Waarom zoveel voor inrichting huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:58

NatasjavE schreef:
Waarom is het een ding dat er mensen zijn die 20K of meer aan een keuken uitgeven?

Zoals met veel in het leven: Als jij dat onzin vindt heb je gelijk en doe je er niet aan mee.

Zeker voor de paardenhoudende dames hier. Weet hoeveel mensen om je heen je voor volkomen geschift verklaren omdat je zo'n dure hobby hebt.

Dat eigenlijk ja :7
Er zijn ook mensen die voor 2 ton een auto kopen. Er zijn mensen die voor 20K een paard kopen. Om nog maar niet te spreken van wat een paard kost op jaarbasis.
Al stop je je geld in de grond en wacht je tot er een boom uitgroeit; iedereen moet lekker zelf weten wat ie met z’n geld doet :)

MarjanB

Re: Waarom zoveel voor inrichting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:15

Waarom moeten mensen altijd wat vinden van wat een ander met zijn of haar geld doet? Als iemand er blij mee is wat ie ook uit geeft en hoe het er ook uit ziet daar heeft een buitenstaander toch niks mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:24

Leven en laten leven. Waarom moeten we tegenwoordig altijd overal iets van vinden?

Wat maakt het uit wat een ander met zijn of haar geld doet. Ze werken er zelf hard voor, geven het uit aan waar zij gelukkig van worden. Of dat nu is aan een nieuwe keuken van 20.000, een vakantie naar een tropisch eiland, een dure paardenhobby of tien kinderen. Als iemand daar gelukkig van wordt, helemaal prima, wie ben ik om daar wat van te vinden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:25

Waarom? Omdat ze het leuk vinden. Omdat ze het geld er voor over hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:28

Over smaakt valt niet te twisten!

Ik hou van bepaalde dingen in huis en ja, daar spaar ik voor en dat komt er. Mijn eerste huisje was een huurwoning en mijn keuken van mijn koopwoning heb ik helemaal zelf ontworpen met die dingen waar ik waarde aan hecht. En ja, daar hing een prijskaartje aan. Maar die gaat er niet uit voordat ik er uit ga ;) . Al heb ik wel grenzen. Ik had super mooie tegels gezien, maar die waren 300 euro de strekkende meter. Tja, dat matchte niet met mijn bankrekening -O-

Mijn ouders die zitten nu in de situatie dat de keuken in hun woning (en badkamer) 30 jaar oud is. Voor hun is hij nog functioneel al zien zij ook wel dat het verouderd is. Het huis heeft even te koop gestaan en toen werd door de makelaar aangegeven dat ze de keuken en de badkamer zouden moeten vervangen, dan zou het beter verkopen. Mijn vader die had zoiets van, dan haal ik in de onderhandeling wel 15000 van de prijs af, dan kunnen de mensen zelf iets leuks uitkiezen. Want in de regel is een badkamer en keuken zo smaakgevoelig dat dat het eerste is dat er uit gaat.

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:40

Wij willen ook onze badkamer laten doen.
We hebben een kleine badkamer met eigenlijk alleen een douche, toilet en ouderwetse wastafel zonder kasten. Nu willen we dus 1 van de muren een klein stukje laten verplaatsen zodat we net 40 cm meer ruimte krijgen in de breedte. Ook moest het muurtje sowieso al vervangen worden aangezien deze extreem dun is dus schimmel vormt in de slaapkamer aan de andere kant.

Onze buren hebben dit dus ook onlangs laten doen en waren maar liefst 13.000 kwijt voor dat kleine hokje. En dan hebben ze niet eens voor luxe gekozen. Helaas is alles goed aanleggen duur en gaan wij het ook niet redden minder dan 10.000 vrees ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:41

Dit voorjaar een badkamer en apart toilet laten renoveren , gewoon basis spullen, nieuwe tegels, paar leidingen verleggen en waren 12 k verder. Is een verhuurhuis maar het oude was echt op. In onze eigen woning een keuken uit 1990 , die was al 20,000 gulden. Maar werkt nog steeds prima. Daarvoor een goedkoop keukentje gehad en daar hing na vijf jaar alle deuren schots en scheef. Wat anderen dien moeten ze zelf weten, ik heb liever wat kwaliteit zodat ik niet elke keer opnieuw moet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:48

Kozijn was enkel glas van de deur.
Waaide lekker door. Koperen strip zong mee als de wind erop stond.
En je was zo binnen. Dus maar 1x goed geld uitgeven.

Inbouwapparatuur is ook duur.
Niet eens de duurste koelvriescombinatie gekocht, wel ruim €800 betaald.
Man kon hem zelf inbouwen.

Goedkope kranen hebben wij altijd ellende mee.
Grohe gekocht en dat gaat goed. Kost helaas wel een paar centen.

Goede verf is trouwens ook duur.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:56

Ik dacht ook zo simpel, maar toen we een nieuwe keuken moesten kopen kwamen we door de oppervlakte van de keuken en fatsoenlijk apparatuur al op 12,5K.
We hebben 2 badkamers die beide 30 jaar oud waren, dus die moesten beide vernieuwd. Zelf alle spullen gehaald om de kosten enigszins te dekken, maar we kwamen alsnog op 5K per badkamer uit.

Dan loopt het aardig op. ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:33

Mijn keuken en badkamer zijn meer dan 30 jaar oud :=

De keuken is handgemaakt door de vorige eigenaar. En ik vind ze nog steeds mooier dan de meeste keukens die ik de laatste jaren tegenkom :+

Maar ik snap heel goed wat je bedoelt ts. En het verwondert mij echt hoe vaak mensen roepen dat het crisis is, maar dan zulke bedragen kunnen uitgeven waar het vaak niet eens nodig is.
Ligt waarschijnlijk aan mij, ik snap zulke dingen niet :')

En achter een schermpje wordt er ook wel vaak gebluft. Waar het dan in werkelijkheid grote treurnis blijkt te zijn :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:46

Dat een keuken of badkamer na 30 jaar wel aan vervanging toe is kan ik mij goed voorstellen.
Mijn ouders hebben 2 jaar terug ook de keuken laten vervangen en die was bijna 35 jaar oud. (en ik had al eens eerder gezegd : nieuwe keuken erin :P )

Maar ik denk zomaar dat als er nieuwe mensen in zouden komen hij eruit gaat en de badkamer ook. -O-
En het is een moderne keuken in kleuren van deze tijd. iet wat landelijke stijl.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:58

Uhh Pandora, t is niet bepaald crisis op t moment :+

Ieder z'n ding toch. Smaken verschillen en het oog wil ook wat. Ik ben super blij met de nieuwe keuken die we hebben laten plaatsen. Je maakt daar toch echt veel gebruik van.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:24

Dat wij ons huis kochten zat er een scheve keuken in van 25 jaar oud. De gemiddelde kamper had een luxere keuken..

Dus een nieuwe keuken gekocht. Alleen een fornuis, afzuigkap en magnetron als apparatuur. Standaard kastjes. Wel een granieten blad want dat vind ik mooi. Niks spannends.. mijn keuken is gewoon de "gemiddelde" prijs en dan hebben wij echt niks geks gedaan..

Afbeelding
Don't mind the mess

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:31

miccamaaike schreef:
Uhh Pandora, t is niet bepaald crisis op t moment :+

Alleen blijven mensen dit schijnbaar wel roepen :P Duurt al meer dan 10 jaar :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:33

Ik ken die mensen dan niet, we zitten toch in een economisch hele goede periode. De crisis is echt wel voorbij nu, dat laat de huizenmarkt ook wel vrij duidelijk zien.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:36

Toen wij 5 jaar geleden ons huis kochten was alles vanaf de bouw van het huis geloof 1996.

De keuken vonden wij onlogisch en lag er zeil op de grond en in de woonkamer een houtenvloer welke de bewoners mee wilden nemen, prima :D Maar daardoor klopte er ook aan de vloer niks. Badkamer leek op de foto's heel wat maar in het echt viel het tegen en ook wel smaak kwestie.

Mijn schoonouders hebben ook gezegd, pak nu maar alles goed aan, dan maar iets minder eigen geld in het huis en in de verbouwing steken, heb je later meer plezier van. Dus omdat toen alles gedaan is, hebben wij paar jaar gespaard en nu een tuinhuisje gemaakt en volgend jaar komt er een overkapping aan vast.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:21

Deels zijn dingen gewoon echt heel duur. Ik wil met alle liefde minder dan 10k uitgeven voor een badkamer maar dat lijkt best moeilijk te zijn. En dat ding is echt áf na 30 jaar. We hebben 5 jaar geleden al een oplap beurt gedaan, tegeltjes geverfd en kitnaden vervangen. Maar er komt een tijd dat dat weer opnieuw moet. Lelijk kan ik heel goed mee leven voor een badkamer maar kapot word moeilijker. We zijn wel aan het kijken naar alternatieven voor standaard badkamer meubilair want wat is dat irritant duur zeg.

En aan een keuken geef ik wel graag (wat) geld uit. Die is er na 30 jaar ook uit gegaan. Was op zich nog prima maar aangezien het fineer was niet makkelijk aan te passen en er kwam veel losse apparatuur aan te pas. Daar voor breng ik te veel tijd door in mijn keuken. Die hebben we dus al eerder vervangen.
En inderdaad Ikea. Super tevreden mee.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:54

nuscaniels schreef:
Maar dan gaat het vaak dus ook meer om smaak dan noodzaak.

Tja, hoe ver wil je daarin gaan? Misschien heb je wel eens een foto gezien van een gedateerde badkamer of keuken. Die kan je erin laten zitten, want het werkt toch nog? Je staat niet lekker onder de douche of de keuken is eigenlijk te klein/te laag voor je, maar hé, het werkt. Ik vind het wel noodzaak om me prettig te voelen in mijn eigen woning. Een bad kan je natuurlijk ook op marktplaats of de stort kopen. Maar zo lang ik niet in de schuldsanering zit of bij de voedselbank loop, ga ik toch liever voor een nieuw bad. Als het dan toch aan vervanging toe is kan je er net zo goed iets moois van maken. :Y)

Edit: verkijk je ook niet op de hoge prijzen van producten en diensten tegenwoordig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:57

Ons keuken werkt ook nog. Jaren 60. Echt topkwaliteit. Kan nog 30 jaar mee. Alleen spijtig dat die maar 70 centimeter hoog is en de dampkap op schouderhoogte hangt. Kookt niet makkelijk :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:25

Natuurlijk moet je onpraktische of erg lelijke dingen vervangen. Ik vind alleen vaak zo standaard allemaal, je kunt ook creatief zijn, of inventief. En met veel minder geld veel meer doen. Je eigen draai aan een huis geven. Of gewoon de tijd nemen om goed naar tweedehands te zoeken. Wij hebben onlangs twee keukens gratis gekregen.(ja het regent keukens momenteel) ;) Allebei nog in perfecte staat. Nr. 1 vonden we minder mooi, dus die hebben we zelf mooi gemaakt met een nieuw blad, wat het hele ding opeens veel aantrekkelijker maakt. Nr. 2 is al mooi, dus die moet alleen pas gemaakt worden.

Onze badkamer is na 26 jaar ook aan vervanging toe, dat wordt dan gewoon bad eruit slopen, nieuwe douchcabine en een nieuw houten vloertje. Wastafelkastje schuren we gewoon goed af en dan misschien nog een ander blad er op. Helemaal nieuwe badkamer voor niet veel geld.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:29

nee dan heb je dus niet een nieuwe badkamer mysa, maar een opgeknapte :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:05

Als nieuw ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:16

verootjoo schreef:
Het verschil tussen keuken van Ikea en een kwaliteitskeuken merk je echt wel hoor :=
Met name ook hoe lang het meegaat, dus duurzaamheid. Maar ook gewoon de afwerking.

Dat dacht ik ook altijd :j

Maar eerlijk - heb nu een paar keer een nieuwe Ikea keuken ergens gezien en op de keukenafdeling kritisch rondgestruind en het is (tegenwoordig) gewoon echt superdegelijk :j Ik wilde eigenlijk alleen even kijken om het af te wijzen en weer voor "Duitse degelijkheid" te gaan maar in plaats daarvan gingen we weg met het gevoel van we zijn toch eigenlijk gek als we een X aantal keer meer gaan betalen terwijl dit er echt prima degelijk uitziet :)

Kijk tenzij je natuurlijk voor massief hout wilt gaan ofzo :P

Maar die fineerkastjes van de Ikea van een paar tientjes per kastje doen volgens mij niet onder voor de fineerkastjes waar wij een paar 100 euro per kast voor hebben betaald 10 jaar geleden := We hebben een keer lekkage gehad van een boiler en dan zie je dat het ook niks voorstelt voor zo'n extreem bedrag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:11

c_alsemgeest schreef:
Het is veel zoekwerk... er gaat gigantisch veel tijd in zitten :')
Maar dan heb je aan het eind ook wel wat, en het lijkt in de verste verte niet op de bedragen die je normaal kwijt bent bij de keukenboer.

Maar die tijd gebruik ik dus liever om te werken (want vrij nemen kost ook geld - tenzij je al je vakantiedagen ervoor gebruikt) en in m'n vrije tijd weet ik wel leukere dingen te bedenken dan te gaan klussen. Het is dus ook gewoon een keuze.

Overigens kostte mijn keuken ook ongeveer 10.000 euro en dan zit daar nog niet eens Miele of een ander topmerk aan apparatuur in.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 19:13

Ik denk dat velen mij verkeerd begrijpen. Waar iemand haar of zijn geld aan uit wil geven maakt mij allemaal niet uit. Vooral doen als je dat wil.
Het ging mij er meer om dat op voorhand wordt gezegd dat het niet goedkoper kan.
Weet even niet meer wie het was maar diegene had prijzen van apparatuur erin gezet.
Koelkast voor 750 euro, mijn ouders hebben net een nieuwe voor 300 euro gekocht, vaatwasser voor meer dan 300, mijne was nog geen 200 euro.

En ja, ik heb 13 jaar geleden plakplastic op de deurtjes van een blauwe Karweikeuken geplaatst die toen al 5 jaar oud was en raad eens wat: alle scharniertjes en deurtjes en randjes zien er nog goed uit. Alleen het aanrechtblad heeft jaren geleden een deukje opgelopen van 1cm
Dat het iemand zijn smaak niet is snap ik, dat iemand het anders zou doen snap ik ook helemaal maar je kan niet op voorhand stellen dat je dat uit moet geven.