Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:48

purny schreef:
lissisanne schreef:
ts, misschien kan je samen met iemand particulier huren?
En bij sommige sociale huur plekken kan je ook prioriteit krijgen of meedoen aan een loting in plaats van wachtlijst, dus dat kan je ook proberen.

Ben bang dat kopen gewoon niet gaat lukken. Zelfs als je een hypotheek krijgt dan zit je met 600 pm ongeveer op 180.000? In de randstad kan je daar al nauwelijks een huis meer voor kopen helaas, of het duurt heel lang.

Zelfs urgentie is moeilijk te krijgen. Ts lijkt me nou niet op een slechte plek te zitten. Ik vind urgentie ook meer een zaak van leven en dood.
Hier in de randstad ben je bijna 80 euro kwijt voor een voorrangsverklaring. Ongeacht of je hem krijgt.

Randstad is heel duur,

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:04

pompadour

Re: Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:14

Wat ik dan niet snap, dat er reclame wordt gemaakt voor studenten dat zij makkelijk een hypotheek kunnen krijgen terwijl ze een studie lening hebben.
Is dat niet misleidend dan.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:19

jsofie schreef:
Laatst een nieuwe hypotheek afgesloten en er is niet eens naar gevraagd.

Wat apart! Hier was het 1 van de 1e vragen van de hypotheekadviseur. Sowieso willen ze toch een compleet plaatje van je inkomsten en uitgaven hebben voor een goed advies en daar hoort een evt. studieschuld ook bij.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:23

Niet noemen

En toen wij voor huizen keken bij twee verschillende adviseurs geweest man A berekende het met de volledige schuld bedrag persoon B berekende het met het maandbedrag. Dat scheelde GIGANTISCH veel

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:27

Eef_Bam schreef:
Tip: als je al een deel van je studieschuld hebt afgelost en een extra betaling doet, waardoor het maandbedrag veranderd, rekenen ze het nieuwe totaal van de schuld mee. Dus stel dat je begint met 40k schuld, je hebt al 8k maandelijks afgelost en doet een extra aflossing van 2k. Dan wordt er een nieuw maandbedrga vastgesteld en voor de hypotheek daarna gerekend met de nieuwe restschuld van 30k. Kan toch wel veel schelen.

Daarnaast zou ik kijken naar huizen/plekken die minder populair zijn. Een opknapper in een dorp is een stuk goedkoper dan een bankschuiver in de stad. Maar dan meot je het wel zien zitten om aan het klussen te gaan.

Niet helemaal, in dat geval rekenen ze (iig voor NHG) met 38k (dus 40-2).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:30

Bij het afsluiten van onze hypotheek is er ook niet naar gevraagd. Maar dat had er misschien ook mee te maken dat we ruim een ton onder het bedrag zaten dan we mochten lenen?

We hadden overigens geen hoge studieschuld meer, op het moment van aanvragen nog zo'n €4000,- euro (dacht ik).

Wij hebben echt gezocht naar een woning voordat die hele markt ging veranderen en daarmee ook alle regels. Wij hebben toen 13 augustus getekend en per 1 oktober werd vanalles nieuw bekend gemaakt.

Sindsdien hoor ik alleen maar moeilijke verhalen voor te kopen...

Met ons koophuis zitten we overigens €150,- per maand onder de huurprijs die we hadden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:32

pompadour schreef:
Wat ik dan niet snap, dat er reclame wordt gemaakt voor studenten dat zij makkelijk een hypotheek kunnen krijgen terwijl ze een studie lening hebben.
Is dat niet misleidend dan.

Het kan ook makkelijk (zie mijn bericht), maar dat wil niet zeggen dat je hetzelfde kunt lenen als zonder schuld.

Gek dat ze er bij sommigen niet naar vragen. Ze vragen toch of je bepaalde maandelijkse verplichtingen (bijvoorbeeld ook alimentatie) hebt?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:40

Hier moest ik in 2013, toen ik aangaf bij de ING geen studielening te hebben dit ook bewijzen....

dus voordat mensen liegen...je hebt kans dat je je uitspraken moet bewijzen en dan ga je nat.

Overigens had ik inderdaad geen studieschuld dus ik sprak de waarheid gewoon, maar dat was wel even een ding bewijzem dat je iets niet hebt haha

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:51

studiemiep schreef:
Hier moest ik in 2013, toen ik aangaf bij de ING geen studielening te hebben dit ook bewijzen....

dus voordat mensen liegen...je hebt kans dat je je uitspraken moet bewijzen en dan ga je nat.

Overigens had ik inderdaad geen studieschuld dus ik sprak de waarheid gewoon, maar dat was wel even een ding bewijzem dat je iets niet hebt haha

ING vraagt tegenwoordig om een screenshot

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:21

bij de nationale nederlanden waar wij onze hypotheek hebben vroegen ze ook om een screenshot inderdaad.
nou hebben wij geen studieschulden dat was in onze tijd nog niet zo gewoon ;)

hoop dat je toch nog iets kunt doen ts ! niets zo fijn als je eigen plekje

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:00

Valt me op hoeveel mensen hier hard op zeggen dat ze het niet gemeld hebben of niet zouden melden terwijl als ik het zo lees dat eigenlijk fraude is? :o

Ik heb vier jaar geleden een hypotheek met starterslening afgesloten. Dan begin je na 3 jaar de starterslening af te betalen als dit mogelijk is, je kunt ook uitstel aanvragen als je denkt dat het niet haalbaar is, maar ik hou niet van uitstel want uiteindelijk moet je toch het bedrag betalen :') ik weet niet of dat in andere gemeentes nog van toepassing is?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:50

moonsparkle schreef:
Valt me op hoeveel mensen hier hard op zeggen dat ze het niet gemeld hebben of niet zouden melden terwijl als ik het zo lees dat eigenlijk fraude is? :o

Ik heb vier jaar geleden een hypotheek met starterslening afgesloten. Dan begin je na 3 jaar de starterslening af te betalen als dit mogelijk is, je kunt ook uitstel aanvragen als je denkt dat het niet haalbaar is, maar ik hou niet van uitstel want uiteindelijk moet je toch het bedrag betalen :') ik weet niet of dat in andere gemeentes nog van toepassing is?

Ja hoor, startersleningen bestaan nog. Maar die kunnen je helpen met bijv. Het stukje eigen geld dat je mee moet nemen. Daar kun je niet een hele hypotheek mee krijgen

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:20

Mijn vader heeft de studieschuld van mijn broer afbetaald. Mijn broer heeft nu onder de tafel een lening bij mijn vader. En bij duo alles betaald. Mocht hij over een paar jaar iets willen kopen dan is deze constructie veel gunstiger voor hem. Hij had al veel afgelost maar ze gaan voor een hypotheek uit van het oorspronkelijke schuldbedrag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:33

Ik kan mijn maandbedrag betalen van mijn hypotheekrenteaftrek.
Gemiddeld gezien natuurlijk...

Denk er zelfs over om mijn maandbedrag straks hoger te zetten, zodat ik er eerder vanaf ben.

Het is wel erg banketstaaf dat in de tijd dat ik mijn lening startte, er werd gezegd dat er niets aan de hand was bij een hypotheek nemen. Toen ik twee jaar terug dat wel deed, was het ineens wel een ding.
Terwijl ik echt een peanuts lening had van 7200 euro. :roll: á 45 euro per maand.

Advies van de hypotheekadviseur spreekt dan ook voor zich :+ Meer info via pb.
Ik zie al dat men hier lekker voorbarig kan reageren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:42

Zelfs als je geen studieschuld hebt (ik viel nog net onder het oude stelsel) is het als vrijgezel onmogelijk om een huis te kopen, terwijl ik fulltime werk en geen enkele schuld heb.
Echt te triest voor woorden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:45

Myrthe3 schreef:
Zelfs als je geen studieschuld hebt (ik viel nog net onder het oude stelsel) is het als vrijgezel onmogelijk om een huis te kopen, terwijl ik fulltime werk en geen enkele schuld heb.

Dat ligt natuurlijk helemaal aan waar je woont, wat je salaris is, wat je eisen zijn.

In sommige regio’s zal het moeilijk zijn, in andere regio’s zal het wel lukken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:49

robert45 schreef:
Myrthe3 schreef:

Dat ligt natuurlijk helemaal aan waar je woont, wat je salaris is, wat je eisen zijn.

In sommige regio’s zal het moeilijk zijn, in andere regio’s zal het wel lukken.

Inderdaad... ik ben ook alleen en heb gewoon een huis gekocht. Is niet heel lastig in Groningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:53

Als ik op een zo'n site mijn hypotheek uitreken kom ik op 20 000 wat ik kan lenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:02

Myrthe3 schreef:
Als ik op een zo'n site mijn hypotheek uitreken kom ik op 20 000 wat ik kan lenen.

Je kan het beste je jaarinkomen x 4,5 doen.
Jaarinkomen bruto, inclusief vakantiegeld (8% van jaarinkomen doorgaans).
Als je een studieschuld hebt doe je die x 2,5 van dat bedrag af.
Dan zit je aardig in de buurt van het bedrag dat je kan lenen.

Voor mij betekent dat inmiddels dat ik fiks meer kan lenen dan toen ik mijn huis heb gekocht... Maar dat klopt ook wel aangezien ik er ook aardig op vooruit ben gegaan in de afgelopen 2 jaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:09

moonsparkle schreef:

Klopt.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoeveel van de mensen die nu adviseren om het te verzwijgen in een situatie terecht zijn gekomen waarbij ze gedwongen/ongewilde moesten verkopen en de bank er achter kwam dat zij iets verzwegen hadden...
Je kunt op je vingers natellen dat dit problemen op gaat leveren en op de langere termijn dat er een BKR registratie komt voor die studieschuld. Aangezien banken er immers niet op kunnen vertrouwen dat de mensen aan wie zij een lening geven alle informatie geven.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:25

Wij hebben in 2013 een hypotheek als starter kunnen krijgen. Ik had grote studieschuld, in de 30k, mijn vriend niks, hebben we wel vermeld bij de hypotheekadviseur, maar die heeft het niet officieel meegenomen in de hypotheek berekening. Wij hebben toen redelijk ook een max hypotheek genomen, met in ons achterhoofd dat we allebei een vaste baan hadden en nog jong en dus elk jaar zouden stijgen in salaris.
Nu 6 jaar later, is ons huis ook nog eens 100k meer waard geworden, dus dikke overwaarde en zijn onze salarissen zo gestegen dat we nu bijna het dubbele van onze hypotheek zouden kunnen lenen. En dus ook makkelijk mijn studieschuld kunnen afbetalen tegelijkertijd. Wij hebben er toen voor gekozen om het niet te melden officieel. Ons is toen niet verteld dat we dan geen aanspraak meer zouden hebben op NHG, want we hebben wel een NHG hypotheek. Maar we hadden het dus wel zelf gemeld bij de adviseur. Als die dan aangeeft dat je de studieschuld weg kan laten uit de hypotheekberekening.......wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan, je verwacht dat zo iemand meer kennis heeft e.d.

Als we nu echt geen hypotheek meer zouden kunnen krijgen vanwege mijn studieschuld, dan zou ik miss mijn ouders vragen om een lening, zodat we de schuld in een keer af kunnen betalen. en dan onderling verder met mijn ouders regelen. maar dat kan miss niet iedereen aan zijn ouders vragen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:40

Die schuld aan je ouders moet je natuurlijk wel net zo hard vermelden als die studieschuld ;).

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:57

Misschien kan je nog wat tips halen uit mijn topic [HTT] starter op de huizenmarkt en de dilemma's
Ik heb geen studieschuld, maar het gaat wel over starten op de markt terwijl je weinig mag lenen aan hypotheek.
In mijn geval door een slecht betaalde baan, maar dat had natuurlijk net zo goed een studieschuld kunnen zijn :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:37

veerledec schreef:
Die schuld aan je ouders moet je natuurlijk wel net zo hard vermelden als die studieschuld ;).

Niet als die nergens op papier staat. Als het een onderlinge afspraak is dan is er niks aan de hand.