Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:01

Wij hebben ook echt alles bekeken met een hele wijde cirkel, maar niks gevonden onder de 5 ton. Of het was erfpacht en dat is ook echt een smak geld extra. Dan moet je de adv vaak wel even verder lezen om daarachter te komen.

Een kavel is hier ook vanaf 4 ton en dan is het echt weinig grond.

Uiteraard is overal leegstand. Dat zien wij ook wel. Maar het is hier de afgelopen jaren heel erg geweest en echt iedereen heeft erover geklaagd. De gemeente probeert er wel van alles aan te doen, maar het is een landelijk en lastig probleem.
Toeristen komen meer op horeca en markt af.

Inderdaad leuke braderie op dinsdag, maar dit jaar al eentje minder dan voorgaande jaren. En ook de evenementen worden al minder vanwege klagen.......

Onze buren bij de paarden gaan op zondag ook 2x pd naar de kerk, maar groeten ons wel, ondanks dat we staan uit te mesten of rijden etc. Die snappen wel dat de paarden zorg nodig hebben.
Maar ik ken ook hele andere reacties.

Qua werk zit je in Ermelo wel goed als je in zorg gebied zit. Het staat hier bekend om de gehandicapten zorg, GGZ, blinden instituut etc.
Of de horeca/toeristen sector.
Maar wel allemaal 24 uurs banen en ook in de weekends. De een heeft daar wel echt bezwaar tegen en de ander niet.
De hele streng gelovigen vinden het erg als je op zondag gaat werken, ook al is het gehandicapten zorg en zijn mensen hulpbehoevend. Maar de "gewone" gelovigen, ook die op zondag 2x gaan, snappen dat nu prima.

Onze zoon is hier deels opgegroeid en toen hij een vriendin had, mocht ze niet op zondag bij ons eten. Maar toen we uit eten wilden vanwege een speciale verjaardag, was dat prima. Een super modern en echt aardig gezin. Maar wat onderling normaal is, valt hier niet zo snel op, tot mensen van buitenaf het anders zien of benaderen.
In ons vorige dorp gingen de meiden naar catagasatie les. Maar die meiden waren verder net zo stout of lief en omdat iedereen ging, was het normaal.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 12:24

Heb je geen last van de snelweg Ibbel?

vanLotje

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:28

Nunspeet hier, zondags is het zo stil dat ik zelf ook geen zin heb om te maaien :)
Was zit ik niet mee, maar echt herrie maak ik liever niet op zondag.

Voor ons de beste move ooit, van de Randstad hierheen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:40

IceQueen schreef:
Heb je geen last van de snelweg Ibbel?

Nee, vrijwel niet. Bij harde wind zit je niet buiten, en als het wel "buitenzitweer" is is de wind meestal zuid of oost en hoor je de weg ook niet. Binnen horen wij sowieso de weg nooit.
En het is een leuk voordeel dat je kunt zien of er file is als je richting de randstad wilt :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:47

Ik denk dat ik weet welk boerderijtje bedoeld wordt. Daar zat erfpacht bij..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:35

Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel van de Veluwe vind, is dat er vaak geen openbare middelbare scholen in de buurt zijn. Je hebt keuze uit 'gewoon' christelijk en 'zwaar' christelijk. Maar zelfs op de gewoon christelijke scholen wordt er bijvoorbeeld gebeden in de klas.
Nu is dat een gevolg van ons nationale schoolsysteem, maar als ik kinderen zou hebben zou ik daar wel op letten als ik deze kant op zou verhuizen.

Openbare basisscholen zijn er vaak wel, maar niet in elk dorp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:56

LindyH schreef:
Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel van de Veluwe vind, is dat er vaak geen openbare middelbare scholen in de buurt zijn. Je hebt keuze uit 'gewoon' christelijk en 'zwaar' christelijk. Maar zelfs op de gewoon christelijke scholen wordt er bijvoorbeeld gebeden in de klas.
Nu is dat een gevolg van ons nationale schoolsysteem, maar als ik kinderen zou hebben zou ik daar wel op letten als ik deze kant op zou verhuizen.

Openbare basisscholen zijn er vaak wel, maar niet in elk dorp.

Hier inderdaad 1 grote scholengemeenschap, maar christelijk. Onze zoon heeft hier vanaf de 3e op gezeten en het wisselt enorm per docent.
De een doet 's ochtends wel een gebed en de ander niet. De een haalt het wel aan en de ander niet tijdens een les etc.

Ik als totaal niet gelovige ben natuurlijk bij dingen geweest zoals diploma uitreiking en dan werd er wel gebeden, maar nu ook van iemand anders daar geweest en deze man deed het weer anders betrekken in zijn verhaal.

Qua onderwijs of invloed heeft onze zoon er echt geen last van gehad verder.

Wat ik wel echt lastig vind is dat de huisartsen hier vrij stug zijn. Wij hadden een zelfde huisarts als onze familie die hier al 2jr woonden gekozen, maar was een ongelooflijk, oude, stugge man. Dus wij zijn verandert.
Mijn moeder zat daar nog met mijn broer en we liepen wel echt tegen dingen aan. Ze ging vaak op de dag dat zijn vervanger er zat.
Daarna werd het overgenomen en kreeg ze een brief waarin de nieuwe huisarts zich voorstelde. Hij schreef meteen dat euthanasie niet bespreekbaar is. En dat is hier dus bij meerdere......
Prima dat je er tegen bent, maar mocht je als patient anders wensen hebben is dat wel een probleem.

Ik had wat klachten en het was een hoop zooi slikken of een operatie. Mijn huisarts zei wel rustig; je kan beter het zo laten en bidden op de goede afloop.
Uiteindelijk pas met enige spoed geopereerd dus......Zonder tussenkomst van hem overigens.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik heb in Almere en Amsterdam vaak in het ziekenhuis gelegen en daar komen ze ook langs je bed of je wil bidden of naar de dienst wil in het weekend etc.
Hier heb ik nu 3x gelegen en het is een van oorsprong gelovig ziekenhuis, maar nooit gevraagd of opgedrongen iets.
Ook bij 's Heerenloo waar mijn broer naar dagbesteding ging, werd er niet eens verder over geloof gesproken.
Slechts 1 iemand die het na zijn dood aanhaalde in de condoleance kaart.

Dus wel wederzijds respect. Ik hou rekening met de zondagen en zij laten ons in onze waarde dat we niet naar de kerk willen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:13

Ligt er een beetje aan wat je te besteden hebt. Wij hebben een tijd gezocht naar iets langs het bos aan de rechtkant van de Veluwe, maar er vissen héél veel mensen in de 'boerderijtje voor paarden aan huis langs de bosrand'-vijver.

Voor ons was een kanshebber een boerderijtje in Loenen met 3 hectare, daarvan wel een flink stuk bosperceel maar een koddig huisje met alles klaar om de paarden te verhuizen. Echter vonden we dat er voor dat geld (7 ton) nog wel héél veel moest gebeuren aan het huis zelf.

Wij zijn nu gegaan voor een nieuwbouwproject in Eerbeek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:18

Dat ook. Er bleef lang iets te koop staan wat ideaal stond voor 6 ton, maar was onbewoonbaar. Moest echt nog 2 ton bij.
maar een huis van 1mln dat langer te koop stond is uiteindelijk voor 8 ton weg gegaan. Ook boven ons budget en was veel te groot, maar als je in die categorie zoekt, moet je vooral geduld hebben soms.

Overigens 1 dorp verder kwam iets betaalbaars te koop en hielden ze een open dag. Ik hoorde dat er wel 50 kijkers waren geweest :) Dat zegt ook genoeg.

Wij hebben nu iets gekocht in het Noorden en ook daar waren al 30 kijkers........

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:20

Ja, het is echt heel lastig. Sowieso zou ik dan aanraden om een aankoopmakelaar te betrekken..

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 14:39

Ik heb zelf altijd op een protestants christelijke school gezeten en dat als heel fijn ervaren, maar dit was geen streng christelijke en wij gingen ook niet naar de kerk. Dus zolang het niet heel streng gelovig is heb ik er geen enkele moeite mee.

Het noorden is voor ons geen optie. Wij wonen nu eigenlijk perfect in zuid gelderland maar ruim een uur rijden van Zwolle af waar ik vandaan kom. Wil graag wat dichterbij zwolle max een half uurje, maar ook niet te ver van Utrecht waar mijn vriend werkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:51

Als je op de Veluwe wilt wonen en in Utrecht werkt kun je je lol op. Hoevelaken is een drama, van welke kant je ook komt. A28 staat bij Ermelo al vast, en de A1 vanaf Stroe. Bedenk heel goed of je dat wel wilt...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:01

Ik woon in Wapenveld (wij kennen elkaar nog van vroeger trouwens TS, denk ik tenminste) en ik werk in Amersfoort. Inderdaad geen pretje, maar ik kan niks anders :7 En als ik dan door het bos of over de hei naar huis rij, dan heb ik het er toch elke keer weer voor over!

Ik moet zeggen dat Lindy denk ik een goed punt heeft wat betreft wat wel en niet kan: het ligt meer aan je directe buren dan aan het gehele dorp. Mijn man is wel 's door de buren op de vingers getikt toen hij mijn auto probeerde te repareren op zondag. Ik moest toch echt maandag weer naar kantoor. Maar hij moest maar lekker ontspannen op de bank gaan zitten :roll: Ja... en hoe kom ik dan op m'n werk? En ook als er vanuit buurtuinen maar iets van lawaai klinkt, dan gaat vooral de buurvrouw zich ontzettend passief-agressief gedragen à la "het is ook altijd maar werk werk werk tegenwoordig!" *diepezucht*.

Maar de mensen waar mijn paard stond konden gerust grasmaaien, doe-het-zelven, etc. Die woonden wat landelijker, dus dat scheelt ook al.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:06

Ibbel schreef:
Als je op de Veluwe wilt wonen en in Utrecht werkt kun je je lol op. Hoevelaken is een drama, van welke kant je ook komt. A28 staat bij Ermelo al vast, en de A1 vanaf Stroe. Bedenk heel goed of je dat wel wilt...

Nou dat!! MIjn man gaat elke dag om 7uur richting Amersfoort en het is vrijwel elke dag heen en terug een ramp.

Je hoeft ook niet naar het Noorden. Wij hebben daar al gewoond en kennen de omgeving waar we heen gaan en mijn man verandert van werkgever.

Maar stel.........als.........Denk ik, dat ik eerder vanaf het Noorden in Zwolle ben, dan je vriend vanaf Heerde bijv in Utrecht. Ik denk dat de trein dan beter is dan de auto nog.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:30

Toen ik in Voorthuizen woonde heb ik in zowel in Utrecht als Amsterdam gewerkt, en dat was eigenlijk prima te doen met het OV. Vanaf station Barneveld-Noord met de trein, of met de bus naar Amersfoort en dan verder met de trein.

Vooral het Transferium bij Barneveld-Noord is ideaal. Je kunt vanuit de hele omtrek lekker met je autootje daar naartoe rijden zonder dat je afhankelijk bent van streekbussen die maar één keer per uur rijden etc. Je parkeert je auto daar gratis, en neemt verder de trein richting Randstad. Je rijdt dan letterlijk met de trein de files bij Hoevelaken voorbij. (Eigenlijk jammer van dat nieuwe station bij Hoevelaken. Sta je alsnog stil. :+ )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:36

Moet je wel eerst bij het Transferium kunnen komen, want ook daar staat het 's ochtends vanuit Deventer meestal behoorlijk vast :))

Maar ik heb eigenlijk niet helemaal recht van spreken, omdat ik met de trein zou kunnen (vanaf Wezep), maar ik er zelf voor kies om met de auto te gaan, omdat ik die vrijheid gewoon niet wil missen ('s middags even langs de Epplejeck bijvoorbeeld, of sushi halen onderwerp :D). Dus eigenlijk heb ik geen recht om te klagen :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:36

Barneveld Noord is idd ideaal. Maar aan de andere kant van je reis moeten je aansluitingen ook werken :+ En ik werkte driekwartier openbaar vervoer ná de trein. Kortom, ik was 1 uur driekwartier onderweg met OV voor een 50 minuten autoreis.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:38

Otterlo wordt wel steeds makkelijker, als wij daar op zondag door heen komen zie ik genoeg mensen buiten in de tuin bezig, was hangen, auto wassen en dat soort dingen. Wij wonen in Harskamp en daar is het wel vrij gelovig ja, op zondag is het stilte buiten de motoren om die de weg als racebaan gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:41

Gut, dat hebben wij ook. Je hoort ze vanuit Ede al aankomen, 2x afremmen voor de rotonde's en dan aan het begin van onze weg voluit het gas open tot aan Wekerom toe.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:50

Def schreef:
Ik denk dat het echt van je buren afhangt en van je budget. Sommige dorpen kun je met een lager budget gewoon overslaan helaas. Ik woon net als Eekhoornerik in Ugchelen. Naast het kerkblaadje dat wij altijd in de brievenbus krijgen, merk ik hier niet zo heel veel van het geloof. Wij wonen aan het bos en onze hele straat heeft daardoor veel onderhoud aan de tuinen. Ook op zondag wordt er flink gezaagd, gesnoeid en gras gemaaid.
Maar de prijzen zijn hoog en dat geldt eigenlijk voor heel veel Veluwse dorpen tegenwoordig. Zeker als je paarden aan huis wilt op een plek dichtbij het bos.
Ik zou ook echt goed kijken waar het huis is als je iets op het oog hebt en er niet vanuit gaan dat ‘de Veluwe’ altijd direct aan het bos is.

Hier ook altijd in de weer om blad te blazen/harken/eikels te vegen etcetera :D. Ook op zondag :j

Zit nu in de trein vanaf Utrecht CS. Die is in 40 minuten op Apeldoorn CS en in 15 min fietsen ben ik dan thuis. Ik vind het comfortabel en zoef idd de lange file op de A1 voorbij.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 13-09-19 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:57

DubbelDun schreef:
Gut, dat hebben wij ook. Je hoort ze vanuit Ede al aankomen, 2x afremmen voor de rotonde's en dan aan het begin van onze weg voluit het gas open tot aan Wekerom toe.

Ja die weg bij jou nodigt ook uit om veels te hard te rijden, de gevaarlijke zijwegen vergeten een heleboel dan weer.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:03

Huh?? :x Dit moet iemand mij echt uitleggen, maar waarom mag je geen was ophangen op zondag ? _O-
Gras afmaaien begrijp ik, maar de was ophangen :x

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:11

IceQueen schreef:
En hoe zit het met wezep, oldebroek en t harde?

Wezeper hiero. :) Ik vind Wezep enorm meevallen! Oldebroek is naar mijn mening redelijk gelovig, maar ook daar heb je buurten waar je vast je was op kunt hangen op zondagen. 't Harde heb ik geen ervaring mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:17

Omany schreef:
Huh?? :x Dit moet iemand mij echt uitleggen, maar waarom mag je geen was ophangen op zondag ? _O-
Gras afmaaien begrijp ik, maar de was ophangen :x

Zondag is een rustdag volgens Christenen. En de wat heviger gelovigen vinden dan dus ook dat je geen was mag ophangen en dergelijke.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:31

Kleine anecdote: toen wij hier kwamen wonen hebben we de buren verteld dat we beiden doordeweeks werken en dus ook wel eens op zondag aan het klussen zouden zijn (buren wonen links en rechts op 100 meter afstand, dus ze horen verder niets zolang we niet buiten klussen). Reactie van de buurvrouw: ach ja, nu ik er over nadenk, mijn moeder breide ook wel op zondag. :+

Maw, zelfs breien mag eigenlijk niet :))