Buren op ons keukendak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:41

Johnie schreef:
DaisyDarling schreef:

Precies mijn idee. Jullie kunnen er ook op vanaf jullie slaapkamer toch? 2 stoeltjes neerzetten; is nu jullie terras.
Deze mensen zijn daar komen wonen wetende dat er geen buitenruimte bij zat, dan kunnen ze dat ook nu niet ineens opeisen. Tips over hoe dit het beste aan te pakken zijn al in het topic gegeven.

Ja klopt. Maar wij hebben al een stukje buiten.
Dus het zou een beetje flauw zijn om dan juist nu het dak te gebruiken terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben.
Wel ben ik het met je eens dat ze van te voren wisten wat voor huis ze in gingen.
En ondanks dat er geen balkon etc bij zat hebben ze er toch voor gekozen

Ik begrijp dat jullie het niet echt gaan doen, ik bedoelde het als principe. Als er op het dak van de woning gezeten mag worden is dat recht aan jullie toebehorend (lijkt me). Veel succes met uitzoeken en bespreken met je huurbaas en buren! Zelf heb ik buren met een dakterras onder mijn slaapkamer gehad in hartje Amsterdam en dat was niet echt prettig -O-

beatje

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:22

Ik weet niet hoe het in nederland zit. Maar in belgie zou zoiets als het veranderd aan je huurwoning ook verandering van je huurprijs kunnen betekenen dus dat je minder gaat betalen onder de mom genotsdelving of zoiets. Want dat terras op je dak gaat overlast geven als inkijk en geluid. Dat zou je ook nog kunnen aanvoeren bij je huisbaas van als het doorgaat ,oke maar dan gaat er wat van onze huurprijs af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:29

Ik denk dat dat dan wel een substantieel bedrag mag zijn en niet een paar tientjes !!
Voor een beetje geld ga je toch je privacy en nachtrust niet opofferen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:31

DubbelDun schreef:
Ik denk dat dat dan wel een substantieel bedrag mag zijn en niet een paar tientjes !!
Voor een beetje geld ga je toch je privacy en nachtrust niet opofferen !!

Nou, dat ligt er ook een beetje aan in welke stad je woont. Mijn buren kunnen hier ook gewoon naar binnen kijken en daar gaat mijn huisbaas echt geen huurvermindering voor accepteren :+ Als je in een relatief populaire stad woont heb je dit soort dingen ook maar een beetje te slikken, voor jou 100 anderen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:32

Ik vraag mij ook af... als het dak boven jullie keuken zit wie voor de schade opdraait als er lekkage ofzo ontstaat door het gebruik van het dak als terras. De buren, de verhuurder, jullie zelf ondanks dat jullie niet om dit gebruik hebben gevraagd..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:40

Daarnaast moet een dakterras aan diverse eisen voldoen in NL :) hekje ect.
Daarnaast is het dak van een dergelijke aanbouw niet gemaakt voor belasting (noodgevallen en af en toe onderhoud daar gelaten)

Mocht je er niet uitkomen en je verhuurder en buren zetten het door, kan je een verzoek tot handhaving indienen bij de gemeente. Die MOET dan controleren en handhaven als de situatie niet correct is

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:57

DaisyDarling schreef:
Johnie schreef:

Ja klopt. Maar wij hebben al een stukje buiten.
Dus het zou een beetje flauw zijn om dan juist nu het dak te gebruiken terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben.
Wel ben ik het met je eens dat ze van te voren wisten wat voor huis ze in gingen.
En ondanks dat er geen balkon etc bij zat hebben ze er toch voor gekozen

Ik begrijp dat jullie het niet echt gaan doen, ik bedoelde het als principe. Als er op het dak van de woning gezeten mag worden is dat recht aan jullie toebehorend (lijkt me). Veel succes met uitzoeken en bespreken met je huurbaas en buren! Zelf heb ik buren met een dakterras onder mijn slaapkamer gehad in hartje Amsterdam en dat was niet echt prettig -O-

Ah op die manier.
Ja dat ben ik wel met je eens.

Dat lijkt me ook echt niet fijn ‘s avonds!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:58

Bedankt weer voor alle reacties.
Zojuist de gemeente gebeld maar ik moet een online formulier invullen.
Dat heb ik gedaan dus nu maar afwachten op een reactie.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:17

Heb je rechtsbijstand? Daar kun je advies inwinnen, voordat je gesprek met je buren en huisbaas aangaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:42

Ik vind het wel raar dat je eerder contact opneemt met de gemeente dan met de huisbaas...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:54

Jeetje wat een waardeloze situatie waar je zo in geplaatst wordt -O-

Je wilt niet lüllig doen tegenover je buren want je snapt ook wel dat die blij zijn als ze toch buiten kunnen zitten. Maarja om dat nou op jouw dak....notabene naast je slaapkamerraam toe te staan??

Hoe brachten de buren het bij je eigenlijk....? Helemaal blij van we gaan een terras maken, of vroegen ze nog wel even wat jullie er van vonden?

Ik zou het ook lastig vinden om te bedenken met wie je eerst gaat praten. Want bij elke partij wil je toch graag "gewapend" zijn met kennis waarvoor je eerst weer met een andere partij gesproken zou moeten hebben...

Ik zou liever pas met de buren of huisbaas praten als ik wist of het dak überhaupt als terras gebruikt zou mogen worden, want dan kan je dat al aandragen als reden om van het hele onzalige plan af te zien en hoef je misschien niet in "zeikerd-modus" gedwongen te worden.... -O-

Het is dat je een akkefietje met de huisbaas hebt gehad, anders zou ik daar zeker eerst eens vragen of het inderdaad klopt dat hij dit toegezegd heeft. En als dit inderdaad zo is, doorvragen naar hoe het zit met belastbaarheid van het dak, schade aan het dak, jullie privacy...hoe hij dat alles dan precies ziet eigenlijk :?

Ik zou het liever wel snel aan de buren laten weten dat ik het helemaal niet zie zitten.
Want voor hen is het alleen maar zuurder als ze zich helemaal zitten te verheugen en steeds meer plannen maken omdat zij in hun beleving een terras gaan krijgen....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:56

Vjestagirl schreef:
Ik vind het wel raar dat je eerder contact opneemt met de gemeente dan met de huisbaas...

Begrijp ik. Maar dit is omdat we liever al wat informatie van officiële instanties willen voor we het gesprek in gaan.
Daarbij hebben we een gesprek met de buren gepland deze week, en ik denk dat we liever eerst hun spreken. Al ben ik daar nog steeds niet helemaal over uit

@mazida we hebben geen rechtsbijstand maar gaan wel even het juridisch loket bellen

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 15:09

pmarena schreef:
Jeetje wat een waardeloze situatie waar je zo in geplaatst wordt -O-

Je wilt niet lüllig doen tegenover je buren want je snapt ook wel dat die blij zijn als ze toch buiten kunnen zitten. Maarja om dat nou op jouw dak....notabene naast je slaapkamerraam toe te staan??

Hoe brachten de buren het bij je eigenlijk....? Helemaal blij van we gaan een terras maken, of vroegen ze nog wel even wat jullie er van vonden?

Ik zou het ook lastig vinden om te bedenken met wie je eerst gaat praten. Want bij elke partij wil je toch graag "gewapend" zijn met kennis waarvoor je eerst weer met een andere partij gesproken zou moeten hebben...

Ik zou liever pas met de buren of huisbaas praten als ik wist of het dak überhaupt als terras gebruikt zou mogen worden, want dan kan je dat al aandragen als reden om van het hele onzalige plan af te zien en hoef je misschien niet in "zeikerd-modus" gedwongen te worden.... -O-

Het is dat je een akkefietje met de huisbaas hebt gehad, anders zou ik daar zeker eerst eens vragen of het inderdaad klopt dat hij dit toegezegd heeft. En als dit inderdaad zo is, doorvragen naar hoe het zit met belastbaarheid van het dak, schade aan het dak, jullie privacy...hoe hij dat alles dan precies ziet :)

Je hebt helemaal gelijk in wat je schrijft.
We willen er inderdaad niet lüllig over doen maar de plek is gewoon niet prettig voor ons.

Ze hebben het wel netjes gemeld bij ons.
Gezegd dat ze het graag zouden willen gebruiken en of wij het oké vinden. En dat daarnaast de huisbaas er al akkoord mee is.
We wisten niet direct hoe te reageren dus hebben maar gevraagd of ze een keer willen langskomen om het erover te hebben.

We moeten inderdaad ook de huisbaas mailen/bellen om die vragen te stellen. De volgorde houd me alleen nog een beetje bezig. Want wat als alles sterk genoeg blijkt en het mag van de gemeente.. dan is alles uitgezocht door hem maar willen we het eigenlijk toch niet.
Ik vind het een lastige situatie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:11

Dat je begrip hebt voor hun wens om buiten te zitten is leuk maar zij wisten inderdaad van te voren ook wel dat dit bij die woning geen mogelijkheid is. Zij weten ook dat de ramen die bij dat dak zitten horen bij jullie slaapkamer? Zoja dan vind ik het best egoïstisch om dat voor te stellen. Je moet dat niet willen bij de slaapkamer van je buren gaan zitten. Het lijkt me dat je van jezelf wel weet dat je graag buiten zit, dat je dan gekozen hebt voor die woonplek zonder is dan vreemd. Dan moet je denk ik voor nu je verlies nemen en binnen blijven of naar buiten ergens anders uitwijken in het openbaar als je graag buiten wilt zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:17

Ja ik zou ook heel erg hopen dat het gewoon niet mag / kan zodat je niet "die zeikerd die het de buren niet gunt" hoeft te worden....

Maar stel dat de gemeente het niet zoveel uitmaakt. En dat de huisbaas zegt dat dat dak wel sterk genoeg is en de kosten van eventuele lekkage voor hem zijn. (heeft hij dat eigenlijk fijn opgelost toen het lekte?) Dan nog is het toch 3x niks als er ineens mensen naast je slaapkamerraam zitten....

Ik zou dan nog wel genegen zijn om te denken: laat ze er lekker zitten, zolang wij geen schade ervan ondervinden en alleen overdag als we niet op de slaapkamer zijn.

Maar inderdaad....voor je het weet loopt dat natuurlijk finaal uit de klauw.... ze willen ook eens visite ontvangen, het is ook wel een keer leuk om een verjaardag te vieren, dan een BBQ-tje erbij, een keer wat langer blijven zitten...of je wilt zelf een keer wat vroeger naar bed en dan "kan" het niet zeg maar....blegh joh -O-

Ik kan me echt voorstellen dat zij graag buiten willen zitten.
Maar puntje bij paaltje zijn zij dit huis gaan huren, wetend dat er geen buitenruimte voor hen is.

En jullie zijn dit huis gaan huren, wetend dat er geen terras van de buren naast jullie slaapkamerraam zit!

Ik denk dat je er toch het beste korte metten mee kan maken hoor.
Aangeven dat je het heel lüllig vindt voor de buren maar dat een terras op je keuken, naast je slaapkamerraam gewoon niet acceptabel is helaas.

Zo'n situatie moet de huisbaas dan maar fijn gaan realiseren nadat jullie de huur opgezegd hebben.
Zodat de volgende huurder van jullie woning weet waar die aan begint :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:19

Als jullie overdag geen gebruik maken van de slaapkamer en het dakterras evt wel ‘gunnen’ aan de buren, is het misschien een optie om met hen af te spreken er alleen gebruik van te maken tussen 11 en 19u? (Mits bouwkundig veilig natuurlijk!) Dan houden jullie je privacy en hebben zij toch een beetje buiten, de behoefte daaraan is nu vanwege Corona-maatregelen wellicht ook groter.

Edit; lees dat dit al geopperd is, sorry, zal volgende keer eerst wat grondiger het topic doornemen.
Laatst bijgewerkt door demiyolu op 18-05-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:24

Ik zou dit ook nooit goed vinden. Ook niet onder strenge voorwaarden en afspraken. Eenmaal toegezegd is het waarschijnlijk moeilijk om het weer terug te trekken als het niet werkt. En ivm corona maatregelen vind ik ook niet nodig. Je mag nog gewoon de straat op en kunt dan ook ergens een rustig bankje zoeken om te zitten.

Het lijkt me daarbij jullie dak. Ivm (brand)veiligheid en een goede vluchtroute lijkt me al dat een entree via een raam niet toegestaan zal zijn. En dan waarschijnlijk ook nog een dak zonder hek eromheen. En het is maar de vraag of dat dak op deze manier veilig belast mag worden.
+ naast jullie slaapkamer wat jullie de nodige privacy weg zal nemen. Genoeg redenen lijkt mij om aan te dragen bij je huurbaas. Helemaal als je bij de gemeente eerst uitgezocht hebt wat wel en niet mag.

Vjestagirl schreef:

Ik juist niet. Zo kan ze eerst uitzoeken wat wel en niet mag en onder welke voorwaarden. Kan ze gelijk met juiste en concrete bezwaren komen tegenover haar huurbaas.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-05-20 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:26

demiyolu schreef:
Als jullie overdag geen gebruik maken van de slaapkamer en het dakterras evt wel ‘gunnen’ aan de buren, is het misschien een optie om met hen af te spreken er alleen gebruik van te maken tussen 11 en 19u? (Mits bouwkundig veilig natuurlijk!) Dan houden jullie je privacy en hebben zij toch een beetje buiten, de behoefte daaraan is nu vanwege Corona-maatregelen wellicht ook groter.

Dat idee is leuk, maar je kan er op wachten dat de buren komen vragen of ze een keer dit, een keer dat.... we willen graag een BBQ neerzetten. We willen graag visite ontvangen. Dat duurt dan de eerste keer tot 21:00 uur en tja als 1 keer mag dan mag het nog wel eens toch :j

De volgende keer duurt het tot 23:00 uur.... dan willen ze ook een keer een feestje vieren, mag voor een keer best wel een muziekje bij toch :j

En ergens komt dan uiteindelijk toch alsnog het punt dat je de zeikerd bent die daar niet in mee wil gaan. En dan moet je nog maar hopen dat je nog iets te vertellen hebt..of dat ze het gewoon DOEN want het is inmiddels immers helemaal ingeburgerd als hun terras ja en dat bepalen ze zelf wel :j

Je moet echt wel héél veel vertrouwen in je buren (en hun eventuele opvolgers...) hebben om er een terras van te laten maken hoor :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:30

Zoals ik al zei,als dat terras er eenmaal is kun je aan het gebruik ervan niets meer doen.En eventuele afspraken kunnen door volgende huurders geschonden worden.Het probleem is inderdaad dat je in de grote steden haast niet aan geschikte woonruimte kunt komen dus simpelweg zeggen dat je dan gaat,is meestal geen optie.Maar ik vind dit i.v.m. jullie privacy niet kunnen.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:42

Johnie schreef:
Vjestagirl schreef:

Begrijp ik. Maar dit is omdat we liever al wat informatie van officiële instanties willen voor we het gesprek in gaan.
Daarbij hebben we een gesprek met de buren gepland deze week, en ik denk dat we liever eerst hun spreken. Al ben ik daar nog steeds niet helemaal over uit

@mazida we hebben geen rechtsbijstand maar gaan wel even het juridisch loket bellen

Dak is er niet op gebouwd en dat betekent overlast voor jullie en gevaar voor de buren bij gebruik.
Gezien de eerdere lekkage is de constructie al niet optimaal en zeker niet gemaakt om extra gewicht (mensen, meubelen) te dragen. Dus afgezien nog van de overlast voor jullie is het gevaarlijk om er zo intensief gebruik van te maken. En kaart dat ook meteen bij de huurbaas aan dat er schade zal ontstaan met nieuwe lekkages tot gevolg, incl. mogelijk problemen met verzekering gezien de toestemming die hij heeft gegeven voor gebruik waarvoor dak niet gemaakt is.
Gemeente komt meestal pas in actie als er mensen gaan klagen, die hebben niet genoeg mankracht om actief te controleren wie wat doet in en om huis.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 17:44

Ik heb daarnet het juridisch loket gebeld. Nu had ik het idee dat die man de woonsituatie niet helemaal begreep dus ik bel morgen nog een keer.
Maar hij zei dat het in principe is toegestaan mits er niet binnen twee meter zicht is.
Nu gaat dat volgens mij meestal over een situatie tussen twee verschillende woningen. Maar dit is ook wel een aparte constructie dus misschien geldt het hier ook bij.
Hoe dan ook zou dat voor ons wel voordelig zijn omdat ze zo naar binnen kunnen kijken.

Verder ga ik alvast een mail opstellen voor de huurbaas. Van de buren hebben we nog niks gehoord

Maureen95
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:59

Hoe is het er nu mee @Johnie?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:30

Mri schreef:
-verkeerde topic

En dat was ook voor een keukendak ? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-20 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:35

Lol... :)
@mri: maar fijn dat je geslaagd bent in record tempo :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:39

beatje schreef:
En dat was ook voor een keukendak ? :D

Een dakterras dan, toch :7?

Ik kom dit topic net pas tegen, ik ben benieuwd hoe het afgelopen is, TS.