Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:40

Mijn katten zijn als de dood voor mijn gewone stofzuiger maar sinds deze week ook een robotstofzuiger om alles doordeweeks bij te houden en dat is leuk vinden de katten. Vooral als ie ook nog begint te praten :+

Ze zitten heel aandachtig te kijken naar hoe hij baantjes aan het trekken is en rondjes aan het draaien. Geloof dat ze niet door hebben dat het gewoon een stofzuiger in vermomming is }>

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:42

Ik denk daf ik in mijn vorige leven een kat was... heb zo’n enorme hekel aan het geluid van de stofzuiger. Maakt niet uit welk merk of wat.

Dus ik stofzuig het liefst max 1x pw. Woon wel alleen met alles op 27m2. En 2 hamsters trouwens. Gebruik wel eens een swiffer wanneer nodig.

Woon hier sinds kort, maar wil op mijn doordeweekse vrije dag even de badkamer doen, stofzuigen, dweilen en afstoffen. Schrijf dit op op mijn whiteboard.

spottedponie

Re: Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:08

Vriend doet hier vrij weinig in het huishouden, hij is meer van de buitenboel en beesten, en werkt lange dagen dus die ga ik niet vragen om iets aan het huishouden te doen, vind het belangrijker dat hij dan savonds even met de baby knuffelt enz. Ik ben nu ook nog met verlof en ga pas in januari weer 32 uur werken dus dan zien we wel weer, misschien werkt m’n vriend dan alweer ergens anders (zzp)

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:11

Hier 3 kids (5,3 en 1) en 2 volwassenen.

Dzgelijks: afwassen, stofzuigen, was draaien, was vouwen, bedden
Om de dag: wc
Wekelijks, alles stoffen, douche
Twee wekelijks; beddengoed, ramen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:42

Napie schreef:
Bij de stellen ben ik benieuwd naar de verdeling van de taken in het huishouden. Dat ik mijn vriend leerde kennen was alles in zijn huis heel schoon en zijn overhemden netjes gestreken. Die moet ik hebben dacht ik. Helaas kwam ik er later achter dat hij een achoonmaakster had. In de afgelopen 7 jaar zijn de keren dat ik hem met een stifzuiger heb gezien op 1 hand te tellen ben ik bang. Hij doet wel de afwasmachine inruimen en uitruimen, opruimen, koken, de keuken afnemen...beetje van die dagelijkse dingen. Maar tuinieren, de was doen (anders als was in machine en droger stoppen), stofzuigen, dwijlen en soppen is niet aan hem besteed. Vast wel als ik het vraag maar ik doe het net zo lief zelf.

Ik doe het dus liever niet :+ en mijn man ook niet. Hebben we in het verleden ook flinke botsingen over gehad, want ik vind eerder dat er iets gedaan moet worden dan hij. Vandaar ook de schoonmaakster, toch een schoon huis en geen irritaties meer :D
Maar goed, daar heeft de TS niets aan.

Wij wonen met 2 personen en een kat in een boerderij.
- maandagavond opruimen
- dinsdag schoonmaakster. Zij doet eigenlijk alles: stofzuigen, dweilen, badkamer, toiletten etc.
- 's avonds na het koken even de keuken soppen (meestal)
- in het weekend de was
- 4 keer per jaar glazenwasser voor buiten.
Ikzelf ben liever met de tuin, wei en paarden bezig, bovendien zijn we aan het verbouwen buiten.... dus wij zijn eigenlijk altijd wel thuis bezig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:53

Cayenne schreef:
Ik stofzuig ook iedere dag, maar ik vind het leuk :')

Ik vind er geen bal aan

Maar met 2 katten ontkom je er niet aan.
Dus hier ook dagelijks.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:10

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:22

Ik doe dagelijks als thuis kom van werk direct max een half uurtje van alles opruimen, schoonmaken etc.

Wassen: wij hebben 4 wasmanden (wit, bont, zwart, handdoeken) en sorteren direct bij uitkleden. Ídeaal! Als een mand vol is, gooi ik het s avonds in de wasmachine met zeep etc en druk ik s ochtends alleen op start, zodat het na Mn werk klaar is om in droger te gooien (daar heb ik s ochtends geen zin in)

Stofzuigen: we hebben een rotstofzuiger voor boven. Ook ideaal, geen gesleep meer met stofzuiger de trap op enz.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:30

Mijn vriend doet vrij weinig in het huis qua schoonmaken. Eten koken doet ie wel weer graag en tuinieren ook en ramen lappen wil die ook nog wel eens uit hem zelf doen. Dus dat vind ik prima

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:42

Wij hebben geen vast schema vanwege onregelmatige werktijden. Maar wasmachine gaat aan als de wasmand vol zit, robot stofzuiger iedere nacht beneden en dweilen iedere ochtend direct. Zo ben ik vaak om 5:15 al aan het dweilen. :') Iedere dag tijdens koken/opruimen van eten lap door de keuken. En verder is mijn vaste vrije dag de vrijdag, dan doe ik boodschappen, beddengoed wassen en spullen van de hond. Al het andere heeft geen vaste momenten. Soms blijft er iets wat langer liggen, nu bijvoorbeeld werk ik 85 uur in 11 dagen; 4 dagen werken, vrijdag vrij en dan weer 6 dagen achtereen (een werkdag is 8,5 uur), dan is de puf en de tijd wat minder.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:45

Dagelijks
Bed opmaken
Keuken reinigen na koken
Afwasmachine inladen, opzetten, uitladen
Stofzuigen (alleen de dag na het poetsen gebeurt dit vaak niet)
Even met de borstel door het toilet gaan.

Wekelijks
Wasmachine opzetten
Was hangen en drogen
Was strijken
Hele huis poetsen (afstoffen, stofzuigen, kastjes en afwasbakjes uitvegen, toilet met hygiënische doekjes poetsen, met heet water poetsen, ..)
Lakens vervangen
Planten in huis water geven (behalve in de winter)

Maandelijks
Afzuigkap reinigen met sterke ontvetter
Friteuse reinigen en vet vervangen (is nu al van juni geleden, want met zulk weer maak ik geen kroketjes/frietjes/...)
Vaatwasser 2x reinigen met gewone reiniger van HG
Wasmachine reinigen met gewone reiniger
Matjes badkamer 2x in wasmachine
Auto wassen (gebeurd niet maandelijks, ik kom er niet aan toe)
Kussens in de sofa wassen (kleine kussentjes)
Waterkoker/koffiezetapparaat ontvallen
Oven en microgolfoven reinigen
Lichtknoppen en deurklinken mee afvegen
Ramen poetsen binnen en buiten .

Jaarlijks
Vaatwasser 4x sterke reiniger van HG
Wasmachine 4x sterke reiniger van HG
Kasten 2x boenen
Donsdeken wassen (ideaal met de warme dagen)
4x hoofdkussen wassen (vnl in de zomer)
Koelkast 4x leegmaken en uitvegen. Ik leg mijn fruit op stukjes keukenpapier, dat vang haren (kiwi) op en vocht van overrijp fruit/groenten.
Diepvries ontdooien en aangeboren ijs losmaken(als het vriest buiten)
Kasten uitvegen en herordenen wanneer nodig (meestal als de pasta en rijst op is, dan is er meer ruimte en dat scheelt toch wat werk)
Terras reinigen (spinnenwebben, stof, de steun van het afdak reinigen. Balken hebben we vorig jaar een likje verf gegeven)

Ik probeer me hier aan te houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:51

Melyoramel schreef:
Als ik sommige schema's zie denk ik, hoe heb je daar ooit de tijd voor? :+ Daat ben ik weleens benieuwd naar, hoe ziet jullie wekelijkse dagindeling eruit?

Het valt mij altijd op hoe weinig tijd iets als stofzuigen eigenlijk kost :+

Afwassen zet ik vaak bijv het nieuws of een leuk youtube kanaal bij aan en dan is het ook zo gebeurd. Zelfde met bijv de was opvouwen (strijken doe ik niet).

Ik heb wel eens de tip gelezen om elke dag een kookwekker te zetten voor 15 minuten en in die tijd gewoon te gaan opruimen/schoonmaken. Als de wekker afgaat kun je of ermee ophouden (ben je toch mooi 15 minuten bezig geweest) of je denkt 'nou ik ben wel lekker bezig ik ga nog even verder' :j
Da's misschien ook wel een goeie tip, 15 minuten op een dag vrijmaken is niks en het kan enorm schelen (plus het geeft je een goed gevoel omdat je goed bezig bent! *\o/* )
Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik ermee ben opgehouden haha, misschien moet ik het weer gaan proberen. Het werkte wel goed namelijk, merkte dat ik echt moest gaan kijken na een tijdje van "goh wat ga ik nu eens doen" (omdat het eigenlijk al prima netjes was).

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:54

Ik heb het geprobeerd, maar het lukte me niet. Nu heb ik een poetshulp voor 1x in de 2 weken. Het huis is dan in 3 uur weer proper 8-) . Gouden tip :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:01

MarloesHJ schreef:
Mijn katten zijn als de dood voor mijn gewone stofzuiger maar sinds deze week ook een robotstofzuiger om alles doordeweeks bij te houden en dat is leuk vinden de katten. Vooral als ie ook nog begint te praten :+

Ze zitten heel aandachtig te kijken naar hoe hij baantjes aan het trekken is en rondjes aan het draaien. Geloof dat ze niet door hebben dat het gewoon een stofzuiger in vermomming is }>

Sinds ik filmpjes heb gezien van hoe die onvermoeibaar de ongelukjes van je huisdieren door je hele huis verspreiden is er geen haar op mijn hoofd die denkt aan het aanschaffen van een robot stofzuiger :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:08

Ik zie eigenlijk niet hoe al dit soort schema's nu echt tijdsbesparend werken. Superhandig, zo'n dagelijkse kookwekkertip, maar het is niet zo dat een dagelijkse stofzuigbeurt echt maar 1/7 van de tijd kost die een wekelijkse beurt kost. In hoeverre loont het dan echt om dat soort dingen veel vaker te gaan doen?
Zeker het continu opruimen van dingen die je direct daarna bij het eerste gebruik alweer tevoorschijn haalt, is vaak onbegonnen werk en ook eigenlijk zonde van de moeite. Denk aan het tijdens het opruimen verzamelen van alle rondzwervende onderzetters, om vervolgens na het opruimen samen even te gaan zitten met... jawel, een glas drinken. Op een onderzetter. Die daar net ook al lag.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:12

oomens schreef:
Ik zie eigenlijk niet hoe al dit soort schema's nu echt tijdsbesparend werken. Superhandig, zo'n dagelijkse kookwekkertip, maar het is niet zo dat een dagelijkse stofzuigbeurt echt maar 1/7 van de tijd kost die een wekelijkse beurt kost. In hoeverre loont het dan echt om dat soort dingen veel vaker te gaan doen?
Zeker het continu opruimen van dingen die je direct daarna bij het eerste gebruik alweer tevoorschijn haalt, is vaak onbegonnen werk en ook eigenlijk zonde van de moeite. Denk aan het tijdens het opruimen verzamelen van alle rondzwervende onderzetters, om vervolgens na het opruimen samen even te gaan zitten met... jawel, een glas drinken. Op een onderzetter. Die daar net ook al lag.

Nou, hier gebruik ik dezelfde tas wel een hele week joh. 's avonds kopje thee drinken. 's morgens de tas even uitspoelen onder de kraan en hup, klaar issie. Ik verbruik echt geen 4 glazen en kopjes per dag hoor, kost inderdaad te veel tijd en moeite.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:17

SETEFURII schreef:
oomens schreef:

Nou, hier gebruik ik dezelfde tas wel een hele week joh. 's avonds kopje thee drinken. 's morgens de tas even uitspoelen onder de kraan en hup, klaar issie. Ik verbruik echt geen 4 glazen en kopjes per dag hoor, kost inderdaad te veel tijd en moeite.

Dat dus. Uitspoelen als er na de koffie nu thee in gaat of omgekeerd, en anders alleen opnieuw vullen.

En voor de 'Ollanders: tas = kopje/mok

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:30

Omdat ik het overzicht wat kwijt raakte, heb ik nu op vaste dagen een aantal taken.

Dagelijks: benedenverdieping stofzuigen, afwassen.

Twee à drie keer per week: bovenverdieping stofzuigen, afstoffen, wc schoonmaken, was.

Wekelijks: badkamer, vloeren dweilen, bed verschonen, deurknoppen, deurposten en kastjes afnemen.

Te weinig: ramen lappen, oven schoonmaken.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:33

En het regelmatig onderhouden (zuiver maken) van toestellen maakt dat de gebruiksduur toch wel toeneemt. En een oven regelmatig schoonmaken is gewoon veel sneller dan 1x per jaar alles uit de kast moeten halen om alle aangebakken en aangekoekte resten te verwijderen. Dus dat loont zich wel denk ik.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:36

Ik snap echt niet dat mensen zoveel tijd willen besteden aan het huishouden. Laat staan met een vast rooster werken. Wst een gedoe in mijn ogen, maar goed ieder zijn eigen manier natuurlijk. :)

Ik maak pas iets schoon als het vies is en stofzuig 1/2 keer per week. Ik ben door een drukke baan veel minder in het huishouden gaan doen en vind dit zoveel prettiger. Het hoeft niet allemaal kraak helder en schoon. Het leven gaat er wel om door hoor als je vloer een beetje vies is. :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:38

SdaphneS schreef:
Ik snap echt niet dat mensen zoveel tijd willen besteden aan het huishouden. Laat staan met een vast rooster werken. Wst een gedoe in mijn ogen, maar goed ieder zijn eigen manier natuurlijk. :)

Ik maak pas iets schoon als het vies is en stofzuig 1/2 keer per week. Ik ben door een drukke baan veel minder in het huishouden gaan doen en vind dit zoveel prettiger. Het hoeft niet allemaal kraak helder en schoon. Het leven gaat er wel om door hoor als je vloer een beetje vies is. :+

Ik lees dit topic ook met verbazing!
Druk regelmatig truus de robot zuiger aan. Dweilen als het vies is. Buitenkant ramen komt zo'n bedrijf voor en verder doen wij iets als het vies is of er visite komt, dan gaat het ineens vet goed en kunnen we in 2 uur tijd bijna het hele huis doen met z'n 2.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:46

CynthiaV schreef:
https://www.kruidvat.nl/severin-rb7025- ... ASEALw_wcB
Wij hebben sinds kort deze, leuke prijs om uit te proberen en ik vind hem geweldig _/-\o_
Hier met 2 volwassenen,2 kinderen en 2 honden en af en toe moet ik even een pluk haar voor de mond weg halen maar verder is hij ideaal, het scheelt zoveel tijd.

Ik heb deze besteld ben benieuwd. Gaat mij vooral om de katten haren en stof. Misschien neemt die de katten grit wat klein is ook nog mee.

Ik doe gewoon de keuken als ik eten klaarmaak

Stofzuigers morgens vroeg snel even.
Als ik gegeten heb neem ik de tafel af.

Stof afnemen die ik in gedeelten het Vaakst avonds.

Douche die ik tijdens douchen vaak mee of er net voor.

Wc gewoon s avonds.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 14:47

oomens schreef:

Onderzetters :))

Nu er werd dus al eerder gezegd wat er nuttig is aan dagelijks stofzuigen (al ben ik dit niet van plan), namelijk dat het voorkomt dat het vuil zich verspreidt / ophoopt. En je pakt toch elke keer net andere hoekjes mee enzo.
Daarnaast is het inderdaad niet zo dat dagelijks stofzuigen 1/7 van de moeite is van wekelijks maar als je een harig dier hebt rondlopen is het toch zeker wel prettig :+

Ik gebruik trouwens geen onderzetters, hahah. Maar als je ze wel hebt zul je ze toch op moeten ruimen als je de tafel wilt afnemen ofzo. En dat doe je weer om te voorkomen dat je later hard moet poetsen op vieze plekjes. Dus ik zie het nut er zeker wel van.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:29

Napie schreef:
Bij de stellen ben ik benieuwd naar de verdeling van de taken in het huishouden. Dat ik mijn vriend leerde kennen was alles in zijn huis heel schoon en zijn overhemden netjes gestreken. Die moet ik hebben dacht ik. Helaas kwam ik er later achter dat hij een achoonmaakster had. In de afgelopen 7 jaar zijn de keren dat ik hem met een stifzuiger heb gezien op 1 hand te tellen ben ik bang. Hij doet wel de afwasmachine inruimen en uitruimen, opruimen, koken, de keuken afnemen...beetje van die dagelijkse dingen. Maar tuinieren, de was doen (anders als was in machine en droger stoppen), stofzuigen, dwijlen en soppen is niet aan hem besteed. Vast wel als ik het vraag maar ik doe het net zo lief zelf.

Ik doe 90% van de huishouding.
Maar dat vind ik logisch omdat ik niet werk. Ik ben thuis bij de kinderen.
Mijn man helpt s avonds en zaterdags wel mee.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:12

Snadrem schreef:
MarloesHJ schreef:

Sinds ik filmpjes heb gezien van hoe die onvermoeibaar de ongelukjes van je huisdieren door je hele huis verspreiden is er geen haar op mijn hoofd die denkt aan het aanschaffen van een robot stofzuiger :=

Haha ja die heb ik ook gezien, daarom start ik hem bijv. als ik ga slapen of net voordat ik iets met de paarden ga doen of boodschappen. Dan kan ik eerst even een rondje lopen om te kijken of het veilig is voor de stofzuiger om rondjes te gaan rijden. :)