Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 11:51

Pfff ik heb me weer druk lopen maken om niks. Buurman was in een goed humeur vandaag. Zijn eerste opmerking over dat eikels giftig waren, was "oh dat moeten we niet hebben dat we beesten vergiftigen".
Hij had er gisteren ook nog over nagedacht en wil nu eerst proberen om een heg te plaatsen en eventueel later in overleg bomen. De winterlindes vindt hij gelukkig ook erg mooi :D

Oftewel, als er zoiets is, zorgen dat we met hem praten als hij in een goed humeur is. Hij heeft nu zelfs nog geholpen om alle stronken van de struiken die we gisteren hebben gesnoeid uit de grond te trekken *\o/*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:52

Ik heb het opgezocht,artikel uit de Bit. Het gaat over tannine in eikenblad en eikels. Het komt erop neer dat probleem zit in groen blad en onrijpe eikels. In herfstblad en rijpe eikels zou daar weinig van inzitten en daardoor minder slecht.Bij voorjaarsstormen zouden takken met groen blad in de wei kunnen vallen en dat zou dan inderdaad slecht zijn. Ook volgens dit artikel is er een individueel verschil tussen paarden die hiervan gaan eten en andere die het niet lusten en dus laten liggen.Mijn pony at alleen van het afgevallen herfstblad.Maar goed,100% safe zijn eiken dus niet.Overigens,varkens eten toch wel eikels,en er bestaat voor mensen eikeltjeskoffie als koffiesurrogaat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:58

Dat wordt lekker slapen vannacht...

Kun je geen mooie beukenhaag zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:17

Delaja schreef:
Pfff ik heb me weer druk lopen maken om niks. Buurman was in een goed humeur vandaag. Zijn eerste opmerking over dat eikels giftig waren, was "oh dat moeten we niet hebben dat we beesten vergiftigen".
Hij had er gisteren ook nog over nagedacht en wil nu eerst proberen om een heg te plaatsen en eventueel later in overleg bomen. De winterlindes vindt hij gelukkig ook erg mooi :D

Oftewel, als er zoiets is, zorgen dat we met hem praten als hij in een goed humeur is. Hij heeft nu zelfs nog geholpen om alle stronken van de struiken die we gisteren hebben gesnoeid uit de grond te trekken *\o/*

Hartstikke fijn! Mooi dat het zo opgelost kon worden :)

01San

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:19

Fijn!!! Nou kan je vanavond weer lekker slapen :Z

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:22

Dat is nadeel van piekeren. Je denkt groter en groter en groter maar je oplossing komt nooit naar voren.

Wees blij met je buurman. Koop een kratje bier als bedankje voor de stronken. Sterkt de relatie

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:39

Heel fijn TS en hou de relatie vooral ook zo :)

Waar aannames al niet toe leiden. Jij slaapt lekker vannacht in ieder geval :Z :O

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:00

Ah fijn! Meestal is het allemaal wel gewoon te bespreken, zo zie je maar weer.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:03

belle_boef schreef:
Dat is nadeel van piekeren. Je denkt groter en groter en groter maar je oplossing komt nooit naar voren.

Wees blij met je buurman. Koop een kratje bier als bedankje voor de stronken. Sterkt de relatie

:j zou ik ook doen, of iets anders dat ie lekker vind, desnoods een doosje mercie's ofzo.
Weet niet hoe goed je je buren kent maar alcohol zou ik niet zo snel geven aan iemand van wie ik de relatie er mee niet ken. :+

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 15:28

Ayasha schreef:
belle_boef schreef:

:j zou ik ook doen, of iets anders dat ie lekker vind, desnoods een doosje mercie's ofzo.
Weet niet hoe goed je je buren kent maar alcohol zou ik niet zo snel geven aan iemand van wie ik de relatie er mee niet ken. :+

We hebben hem net geholpen met alle boomstronken (van ons) klein te zagen zodat hij er haardhout van kan maken. Zo doen we elke keer wat voor elkaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:47

Delaja schreef:

Wel humoristisch. Dat is dan de boosaardige paardenhatende buurman, waarvoor een hele groep bokkers de hooivorken al uit de stal had gehaald :')
Zo zie je maar weer, de realiteit is vaak anders dan de drama film die je er in je hoofd van maakt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:01

Kuggur schreef:
Delaja schreef:

Wel humoristisch. Dat is dan de boosaardige paardenhatende buurman, waarvoor een hele groep bokkers de hooivorken al uit de stal had gehaald :')
Zo zie je maar weer, de realiteit is vaak anders dan de drama film die je er in je hoofd van maakt.

Ja echt! En een zorgen dat ik me dan ga maken. Zoiets moet ik eigenlijk de dag zelf regelen/over praten, want anders gebeuren er dingen zoals vannacht -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:58

Wat fijn dat het zo soepel verliep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:26

Ah goed dat je het gesprek bent aangegaan! En fijn dat hij er zo in staat!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:39

Ik snap dat helemaal dat je je daar super druk om kunt maken. Ik zou precies hetzelfde doen het helpt alleen helaas niet...

Super dat het zo opgelost is!

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:44

Kuggur schreef:

Ik heb die hele groep bokkers eigenlijk niet gezien? :=

Iedereen zei juist dat het wel zou meevallen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:03

Wat fijn dat het gelukt is om te overleggen. Hier ook een flink aantal eikenbomen, 50 jaar oud tegen de grensafscheiding geplaatst. In het najaar bladeren en eikels, bij elke storm takken en in de zomer processierupsen en hij doet er niks aan ( zijn excuus ik ben te oud)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:19

@Lynn Nikita: Waar ik woon in Z.O.Brabant staan echt overal eiken. Bomen moeten er wel zijn.Ze hebben ook zeer nuttige eigenschappen.En 50 jaar oud,dat is verjaard om protest tegen aan te wenden.Hier is vrijwel geen weg of wei of er staan eikenbomen omheen.Waar ze weggehaald zijn staan paarden en vee nu zonder enige beschutting,wat zeker in de huidige hete zomers ook niet goed is.Maar in het geval van ts gaat het om plannen om bomen te planten,dan is het heel verstandig geweest van ts om voordat er iets stond om andere beplanting te vragen die 100% risicovrij is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:39

Hier ook, ik geloof iets van 17.000 eiken in onze gemeente. Of 20.000 bomen totaal waarvan 14.000 eiken, dat soort getallen. Het beste is gewoon af stappen van die laantjes met alleen maar dezelfde bomen en allerlei inheemse soorten af te wisselen. Je hebt ook de iepziekte, de letterkever, de dennenprocessierups etc. en er komt vast nog van alles aan. 50 jaar terug had je ook nog geen processierupsen. Hoe meer afwisseling, hoe minder risico met ziektes en plagen. Ook beter voor de biodiversiteit.
Overigens moet een buurman wel gewoon onderhouden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:41

anjali schreef:
@Lynn Nikita: Waar ik woon in Z.O.Brabant staan echt overal eiken. Bomen moeten er wel zijn.Ze hebben ook zeer nuttige eigenschappen.En 50 jaar oud,dat is verjaard om protest tegen aan te wenden.Hier is vrijwel geen weg of wei of er staan eikenbomen omheen.Waar ze weggehaald zijn staan paarden en vee nu zonder enige beschutting,wat zeker in de huidige hete zomers ook niet goed is.Maar in het geval van ts gaat het om plannen om bomen te planten,dan is het heel verstandig geweest van ts om voordat er iets stond om andere beplanting te vragen die 100% risicovrij is.

Ik kan ook niet eisen om ze te kappen en dat er bomen staan vind ik fijn. Nadeel vind ik dat ze nooit onderhouden zijn/ worden, veel dode takken hebben en ook de rupsen niet bestreden worden, allemaal het excuus, ik ben te oud. Zelf bomen kappen mocht ik van hem, maar dat gaat per boom een paar honderd euro kosten
Voor ts ben ik blij dat ze er met de buren uitgekomen is

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:09

Nou, lekker slapen dus weer vannacht ;)

fijn dat het opgelost is, door gewoon even een praatje te maken

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:48

Ik heb heeeeeeeerlijk geslapen! En natuurlijk weer een goede les geleerd van dit alles :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:54

Ik zou de beuk voorstellen.
Prachtige volle bomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:55

Delaja schreef:

Oh gelukkig dat hij het helemaal niet kwaad bedoelde!

Waar hij snel de meeste privacy mee kan krijgen zijn laurierstruiken. Die zijn binnen no time 2 meter hoog. En dicht! En wintergroen!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 14:46

Hij had al iets bedacht als heg. Nog over giftigheid gevraagd, maar dat was bij deze niet het geval. En als hij geen bomen plaatst, willen wij zelf wellicht aan die kant nog wat neerzetten, dat vond hij ook een goed idee. Of de eerder genoemde winterlinde, of de ergens in dit topic genoemde haagbeuken.