In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:32

Sizzle schreef:
Uiteindelijk komen uit ieder land goede academici. De systemen zijn gewoon niet hetzelfde. Mensen uit het middenoosten klagen vaak juist weer dat NL kinderen amper basis kennis hebben. Zo heb je overal wat. Uiteraard is het platteland ook niet te vergelijken met de stad, maar ik denk ook niet dat je je kind zo maar in iedere school in Vlaardingen wil hebben :o
Ik denk dat als je ergens heen gaat je ook echt er voor moet gaan en niet met 1 voet proberen nederlands te blijven. Sta je bijv niet achter het schoolsysteem of politieke situatie dan is dat duidelijk geen land voor die persoon om zich daar te vestigen. Hooguit voor tijdelijk of vakantie.

Over wat voor soort basiskennis gaat dat dan?

De pubers van mijn vriendin in Australie hebben een heel leuke middelbare school gehad met toneel, zang, groente telen en nog veel meer dingen die in NL niet van toepassing zijn. Veel groener ook de omgeving ipv de gevangenissen met betonnen luchtplaats zoals hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:35

superpony schreef:
Iedereen is anders en elke situatie is anders. De een gaat vanwege de liefde, de ander vanwege klimaat, de volgende voor werk en weer een ander is gewoon verliefd op een land of Nederland zat. Elke reden geeft andere voor-en nadelen aan het emigreren.

Net als dat alleen of samen of als gezin gaan een enorm verschil is. Of op welke leeftijd.

Ik vind het echt wel stoer als mensen gewoon gaan of van ene land naar andere land gaan, gewoon om het te proberen.
Maar ik snap ook dat mensen dingen goed overwegen, zich goed voorbereiden etc. Op de emigratie beurs wordt je juist verteld dat mensen die niet goed voorbereid zijn gegaan tegen de problemen aanlopen. Ook lopen er zogenaamde ervarings deskundigen die tegen mensen al snel zeggen; ow, als je twijfelt moet je het niet doen. Waar imo juist wel gaan, proberen en bij tegenvaller terugkomen, juist beter is dan het niet meemaken.

Taal bij kinderen ligt er wel een beetje aan. Als ik kijk hoe slecht buitenlandse kinderen de Nederlandse taal oppikken als ouders het niet thuis spreken, zou ik als ouder ook de taal zo snel mogelijk willen leren.

Financieel moet je wel voorbereid zijn. Zomaar gaan en je niet druk maken, vind ik iets te makkelijk. We hebben nou eenmaal eten en drinken nodig en daarin moet je jezelf wel kunnen voorzien. Net als onderdak.

Ik denk dat dat heel erg afhangt van hoe je levenssituatie en levensstijl is. :) Ik ben maar alleen en mijn leven is min of meer ingericht op "gaan waar de wind me brengt," waardoor het allemaal wat makkelijker is. Bovendien kies ik ook landen uit waar ik gemakkelijk werk kan vinden in de industrie waarin ik werk, en vaak zit daar ook accommodatie bij. Als mijn leven er anders uit had gezien (relatie, kinderen, ander werk), had ik wellicht ook niet zomaar van elke duikplank gesprongen. :D Daarnaast weet ik ook dat, mocht Australië niets worden, ik altijd nog terugkan naar mijn huidige (en vorige) werkgever in Engeland, al is het maar tijdelijk om iets anders te zoeken.

elnienjo schreef:
Over wat voor soort basiskennis gaat dat dan?

De pubers van mijn vriendin in Australie hebben een heel leuke middelbare school gehad met toneel, zang, groente telen en nog veel meer dingen die in NL niet van toepassing zijn. Veel groener ook de omgeving ipv de gevangenissen met betonnen luchtplaats zoals hier.

Die zijn in NL ook wel beschikbaar hoor, alleen niet op elke middelbare school. :) Maar ik denk dat dat in Australië hetzelfde zal zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-19 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:37

Meer geschiedenis en wereldkennis en blijkbaar ook veel meer wiskunde.
Dat is ook maar van horen zeggen uiteraard want ik heb geen eigen ervaring met het midden oosten.

In Zwitserland ligt nog veel meer focus op beroepsopleidingen ipv dat alles maar moet gaan doorleren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:39

Mkango, dat zei ik ook. Elke situatie is anders. Dat wil niet zeggen dat een gezin met kinderen die er eerst jaren over nadenken en het berekenen niet moeten gaan of het niet redden. En juist het meemaken kan heel belangrijk zijn.

Ik denk juist dat wij spijt krijgen als we het niet een tijdje hebben geprobeerd. Maar ik snap ook heel goed dat wij misschien de deur open houden om weer ooit terug te gaan.

Ik kan me gewoon voorstellen dat als we bijv kleinkinderen hebben en 1 van ons blijft alleen over, dat je liever weer in Nederland bij (klein) kind in de buurt woont. Maar misschien ook niet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:46

superpony: Het was ook geen kritiek op jouw post hoor, meer een aanvulling waarom ik in mijn situatie dit soort dingen on a whim kan beslissen en alles vaak wel op z'n pootjes terecht komt, maar ook snap dat dat voor mensen in een andere situatie meer voorbereiding nodig heeft. :j En ik ben het helemaal met je eens dat proberen, en er misschien achter komen dat het hem toch niet helemaal is, beter is dan bij voorbaat de handdoek al in de ring gooien. Je bent dan in ieder geval de ervaring rijker, en dat neemt niemand je meer af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:54

Mkango schreef:
superpony: Het was ook geen kritiek op jouw post hoor, meer een aanvulling waarom ik in mijn situatie dit soort dingen on a whim kan beslissen en alles vaak wel op z'n pootjes terecht komt, maar ook snap dat dat voor mensen in een andere situatie meer voorbereiding nodig heeft. :j En ik ben het helemaal met je eens dat proberen, en er misschien achter komen dat het hem toch niet helemaal is, beter is dan bij voorbaat de handdoek al in de ring gooien. Je bent dan in ieder geval de ervaring rijker, en dat neemt niemand je meer af.

Okey!

En met je eens......

Ik denk dat heel veel mensen wel willen of een tijdje, maar niet durven.

Vooral dat; voor een tijdje is lastig. Als je nu gaat en tegen lager loon werkt of je spaargeld op maakt, is terugkomen in Nederland heel lastig. Vooral als het zo door blijft gaan als nu.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:56

superpony schreef:
Okey!

En met je eens......

Ik denk dat heel veel mensen wel willen of een tijdje, maar niet durven.

Vooral dat; voor een tijdje is lastig. Als je nu gaat en tegen lager loon werkt of je spaargeld op maakt, is terugkomen in Nederland heel lastig. Vooral als het zo door blijft gaan als nu.

Van een Nederlands salaris kun je nog 'ns op vakantie naar Amerika of Azie. Van 'n Oost Europees salaris is het wellicht al een financiele aderlating om af en toe 'ns naar Nederland te kunnen gaan.

Mungbean

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:59

Zo was ons NL spaargeld meer een soort zakgeldje in Zwitserland. Enorm pensioengat dus.
Concreet betekend dat dat we uiterlijk rond ons 65e in iedergeval weer een ander land zoeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:50

Ik denk wel dat voorbereiding betekent dat je gaat kijken naar wat er wél mogelijk is.
Als je alleen maar aan bezwaren gaat zitten denken, ben je gewoon niet klaar om te emigreren.
Het andere uiterste is je boeltje pakken en gaan (dat heb ik gedaan) en gewoon de problemen oplossen zoals ze zich voordoen.
Er zit geen goed of fout aan, maar ik blijf het zeggen, het is een mentaliteitsdingetje, het zit niet in het land waar je heengaat.
Als je planning nodig hebt, moet je dat zeker uitgebreid doen, omdat het anders misgaat. Heb je het niet nodig, dan hoef je het ook niet te doen omdat je weet dat je om kunt gaan met wat er op je af komt.

Ik snap best dat mensen willen weten hoe ze gaan wonen en rond moeten komen en hoe het zit met de gezondheidszorg.
Maar ik vind dat je angsten wel ergens op gebaseerd moeten zijn en bovendien als er geen oplossing te vinden is, vind ik het weer wat anders, maar er vanuit gaan dat er geen oplossing is, of geen oplossing goed genoeg vinden, wijst volgens mij op wat anders dan wat er genoemd wordt als probleem.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:55

voor ons is het 'nadeel' dat we echt iets moeten kopen.
als we emigreren,dan hebben we 3 kindjes,honden,katten,een boel paarden,varkens,.... die meekomen.
dus iets huren is zo goed als onmogelijk,dus wordt het echt onmiddellijk iets kopen.
als het dan 'dat' niet blijkt te zijn,is het natuurlijk niet zo simpel om zomaar terug te keren natuurlijk,dus doe je zoiets gewoon een stuk meer voorbereid en niet zomaar even vlug-vlug.

@Lusitana,heb je kinderen?want dat is zooo makkelijk gezegd,maar als je met jonge kinderen nog maar op reis gaat,dan zorg je al dat je weet waar bv een zh in de buurt is voor als er iets zou zijn.
voor jezelf maakt dat niet zoveel uit,maar je kind wil je echt niet ziek zien zonder het de beste zorgen te kunnen geven.
los daarvan denk ik dat het organisatorisch een stuk meer vraagt om te emigreren buiten Europa dan binnen Europa. Binnen Europa kan je vrij in en uit elk land,voor buiten de EU ben je vaak gewoon al jaren op voorhand bezig omdat de procedure voor een visum soms echt jaren in beslag neemt.
dus tussen 'we emigreren' en 'we vertrekken',zit vaak gewoon jaren omdat je eerst een hele papierwinkel rond moet krijgen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:55

superpony schreef:
Taal bij kinderen ligt er wel een beetje aan. Als ik kijk hoe slecht buitenlandse kinderen de Nederlandse taal oppikken als ouders het niet thuis spreken, zou ik als ouder ook de taal zo snel mogelijk willen leren.

.

Ik denk dat dit ligt aan het feit dat ook het sociale leven van deze mensen zich binnen hun eigen kringen met hun eigen taal afspeelt.
Onze kinderen hebben wel een kleinere woordenschat dan Roemeense kinderen, maar kunnen toch goed genoeg meekomen op school. Het Roemeens is niet hun favoriete vak maar ook daar halen ze ruime voldoendes.

Er wonen hier verder helemaal geen Nederlanders. Ons hele sociale leven is dus verder met de Roemenen. Onze kinderen zijn erg sociaal, spelen met regelmaat met en bij RO kinderen. Ze schakelen heel gemakkelijk tussen het RO en het NL, at is altijd erg leuk om te zien.

En dit ondanks het feit dat we onderling gewoon NL praten. Ik wil dat ze in ieder geval fatsoenlijk met hun opa's en oma's kunnen praten. We houden het NL lezen en schrijven bij zodat, mochten ze in NL willen studeren of daar gaan wonen dat ze in ieder geval met de taal enigszins uit de voeten kunnen. Ze lopen zeker (een stuk) achter op hun NL leeftijdsgenoten wat taal betreft maar dat vind ik dan weer niet zo'n punt. Als ze naar NL gaan hebben ze in ieder geval een basis en dan is de rest snel genoeg bijgeleerd.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:59

Helemaal met je eens Maaike. Als ouder moet je je kind geen taal willen leren die je niet vloeiend en accentloos spreekt. Dit geeft alleen maar problemen. Taal was voor ons overigens wel de reden dat onze meiden vanaf hun eerste jaar naar de crèche gaan voor een aantal dagen per week. Ze steken daar gewoon ontzettend veel op en kunnen zo al prima meekomen zodra ze met 3 jaar naar de kleuterschool gaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:05

zelfs zonder creche is dat prima haalbaar hoor.
hier volledig nl thuis en kindjes ook altijd thuis gewoon tot ze naar school gingen.
school 100% frans en thuis 100% nederland.
ons zoontje zit nu in het eerste leerjaar(is 6j),en doet het meer dan prima in het frans.

beide talen zijn niet perfect,maar meer dan ok,en de rest volgt wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:14

Tengeltje, daar denk je dus te veel in locale maatstaven.
Hier zie ik regelmatig boerderijen te huur en dat zou in andere landen ook prima het geval kunnen zijn.
Waar het in NL gangbaar is om snel te kopen is dat niet overal het geval. In andere landen is het juist weer gebruikelijker om achter je werk aan te verhuizen.

Je moet gewoon echt kijken waar je zelf tevreden van wordt. Sommige mensen storten zich in het diepe, anderen bereiden zich voor, voor weer anderen blijft het een vage wens. Er is geen goed of fout daar in.
Als ik niet meer met mijn partner zou zijn denk ik dat ik mezelf wat exotischer zou plaatsen.

Vrienden van een kennis hebben overigens laatst voor bijna niets een landschapje in Portugal gekocht. Toen ze aankwamen bleek er nog een kudde wilde paarden en wat varkens op te staan :')
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-19 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:18

Ik volg graag even. Ik heb een ontzettend leuke baan aangeboden gekregen in het buitenland, waar ik bekend ben in omgeving. Ik zou in principe zo kunnen gaan... maar ja, alles he.. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:19

tengeltje11 schreef:
zelfs zonder creche is dat prima haalbaar hoor.
hier volledig nl thuis en kindjes ook altijd thuis gewoon tot ze naar school gingen.
school 100% frans en thuis 100% nederland.
ons zoontje zit nu in het eerste leerjaar(is 6j),en doet het meer dan prima in het frans.

beide talen zijn niet perfect,maar meer dan ok,en de rest volgt wel.

Maar dan beginnen ze wel met een achterstand en dat wilden we graag voorkomen.
Sizzle schreef:
Tengeltje, daar denk je dus te veel in NL maatstaven.
Hier zie ik regelmatig boerderijen te huur en dat zou in andere landen ook prima het geval kunnen zijn.
Waar het in NL gangbaar is om snel te kopen is dat niet overal het geval. In andere landen is het juist weer gebruikelijker om achter je werk aan te verhuizen.

Vrienden van een kennis hebben overigens laatst voor bijna niets een landschapje in Portugal gekocht. Toen ze aankwamen bleek er nog een kudde wilde paarden en wat varkens op te staan :')

Heb je helemaal gelijk in. Ook hier is het niet ongebruikelijk om hooguit de woning te kopen en eventueel de schuren en al het andere te huren. De kosten liggen in onze regio relatief laag dus dat is ook prima te doen. Ik ken genoeg mensen die wanneer een regio toch niet bevalt de boel weer pakken en ergens anders heen gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 20:22

Als ik en baan aangeboden zou krijgen zou ik het sowieso gaan proberen :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:23

bobje26 schreef:
Ik volg graag even. Ik heb een ontzettend leuke baan aangeboden gekregen in het buitenland, waar ik bekend ben in omgeving. Ik zou in principe zo kunnen gaan... maar ja, alles he.. :')

Snel aannemen die baan, je koffer pakken en gaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:24

Het is in iedergeval belangrijk om niet de droom van iemand anders proberen te leven.
Er is niets mis om veiligheid en zekerheid te willen.

Mijn beste vriendin gaat ieder jaar met haar rugzakje naar een onbekend land zonder iets te boeken (behalve de vlucht) en zoekt dan verblijf bij lokale mensen. Echt vet cool.......maar niets voor mij :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:24

tengeltje11 Ik heb het niet over procedures, daar kan niemand omheen. Ik heb het over mentaliteit.

De ervaring heeft mij namelijk geleerd dat als je eerst maar weet wat je wilt, je automatisch alles in werking stelt om dat voor elkaar te krijgen, ook als het onmogelijk leek. En dat kan inclusief jarenlange planning en procedures volgen zijn.
Als iemand niet echt weet wat die wilt, kan die wel dromen, maar heeft die niet echt plannen en komt het er niet van, denk ik?

Misschien heb je het al verteld, maar ik vind alleen posts met allerlei bezwaren (prettig tegenwicht, daar niet van, niet als aanval bedoeld), maar waarom denk jij zelf aan emigreren?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:26

Ja, ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden naar Zweden verhuist. En ja, ik heb 't heel wat rooskleuriger bekeken en soms valt het toch best wel tegen. Gelukkig ben ik grotendeels voor de liefde verhuist en helpt mijn vriend (die overigens ook niet zweeds is) me ontzettend. Zonder hem had ik het nooit gekund. Wellicht ook niet gedaan, dan had ik waarschijnlijk naar de UK verhuist. :+

Het lastigste is de nieuwe 'officiele' systemen (persoons nummer, zorg verzekering, dokters, een bank account openen) en uiteraard de taal. Maar, het is ook heerlijk hier. We wonen nu in de stad maar we kunnen niet wachten om na onze studie naar het platteland te verhuizen. Want het is echt zo prachtig hier! De rust, de ruimte en de liefde voor de natuur, het is heel sterk hier en daar houden we allebei erg van. Tsja, niemand verhuist naar Zweden omdat de cultuur hier zo leuk is :')

Het is nu even een zwaar moment omdat ik de taal nog niet goed spreek en daardoor erg lange dagen maak met taalschool en een fysiek zware rotbaan naast een fulltime master studie, maar ik zie erg mooie kansen voor mijn professionele en persoonlijke toekomst en daar zitten delen in die ik nooit in NL had kunnen doen. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:34

Voordat wij besloten om naar Frankrijk te gaan sprak ik ook nog geen woord Frans. 3 maanden voordat we vertrokken hebben we een spoedcursus gedaan zodat ik iig iets kon zeggen :+
Maar eigenlijk heb ik alles gewoon hier geleerd.

Wij hadden dan misschien mazzel met mensen die je willen helpen bij het leren van hun taal maar je moet het toch vooral zelf doen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:35

Ik snap de mentaliteitsopmerking van Lusitana wel. Vaak zijn het wel een bepaald type mensen of beter gezegd een type mens die op een bepaalde manier in het leven staat die een emigratie avontuur aangaat.

Hoe vaak wij wel niet horen dat het zo gaaf is wat wij gedaan hebben en dat ze dat ook zo graag zouden doen/hadden willen doen. En als je dan vraagt waarom niet krijg je een hele waslijst met redenen (vaak beginnend met familie, vrienden,....) waardoor het vooral allemaal moeilijk, lastig en dus onmogelijk is. En die redenen zijn voor deze mensen hele legitieme redenen maar voor ons dus weer totaal niet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:36

Dat is dus hier het 'probleem'. De Zweden spreken zo goed engels en denken je te helpen door Engels terug tegen je te spreken als ze door hebben dat je niet native zweeds spreekt. Daar gaat je goeie poging dan :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:37

Piekosjj schreef:
Dat is dus hier het 'probleem'. De Zweden spreken zo goed engels en denken je te helpen door Engels terug tegen je te spreken als ze door hebben dat je niet native zweeds spreekt. Daar gaat je goeie poging dan :')

Wij roepen altijd gewoon gelijk dat we in Frankrijk wonen en dus Frans willen spreken. Werkt prima.