glasvezel aansluiting kosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:41

_Juudith schreef:
Dit zijn hele "normale" prijzen. Bij ons in het buitengebied is het 2 jaar geleden aangelegd en wij hebben uiteraard direct meegedaan. prijs was toen 1800 of elke maand een tientje voor een bepaalde periode. Wij hadden niet zoveel keus aangezien het internet slechter dan slecht was. En hebben het gedaan, mensen in de buurt hebben het niet gedaan en als die nu nog willen aansluiten kost het nog veel meer.

Maar niet iedereen heeft dat, dus ik snap dat niet iedereen even mee kan doen. Het is wel een stuk dwang haast en ze komen ermee weg ook.

Ik denk dat ze hard lachen om de vele mensen die blijkbaar zulke hoge bedragen betalen voor een stukje glasvezel en aansluiting.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Re: glasvezel aansluiting kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:44

@TS, ja sorry. Ik had mijn bericht nog aangepast later.

Hoezo dwang? Je kunt toch gewoon nee zeggen?

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:46

superpony schreef:
_Juudith schreef:
Dit zijn hele "normale" prijzen. Bij ons in het buitengebied is het 2 jaar geleden aangelegd en wij hebben uiteraard direct meegedaan. prijs was toen 1800 of elke maand een tientje voor een bepaalde periode. Wij hadden niet zoveel keus aangezien het internet slechter dan slecht was. En hebben het gedaan, mensen in de buurt hebben het niet gedaan en als die nu nog willen aansluiten kost het nog veel meer.

Maar niet iedereen heeft dat, dus ik snap dat niet iedereen even mee kan doen. Het is wel een stuk dwang haast en ze komen ermee weg ook.

Ik denk dat ze hard lachen om de vele mensen die blijkbaar zulke hoge bedragen betalen voor een stukje glasvezel en aansluiting.

Wij betalen gewoon netjes elke maand het bedrag (konden het ook niet in een keer missen)
En qua abbonnementskosten zijn wij maar een 10tje meer uit, als dat we bij kpn zaten.
Dus uiteindelijk valt het best mee.

ik zou wel in je besluit als je het wel of niet mee doet meenemen, dat als je het nu niet doet, er een moment komt dat je er niet onder uit komt en ze je dan helemaal gaan naaien (want dan kunnen ze uiteraard de hoofdprijs vragen)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:01

Gelukkig was het bij ons in Twente gratis. Maar wat zou het voordeel zijn van glasvezel. Wij kunnen TV kijken via coax, 3 stuks TV, goedkoopste abonnement Ziggo en 3 stuks TV tegelijk is geen storing, kaartje achterin TV.
Ik verwacht binnenkort meer mogelijkheden bijvoorbeeld, tot in de meterkast Coax. Dat hebben denk ik de meesten. Daarna Wifi of internetkabel naar Apple TV. (Apple TV is niet standaard ingebouwd in elke TV, maar kastje kun je achterop TV plakken.) Dan appje daarop, bij ons 100 zenders, dat werkt prima inclusief films kijken en inclusief pauzeren, reclame doorspoelen. Helaas nog niet te koop met vanaf 100 zenders.
Op dezelfde manier, via Apple TV, kijk Ik ook naar Horse&CountryTV deze heeft 5 paarden kanalen en video’s.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:05

Heel veel mensen in het buitengebied hebben geen coax.
Zou dat hier gelegen hebben zouden wij het zeker niet hebben gedaan.

Wij hadden schotel en een telefoonlijn met 1 mb. Daar kun je niets meer mee.
Hadden toen het kon in 2016(?) 4G voor thuis van t-mobile. KPN leverde hier niet.
En op zich beviel dat heel goed.
Maar wat gaat dat doen in de toekomst?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:05

Hier betaal ik maandelijks 50 euro aan de coöperatie (dat zou over 10-15 jaar naar iets van 30 moeten gaan), 23 euro aan de provider en dan de 2300 aansluitkosten. Wij moesten meer betalen omdat we later zijn aangehaakt. Coax aansluiting via Ziggo was even duur en is ook bijna 70 per maand. Anders hebben geen werkend internet dusja... niet echt een keus. Coöperatie heeft geen winstoogmerk, aanleg in het buitengebied is gewoon duur, anders zaten de commerciële partijen hier wel. Gelukkig nu wel 1000mbps internet, sneller dan dat we in de stad hadden. Mijn man is daar erg blij mee.
Het is veel geld maar er staan hier ook niet echt kleine huizen/ percelen in het buitengebied, onderhoud is ook duur dus mensen zijn wel wat gewend en zo'n aansluiting voegt waarde toe aan je huis.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:22

Wij zijn momenteel bezig met aanschaf van een woning in een buitengebied waar ook glasvezel is aangelegd. Daar is 3000 euro voor betaald bij aanleg door de eigenaar. Daarnaast moet je nog iedere maand 49euro abonnement betalen voor het gebruik ervan. En als nieuwe bewoner nog eens 500 euro eenmalig lidmaatschap! Vind het bizar. Lijkt mij erg dubbelop.
Want daarnaast komen dus nog de kosten van je internet/tv provider.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:26

Dat zijn rare bedragen die ik nog nergens heb gehoord.
Wel 17,50 per maand als het gehele bedrag niet in 1 keer betaald werd. Plus de kosten voor de internet/provider nog.

Heb je wel in 1 keer betaald is het klaar
Ook als je gaat verhuizen een nieuwe bewoner hoeft daar niets meer voor te betalen. Op uiteraard de kosten van provider na.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:32

_Penotti schreef:
Dat zijn rare bedragen die ik nog nergens heb gehoord.
Wel 17,50 per maand als het gehele bedrag niet in 1 keer betaald werd. Plus de kosten voor de internet/provider nog.

Heb je wel in 1 keer betaald is het klaar
Ook als je gaat verhuizen een nieuwe bewoner hoeft daar niets meer voor te betalen. Op uiteraard de kosten van provider na.

Wij vinden het ook bizarre bedragen.
Maar zoals hierboven ook vaker genoemd wordt zul je wel moeten anders heb je gewoonweg geen fatsoenlijk internet.
En aangezien hier regelmatig thuis gewerkt wordt kun je niet zonder helaas.
Nu is voor ons dat lidmaatschap en die maandelijkse 49 euro niet het probleem.
Maar wel het feit dat er al 3000 betaald is voor aanleg. Dure grap zo

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:34

Ik zou dat toch nog eens ergens extra navragen.
Wie zou dat bij jullie aangelegd hebben?

Ik kan het me echt bijna niet voorstellen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:35

ajesca123 schreef:
Wij zijn momenteel bezig met aanschaf van een woning in een buitengebied waar ook glasvezel is aangelegd. Daar is 3000 euro voor betaald bij aanleg door de eigenaar. Daarnaast moet je nog iedere maand 49euro abonnement betalen voor het gebruik ervan. En als nieuwe bewoner nog eens 500 euro eenmalig lidmaatschap! Vind het bizar. Lijkt mij erg dubbelop.
Want daarnaast komen dus nog de kosten van je internet/tv provider.

Gewoon bluffen bij provider als aankoop doorgaat.

Dat je wel overstapt naar 4G en canal digitaal, grote kans dat ze een korting kunnen geven twv aansluitkosten.

Zo krijgen wij extra korting bij Vodafone omdat we geen kabel hebben. Dus die actie die gelden voor ziggo klanten die ook een Vodafone abonnement hebben, geldt alsnog gewoon.
Gewoon even over bellen of via Messenger.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:35

let op hoor want wij hebben dus KPN buitengebied en over de 4G perfect internet. Zonder die eikels van de glasvezel. Ik heb echt hele slechte ervaring met de monopoly provider die op die kabel zat, met slechte wifi routers, beroerde service en woekerprijzen. Ondanks inderdaad de eenmalige aanbetaling van 1700 euro

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:52

Hier is er via een gemeente/dorps actie glasvezel tot in huis gelegd. Bij mij tot in de meterkast, maar ivm simpele laptop en geen hoge eisen qua internet geen abbo genomen. Hoe het zit met eventuele extra kosten bij aansluiten weet ik dus niet, maar in principe ligt alles er en moet er enkel een kastje aangekoppeld worden.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:03

Klinkt als een cooperatie wat wij hier ook hebben. Wij betalen ook 49 euro per maand en dus ook de aanleg, als ik veel verder van de straat had gezeten was dat wellicht ook richting de 3000 gegaan. Als je hier mee deed tijdens aanleg kon je bv. 1000 euro meer betalen en dan betaal je nu iets minder per maand. Als straks alle leningen voor de aansluitingen zijn afbetaald gaat het bedrag omlaag. De providers waar je uit kan kiezen zijn wel veel goedkoper dan de reguliere, wij hebben keus uit 6, dus geen monopoly. Ik moet het inderdaad ook overdragen bij verkoop, dat vind ik een nadeel maar aan de andere kant... 4G heeft ook amper bereik hier, als ik niet over de wifi bel verstaan mensen me niet, dus kopers hebben niet echt keus. Als er iets van KPN of Ziggo ligt moet je ook perse daar afnemen. En zodra de leningen zijn afbetaald heb veel lagere kosten.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:06

_Penotti schreef:

Yup uitgebreid iemand voor aan de telefoon gehad vandaag.
Midden Brabant Glas heeft het aangelegd.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:09

Bij ons was de inschatting ook dat het 1850 euro zou kosten. Uiteindelijk gaat het 250 euro kosten. Helaas als nog te weinig animo dus voorlopig wordt er nog niet aangelegd. (z-o friesland)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:20

hier is het afgelopen winter aangelegd. Glasvezel Buitenaf en Kabelnoord. Twee aanbieders die het ook beide aangelegd hebben, echt te gek voor woorden. Kabelnoord ging het doen als ze 60% aansluitingen kregen en Buitenaf zegde toe om het sowieso aan te leggen ongeacht het aantal aansluitingen. Hier in de straat moesten er speciale boormachines aan te pas komen om onder eeuwenoude eiken door te kunnen. ebben ze dus twee keer gedaan, dus ja het mag wat kosten. Is hier ook 1800,00 euro. Wij hebben het niet genomen, vind het niet nodig. En als je verstandig bent wel in 1 keer betalen, als je het per maand doet betaal je uiteindelijk bijna 5000,00 euro. Desnoods lenen tegen 2% ofzo je bent veel goedkoper uit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:22

ajesca123 schreef:
_Penotti schreef:

Yup uitgebreid iemand voor aan de telefoon gehad vandaag.
Midden Brabant Glas heeft het aangelegd.

Jeetje wat een bedragen.

T-mobile 4G voor thuis 41 euro per maand met router.
Canal digitaal, goedkoopste pakket 19,95 pm
(geen telefonie)

Ik liet ze mooi in de stront zakken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:22

Ir111 schreef:
@TS, ja sorry. Ik had mijn bericht nog aangepast later.

Hoezo dwang? Je kunt toch gewoon nee zeggen?

Ja, je kan nee zeggen. Maar er is wel kans dat je in de toekomst geen keus meer hebt. En het is dwang omdat je niet kan kiezen. Er is 1 partij die dit aanlegd en de prijs stelt.

FleurVP schreef:
Hier betaal ik maandelijks 50 euro aan de coöperatie (dat zou over 10-15 jaar naar iets van 30 moeten gaan), 23 euro aan de provider en dan de 2300 aansluitkosten. Wij moesten meer betalen omdat we later zijn aangehaakt. Coax aansluiting via Ziggo was even duur en is ook bijna 70 per maand. Anders hebben geen werkend internet dusja... niet echt een keus. Coöperatie heeft geen winstoogmerk, aanleg in het buitengebied is gewoon duur, anders zaten de commerciële partijen hier wel. Gelukkig nu wel 1000mbps internet, sneller dan dat we in de stad hadden. Mijn man is daar erg blij mee.
Het is veel geld maar er staan hier ook niet echt kleine huizen/ percelen in het buitengebied, onderhoud is ook duur dus mensen zijn wel wat gewend en zo'n aansluiting voegt waarde toe aan je huis.

Laatste ben ik het echt niet mee eens. Niet iedereen in buitengebied is rijk. Dit is Groningen en prijzen liggen laag. Ons huis met grond is goedkoper dan onze woning op de veluwe in een woonwijk. En hier is veel al lang familie bezit en echt niet alles is altijd overal top onderhouden.

Het zijn gewoon schandalige prijzen en zeker de korte tijd die je hebt om op zo een aanbod in te gaan en een dusdanig bedrag te betalen.

En het gaat niemand wat aan, maar wij kunnen het betalen ja. Ik heb het er alleen echt niet voor over. En het gaat me om het principe dat ze denken dat zo een voorstel normaal is.

Ons abonnement voor tv/internet is echt goedkoper dan wat je dan moet nemen. Wij hebben het heel basis en komen er prima mee weg.

En qua meerwaarde.........Wij verbouwen ons huis, het wordt geisoleerd en voor paarden een en ander aangelegd. Ben niet bang dat we het niet zouden kunnen verkopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:30

Nog even; Het ligt hier al klaar. Heb het gevraagd en onze overburen hebben het al even. Dit is een aanbod voor de huizen die nog niet aangesloten zijn.

Het heeft hier even leeg gestaan door overlijden.

Ik verbaas me hoeveel mensen het zo betalen. Ja 1915 in 1x is goedkoper dan 2x 1000, maar dat is al echt schandalig. 85 euro verschil. En ze dreigen of maken mensen bang dat het hierna 2500 euro is.

Maar je krijgt een brief en vanaf die dag dus 1 maand om te beslissen. En nogmaals; ons lopende abonnement wordt niet door hun opgezegd en loopt dus door.......

Wij hadden eerst NLE en was echt goedkoop eerste jaar, iets van 35 euro. Nu had Budget alles in 1 het overgenomen en bealen we 48,95. 2 tv kastjes en internet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:34

Ik begrijp je wel hoor.
Hier ook geen duur deel van het land en een goedkoper huis dan veel in de kern in drukker gebied..

Ook ik voelde het als dwang.
Nu die 1900 of anders veel duurder. Voor ons zou dat zeker veel duurder worden omdat wij ver van de weg wonen, nu maakte meters niets uit.

4G beviel goed, schotel meer dan goed.
Dus ja waarom dan.
Maar wij konden het ook betalen, terwijl aan ons huis ook nog veel moet gebeuren dus het elders ook zeker goed van pas zou komen.

En ik was vooral boos dat de kern, die al goed internet had, het alweer gratis kreeg.
Ik had zoiets deel die 1900 van ons eens door alle nieuwe aansluitingen.
Dus dat ook de kern moet gaan betalen. Voor een keer.
Wat zouden dan de kosten zijn voor iedereen?
Maar ik denk dat de kern dan niet mee deed, die waren immers al goed voorzien.

Maar we hebben het toch maar gedaan, maar ik begrijp je gevoel wel helemaal, had ik ook.
Maar keuze was er ook niet.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:43

Bij ons in de kern gaan ze het idd dit of volgend jaar ook gratis aanleggen.. Ik snap dat niet zo goed.. Tuurlijk bij ons zijn de stukken veel groter, maar in het dorp zijn veel meer aansluitingen!

Ik vind het trouwens wel schandalig dat de nieuwe aanbieder het niet regelt met de oude aanbieder. Bij ons werd dit wel geregeld gelukkig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:49

Wij zitten tegen een woonwijk aan met een bosrand ertussen. Die woonwijk is echt sociale huur met vrijwel alleen minima. Die hebben echt geen 2000 euro liggen of geld voor zo een duur abonnement.

Onze straat is alleen met grond, boerderij etc. Niet gek veel huizen. Ik denk 3 aan onze kant en 10 aan de overkant. Iedereen heeft wel werk etc. Maar dat wil echt niet zeggen dat mensen zomaar even 2000 euro neertellen.

Je hebt geen keus voor welke aanbieder. Ze zeggen dat je over een tijd vrij bent om te kiezen waar je wilt afnemen, kpn komt erbij etc. Dan is je keus dus 3 aanbieders.
Maar wie het aanlegd is slechts 1 partij en die kan vragen wat ze willen.

Ik sprak iemand en die zei dat hier de gemeente geen subsidie heeft gegeven. Blijkbaar was het bij ons vorige huis een afspraak tussen aanbieder en de gemeente, waardoor het gratis aangelegd kon worden.

En we hebben het wel, maar heb het er niet voor over. Net als een smartphone. Ik vind het belachelijke bedragen. Dat andere mensen het belangrijk vinden en niet meer zonder kunnen is prima. Maar wij kijken alleen maar 's avonds een uurtje of 2 gewone tv. We kijken niks via internet en hebben ook geen netflix etc.

We willen een jacuzzi of hottub, maar ik vind de energie nota van een jacuzzi nogal pittig a 500 euro pj. Maar dat heb ik er dan 10x eerder voor over, dan voor tv en internet.

Een schotel zou voor ons zeker een optie zijn als we verder niks meer kunnen kiezen via de normale weg. Krijg je ook meer zenders.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:53

Het kan zeker een meerwaarde zijn. Wij denken bij een volgende woning wel 3x na als er niks fatsoenlijks is. 4G is voor de thuiswerker/grootverbruiker ergernis ten top.

En 2000€ is veel geld maar je hoeft het niet te doen. Vind je 4G prima dan is internet geen prioriteit. Voor mensen die veel waarde hechten aan goed/snel internet is €2000 de moeite. Dan laten ze iets anders.

Bij ons ligt inmiddels de kabel maar het aansluiten moet nog gebeuren. Na 3 jaar 4G zou ik graag €2000 betalen om over een week weer glasvezel te hebben :=

Dagelijkse irritaties ben je ook snel beu.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:55

Nee die in de kern in sociale huur hebben geen 2000.
Maar als iedereen nu eens 100 betaald, ipv enkele 1900.
Ik denk dat ze bij ons in de gemeente dan ook het bedrag hadden gehad.
Was voor iedereen eerlijker geweest.

Nee wij hebben ook geen netflix, nu zit ik thuis dus zit ik veel achter de pc, maar eerder dus ook niet.
Dus nodig hadden wij het ook niet echt.
Maar nu is het ook wel handig dat het er is. En komt het toch ooit te koop kun je het toch aanbieden met.

Maar als je er zo op tegen bent zou ik het niet doen in jou geval.