Koppeling auto en stoplichten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe wacht jij bij het stoplicht?

In de versnelling, koppeling ingetrapt
484 (85%)
In zijn vrij, koppeling boven
53 (9%)
Anders, namelijk:.....
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 566

Kelly_ann

Re: Koppeling auto en stoplichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 13:35

Wauw, veel mensen die het hetzelfde doen en hebben geleerd.

Ik kreeg dus op mijn kop van mijn automonteur, dat ik de koppeling moet gebruiken waar hij voor is. En da is niet voor het stilstaan bij stoplichten.
Mijn ouders zetten hem altijd in zijn vrij. Dus misschien is het ook een generatie ding?

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:40

Ik heb het ook van mijn vader geleerd om hem in zijn vrij te zetten. Zou beter zijn voor de koppeling en de versnellingsbak. Aangezien het zijn auto is waar ik meestal in rijd luister ik braaf :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:52

Kelly_ann schreef:
Mijn ouders zetten hem altijd in zijn vrij. Dus misschien is het ook een generatie ding?

Ja, denk het, gezien wij ook zo veel in leeftijd schelen :') :+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:58

Zowel bij mijn barrel uit '96 als bij leasebak vriend met start-stop systeem vrij en koppeling boven. Mijn lesauto had ook start-stop dus daar deed ik het ook al bij.

Maar kan ook aan het stoplicht liggen, als ik hem ken en ik weet dat hij snel op groen springt dan hou ik hem in de versnelling.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:02

Net maar even voor het stoplicht in zn vrij gezet :+

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:55

Ik ook in de versnelling en de koppeling ingetrapt.
Aan de mensen die hem in zijn vrij hebben; rol je dan ook in zijn vrij naar het (rode) verkeerslicht toe of zet je hem pas in zijn vrij als je stil staat?

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:11

95ellen meestal pas als ik stil sta, als de auto rolt kan je soms nog gewoon in de 2 wegrijden mocht het toch weer groen worden

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:12

Meestal in de vrij, tenzij ik vooraan in de rij sta en/of weet dat het stoplicht bijna op groen gaat.

95Ellen, ik zet hem tijdens het uitrollen al in de vrij en koppeling los. Mijn vriend daarintegen, zet hem in de vrij maar blijft vervolgens alsnog de koppeling intrappen :')

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie met parkeren doen. Handrem erop of auto in de versnelling?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:22

Polly schreef:
als ik als eerste of tweede auto sta in de versnelling en koppeling in, sta ik verder naar achter in zn vrij en koppeling los.

Die dus :D

Met de vrachtwagen houd ik 'm vaker in z'n versnelling. Ik heb nog een mechanische bak en dat schakelt wat stug en kost dus meer tijd.
Qua snelheid is het geen issue; ondanks z'n forse gewicht/power ratio is elke personenauto sneller :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:18

Bij parkeren laat ik m wel in de versnelling staan. Ook niet geleerd bij rijlessen, maar van mijn vader moest het. Iets met vriezen en handrem?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:32

Polly schreef:
als ik als eerste of tweede auto sta in de versnelling en koppeling in, sta ik verder naar achter in zn vrij en koppeling los.

Hier hetzelfde. Heb het wel geleerd met koppeling in en in de versnelling.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:36

Ik zet hem in zn vrij. Geen zin om hem ingedrukt te houden + geleerd dat het beter is voor de auto om niet te lang de koppeling ingedrukt te houden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:47

Bij mij hangt 't af van welk stoplicht.
Als ik weet dat t lang op rood zal staan, zet ik 'm in z'n vrij en de koppeling los, dan slaat ook de motor automatisch af en die start weer vanzelf als ik de koppeling intrap.
Maar er zijn ook plekken waar ik weet dat ik maar heel kort voor rood zal staan, daar zet ik de auto vast in de 1e versnelling en houd dus de koppeling ingetrapt.

Met parkeren blijft die in de versnelling en de handrem los, tenzij ik op een helling sta, dan wel de handrem erbij.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:50

Heb het even nagevraagd bij mn vriend (instructeur).
In principe houd je hem gewoon in de eerste versnelling en trap je koppeling in.
Is sneller en als er bijvoorbeeld hulpdiensten aankomen ben je sneller aan de kant etc.

Bij brug zet ik m zelf ook in de vrij.

Ieder zn voorkeur :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:58

In de 1. Koppeling ingetrapt. Als het echt lang duurt in de vrij :P

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:42

Laatste tijd vaak in zn vrij. Heb het geleerd met gewoon de koppeling ingedrukt houden en in z'n 1.

Ben ermee begonnen in z'n vrij te zetten, omdat ik na het trainen van m'n benen gewoon echt moeite heb om de koppeling zo lang ingedrukt te houden :') Heb me er verder nooit in verdiept wat beter is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:45

Vrij. Zo heb ik het niet geleerd bij de rijlessen (dat was terugschakelen naar 1 en koppeling in) maar ik krijg echt spierpijn en er zijn heel veel verkeerslichten hier, dus dat is er op zeker moment echt ingekomen en nu een eigen automatisme.
Met normaal wegrijden gaat het prima, mensen hoeven niet op mij te wachten.

Brug en spoor is niet alleen in zijn vrij maar meestal ook daadwerkelijk uit.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:45

Automaat. Voet op de rem bij de celerio, bij de smart voet boven het gas.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:00

Zooo irritant als mensen nog moeten schakelen als het groen wordt. Ik houd hem dus in zn 1

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:16

DiantaM schreef:
Zooo irritant als mensen nog moeten schakelen als het groen wordt. Ik houd hem dus in zn 1

Dat is toch binnen 2 seconden wel klaar?

Er is dus wel duidelijk verschil tussen wat de rij instructeurs je leren en wat de “auto mensen” zeggen.

Iemand hierboven vroeg over parkeren. Inderdaad in z’n 1 en niet op de handrem. Toen ik net m’n rijbewijs had heb ik eens de handrem er weken op gehad na een operatie. Die was dus stuk.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:18

Vorige auto's gewoon in versnelling en koppeling in. Afhankelijk hoe de helling is ook de rem in.

Huidige auto met automaat. :D Als ik een voorganger heb die aan remt laat ik de adaptieve cruise control afremmen en stil staan. Hoef ik niets voor in te trappen. _O-

Als ik niet op CC kan afremmen rol ik uit door hem van CC af te halen en rem ik netjes gedoseerd om energie op te kunnen slaan. In dat geval hou ik rem in gedrukt. Anders rolt auto naar voren als ik rem niet ingedrukt houd. Duurt het echt heel lang bij een dicht spoor wil ik hem nog wel eens in P zetten.

DiantaM

Ik wil gewoon direct weg kunnen rijden en ik erger me dus op het moment dat ik seconden moet wachten omdat mijn voorganger eerst nog moet schakelen.

Balou_k

Uit versnelling, ren erop. Als er iemand achterop knalt rij ik niet door rood met alle gevolgen van dien.

Schakelen/koppelen is geen tijdrovende bezigheid, ben niet minder snel weg omdat ik even hop moet schakelen.

Vraag me dan ook af wie er meerdere seconden over doet om een koppeling in te trappen en ‘m in z’n 1 te zetten. :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:24

Ik rijd liever een stukje door rood dan dat ik de hele achterkant van mijn auto aan gort heb. Ik trap dus de koppeling in. Als ik verder achteraan sta wil ik hem nog wel in de vrij zetten, maar als ik snel van vrij naar 1 moet en moet optrekken is de kans dat hij afslaat behoorlijk groot.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:26

Nou snap ik waarom ik bij een verkeerslicht die snel op rood gaat gemiddeld langer moet wachten, koppeling intrappen dan in zijn 1 en dan toch snel willen optrekken met regelmatig tot gevolg een afslaande motor, of gewoon toch te traag hamdelen dan het licht weer op rood het duurde te lang. Idd in Duitsland makkelijk door eerst oranje dan groen.

Om te voorkomen dat als je in versnellingen staat en dan door kan schieten bij aanrijding van achter gewoon je voet op de rem houden kan er ook niks gebeuren.

En als je je koppelingen goed ingedrukt houdt is dat niet persé slecht. Wel als je ertegen aan gaat zitten. Kijk zijn spoorbomen gesloten ja dan is het logisch om in zijn vrij te zetten.