Welke koffiemachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:41

Ik drink zelf niet eens koffie, maar toen de Sage kapot was, had mn man kort een oude senseo en dat stinkt echt vreselijk. Ik snap als niet koffie mens niet dat mensen dat drinken, want het lijkt er niet eens op.
En afval van pads en cups is inderdaad echt niet van deze tijd. Koffie kan je nog in de tuin gebruiken.

Daarom toen ons oude echte filter apparaat gepakt en dat is ook koffie.

Mijn man drinkt alleen koffie en aardig sterk. Dus wij hebben wel het pijpje, maar niet dat je die melk er naast laat staan. Dat moet je echt elke dag schoonmaken en ook willen gebruiken. Ik werkte ooit in de horeca en hingen wij het slangetje in een pakje melk en elke avond pakje melk weer in koeling en slang goed schoonmaken. Maar daar gaan meerdere pakjes melk doorheen. Voor 1 gebruiker vind ik dat zelf best een dingetje.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:44

Senseo is zoooooooooooo vies :o .

Ik gebruik ook geen opschuimpijpje, heb een opschuimer erbij, werkt makkelijker en sneller. Blijft in mijn ogen ook schoner.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:46

@iedereen over de cups en milieu.

Nespresso heeft een recycle programma voor cups. Ik weet de details er niet van, heb me er niet genoeg in verdiept.

Tiggs

Re: Welke koffiemachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:49

Klopt, ik lever ze altijd weer in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:01

lucifertje schreef:

Nespresso heeft een recycle programma voor cups. Ik weet de details er niet van, heb me er niet genoeg in verdiept.

Maar dat doen echt niet alle mensen. Sowieso doen mensen niet allemaal aan afval scheiding.

Ik heb wel foto's gezien van de rondslingerende cups en hoeveel het op jaarbasis is.

Maar buiten het zogenaamde recyclen om is het toch idioot dat we geen plastic tasje meer krijgen in de winkel en er ergens anders machines verkocht worden waar je per kopje zo een cupje nodig hebt? Het schijnt wel beter te zijn dan senseo qua smaak, maar gaat hier niet komen iig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:18

Je hebt ook cups die je zelf kan vullen. Toch gaat mijn voorkeur uit naar koffie uit de cafetiere of uit de percolator. Duurt iets langer maar dat proef je dan ook. Zeker als je er goeie koffie in gebruikt. Voor de snelle bak heb een potje oploskoffie van de koffie zaak staan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:32

lucifertje schreef:

maar ook bij een "recycle" programma moeten die dingen eerst gemaakt worden ( aluminium is een van de meest vervuilende materialen ) en dan gerecycled. Dat kost dus energie en grondstoffen.........Losse bonen zitten in zakken van 500 gram of een kilo dat is dus 1 zak per 500g gram/ kilo koffie. Cups zitten ook weer in een zak of doos liefst weer met een folie erom heen............

Hier even de feiten https://www.rtlnieuws.nl/node/701771

Eigenlijk zouden die dingen dus verboden moeten worden in deze tijd van energiebesparing en milieuproblematiek
Overigens bestaan er composteerbare cups, dat lijkt me dan wel weer een aardig alternatief wat niet wegneemt dat de productie daarvan ook nog steeds energie kost. bijv. https://dekoffiejongens.nl/biologisch-a ... gKiP_D_BwE

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:52

Er zijn wel meer dingen die verboden moeten worden in deze tijd. Ik blijf gewoon Nespresso cups gebruiken en draag op een andere manier mijn steentje bij aan het milieu.
Cups zitten overigens niet in plastic verpakt, ook niet als je ze in een bulk verpakking koopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:39

lucifertje schreef:
Er zijn wel meer dingen die verboden moeten worden in deze tijd. Ik blijf gewoon Nespresso cups gebruiken en draag op een andere manier mijn steentje bij aan het milieu.
Cups zitten overigens niet in plastic verpakt, ook niet als je ze in een bulk verpakking koopt.

Ja, zo schiet je dus niks op als iedereen zo denkt. Uiteindelijk worden ze echt wel verboden, want ze geven gewoon teveel afval.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:49

Geen ervaring met cappuccino hier, maar ik zweer al jaren bij deze.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:48

superpony schreef:
Ja, zo schiet je dus niks op als iedereen zo denkt. Uiteindelijk worden ze echt wel verboden, want ze geven gewoon teveel afval.

en jammer genoeg denken nog veel mensen zo...............het is niet voor niets dat de wereld naar de kl***e gaat. Als ze nu maar luxe en gemak hebben..................nadenken doet pijn |o >;)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:56

Ik heb ook zo'n "vreselijke" nespresso maar heb ook nog geen alternatief gevonden waar ik 100% blij van wordt. Ik drink zo'n 2 kopjes koffie (latte/cappuccino) op een dag. Mijn vriend drinkt geen koffie en dit is een echt thee-land, dus weinig visite die wel koffie wil.
Voor mijn gevoel kom ik met bonen/gemalen bonen altijd uit op dat koffie oud is voordat ik zo'n zak opgebruikt heb.....

Plus, ik heb een latissima, waarbij je ook geen geneuzel hebt met zelf melk opschuimen met zo'n stoompijpje en weet ik t wat. Melk in t bakje, bakje aansluiten en dan één druk op de knop en klaar is klara...
Opschuimmechanisme kan in in de vaatwasser en bar weinig werk voor een heel lekker bakkie...

edit: ik recycle mijn coffee pods via nespresso
Laatst bijgewerkt door Sodera op 23-04-20 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:02

Ik heb een Senseomachine met espressostand. Als hij ooit stuk gaat komt er wel een bonen vol of halfautomaat maar voor nu vind ik de senseo echt dikke prima met losse schuimer erbij. Ik koop wel goede koffiepads of zet met de coffeeduck de koffie. :j Nespresso vind ik ook erg lekker en zelf zou ik zeker gebruik maken van het recycleprogramma (maar ik ben ook een fanatiek afvalscheider). Vind het juist goed dat Nespresso zelf daar iig voor zorgt.

Pads gaan in de groencontainer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:37

Sodera schreef:
Ik heb ook zo'n "vreselijke" nespresso maar heb ook nog geen alternatief gevonden waar ik 100% blij van wordt. Ik drink zo'n 2 kopjes koffie (latte/cappuccino) op een dag. Mijn vriend drinkt geen koffie en dit is een echt thee-land, dus weinig visite die wel koffie wil.
Voor mijn gevoel kom ik met bonen/gemalen bonen altijd uit op dat koffie oud is voordat ik zo'n zak opgebruikt heb.....

Plus, ik heb een latissima, waarbij je ook geen geneuzel hebt met zelf melk opschuimen met zo'n stoompijpje en weet ik t wat. Melk in t bakje, bakje aansluiten en dan één druk op de knop en klaar is klara...
Opschuimmechanisme kan in in de vaatwasser en bar weinig werk voor een heel lekker bakkie...

edit: ik recycle mijn coffee pods via nespresso

Mijn man drinkt alleen in het weekend koffie thuis en dat is dan ook 1 of 2x per dag 1 of 2 kopjes. Je kan de bonen bak gewoon minder vol doen natuurlijk.

De melkopschuimer gebruikt hij niet, maar we hebben bewust gekozen voor eentje waar je niet de melk al aanvult of een pakje neerzet.
De Delonghi die we hebben is snel warm en maakt zichzelf goed schoon.

Hanafubuki schreef:
Ik heb een Senseomachine met espressostand. Als hij ooit stuk gaat komt er wel een bonen vol of halfautomaat maar voor nu vind ik de senseo echt dikke prima met losse schuimer erbij. Ik koop wel goede koffiepads of zet met de coffeeduck de koffie. :j Nespresso vind ik ook erg lekker en zelf zou ik zeker gebruik maken van het recycleprogramma (maar ik ben ook een fanatiek afvalscheider). Vind het juist goed dat Nespresso zelf daar iig voor zorgt.

Pads gaan in de groencontainer.

Ik denk pas als je elke dag met verse bonen drinkt, de senseo laat staan. Ik drink wel geen koffie, maar heb een hele sterke neus en het verschil is echt mega groot.

En het is leuk dat Nespresso er wat op verzint, maar het is natuurlijk anno 2020 krankzinnig. Lang niet iedereen scheidt afval en het is al even bekend dat die cupjes enorm milieu belastend zijn.

Zoals ik al eerder zei; je krijgt geen plastic tasje meer, groente willen we niet meer verpakt als het even kan en dan gaan ze zoiets verzinnen........

En de mensen die zich zorgen maken om de bonen. 1x investeren in een goed bakje die ze vers houdt en ze gaan lang genoeg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:41

Ik drink normaal elke dag verse bonenkoffie op kantoor van een espressobar, maar ik merk met de pads die ik gebruik echt geen verschil. Ik haal ze wel bij Simon Lévelt overigens :+ of in Duitsland. Loop nu een beetje leeg op koffie qua geld meer nog dan op kantoor _O- heb veel meer koffie nodig thuis :')

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:07

Jullie hebben me nu toch echt het laatste zetje gegeven om een bonenmachine aan te schaffen, maar, wij drinken ook wel eens graag een latte of cappucino. Is dan een melkreservoir aan te raden of een stoompijpje? Vriend zal liever een reservoir hebben, die wilt alleen maar op een knop drukken het liefste. Ik wil gewoon de lekkerste koffie :+ Ik heb nu de Philips op het oog, met of zonder lattego dus, of de delonghi magnifica s.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:11

ontherun schreef:
Jullie hebben me nu toch echt het laatste zetje gegeven om een bonenmachine aan te schaffen, maar, wij drinken ook wel eens graag een latte of cappucino. Is dan een melkreservoir aan te raden of een stoompijpje? Vriend zal liever een reservoir hebben, die wilt alleen maar op een knop drukken het liefste. Ik wil gewoon de lekkerste koffie :+ Ik heb nu de Philips op het oog, met of zonder lattego dus, of de delonghi magnifica s.

Ik dus ook...
Mijn Nespresso is aan t eind van zijn (lange) leven, incl 4x verhuizen dus ik twijfel nu echt..

Ik vind vooral "het gedoe" van zo'n stoompijpje teveel moeite......

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:14

Ik zou sowieso uit moeten gaan vogelen hoe dat stoompijpje dan dus precies werkt _O- Maar dat maakt mij niet uit, vriend vind het echter waarschijnlijk ook teveel gedoe. Vandaar dat ik dus toch neig naar een reservoir, wat overigens alleen gepast gevuld wordt als het gebruikt wordt, dus er zal nooit melk staan te staan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:35

ontherun schreef:
Ik zou sowieso uit moeten gaan vogelen hoe dat stoompijpje dan dus precies werkt _O- Maar dat maakt mij niet uit, vriend vind het echter waarschijnlijk ook teveel gedoe. Vandaar dat ik dus toch neig naar een reservoir, wat overigens alleen gepast gevuld wordt als het gebruikt wordt, dus er zal nooit melk staan te staan.

Stoompijpje is niet zo lastig maar je kan dus een aanzet stuk kopen waar je melk in doet. Bijv. deze van Krups https://www.partsnl.nl/xs6000-melkkan-x ... gIudfD_BwE .
Of dat ook past op andere machines weet ik niet maar mogelijk zijn er ook andere merken waarbij zo'n ding te koop is.

Edit: https://www.philips.nl/c-p/CP0500_01/co ... lsrc=aw.ds

Fijn dat we een paar mensen een zetje hebben gegeven *\o/*

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:46

Als ik die van Philips los koop kost ie uiteindelijk alsnog hetzelfde als de versie waar ie al bij op zit :')

Tsja, ik loop er langer mee in mijn hoofd, sinds we zijn verhuisd eigenlijk. En nu een meevallertje, en we zijn de keuken aan het 'verbouwen' dus dan vind ik dat er nu ook wel eens eindelijk een echt mooi en goed koffieapparaat mag komen. Ik doe het nu met een dolce gusto en mijn percolatortje uit Italie <3 Waarbij ik gelukkig als een echte hamsteraar koffie heb meegenomen uit Italie :)) _O-

Edit: ik denk dat het deze gaat worden https://www.coolblue.nl/product/828981/philips-2200-ep2231-40.html Weet iemand hoe lang je met die filters van Philips doet voor in het waterreservoir?
Laatst bijgewerkt door ontherun op 23-04-20 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:48

Mijn man wilde geen automatische melkopschuimer (met melkreservoir) maar een stoompijpje omdat dat dat makkelijker schoon te maken zou zijn. Je leest nog wel eens dat het eerstgenoemde minder hygienisch is. Maar: geen idee of dat echt zo is.

Wij hebben trouwens een Philips en zijn erg tevreden!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:50

Die opschuimer van philips bestaat uit maar twee onderdelen die je direct kan omspoelen. Met slangetjes e.d. wil ik inderdaad ook niet.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:55

ontherun schreef:

Misschien is een machine als de onze (Siemens EQ3) dan een mooie tussenoplossing. Ik heb eerder in dit topic gepost over dat apparaat, moet je even in mijn berichten zoeken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:37

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:58

Schoonmaken en onderhouden vind ik niet erg. Liever goede koffie en ik ben toch al een pietlut met alles schoonhouden hier :=