Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:53

ik zie het probleem niet zo...mevrouw wil de auto houden en bij haar garage kan ze repareren voor 800 euro. Ik snap in eerste instantie al niet waarom jullie erop staat haar een nieuwe auto te kopen voor 1200 euro..dat is dan toch duurder?

Denk dat ik het snap, dat jullie haar auto willen inruilen, waar 700 voor komt, zodat het 500 euro voor jullie zou zijn, maar hemel..geef het mens 800 euro en klaar is t.
ws laat ze het nieteens maken, maar dat is dan toch niet jullie zaak?

edit: lees nu pas dat er al is uitgekeerd...tja...gegokt en verloren...1e taxatie die mw zelf heeft laten uitvoeren was dus de gunstigste...de koplampen is absoluut niet netjes, maar ik weet ook niet welke uitspraken je aan het adres van die vrouw hebt gedaan...vind de manier waarop je hier over het slachtoffer en haar auto praat vrij respectloos en als zij dat in haar toon jegens haar heeft opgevangen zal ze mss ook denken...barst er maar in....los van het feit dat ik de toon over haar auto vrij respectloos vind...kijk eens naar de tijd die ze erin heeft moeten steken door iets waar ze niks aan kon doen…..taxatie bij haar eigen garage...veroorzakers geloven het niet, dus rijd ze nog naar jullie garage, vervolgens nog niet goed, dus dan nog een andere taxatie….ik zou ook koplampen declareren als vergoeding voor alle tijd….(nee, grapje, maar ik vermoed dat ze inmiddels ook vrij geergerd is geweest).
Laatst bijgewerkt door IHN op 04-09-19 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Re: Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:04

Ik heb een soortgelijk verhaal, maar dan van de andere kant. Terwijl ik op de rotonde reed is er iemand in mijn zij gereden, klaar dus: zijn schuld.

Schade laten taxeren: €1300
Waarde auto na schade: €150
Waarde auto voor schade: €750

Auto met nieuwe APK, nieuwe distributie/multi, net een grote beurt gehad, nieuwe dynamo, nieuwe koppeling. En wat was de schade... Een kleine deuk en een afgebroken bumper. Rijdt als een zonnetje en is niks mis mee...

Ik ben lang niet altijd overtuigd van de objectieve expertise van de verzekeraar en het schadebedrijf...

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:06

bigone schreef:
Normaal gesproken komt er een expert van de verzekering bij en die bepaalt wat de schade is. Een expert van de uitkerende verzekering. Wanneer jij de autoschade zelf hebt laten taxeren en die komt veel lager uit met minder schade dan aangegeven zou ik toch je verzekering eens bellen hoe dat kan. Vaak is het ook nog zo dat je de auto moet laten herstellen door een door de verzekering aangewezen garage. Maar wanneer de schade zoveel hoger is dan de dagwaarde is de verzekering zichzelf te dom af , heel vreemd.

Van een spuiter die eerst voor de verzekering werkte heb ik gehoord hoe het zit.
De taxateur zegt dat het €1200 kost, maar de spuiter krijgt maar €800 de rest stopt de verzekering in zijn zak. Daarom willen ze persé dat jij bij een aangesloten garage spuit, want over een niet aangesloten garage hebben ze deze macht niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:12

IHN schreef:
tja...gegokt en verloren...1e taxatie die mw zelf heeft laten uitvoeren was dus de gunstigste...

Precies.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:22

Als je tegen het slachtoffer dezelfde toon hebt gebruikt als wat jij hier tentoonstelt, dan is het niet raar dat die niet buiten de verzekering om heeft willen regelen in jullie voordeel. :7

Misschien een goede les voor de toekomst. O:)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:35

laura1987 schreef:
bigone schreef:
Normaal gesproken komt er een expert van de verzekering bij en die bepaalt wat de schade is. Een expert van de uitkerende verzekering. Wanneer jij de autoschade zelf hebt laten taxeren en die komt veel lager uit met minder schade dan aangegeven zou ik toch je verzekering eens bellen hoe dat kan. Vaak is het ook nog zo dat je de auto moet laten herstellen door een door de verzekering aangewezen garage. Maar wanneer de schade zoveel hoger is dan de dagwaarde is de verzekering zichzelf te dom af , heel vreemd.

Van een spuiter die eerst voor de verzekering werkte heb ik gehoord hoe het zit.
De taxateur zegt dat het €1200 kost, maar de spuiter krijgt maar €800 de rest stopt de verzekering in zijn zak. Daarom willen ze persé dat jij bij een aangesloten garage spuit, want over een niet aangesloten garage hebben ze deze macht niet.

Dit is ook de reden dat je soms beter uit eigen zak kan gaan betalen en je no-claim kan behouden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:08

Waarom heb je niet gewoon door garage 1 laten maken :?
Je kon het voor 8/900 laten maken maar wilde een nieuwe auto voor €1200 kopen? Ik snap wel dat mevrouw dat niet wilde en er verzekeringswerk van ging maken.
Je hebt het gewoon niet handig aangepakt... verkeerd gegokt. oliebol happens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:17

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 22:39

We hebben de auto in eigen garage laten taxeren omdat haar uitgekozen garage niet als echt betrouwbaar aangeschreven staat. Was voor haar een willekeurige keuze. En onze garage i.v.m onderhoud ons wagenpark van ons bedrijf dit gunstig zou kunnen maken. Ze vond dit geen probleem.
Hij gaf aan dat de auto repareren wegens dagwaarde niet realistisch is. De verzekering heeft ook beaamt dat de auto op verzoek niet total loss is verklaard. Dus de schade wordt nu uitgekeerd ipv verekend restwaarde.

Mensen die vinden dat ik respectloos reageer, ik vind het asociaal om veel meer schade te claimen. En ook dat beaamt de verzekering dat er niet met zekerheid te stellen is of alles wat ze aantroffen direct gevolg van een minimale duw met een trekhaak is.
Dus ja daar ben ik boos over en ja ik heb genoeg oudere auto's gezien die met liefde behandeld zijn.
En nee, dat was deze auto zeker niet dus praat ik over een ouwe bak.
Ik kan echt wel inzien of iemand oprecht is in zijn verhaal.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:56

Een jaar geleden is mijn auto die geparkeerd stond voor mijn werk, ook aangereden door een jonge meid met telefoon in de handen.. (camerabeelden voor de deur van mijn werk toen)

Auto moest afgesleept worden, en schade was meer dan de dagwaarde. Hij werd economisch afgekeurd.. Omdat de schade wel te repareren was, maar gezien de dagwaarde het niet waard was. Mijn auto, ook al 19 jaar oud die me nooit in de steek liet zou ik dus kwijtraken en maar 700 euro terug krijgen.. Daar ben je mooi klaar mee. Voor dat bedrag kreeg ik nooit een nieuwe!

Helaas de 700 euro gekregen,maar wel wrakbehoud. Via via, hebben we de auto voor 100 euro opgeknapt zodat deze weer rijbaar was. Hij is nu nog in ons bezit, maar echt lekker rijden doet hij niet meer, ondanks hij wel weer goedgekeurd is.

Dus ik begrijp heel goed dat deze mevrouw haar auto niet kwijt wilt. Het kwam mij ook zo ongunstig uit als maar kon! De veroorzaker heeft alleen een verzekeringskwestie, maar de gedupeerde raakt misschien hun enige vervoermiddel kwijt en kan niet meer op het werk komen, of weet ik veel wat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:26

laura1987 schreef:
bigone schreef:

Ook onzin, ik kon áltijd naar een garage van eigen keuze. En de rekening stuurde de garage in, en ik kreeg een kopie mee.

Zij lieten mij ook weten wanneer de rekening voldaan was, daar kreeg ik via de verzekering ook een mail van.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:01

@kimd

vaak mag je enkel naar aangesloten garage's, alleen dan krijg je bijvoorbeeld een leenauto of behoud je je no claim etc.

Gaat hij naar een andere garage dan is de verzekering daar vaak niet erg blij mee ivm afspraken die ze hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:30

Blijft voorop staan, dat jouw zoon de veroorzaker is van deze ellende. Daar zat mevrouw in de eerste plaats al helemaal niet op te wachten. De rest is verzekeringswerk, of het nu een schade van 700,- is of 1700,-.
Waar maak je je druk om ...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:07

Verbijstering hier om sommige reacties ook die van TS...

Dus als iemand een fout begaat (Zoon van TS) moet het slachtoffer zich overal maar in schikken en niet zeuren over zijn of haar geliefde auto (voor hetzelde geld heeft ze die bv geerfd van haar opa en heeft dat ding heel veel emotionele waarde, of ding is gewoon motorisch nog top en heeft net grote beurt gehad met dure nieuwe onderdelen erin om weer paar jaar vooruit te kunnen). En als je de weg op gaat is het je Eigen schuld als je schade oploopt, moet je de weg maar niet op gaan?? Dus in je huis blijven zitten? Want dat zou betekenen dat elke aangereden voetganger ook die voetganger zijn Eigen schuld is.

Gelukkig denkt de politie en de verzekering daar vaak toch anders over, zou wat worden zeg... blij toe dat er verzekeringen bestaan, moet er niet aan denken met zo iemand als TS handjeklap te gaan doen over de schade, ga het lekker met de verzekering uitzoeken.

Ik schaamde me dood toen ik schade had gereden aan een geparkeerde auto, 300x sorry gezegd en meteen contact opgenomen met verzekeraar, vind het nog l$llig voor diegene waar ik tegen aan reed.

En helaas ook al meerdere malen slachtoffer geweest van aanrijdingen met meer of minder schade, met of zonder letsel, gewoon direct verzekerings werk, zou echt pislink worden om dit soort ge#$%k over geld.

En ja, mijn auto wouden ze ook totallos verklaren bij een aanrijding, wat mij totaal niet uitkwam, ding was motorisch helemaal nog top, nieuwe banden, nieuwe uitlaat etc. en voor geld dat je dan krijgt kon ik van zijn leven geen vergelijkbare auto kopen (goede trekauto ook voor 2 paards trailer met koetsenframe), heb toen echt tig garages gebeld, uiteindelijk hebben ze soort van mijn auto weer gerepareerd met niet alles wat gedaan moest worden, want dan zouden ze hem totallos hebben verklaard, vorig jaar heb ik hem weggedaan en dat ongeluk was 4 jaar geleden.
Lekker makkelijk wordt er hiet allemaal over gedacht, dus ik had niet moeten zeuren en dus mijn verlies moeten nemen en met veels te weinig geld vervangende auto moeten gaan zoeken... Over lichamelijk letsel met blijvende gevolgen heb ik het dan nog niet eens. En die mafkees die me aanreed zijn reacties op het verhaal in het plaatselijke sufferdje op internet. Ik hoefde daar overigens zelf niet te reageren, ook niet gedaan, hij werd al afgemaakt door andere internet gebruikers. (dat vond ik dan niet eens stiekum weer fantastisch!)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:26

robert45 schreef:
@kimd

vaak mag je enkel naar aangesloten garage's, alleen dan krijg je bijvoorbeeld een leenauto of behoud je je no claim etc.

Gaat hij naar een andere garage dan is de verzekering daar vaak niet erg blij mee ivm afspraken die ze hebben.

Nee hoor, geen problemen mee.

Daar kun je wel mee akkoord gaan, vaak is de premie dan íets lager. Maar je hebt altijd de optie om te kiezen voor een eigen garage.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 07:33

Ik begrijp echt de gedachtengangen van vele reacties niet.

Wij hebben nette oplossingen aangeboden, we hebben geconstateerd dat er veel meer aan schade gedeclareerd is. En dat moeten wij dan maar " gewoon accepteren" omdat ze " slachtoffer" is.
Nou sorry, ik zou het nooit in mijn hoofd halen om de verzekering op te lichten.
En ja wij moeten dat betalen, of liever gezegd mijn zoon.

En dan is of 1750 betalen of 1100 echt wel een groot verschil.

Niemand gaat toch meer premie betalen voor jaren bij dit lage bedragen dus degene die zeggen waarom zeur je, het is toch verzekeringswerk, die moeten eerst eens goed uittellen, hoeveel meer dat het kost om jaren 80 euro premie per maand meer te betalen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:43

Wij hebben ook al is meer schade gehad dan op het oog zichtbaar was. Waren ook de lampen, buitenkant was helemaal intact, maar vanbinnen niet.
Dus ik vind het niet vreemd.

Dat bedrag betaald verzekering toch ? Waarom heb je anders een verzekering?

Dat je premie meer is, is toch ook normaal, je zoon heeft toch de schade veroorzaakt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:48

Jillz1 schreef:

Wij hebben nette oplossingen aangeboden, we hebben geconstateerd dat er veel meer aan schade gedeclareerd is. En dat moeten wij dan maar " gewoon accepteren" omdat ze " slachtoffer" is.
Nou sorry, ik zou het nooit in mijn hoofd halen om de verzekering op te lichten.

Niemand gaat toch meer premie betalen voor jaren bij dit lage bedragen dus degene die zeggen waarom zeur je, het is toch verzekeringswerk, die moeten eerst eens goed uittellen, hoeveel meer dat het kost om jaren 80 euro premie per maand meer te betalen

Dat is toch het risico van iemand aanrijden?
En dat je nu meer premie moet betalen, maakt niet uit hoeveel schade daarvoor gedeclareerd is. Of je nu 10.000€ aan schade hebt, of €1750, het blijft dan die €80 meer premie. Voor jou maakt het geen verschil, voor de verzekering wel.
Dus ik snap idd niet waar je je nou zo druk om maakt, want je verzekering betaalt, en je premie wordt hoe dan ook hoger.

Als je schade rijdt zit je idd zelf met de brokken :) en de verzekering betaalt de schade.
Daarom moet je goed om je heen kijken als je autorijdt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:49

Jillz1 schreef:

Ik snap iets niet. De verzekering is toch akkoord gegaan met het schaderapport en het daaruit voortkomende bedrag? En heeft aan de hand daarvan uitgekeerd, toch?

Dan is de kous toch gewoon af?

Dat je meer premie moet betalen is natuurlijk zuur, maar dat is het resultaat van schade rijden...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:54

Jillz1 schreef:

Zij is ook het slachtoffer, je zoon heeft haar aangereden. :Y) Als hij beter had opgelet was het (waarschijnlijk) niet gebeurt.

Dus een hele dure maar hopelijk wijze les voor je zoon, leert hij ook direct hoe het werkt en dat hij iets meer had moeten betalen voor een no-claim beschermer, dan had hij die €80,- niet gehad.

Hoe dan ook hoort die vrouw te krijgen wat ze verdiend, als in, wat de verzekering en expert claimt.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:56

Jillz1 schreef:

Blijkbaar was de oplossing voor mw niet netjes genoeg. Of wilde ze er niet in meegaan door de toon van het gesprek. Of whatever. Het doen van een aanbod is jullie recht, het afslaan ervan is het volle recht van mevrouw.

Dat je na alle reacties hier over de toon van je berichten nogsteeds op dezelfde voet verder blijft posten vind ik bijzonder. Zou je dat tegenover mij als slachtoffer van een aanrijding volhouden zou ik je aanbod waarschijnlijk simpelweg daarom niet aannemen. En vanuit het slachtoffer gesproken is het stijgen van jouw premie of die van je zoon toch echt jouw (of zijn) probleem.

Vervelend, maar neem je verlies. En een tip voor de volgende keer: beredeneer vanuit het slachtoffer en de problemen die zij nu ongevraagd door jullie toedoen heeft. Dat kweekt een stuk meer goodwill (en dus mogelijke bereidheid samen naar oplossingen te kijken) dan beredeneren vanuit jouw probleem wat door je eigen toedoen is ontstaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:14

Leg het idd even voor bij het juridisch loket. Die kijken naar de feiten ipv met emotie zoals de meeste bokkers.

Ik snap je wel. Voor je zoon is het veel geld en het voelt heel oneerlijk als iemand dan meer opgeeft terwijl jullie het wel gewoon willen oplossen. Ik weet niet of jullie er al aan gedacht hebben maar wellicht kunnen jullie hem helpen door de schade aan de verzekering terug te betalen? Dan heeft hij zijn schadevrije jaren weer terug en het geld dat hij aan premie uit spaart kan hij dan jullie mee af betalen.

Zelf denk ik dat jullie het moet zien als wijze les. Als het even kan de verzekering erbuiten laten. Want je draait toch zelf altijd op voor de schade. De schade-experts hebben altijd wel een goed verhaal klaar.

Ik heb zelf vorig jaar een schuiver gemaakt toen regen hagel bleek te zijn. Tegemoedkomende auto's ontweken en vervolgens zachtjes in de sloot geschoven. Ik belde mijn verzekering omdat niemand een trekkabel bij had en mijn pa niet thuis was. Op hun advies auto naar de garage laten brengen. Ik was er immers voor verzekerd. Zelf dacht ik dat er niks beschadigd was. Het ging zo zachtjes en de sloot was zacht. Maar better safe than sorry.

Rekening was uiteindelijk 480 euro waardoor ik bijna 100 euro meer ging betalen voor allrisk en 50 voor alleen wa en pechhulp. Ik vond dat absurt voor een auto die niks bleek te hebben. Later in de specificatie stond er dik 250 euro schoonmaakkosten. Bizar veel in mijn ogen maar volgens de expert moest het tussen alle onderdelen uit gehaald worden. Ik geloof er niks van, die hebben gewoon de spuit erop gezet en even snel geld verdiend. Maar ja, bewijs dat maar eens.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:21

Een schade-expert kijkt toch ook naar de feiten :?. En stel die koplampen worden van de rekening afgehaald en je komt op 1500 schade (ik noem maar wat), dan blijft alsnog staan dat je meer moet gaan betalen voor de verzekering. Daar kom je, als je geen no claim hebt, gewoon niet onderuit.

Daar heeft de emotie die Bokkers hier tentoon spreiden, voornamelijk ook om in te laten zien wat dit met de persoon die haar auto wellicht kwijt is, kan doen. En dat is volgens mij wel goed, want TS lijkt weinig begrip te hebben voor mevrouw en vooral aan haar eigen te denken. Wat logisch is. Maar dat mag mevrouw ook.

Ik weet nog wel hoe enorm van streek ik was toen ik mijn eerste auto door de schuld van een ander verloor. Daar ben ik dagen om van streek geweest. Ik kreeg van de verzekering namelijk bij lange na niet terug wat mijn auto waard was. Ik kon dus ook nooit een vergelijkbare auto terug kopen en die heb ik dus ook niet. Ik ben heel blij met mijn huidige auto, maar als ik de tijd kon terugdraaien...
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 05-09-19 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:22

Ik zou zelf nooit iets buiten de verzekering om willen regelen.
En de schade goed laten repareren zodat ik altijd kan terugvallen op de garage mocht er meer mis zijn.

Het eerste wat ik doe bij een aanrijding van welke kant dan ook is formulier invullen...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:26

Die koplampen is wat vaag, maar wat wordt daarvoor geclaimd, 100 euro ofzo?

Het gebeurd vaker dat er geld "overgehouden" wordt na een aanrijding. De expert stelt het schadebedrag vast en dat wordt uitgekeerd. Vervolgen laat je repareren door een kennis of zelfs helemaal niet. Niets oneerlijks aan, de tegenpartij is schadeloos gesteld, wat die doet met de schadeuitkering is zijn/ haar goed recht.

Ik kan me heel goed voorstellen als je een betrouwbare oude auto hebt, die nooit wat mankeert, dus lage onderhoudskosten je geen andere wil kopen. Met een nieuwe (goedkope) auto is het maar weer afwachten wat hij in onderhoud doet.

Snap best dat jullie liever het schadebedrag - sloopwaarde willen uitkeren hoor. Maar je begrijpt hoop ik ook wel dat je de tegenpartij daar niet toe kan dwingen.