen we op 150cm breed en 60cm diep. Gaat hier gewoon tegen de muur aan. Je had die man moeten zien kijken toen ik vroeg of er dan een zandstenen schouw tegenaan kon haha.
Vloerverwarming kunnen we eronder doorleggen en dan verwarmt hij met alleen de pomp aan ook de hele vloer. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe dat met groepen werkt.

Ow, interessant!

Waarom keek die man raar op? Ik heb geen idee??

Voor de aanbouw aan de woonkamer kan het al niet meer denk ik. En lijkt mij dat je niet door het hele huis de vloerverwarming erop kan? Bedoel gehele huis beneden? Maar wij hebben wel alles beneden, dus andere situatie.

Ik was tegen stoken, omdat wij altijd erg veel geur overlast hebben gehad van onze vorige buren.

Maar nu al steeds info gekregen waarom het niet zo slecht zou zijn als men denkt, vooral als je zuinig stookt.
De speksteen kachels zou je ook echt voelen voor je lijf dat het een prettige warmte is.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:30

Zie wat kreten voorbij komen als leemkachel, speksteenkachel. Nu kappen wij in Nederland al jarenlang procentueel meer bomen dan in het Amazone gebied. De vraag is dan ook als morgen Alle woningen met die type kachels verwarmt worden hoelang het duurt dat er in Nederland geen boom meer te vinden is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:54

Oh nou ik liet dus zoiets zien: https://www.achterhuis.nl/export/e4/e4c ... C9GH3.jpeg
En dat is nogal anders dan de gemiddelde leemkachel, zeker daar stond meer een model met een organische vorm. Maar zeker als ik het er niet helemaal omheen wil maar de schouw er aalleen voor zet moet het wel kunnen. Of desnoods zoiets: https://farm5.staticflickr.com/4188/336 ... 5fe1_k.jpg

Het klonk mij bijna te mooi om waar te zijn, moet het nog verder uitzoeken. Maar het idee is dat het water in de vloerwarming dan iedere keer verwarmd wordt als het onder de kachel doorstroomt en je door het rondpompen dus overal verwarming hebt. Juist ook in een kamer waarvan de deur dicht is. Zal het van de week eens met de aannemer overleggen.

Wij zijn bij ecobouwen geweest, ik denk dat we deels kiezen voor zelfbouw (wat dan de aannemer doet) en bv. dat ze wel 1-2 dagen komen op ons op weg te helpen en zodat het rookkanaal zeker goed is. We willen er ook een deel van ons isolatiemateriaal halen, kalkstuc en eventueel tadelakt voor de badkamer.

@Nico12, voor woonwijken zijn er efficientere manieren. Maar wij gaan echt niet binnenkort op een warmtenet oid worden aangesloten. We zijn hier al blij met riool, nu nog 4G :D. Voordeel van een leemkachel is dat ze het goed doen op zachte snelgroeiende houtsoorten zoals populier, wilg maar ook pallethout etc. Theoretisch gezien zou ik alles zelf kunnen aanplanten en 'oogsten' en ik verwacht ook dat we dat deels doen. Als ik zie hoeveel spontaan opgekomen wilg er al staat na een jaar. En dan hoef je dus maar 2 uur per dag te stoken als je goed isoleert. Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen ik heb ook gelezen dat een grondwarmtepomp weer niet goed is omdat je dan ook iets aan de aarde onttrekt. Als je een beetje kijkt waar je hout vandaan haalt is mijn ogen zo'n leemkachel heel duurzaam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:50

Nico12 schreef:
Zie wat kreten voorbij komen als leemkachel, speksteenkachel. Nu kappen wij in Nederland al jarenlang procentueel meer bomen dan in het Amazone gebied. De vraag is dan ook als morgen Alle woningen met die type kachels verwarmt worden hoelang het duurt dat er in Nederland geen boom meer te vinden is.

Dat is volstrekt irrelevant, net als de vergelijking met het amazone-gebied.

Je ziet een nogal cruciale factor over het hoofd: aanplant!
Er staat in NL geen enkele boom waar een mens zich niet tegenaan bemoeid heeft. Alle leuke verhalen ten spijt, bos in NL is 100% produktiebos, daar is helemaal niks natuur aan.

Gelukkig maar want dan wordt gekapt hout ook weer vervangen door nieuw hout, wat dan over 25 jaar of zo (ligt aan het soort aanplant) weer gekapt kan worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 02:54

Nico12 schreef:

Dan moet je kijken waar je koopt.

Onze buurman levert hout. Het brandhout is afval nadat ze planken en balken uit een boom hebben gehaald om dingen te bouwen zoals serre's, garage's etc.

Voor elke boom die zij in Nederland kappen, worden er 2 terug geplant.

Ook vanwege de korte route, dus minder milieu belastend, kiezen wij voor zijn hout om te bouwen boven beton en dergelijke.

Overal valt iets voor of tegen te zeggen. Het is soms maar net welk verhaal je gelooft en vanaf welke kant je kijkt.

Ik vind nog steeds stoken in een woonwijk echt niet kunnen. Er was bij ons echt teveel rook overlast. Maar zoals wij nu wonen is het geen overlast. We isoleren ons huis van 1913 naar de huidige norm of beter zelfs, maar ook andere vormen van verwarmen zijn links of rechts belastend. Daarvoor moet je ook kijken naar hoeveel je verwarmd, hoelang, voor hoeveel personen etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 07:32

Het mooie van een leem / rocket kachel is ook dat je daar juist snelgroeiend flut-hout in op stookt, dat snel heel heet wordt maar ook snel op is. Van die populieren die gekapt worden omdat ze op omvallen staan, enzo :)

En als de verbranding inderdaad heel efficiënt is....je zoveel mogelijk verwarming uit een stukje hout haalt, zo weinig mogelijk rotzooi de schoorsteen uit gaat.... en je eventueel de kans hebt om zelf wat bomen te planten en bij kap weer te vervangen / verantwoord hout te kopen.... geen buren last hebben van de aanmaak-rook....dan hoef je je niet te schamen denk ik :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:39

Het vervelende is dat de goedkope partijen hout niet gedroogt zijn en dat geeft veel rook en stank. Maar mensen willen niet teveel geld uitgeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:56

Je hoeft het niet direct op te stoken natuurlijk, als je hout aankoopt :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:00

pmarena schreef:
Je hoeft het niet direct op te stoken natuurlijk, als je hout aankoopt :)

Waar we voorheen woonden is gewoon een woonwijk met tuintjes van 6x10. Die mensen hebben helemaal geen ruimte om het 2 of 3jr te laten liggen. Naast ons nam overal alles mee en gooide er alles op. En dan bijna hele jaar rond. Wij konden echt niks open hebben.
En we hadden luchtverwarling, dus zogen het ook nog naar binnen.

Nog erger is dat ze zelf bij de brandweer zaten en de blauwe wolken normaal vonden. Huizen waren omgekeerd, dus je zat met de woonkamer pal onder het dak. Hun schoorsteen is ooit hoger gemaakt, maar dat scheelde niks.

We hebben het toen eens opgezocht en er was een rekensom dat alleen heel goedkoop hout stoken voordeliger was dan de cv.

Maar goed, alles heeft zijn voor-en nadelen uiteindelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:12

Als je alles opstookt wat je tegen komt, betaal je daar waarschijnlijk ook niks voor en dat is altijd goedkoper (niet per se beter)

Enne, brandweermannen zijn halve pyromanen hè, dat weet je.....

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:17

Ja wij hadden ook mensen in de straat die veel rook en stank veroorzaakte. Het ligt inderdaad aan je opslagcapaciteit, je kunt prima goedkoop vers hout kopen en dan 2 jaar wachten totdat het droog is. Of met zacht hout vaak maar een jaar. Je hebt er ook van die meters voor dan weet je hoeveel vocht er nog inzit. En met mist niet soorten stoken en een goed rookkanaal. De kanalen die in oudere huizen zitten voldoen vaak niet. Ik ga er vanuit dat we dat opnieuw aan moeten leggen.
Voor de leemkachel zouden we nu vers hout kunnen kopen voor 20 euro per kuub. Maar dat kun je dan pas winter 2021/22 gebruiken. Ik lees dat mensen met zo'n kachel vaak 6-7 kuub in een jaar opstoken dus dan zou het inderdaad heel goedkoop zijn. En pellets kun je vaak gratis ophalen, bij deel 1 van onze verbouwing vroegen ook allemaal mensen of ze hout uit de container mochten. Dat was deels net behandeld tegen houtworm dus of dat heel gezond stoken is weet ik ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:24

Tja, bij de stalbaas reed een vrachtwagen het erf op, storte er 8 kuub vers hout neer en ging weer. Stalbaas wist nog net van wie het afkomstig was.......

Hij is nog steeds bezig met opruimen; sloeg de bliksem in een boom bij de buren (die zijn ruim 80+) dus lag er nog eens 4 kuub op het erf......