Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 16:24

Dat zij het als spoed zien begrijp ik ook heel goed. Zij moeten gewoon snel komen als iemand een lek meldt. Het zit er alleen al zeker een jaar, dus daar kan dat ene dagje ook nog wel bij. Ik zal er nog een raampje bij open zetten voor de zekerheid.

Prrrr schreef:
Wat hij zegt klopt wel: alles onder het minimum kan de meter niet betrouwbaar registreren. Die meter weet dus niet of je nou 0, 0,02 of 0,04 kuub per uur gebruikt. Daarvoor is hij kennelijk niet precies genoeg. Kan dus meer zijn, maar ook minder. Hij beweert nu dat het alleen maar minder kan zijn dan het daadwerkelijke verbruik.

Dat denk ik ook zeker wel dat dat klopt. Alleen van dat laatste ben ik dus niet zo zeker.

We zullen zien of ik nog verbruik heb nadat de kraan vervangen is.

Prrrr

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:33

Ik ben nu wel heel benieuwd :))

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:25

Maar ts,heb je echt verbruik gezien op de gasmeter zelf, of alleen in de app? Als je mijn posts terugleest is er dus een basisverbuik in de app die gaat over de vaste kosten en niet daadwerkelijk gasverbuik.. als je in de app kijkt naarje maandverbuik,hoeveel kuub komje dan op uit?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 22:08

Vaste leveringskosten (vastrecht) kunnen het niet zijn. Die zijn namelijk bij mijn contractvorm €3,96 per maand. Dat zou dan per dag ongeveer €0,012 zijn, en geen €0,51 die de verbruiksapp nu aangeeft.

Maar je hebt wel gelijk dat ik eerst eens op de meter zelf moet kijken. Ga ik doen. Wie weet zit het probleem toch niet bij de meter zelf.

Het optellen van het dagverbruik om te zien of het overeen komt met mijn jaarnota is lastig, omdat ik mijn slimme meter nog geen vol kalenderjaar heb. Maar er is zeker nog wel het één en ander uit te rekenen.

Ik zie nu ook dat de verbruiksgegevens in de app inderdaad niet deugen, want voor de maand Juni staat mijn verbruik tot nu toe op 2 m3, en een bedrag van €11,95. Twee kuub kost echt geen €11,95. Wat zijn dan toch die kosten die hierbij geteld zijn? Het klopt dan weer wel dat dit €0,51 per dag is. (20x0,51 + 2 kuub à €0,85.) Waar komt die 0,51 per dag toch vandaan?
Hieruit blijkt wel dat het in ieder geval geen verbruik is. Wat dat betreft doet de meter het dus ook prima.

Zou het misschien zo zijn dat mijn vaste maandtarief (gebaseerd op vorig jaar) voor gas gewoon door 30 wordt gedeeld? Daar lijkt het wel op. In mijn maandtarief is nu €15,18 gereserveerd voor gas. Dat is dus ongeveer precies ( :D ) €0,51 per dag. :)*

Mozeskriebel zeg... Ik ben eruit. Sorry aan de mensen die dit misschien al gesuggereerd hadden. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het te stom voor woorden vind dat een app die zegt je verbruik te meten (er staat letterlijk 'Verbruik' boven de grafiek) niet aangeeft wat je verbruik van dat moment is, maar wat je vorig jaar gemiddeld genomen verbruikt hebt, plus je huidige verbruik. Daar heeft toch geen hond wat aan?
Ik moet dus in ieder geval een andere app gaan gebruiken.

(Zoals jullie wel merken heb ik deze post over de loop van een paar uur geschreven en in de loop van die tijd de nodige dingen uitgezocht en uitgerekend. Zie het maar als een verslag van mijn denkproces. Echt samenhangend is het niet. Mijn excuses daarvoor.)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:14

Eureka :D

Mooi dat je uitgevogeld hebt hoe het in elkaar zit. Niet echt logisch allemaal, maar wel fijn dat je weet hoe het zit, dan hoef je daar niet meer over te piekeren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:17

:))

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:38

Je moet het maar bedenken inderdaad :')

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:58

:D Dank voor het verslag van je denkproces.
Prima te volgen. Eneco moet de app maar snel aanpassen. Dit is gek. Snap dat je niet snapte hoe dat zat. Je gaat er vanuit dat “verbruik” echt verbruik is en niet “1/365 verbruik”.
Raampje kan weer dicht.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:08

Haha, fijn dat je eruit bent TS!

Hoewel ik vermoed dat de redenering nog steeds niet klopt :o .
Je hebt naast vaste leveringskosten ook nog netbeheerkosten, die zijn bij mij een stuk hoger, daarmee kom ik zelf uit op het "basisbedrag" op gasloze dagen. (in de eneco app gaan naar menu > contract > gas en naar beneden scrollen, die 2 bedragen onderaan optellen en delen door 365). Ben heel benieuwd of je daarme ook op 0,51 per dag komt?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:13

Ik heb nog 1 keer doorgeklikt naar info, en mijn redenatie lijkt inderdaad de oplossing:

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:22

Met verbazing dit topic gelezen. :wow: Wat mensen niet allemaal doen om een euro te besparen, ik verbaas me daar op dagelijkse basis al over omdat ik er op mijn werk veel mee te maken heb, maar dit topic heb ik écht met verbazing gelezen. :=

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.

Ieders eigen keuze uiteraard, maar ik geloof niet dat ik vanavond mijn verbazing nog te boven kom! :')

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:20

KimD schreef:
Met verbazing dit topic gelezen. :wow: Wat mensen niet allemaal doen om een euro te besparen, ik verbaas me daar op dagelijkse basis al over omdat ik er op mijn werk veel mee te maken heb, maar dit topic heb ik écht met verbazing gelezen. :=

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.

Ieders eigen keuze uiteraard, maar ik geloof niet dat ik vanavond mijn verbazing nog te boven kom! :')

Ik vind het heel grappig en interessant om te lezen, en ben blij dat er mensen zijn die dit uitzoeken , want er worden zo wel eens fouten ontdekt.

Maar als je de tijd die je in het uitzoeken hiervan stopt uitrekent naar je uurloon , verlies je er behoorlijk op.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:06

Tsja, dat is gelukkig ieders eigen keuze.
De topicstarter had ook al aangegeven dat ze het echt over het wel en wee van de gasmeter/gasmeting wilde hebben en dat het niet nodig is om er een oordeel over haar leefwijze aan vast te plakken. Dan zou ik denken: leven en laten leven, iedereen maakt z'n eigen keuzes en daar is niets mis mee. Ik hoop dat we het topic ook kunnen houden om evt. misstanden in de metingen aan de kaak te stellen en niet af te dwalen naar zaken die er voor dit verhaal niet toe doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:14

Oscar schreef:
Tsja, dat is gelukkig ieders eigen keuze.
De topicstarter had ook al aangegeven dat ze het echt over het wel en wee van de gasmeter/gasmeting wilde hebben en dat het niet nodig is om er een oordeel over haar leefwijze aan vast te plakken. Dan zou ik denken: leven en laten leven, iedereen maakt z'n eigen keuzes en daar is niets mis mee. Ik hoop dat we het topic ook kunnen houden om evt. misstanden in de metingen aan de kaak te stellen en niet af te dwalen naar zaken die er voor dit verhaal niet toe doen.

Dat was ook totaal niet mijn intentie overigens.

Wat ik wel grappig vind is dat in veel verschillende onderwerpen wordt aangegeven dat TS liever het een of ander niet benoemd wilt hebben, maar daar wordt vrijwel nooit gehoor aan gegeven en zelden of nooit actie op ondernomen. Echter, nu betreft het een moderator en dan komt er nota bene iemand met een rood kleurtje met deze opmerking. Die nogmaals, totaal onnodig was geweest.

Want zoals ik aangaf vind ik het oprecht verbazingwekkend wat TS allemaal doet en niet doet wat betreft haar gaskraan, en daar benoem ik ook bij dat het uiteraard haar keuze is om dat wel of niet te doen. Ik heb nergens gezegd of gevraagd of TS wel goed bij haar hoofd is en wat ze wel niet denkt te doen.

Maar ìk vind het verbazingwekkend, en verbazing hoeft niet negatief te zijn. In mijn geval is het interesse.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 12:07

Ik vind het nu geen probleem meer hoor, om wat meer uit te wijden over mijn krenterigheid. :D

Eleeke schreef:
Maar als je de tijd die je in het uitzoeken hiervan stopt uitrekent naar je uurloon , verlies je er behoorlijk op.

Dat is zo, tijd is geld. Maar ik heb nu eenmaal veel tijd en weinig geld, dus als ik die tijd om kan zetten in geld door iets uit te zoeken of ergens moeite voor te doen dan doe ik dat.

Ik las laatst nog ergens een discussie over armoede en ongezond eten. Een deel van de conclusie was dat het niet alleen een kwestie van gebrek aan geld is, maar net zo goed van een gebrek aan tijd. Mensen met weinig geld én weinig tijd, zoals bijvoorbeeld werkende alleenstaande moeders, hebben geen tijd om te koopjesjagen, uitgebreid in de keuken te staan, zelf groente te telen, en dus goedkoop gezond te eten. Mensen met veel tijd gaan gerust alle supermarkten af om zo een gezonde maaltijd zo voordelig mogelijk bij elkaar te scharrelen.

Naar mijn idee hoort intelligentie/opleiding er ook nog bij. Je moet wel goed kunnen rekenen en slimme beslissingen kunnen nemen. Kunnen lezen en computervaardigheden hebben is ook wel prettig. Heb je die niet, dan kun je je tijd niet omzetten in geld door dingen uit te zoeken en slimme aankopen te doen.

Dan wordt weinig geld hebben pas echt armoede. Voor mij geldt dat gelukkig niet, maar dan moet ik me dus wel druk maken over € 0,51 gasverbruik per dag die ik niet kan verklaren. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:21

Nouja, 0,51 cent.. keer 30 dagen (voor t gemak) : is toch 15,30 per maand. Voor een hoop mensen is dat echt veel geld.. Best t nadenken en onderzoeken waard. Zeker als je er (voor het gemak) even vanuit gaat dat je dit zo heel de zomer volhoud. Reken een maand of 6 dan, is het toch bijna 100,-

Maar in het bedrijfspand hebben we ook het gas laten afsluiten. Gewoon bij nieuwe huur geen contract afgesloten dan komen ze er vanzelf een slotje op hangen. Verwarmen doen we hier elektrisch, en warm water via de waterkoker voor de uitzonderlijke gevallen dat we t nodig hebben. Of ik gooi een pan water op de kookplaat(elektrisch)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:44

Ik had het ook uitgezocht als ik ergens iets ontdekte wat niet klopte. Principe kwestie. Leuk dat je het toelicht TS. Ben benieuwd of hier nog een vervolg op komt of dat het op de meter wel klopt en het echt alleen de app is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 12:49

Dat zal ik pas zeker weten als ik een andere app kan gebruiken. Ik heb me daarvoor aangemeld, maar dat moet eerst een procedure door omdat ze natuurlijk niet zomaar mijn meter uit kunnen gaan lezen. Dus dat duurt waarschijnlijk nog eventjes. Als het goed is krijg ik daar één dezer dagen een brief over.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:51

LindyH schreef:
Dat zal ik pas zeker weten als ik een andere app kan gebruiken. Ik heb me daarvoor aangemeld, maar dat moet eerst een procedure door omdat ze natuurlijk niet zomaar mijn meter uit kunnen gaan lezen. Dus dat duurt waarschijnlijk nog eventjes. Als het goed is krijg ik daar één dezer dagen een brief over.

kwamen ze vandaag nu wel voor de leidingen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 13:38

Nee, daar moest ik vandaag voor bellen, en dat doe ik dus maar niet. Gelukkig maar dat het gister niet door is gegaan.

Ik heb het nog even nagezocht wat ik precies gezegd heb. Ik heb gezegd dat ik een lek vermoed omdat ik nog steeds een klein verbruik zie als de hoofdkraan dicht staat. Zij hebben vervolgens de conclusie getrokken dat de hoofdkraan dan lekt en dat er onmiddellijk iemand langs moest komen. Ik ben niet specifiek genoeg geweest door niet duidelijk te zeggen dat ik het verbruik in de app zag en niet op de meter zelf, maar ik vind eigenlijk dat zij dat ook wel hadden kunnen vragen voordat ze met gillende sirenes naar mij toe wilden komen. Ik zal toch niet de eerste zijn die deze fout maakt?

"Mevrouw, ziet u het verbruik op de meter of in een verbruiksapp?" "Heeft u toevallig de app van Eneco?"
Probleem opgelost.

Ja, ik snap ook wel weer dat zij als bedrijf het risico niet kunnen nemen dat als iemand een lek vermoedt diegene dan af te schepen met dat het aan de app van een ander bedrijf ligt. Stel dat er toch echt een lekkage is en het gaat mis, dan heeft Liander een heel groot probleem.

Maargoed, achteraf is het mooi wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:10

De meters en leidingen zijn niet van jou maar van de netbeheerder, als jij daar een fout in ziet/ vermoed moeten zij langskomen om metingen te verrichten en zo te bevestigen/ uit te sluiten of er een lek is. Bij een lek kunnen ook giftige gassen vrij komen die je niet kan zien/ horen/ ruiken maar enkel meten dus ik snap wel dat ze een mogelijk lek hoge prioriteit geven. Als het wel een lek is kan dat extreem nare gevolgen hebben wanneer er niks mee gebeurd..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:08

LindyH schreef:
Nee, daar moest ik vandaag voor bellen, en dat doe ik dus maar niet. Gelukkig maar dat het gister niet door is gegaan.

Ik heb het nog even nagezocht wat ik precies gezegd heb. Ik heb gezegd dat ik een lek vermoed omdat ik nog steeds een klein verbruik zie als de hoofdkraan dicht staat. Zij hebben vervolgens de conclusie getrokken dat de hoofdkraan dan lekt en dat er onmiddellijk iemand langs moest komen. Ik ben niet specifiek genoeg geweest door niet duidelijk te zeggen dat ik het verbruik in de app zag en niet op de meter zelf, maar ik vind eigenlijk dat zij dat ook wel hadden kunnen vragen voordat ze met gillende sirenes naar mij toe wilden komen. Ik zal toch niet de eerste zijn die deze fout maakt?

"Mevrouw, ziet u het verbruik op de meter of in een verbruiksapp?" "Heeft u toevallig de app van Eneco?"
Probleem opgelost.

Ja, ik snap ook wel weer dat zij als bedrijf het risico niet kunnen nemen dat als iemand een lek vermoedt diegene dan af te schepen met dat het aan de app van een ander bedrijf ligt. Stel dat er toch echt een lekkage is en het gaat mis, dan heeft Liander een heel groot probleem.

Maargoed, achteraf is het mooi wonen.

Ik zou wel even bellen eerlijk gezegd. Er is ongetwijfeld een notitie gemaakt van het gesprek. Als jij niets meer laat horen kan het zijn dat er melding komt bij gemeente van een mogelijk onveilige situatie, omdat zij van jou dus geen duidelijkheid meer hebben gehad erover.
Zit je ook niet op te wachten ;)

En je kan natuurlijk wel zelf gewoon op de meter je standen bij houden om te zien of de hoofdkraan nu wel of niet lekt. Standen zijn namelijk gewoon ook fysiek op de meter af te lezen. Is niet perse eerst andere app voor nodig?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 16:40

Nee, klopt. Gister heb ik al op de meter zelf gekeken. Die staat absoluut stil dus er is geen lek. Maar het zou theoretisch nog kunnen dat de meter iets niet goed doorgeeft aan de app.
Het is meer dat je pas kunt zeggen dat een app bagger is als je een andere app hebt die beter is. Ik heb overigens net de brief daarvoor binnen gekregen.

Je hebt gelijk dat het beter is om nog even te laten weten dat er toch geen lek is. Zal ik doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:58

Kim, ik was al aanwezig in dit topic om mee te praten en naast dat ik een rood kleurtje heb ben ik ook gewone gebruiker. Zo mag je mijn reactie ook zien. Ik ben in elk geval blij dat je uitlegt hoe je het bedoelde want zo komt het heel anders over. Voor mij persoonlijk maakt het trouwens niet uit of het om een teamlid gaat of niet, iedereen is me gelijk. Maar goed: wat mij betreft helemaal prima zo en zand erover :)

Lindy, ik denk ook dat het handig is om nog even een melding te doen over je bevindingen. Je weet tenslotte nooit welke processen je met zo'n melding in werking zet en 't zou knullig zijn als er nu onnodig allerlei toeters en bellen af zouden gaan.

Die bedragen waar het nu over gaat lijken allemaal helemaal niet spannend (wat is nu die paar kwartjes per dag......) maar als je het omrekent naar een maand/jaar dan heb je het toch wel over serieus geld. Goed dat je het uitgezocht hebt!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 19:57

Oscar, ik ben nu bezig met de site die jij al een heel eind terug noemde: SlimmemeterPortal. Alleen nu zag is dat die wel €1,50 per maand kost, als je tenminste de uitgebreide functie wilt gebruiken.
Heb jij een de gratis versie of de betaalde versie en wat kun je daarop zien?

Want je snapt natuurlijk wel dat ik echt geen €1,50 per maand ga betalen. :D
Of anders doe ik het één maandje om de Eneco-app mee te controleren. Dan weet ik daarna hoe ik die moet lezen.