Plukje schreef:superpony schreef:Dan heb je wel een heeeeeeeel groot huis of alles laten doen door dure bedrijven. Dat zijn wij aan alleen die dingen niet kwijt. Maar wij hebben een grote verbouwing en worden meer dingen gedaan.
Huis is inderdaad groot en we hebben geen gebruik gemaakt van dure bedrijven, maar wel van goede bedrijven. Wat mij betreft de investering meer dan waard.
Wij doen het meeste zelf, maar wel met hele goede materialen.
Ons huis is van 1913, maar denk straks beter geisoleerd dan menig moderner huis. En goede ventilatie natuurlijk, want ik zie hier wel dat dit erg ontbreekt.
Een voorzet wand gezet van dure materialen, maar verkeerd opgebouwd, geen ventilatie en dus gewoon koude muren eb veel vocht in de oude ramen.
Mooi zo een leemkachel. Maar vraag me af hoe dat verder werkt.
. Voordeel van een leemkachel is dat ze het goed doen op zachte snelgroeiende houtsoorten zoals populier, wilg maar ook pallethout etc. Theoretisch gezien zou ik alles zelf kunnen aanplanten en 'oogsten' en ik verwacht ook dat we dat deels doen. Als ik zie hoeveel spontaan opgekomen wilg er al staat na een jaar. En dan hoef je dus maar 2 uur per dag te stoken als je goed isoleert. Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen ik heb ook gelezen dat een grondwarmtepomp weer niet goed is omdat je dan ook iets aan de aarde onttrekt. Als je een beetje kijkt waar je hout vandaan haalt is mijn ogen zo'n leemkachel heel duurzaam.