Brengt het nog op om veeboer te worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Brengt het nog op om veeboer te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:14

Vraag, hoeveel van die 5000 euro moet uit het nieuwe bedrijf komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:14

Wij zijn net gaan kijken. Er mogen 40 paarden geplaatst worden. Maar, het is eigenlijk al zo goed als verkocht. Wij willen ons niet haasten dus zoeken alles verder uit maar ik denk dat dit sowieso niet meant to be is :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:38

Maar....40 paarden op 12 hectare is toch ook niet reëel?

Fijn voor de eigenaar dat het misschien verkocht is, mag je vandaag de dag ook voor in je handjes klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:33

Wat is daar niet reëel aan? Ik heb nu 3 paarden op 60 are met continu weidegang en dat gaat perfect... Dat is 3.3 paard oer hectare. 90% van de stoeterijen/maneges/pensions in België halen dat niet hoor.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:29

huh wat een vreemde wending koeien en schapen en dan nu 40 paarden.....wees dan maar blij dat het is verkocht! die dieren is niets....maar het gezeur van de mensen,werkelijk echt niet aan beginnen.(zeker niet op zo een kleine postzegel!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:40

:?

Rare wending? Er zit een vergunning op voor koeien, wij twijfelden eventueel over schapen en er mag een vergunning op gegeven worden voor 40 paarden. Ik snap niet wat hier de rare wending aan is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:00

Is vaak idd inwisselbaar tussen diersoorten. En 12 Ha voor 40 paarden is prima te doen als je hooi in koopt en het slim doet qua bebouwing en inrichting. De meeste paardenbedrijven in nl hebben ook niet zoveel grond er bij.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:08

Ik denk dat je jezelf beter de vraag kunt stellen; is het nog ethisch en moreel verantwoord om met dergelijke veehouderij je brood te willen verdienen?
De aarde is een tikkende tijdbom met alle klimaatproblemen en hongersnood.
Wil je daadwerkelijk dat probleem vergroten in plaats van je verantwoording nemen en je steentje bijdragen aan verbetering van de toekomst?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:11

Barbaralala, jouw post geeft aan dat je er toch weinig gevoel bij hebt. Als ts met 12 hectare en een paar koeien de boterham kon verdienen was die aarde nu geen tikkende tijdbom. Niets mooier dan een extensief bedrijf met wat vee, goed voor de grote beestjes en de kleine beestjes.

Los daarvan, dergelijke veehouderij? Nergens staat expliciet geschreven hoe of wat, dus daar maak je nogal wat aannames die nogal negatief klinken.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:12

BarbaLala schreef:
Ik denk dat je jezelf beter de vraag kunt stellen; is het nog ethisch en moreel verantwoord om met dergelijke veehouderij je brood te willen verdienen?
Wil je daadwerkelijk dat probleem vergroten in plaats van je verantwoording nemen en je steentje bijdragen aan verbetering van de toekomst?

Ah, ik dacht al; waar blijft ie?! -O-

Als alle boeren stoppen hebben we anders ook een behoorlijk probleem qua hongersnood....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:24

Morpheus81 schreef:
BarbaLala schreef:

Ah, ik dacht al; waar blijft ie?! -O-

Als alle boeren stoppen hebben we anders ook een behoorlijk probleem qua hongersnood....

Is t wel gelijk opgelost.. wereldbevolking daalt en minder voedsel nodig :')

Vraagt zich af of barbalala avocado eet :Y)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:30

Nee alleen water anders vergaat de wereld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:52

Mijn buurman heeft zijn boerderij te koop staan, is vanwege leeftijd gestopt met het boerenleven, man is 80+. Omdat de stallen al een tijd leeg staan is hij inmiddels zijn quota's kwijt, die zijn afgenomen omdat de leegstand 1 jaar of langer duurt. Hierdoor is de boerderij een stuk minder aantrekkelijk geworden voor de verkoop en dat merk je goed aan het aantal kijkers.
In NL zijn ze erg met het aanpassen met de regels, zogenaamd voor beter leven van de dieren terwijl er eigenlijk weinig verandert behalve het vullen van de kas van anderen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:58

TS, ik denk dat het wel goed is dat het aan jullie voorbij gaat.

Zonder een goed plan, voldoende kennis en ervaring is het runnen van een boerderij niet iets wat je gaat doen.
Daar komt zoveel meer bij kijken als je dieren verzorgen en genieten van het buitenleven.

De boeren in NL in ieder geval hebben het erg moeilijk om hun hoofd boven water te houden.
De zonen en dochter die het over nemen zijn over het algemeen goed geschoold (vaak agrarische bedrijfkunde op HBO niveau) en kennen van jongs af aan de ins en outs van het boeren. Dat hebben jullie niet meegekregen.
Niet erg, maar ga eerst eens aan de slag met kennis en ervaring voordat je er in stapt.

Sowieso is het niet wonen bij de boerderij een, in mijn ogen, eerste grote fout die jullie willen maken.
Met vee ben je 24/7 boer, dus ook de nachten. In tijden van bevallingen moet je er regelmatig uit, dat is geen doen als je er niet woont.
Daarnaast mis je toch net dat gekke geluid uit de stallen, nog je laatste loopje voor het naar bed gaan, de onverwachte geluiden in de nacht waarvoor je even gaat kijken enz.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:01

DeMolenhoek schreef:
Wat is daar niet reëel aan? Ik heb nu 3 paarden op 60 are met continu weidegang en dat gaat perfect... Dat is 3.3 paard oer hectare. 90% van de stoeterijen/maneges/pensions in België halen dat niet hoor.

60 koeien op 12 hectare is niet reëel qua kosten. Mestafvoer, voeraankoop e.d. Datzelfde heb je dan toch ook bij de paarden? Incl. een hele rompslomp qua mestboekhouding en dan zullen we het niet hebben over 40 eigenaren op het erf. Een pensionstal brengt vandaag de dag zijn geld ook niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:02

Nou dan mogen de meeste stallen hun boeken direct dicht doen. Als het allemaal niet meer opbrengt dan zijn het enkel de gekken die verder gaan dan...

Mijn vraag was: Brengt het nog op. Nee, het brengt blijkbaar niet meer op als je van 0 moet starten. Ok fijn, mijn vraag is beantwoord. Maar ik word wat moe van al die: Er is totaal geen geld meer in te verdienen, enkel verlies, bla bla bla. Ik leef tussen de boeren en mijn ervaringen zijn totaal anders. Hier wordt er nog goed geleefd van de landbouw. Ik kan niet zeggen allemaal, maar toch diegene die ik ken.

40 paarden op 12 hectare is echt wel realistisch. Bijna alle stoeterijen die ik ken hebben of 40 stallen of meer met bijlange na niet zoveel grond, of zoveel grond maar dan 150-200 paarden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-19 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:05

Misschien dat er daarom zoveel bedrijven te koop staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:08

Hier niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:12

suffie schreef:
DeMolenhoek schreef:

60 koeien op 12 hectare is niet reëel qua kosten. Mestafvoer, voeraankoop e.d. Datzelfde heb je dan toch ook bij de paarden? Incl. een hele rompslomp qua mestboekhouding en dan zullen we het niet hebben over 40 eigenaren op het erf. Een pensionstal brengt vandaag de dag zijn geld ook niet meer op.

Klopt... als ik naar de eigenaar kijk van mijn vorige pensionstal... die hield er eigenlijk niets aan over, ze kon de stal draaien omdat haar man het inkomen verzorgde.
Hoger bedrag kon ze echter niet vragen, want anders gingen de klanten wel naar een ander.
Tenzij je bijvoorbeeld de boerderij hebt geerfd (als enig kind) bijvoorbeeld, brengt boeren echt weinig meer op.
Tenzij je er een innovatief concept op loslaat. Wat je dus ook volop ziet: vleesverkoop aan huis, kaasmakerij, etc.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:18

Wij beginnen ook niet van de ene op de andere dag.. we zijn al 2 jaar op zoek geweest naar een boerderij die ons aansprak. Die tijd hebben we mooi kunnen vullen met studie etc.
Kort samengevat ben ik in de opleiding van een jaar bezig geweest om alles te berekenen.

Als je zelf genoeg geld hebt om een deel te kunnen betalen dan blijven je maandelijkse kosten lager en is het ook haalbaar als je vanaf 0 begint..
Moet je alles bij de bank halen dan is dat onbegonnen werk idd, dan werk je alleen om af te betalen en houdt je misschien net genoeg over om van te eten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:19

Een boer zal een buitenstaander nooit vertellen wat er allemaal schuil gaat in het voorhuis. Een boer zal blijven bikkelen totdat ze erbij neervallen, waarom?: vaak zijn de schulden zo hoog dat ze niet kunnen stoppen en wel door moeten. Hier lijkt het in de omgeving ook allemaal koek en ei, toch weet ik vanuit een begeleidingstraject dat er in een zone van 15 km rondom ons huis 8 boeren binnenkort gaan stoppen.

Ik vind het niet realistisch om zoveel paarden op 12 ha te houden. Waarom wel 1 à 2 koeien rekenen per ha en bij de paarden met postzegels werken, omdat een ander het ook zo doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:25

Ik vind dat er hier heel veel wordt geoordeeld over onze financiele situatie en heel veel wordt ingevuld voor ons op vlak van levensstandaard voor dieren.

Wij hebben ondertussen ook niet stilgezeten hé. Er zijn ondertussen al beramingen gemaakt, bedrijfsplannen etc. Ik heb boekhouding gestudeerd, wij krijgen veel steun van onze buren die al jaren boeren zijn etc. Maar al dat: Boeren hebben het zo slecht gedoe ben ik wel wat beu ja. Er zitten er tussen maar veel hebben het ook nog heel goed.
En sorry maar met 12 hectare en 40 paarden moet je ze echt niet op postzegels houden. Toch niet met de plannen die wij hadden nadat wij te horen kregen dat het ook een hypische bestemming kan worden. Jullie weten ook niet welke grond wij momenteel al hebben en wat onze eigen inbreng ging en kan zijn.

En voor diegene die het echt willen weten: Op papier was het idee dat wij hadden financieel realistisch voor ons op vlak van paarden en b&b. Het staat nu 1 week te koop en er lopen al meerdere onderhandelingen waaronderen enkele heel serieus dus wij hebben besloten ons daar niet in te mengen en het aan een ander te gunnen, klaar.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:31

suffie schreef:
Een boer zal een buitenstaander nooit vertellen wat er allemaal schuil gaat in het voorhuis. Een boer zal blijven bikkelen totdat ze erbij neervallen, waarom?: vaak zijn de schulden zo hoog dat ze niet kunnen stoppen en wel door moeten. Hier lijkt het in de omgeving ook allemaal koek en ei, toch weet ik vanuit een begeleidingstraject dat er in een zone van 15 km rondom ons huis 8 boeren binnenkort gaan stoppen.

Ik vind het niet realistisch om zoveel paarden op 12 ha te houden. Waarom wel 1 à 2 koeien rekenen per ha en bij de paarden met postzegels werken, omdat een ander het ook zo doet.

1-2 koeien per hectare, dan ga je uit van jaarrond buiten zonder noemenswaardig bijvoeren.

Als je geen 4 paarden op een hectare kan houden dan doe je iets verkeerd in je weidebeheer.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:45

Het begin is idd een goed businessplan. Maar in het begin van het topic ging het over koeien, dan over schapen en vervolgens paarden. Het lijkt me logischer eerst het businessplan te maken, keuzes te maken, en dan heel gercht op zoek te gaan naar een locatie hiervoor. En niet op basis van iets wat toevallig te koop staat de plannen aanpassen. Met de kost van de boerderij ben je er niet. Gebouwen zullen aangepast moeten worden en materiaal aangekocht. Een modern landbouwbedrijf heeft een kapitaal aan materiaal staan. En de tendens is altijd nog maar naar groter. Uiteraard zijn er boeren die goed van hun bedrijf kunnen leven, maar tegenslagen horen er ook bij. Dan moet er voldoende buffer zijn om slechte jaren op te kunnen vangen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:25

Sclimpre schreef:
Het begin is idd een goed businessplan. Maar in het begin van het topic ging het over koeien, dan over schapen en vervolgens paarden. Het lijkt me logischer eerst het businessplan te maken, keuzes te maken, en dan heel gercht op zoek te gaan naar een locatie hiervoor. En niet op basis van iets wat toevallig te koop staat de plannen aanpassen. Met de kost van de boerderij ben je er niet. Gebouwen zullen aangepast moeten worden en materiaal aangekocht. Een modern landbouwbedrijf heeft een kapitaal aan materiaal staan. En de tendens is altijd nog maar naar groter. Uiteraard zijn er boeren die goed van hun bedrijf kunnen leven, maar tegenslagen horen er ook bij. Dan moet er voldoende buffer zijn om slechte jaren op te kunnen vangen.

Niet om het een of ander maar een businessplan moet voor elke mogelijke boerderij weer aangepast worden. Niet overal zit evenveel grond bij, overal is weer wat anders op te knappen etc. In grote lijnen kun je de basis van je plan behouden maar de financiële berekening moet toch van toepassing zijn op de boerderij zelf en niet die van de buren bijvoorbeeld.

Wat betreft het machinepark, dat kun je ook zo gek maken als dat je wilt. Alles nieuw geeft al een heel ander plaatje als alles 2e hands. Dat alles steeds groter moet heb je natuurlijk zelf in de hand, je hoeft niet perse een grotere trekker te hebben dan de buren..