Airco's en aircoolers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:35

Maris schreef:
In een ouder topic over mobiele airco's heb ik , geloof ik, meer reacties gelezen dat zo'n airco maar max 2 graden koelt. NU is dat bij die van ons ook zo. Hij komt gewoon niet verder dan - 2 graden. Ondanks hoge BTU.
Wie weet hoe dat komt ?

Wat destijds bij mij hielp was de thermostaat heel laag te zetten. Mobiele airco's zijn niet zo geweldig en produceren zelf ook warmte, dus in de ventilatorstand warmde mijn airco de kamer weer op (wat een simpele ventilator zo goed als niet doet, die zijn erg efficient.)
De truc was dan om de thermostaat op 17ºC te zetten, wat 'ie nooit zou halen, maar wat wel betekende dat hij bleef koelen zolang hij aanstond. Dan lukte het wel om wat verder te komen dan 2 graden.

Ook zuigt een mobiele airco veel lucht aan, alles wat er via de slang uitgeblazen wordt, moet ook op 1 of andere manier aangevuld worden. Het was dan belangrijk dat ik bv een raam aan de koelere zijde open liet zodat de luchtstroom daar van koel naar warm ging. Anders was de voornaamste lucht die aangezogen werd een mix van de afvoer van de airco (warm) en de omgeving, een bakstenen muur met ongeveer 10 uur volle zon (ook warm.) Het was een beetje uitproberen met welke deuren en ramen ik open en dicht moest laten, en timing en instellingen om het beste resultaat te krijgen, maar het effect was wel groter dan 2 graden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:21

Ik dacht dat je de deur dicht moest laten bij een mobiele airco ?

Wat hij afvoert gaat toch via de slang naar buiten ? Dus die warme lucht kan dan toch niet weer aangezogen worden ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:31

Wij hadden net met de mobiele airco onze huiskamer, keuken en gang terug gekoeld naar 22,5 graad.
We hebben een raamafdichting voor de slang en het koelen gaat heel vlot.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:33

Shadow0 schreef:
Maris schreef:
In een ouder topic over mobiele airco's heb ik , geloof ik, meer reacties gelezen dat zo'n airco maar max 2 graden koelt. NU is dat bij die van ons ook zo. Hij komt gewoon niet verder dan - 2 graden. Ondanks hoge BTU.
Wie weet hoe dat komt ?

Wat destijds bij mij hielp was de thermostaat heel laag te zetten. Mobiele airco's zijn niet zo geweldig en produceren zelf ook warmte, dus in de ventilatorstand warmde mijn airco de kamer weer op (wat een simpele ventilator zo goed als niet doet, die zijn erg efficient.)
De truc was dan om de thermostaat op 17ºC te zetten, wat 'ie nooit zou halen, maar wat wel betekende dat hij bleef koelen zolang hij aanstond. Dan lukte het wel om wat verder te komen dan 2 graden.

Ook zuigt een mobiele airco veel lucht aan, alles wat er via de slang uitgeblazen wordt, moet ook op 1 of andere manier aangevuld worden. Het was dan belangrijk dat ik bv een raam aan de koelere zijde open liet zodat de luchtstroom daar van koel naar warm ging. Anders was de voornaamste lucht die aangezogen werd een mix van de afvoer van de airco (warm) en de omgeving, een bakstenen muur met ongeveer 10 uur volle zon (ook warm.) Het was een beetje uitproberen met welke deuren en ramen ik open en dicht moest laten, en timing en instellingen om het beste resultaat te krijgen, maar het effect was wel groter dan 2 graden.

Als een airco het maar 2 graden kouder krijgt is hij gewoon stuk of heeft te weinig capaciteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:21

Maris schreef:
Ik dacht dat je de deur dicht moest laten bij een mobiele airco ?

Wat hij afvoert gaat toch via de slang naar buiten ? Dus die warme lucht kan dan toch niet weer aangezogen worden ?

Een mobiele airco zuigt lucht uit de ruimte aan, en een deel ervan gaat als koude lucht de ruimte weer in, maar een deel gaat als warme lucht naar buiten. En daarmee creeer je dus een onderdruk in de ruimte die je aan het koelen bent, een deel van de lucht gaat namelijk weg. Dat betekent dat er op een of andere manier toch ook weer lucht de ruimte in komt. Als die lucht heel warm is, schiet het niet op.

Bij mij betekende het dat het beter werkte als ik de deur naar de gang, die koeler was, open liet als de airco aanstond. Als ik die dicht deed was de voornaamste bron van verse lucht de warme lucht aan de heetste kant van het huis - daar had ik de deur ook dicht maar daar waren nog genoeg kieren waar het wel door kon komen.

Het hielp bij mij in elk geval om te experimenteren met wat het beste werkte.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:28

janderegelaa schreef:
Als een airco het maar 2 graden kouder krijgt is hij gewoon stuk of heeft te weinig capaciteit.

Nee hoor hij was toen nieuw. En met overcapaciteit.

Shadow0, ik ga het de volgende keer een proberen, deur naar de hal open.

Choiix

Re: Airco's en aircoolers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:12

Het beste resultaat bij een mobiele airco krijg je door hem te modificeren zodat hij geen lucht uit de ruimte pakt, maar van buiten. Dus pak een ikea opbergdoos, knip er een gat in en maak daar een tweede luchtslang aan. Plak die box vervolgens luchtdicht over de luchtinlaat van een mobiele airco. Hiermee ga je, omdat je lucht van buiten pakt, overdruk creëren in de ruimte waar je probeert te koelen. Daarmee bereik je ook het effect dat als je de airco dan uit zet, het niet binnen een paar minuten weer warm is (wat je wel hebt op de normale stand door de onderdruk waar zo'n airco voor zorgt).

Vroeger had je ook mobiele split-unit airco's. Die hebben hetzelfde effect en daarom werken die dingen veel beter dan de huidige mobiele airco's.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:28

Choiix schreef:
Het beste resultaat bij een mobiele airco krijg je door hem te modificeren zodat hij geen lucht uit de ruimte pakt, maar van buiten. Dus pak een ikea opbergdoos, knip er een gat in en maak daar een tweede luchtslang aan. Plak die box vervolgens luchtdicht over de luchtinlaat van een mobiele airco. Hiermee ga je, omdat je lucht van buiten pakt, overdruk creëren in de ruimte waar je probeert te koelen. Daarmee bereik je ook het effect dat als je de airco dan uit zet, het niet binnen een paar minuten weer warm is (wat je wel hebt op de normale stand door de onderdruk waar zo'n airco voor zorgt).

Euh, dit moet ik nog een paar keer lezen voordat ik het snap geloof ik . :o?
Die 2de luchtslang leg je die dan buiten de ruimte die je wil koelen ?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:37

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:28

Ik ben echt enorm blij met onze vaste airco van 900 euro inclusief plaatsen op de zolderslaapkamer. Zal wat stroom kosten maar wat een genot ! Overigens las ik vandaag in de krant dat de mobiele airco meer stroom verbruikt dan een vaste.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:58

Choiix schreef:
Vroeger had je ook mobiele split-unit airco's. Die hebben hetzelfde effect en daarom werken die dingen veel beter dan de huidige mobiele airco's.

Die heb je nog wel voor de caravan. Vrienden van ons hebben er een die eigenlijk voor de caravan is, maar die gebruiken ze ook voor de slaapkamer. Ik ben er al jaren naar aan het kijken, met name voor de honden, maar de ramen van onze caravan zijn net iets anders waardoor het wat lastiger ophangen wordt. En ik vind ze nog best prijzig, zelfs als ze gebruikt voorbij komen op marktplaats.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:12

mick75 schreef:
Dus als het buiten 30 graden is krijg je het met standaard airco- installaties niet echt koeler dan 22 graden en dat is al optimistisch. 24/ 25 is meer realistisch en bij 36 graden buitentemperatuur is 28/ 30 graden het hoogst haalbare. Heb je een groter verschil nodig dan moet je naar industriele koelinstallaties.

Nou ik heb een simpele airco hangen in de slaapkamer maar die krijgt het toch echt 18 graden, ook al is het buiten 30 of hoger hoor. Geen probleem.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:17

Coby schreef:
Overigens las ik vandaag in de krant dat de mobiele airco meer stroom verbruikt dan een vaste.

Dit is altijd al zo geweest.
Zo’n vaste split unit is het zuinigste en koelt het beste.

Ik heb twee jaar terug voor een mobiele airco gekozen ivm investeringskosten en het feit dat ik op den duur wilde verhuizen.

Het werd een pinguïno met ruim voldoende koel vermogen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:23

Dorus schreef:
Choiix schreef:

Die heb je nog wel voor de caravan. Vrienden van ons hebben er een die eigenlijk voor de caravan is, maar die gebruiken ze ook voor de slaapkamer. Ik ben er al jaren naar aan het kijken, met name voor de honden, maar de ramen van onze caravan zijn net iets anders waardoor het wat lastiger ophangen wordt. En ik vind ze nog best prijzig, zelfs als ze gebruikt voorbij komen op marktplaats.

Bedoel je zo'n split-airco van Eurom (of ander merk, maar zelfde principe)?
Die worden bijna niet meer verkocht. Ze zijn niet echt heel efficient en ze zijn vooral erg lawaaierig, de meeste kampeerburen zijn er niet echt blij mee :))
Tegenwoordig zijn de dakairco's voor caravan/camper een stuk gunstiger geprijsd dan vroeger en ze werken veel fijner. Wij hebben een Dometic en daarmee kan ik het als een dag als vandaag naar 16 graden terugkoelen, het is dan net een ijskast.

In de woonkamer hebben we een mobiele airco en daar houden we het nu op 22 graden. Inderdaad wel met een vaste aansluiting naar buiten want als je die slang door een raam moet hangen, dan werkt het een stuk minder.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:28

Qua lawaai vind ik onze buitenunit ook een crime mocht je buren nabij hebben. Ding maakt toch echt een klap herrie. Denk dan aan een flat waar de unit op het balkon staat. Voor de buren een regelrechte hel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:13

Coby schreef:
Qua lawaai vind ik onze buitenunit ook een crime mocht je buren nabij hebben. Ding maakt toch echt een klap herrie. Denk dan aan een flat waar de unit op het balkon staat. Voor de buren een regelrechte hel.

Staat hier op de dakkapel. Ja de buren horen hem wel. Maar ik hoor die van de andere buren ook. En zelfs die van 2 huizen verderop. Is niet anders. Hangt er hier vol mee in de wijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:10

Die wij hadden in ons vorige huis maakte echt geen herrie, die stond in de tuin en wij zaten ernaast!
Dat viel me erg mee.