Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:11

Keramisch blijft juist langer warm dan inductie. Dat is juist het verschil. Inductie is meer in de richting van manier zoals gas, zet je het lager is het ook direct lager. Terwijl je bij keramisch op voorhand moet denken ol het stiller te zetten want dat is niet direct stiller. Hier zijn al menigz kokpotten over gekookt daardoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 11:14

Dat weet ik dromertje en dat vind ik prima :j Ik kook nu sowieso ook al graag op restwarmte, vind dat wel een uitdaging om zo veel mogelijk na te laten garen op de warmte die er al is dus misschien past keramisch daar ook juist wel goed bij :)

De plaat die ik van de week ga halen schijnt ook een overkook-beveiliging te hebben. We gaan het wel beleven, mocht ik toch geen fan worden dan weten we dat zo maar mooi voordat de kookplaat voor de nieuwe keuken er komt :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:53

Ik heb me destijds uitgeleefd net als vroeger bij de scouting en een heuse kleioven gemaakt.
en zelfs er een brood en een appeltaart in gebakken!

Maar voor alle practischere oplossing een electrischpitje of de magnetron!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:22

8nnemiek schreef:
Ik heb een aantal jaren geleden een twee-pits inductieplaatje gekocht. Ideaal om mee te nemen op vakantie, of om stinkspul in de buitenlucht te koken :+ Maar ook erg fijn om tijdelijk gewoon op te koken.
Die van ons lijkt op deze: klik
Je pannen moeten wel van ijzer zijn (als een magneetje eraan blijft hangen zijn ze geschikt), maar het kookt echt héérlijk!

De pannen die op gas gebruikt worden hebben doorgaans een kromme bodem en dan doen ze het niet op halogeen of inductie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:31

En heb je al aan een aga fornuis gedacht? Wel wat duurder, maar ideaal en werkt met restwarmte. Het ding staat altijd aan en is volledig van gietijzer, slaat zijn warmte op. Hij verwarmt je huis ook nog. Wij hebben er zo een op elektriciteit, heel bijzonder en fijn ding. Je moet er wel even mee leren omgaan. Zitten ook ovens in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 12:46

Leuk dat je dat noemt Resistance! Er speelt vanalles door m'n hoofd voor de verbouwing, we willen graag waar mogelijk wat extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid / efficient & veelzijdig gebruik van middelen en verwarming, en waar het kan ook heel graag op een zoveel mogelijk onafhankelijke manier zodat je ook als er zaken uitvallen jezelf nog goed kan redden.

In dat kader ook wel gedacht aan iets van een fornuis dat meer verwarmt dan alleen je eten / een haard die niet alleen je huis verwarmt maar waar je ook eten op kan bereiden. Maar daar weet ik eigenlijk nog te weinig vanaf. We hebben een oude soort Franklin haard in huis waar je prima iets op gaar kan laten pruttelen. Maar efficient / zuinig stoken doet die niet schijnbaar, vergeleken met modernere haarden.

Hoe bedoel je dat met dat fornuis van jou, dat die ook nog je huis verwarmt? Is het dan gewoon zo dat je bedoelt door de stralingswarmte zeg maar omdat het ding heet wordt, of zit er ook nog iets aan vast dat de warmte echt gericht door je huis transporteert ofzo? :)

In het ideale geval zou ik het allerliefst een kookplaat-iets willen dat heel efficiënt werkt op elektra, maar in geval van nood ook over kan schakelen op ouderwets stoken zonder gas of elektra maar op hout....maar zo'n combinatie zal wellicht moeilijk te realiseren zijn.

Het lijkt me in de zomer trouwens sowieso geen pretje om op een als een kachel warmte uitstralend fornuis te koken? :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-03-19 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:18

pmarena schreef:
Leuk dat je dat noemt Resistance! Er speelt vanalles door m'n hoofd voor de verbouwing, we willen graag waar mogelijk wat extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid / efficient & veelzijdig gebruik van middelen en verwarming, en waar het kan ook heel graag op een zoveel mogelijk onafhankelijke manier zodat je ook als er zaken uitvallen jezelf nog goed kan redden.

In dat kader ook wel gedacht aan iets van een fornuis dat meer verwarmt dan alleen je eten / een haard die niet alleen je huis verwarmt maar waar je ook eten op kan bereiden. Maar daar weet ik eigenlijk nog te weinig vanaf. We hebben een oude soort Franklin haard in huis waar je prima iets op gaar kan laten pruttelen. Maar efficient / zuinig stoken doet die niet schijnbaar, vergeleken met modernere haarden.

Hoe bedoel je dat met dat fornuis van jou, dat die ook nog je huis verwarmt? Is het dan gewoon zo dat je bedoelt door de stralingswarmte zeg maar omdat het ding heet wordt, of zit er ook nog iets aan vast dat de warmte echt gericht door je huis transporteert ofzo? :)

In het ideale geval zou ik het allerliefst een kookplaat-iets willen dat heel efficiënt werkt op elektra, maar in geval van nood ook over kan schakelen op ouderwets stoken zonder gas of elektra maar op hout....maar zo'n combinatie zal wel teveel gevraagd zijn denk ik? :)

Elektrisch is inductie the way to go, zeg maar. Geen enkel ander systeem komt qua efficiëntie ook maar in de buurt.

Enne, als de elektra weg valt, neme met een Lister-setje: https://link.marktplaats.nl/m1392209357

en als dat niet genoeg is, heb je ook zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1393142377

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:22

Zo die laatste is een blits ding :))

Maar een hele generator in de tuin zetten is niet zo mijn ding hoor. Ik vind het leuker als je jezelf dan nog een beetje op de ouderwetse manier kan redden met een houtvuurtje, elektra herstellen d.m.v. een generator die altijd in de weg staat maar je waarschijnlijk zelden of nooit gebruikt dat is voor ons niet echt iets.

Wel heel gaaf natuurlijk als je wel zoiets hebt en jezelf daarmee kan redden :j
Hier een stukje verderop is nog een woning zonder elektra en die doen alles op een generator.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:26

Ik heb nog wel een 2 pitter die gewoon in het stopcontact kan. Mag voor een klein prijsje wel over genomen worden (Hoogeveen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:37

pmarena schreef:
Zo die laatste is een blits ding :))

Maar een hele generator in de tuin zetten is niet zo mijn ding hoor. Ik vind het leuker als je jezelf dan nog een beetje op de ouderwetse manier kan redden met een houtvuurtje, elektra herstellen d.m.v. een generator die altijd in de weg staat maar je waarschijnlijk zelden of nooit gebruikt dat is voor ons niet echt iets.

Wel heel gaaf natuurlijk als je wel zoiets hebt en jezelf daarmee kan redden :j
Hier een stukje verderop is nog een woning zonder elektra en die doen alles op een generator.

Ik heb ooit een hele waterzuiveringsinstallatie over moeten nemen op zo'n set.
Met wat beleid gebruikte die zuivering 500kVA, daar hebben we toen een 800kVA set voor ingezet en die trok dat fluitend.

Maar je hebt ook lieve, kleine setjes van zo'n 5 - 7,5kVA en dat is voor een huis ruim voldoende.
De stalhouder waar we vroeger stonden had nogal eens last van spanningsuitval, die had een 7,5kVA set staan. Dat was genoeg voor het huis, de stallen en de varkensopfok die hij erbij had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:45

Ja als je regelmatig last daarvan hebt dan is het zeker het overwegen waard lijkt me :j

Ik vind er wel een pokke-herrie vanaf komen hoor, maar misschien dat daar ook wel ontwikkelingen in zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:48

pmarena schreef:

In het ideale geval zou ik het allerliefst een kookplaat-iets willen dat heel efficiënt werkt op elektra, maar in geval van nood ook over kan schakelen op ouderwets stoken zonder gas of elektra maar op hout....maar zo'n combinatie zal wellicht moeilijk te realiseren zijn.

Het lijkt me in de zomer trouwens sowieso geen pretje om op een als een kachel warmte uitstralend fornuis te koken? :=

Het is inderdaad stralingswarmte, ja. :j het hele ding wordt warm, en bovenop zitten twee kleppen die je omhoog kan doen waar een kookplaat van 400 graden en één van 280 graden onder zit. Ook hebben wij een iets grotere versie waar 4 ovens in zitten; een warmhoud oven van 90 graden, een iets warmere van 160, eentje van 190 en eentje van 220. Ook heeft de onze bovenop nog een keramische kookplaat, maar die gebruiken we nauwelijk. Je moet er echt mee leren koken.

In de zomer is het inderdaad iets onhandiger, daarom hebben wij er in die keuken een inductieplaat bij en een gewone elektrische oven. 's Winters verwarmt hij 4 kamers, en dat allemaal op 1 stekkertje. Hij kost niet veel stroom, ondanks dat hij zo'n 1000 kilo weegt, haha. Als je er een neemt komt er ook een aga monteur om hem helemaal in elkaar te zetten. Je hebt ze overigens ook op gas en op petroleum en op hout, en ook heel veel verschillende kleuren. Geweldig ding, en eigenlijk wordt alles net iets lekkerder wat eruit komt.

Dit is de aga:

Afbeelding

Hier zie je ook de inductieplaat:

Afbeelding
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:21

Ligt daar nu een kat in de schaal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 15:26

Mooi ding zeg! Ik zat na je eerste post wat te Google-en op dit soort fornuizen, dat is echt leuk spul. Maar zou niet weten wat ik met zoveel ovens zou moeten joh, en dan alsnog een andere kookplaat voor de zomer...dat is zo dubbelop en neemt ook best wel weer veel ruimte in beslag.... Gebruik jij de ovens vaak?

En staat hij bij jullie dan min of meer midden in het huis, dat hij meerdere kamers verwarmt?
Bij ons komt de kookplaat aan een buitenmuur, voor een raam dus vandaar de keuze voor een keramische kookplaat met afzuiging naar beneden :)

Die kat _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:32

pmarena schreef:
Ja als je regelmatig last daarvan hebt dan is het zeker het overwegen waard lijkt me :j

Ik vind er wel een pokke-herrie vanaf komen hoor, maar misschien dat daar ook wel ontwikkelingen in zijn.

Welnee, die grotere sets zijn echt stil. Die 800kVA set gaf even wat geluid bij het starten en daarna kon je er gewoon een gesprek naast voeren.

Wij gaan volgend jaar ook verbouwen maar we hebben het wat rigoureuzer opgelost: een stacaravan op een lokale camping :D

Die fornuizen zijn echt geweldig, als je voldoende plek hebt. In een keuken van 3,5 x 3,5mtr gaat dat niet werken, helaas.

Die kat maakt het echt af :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:46

pmarena schreef:
Mooi ding zeg! Ik zat na je eerste post wat te Google-en op dit soort fornuizen, dat is echt leuk spul. Maar zou niet weten wat ik met zoveel ovens zou moeten joh, en dan alsnog een andere kookplaat voor de zomer...dat is zo dubbelop en neemt ook best wel weer veel ruimte in beslag.... Gebruik jij de ovens vaak?

En staat hij bij jullie dan min of meer midden in het huis, dat hij meerdere kamers verwarmt?
Bij ons komt de kookplaat aan een buitenmuur, voor een raam dus vandaar de keuze voor een keramische kookplaat met afzuiging naar beneden :)

Die kat _O-

Je hebt ze ook in het héél klein! :) Dan heb je echt maar één oven, haha.

Afbeelding

Wij gebruiken de ovens heel veel omdat we enorme kookfanaten zijn, en met een aga verandert sowieso je hele manier van koken. Je stoofpot staat niet meer op het gas te borrelen maar die zet je in een wat minder hete oven, je hebt geen magnetron meer nodig omdat je alles gewoon in de warmhoudoven schuift, je hebt geen waterkoker nodig omdat zelfs een pan van 5 liter binnen 2 minuten aan de kook is op de 400 graden plaat. De platen gebruik je eigenlijk enkel om écht te bakken en te braden enzo, maar als iets langer moet staan of de gehaktballen ofzo, dan schuif je die zo de aga in. Dat is het ideale van iets wat altijd aanstaat; deurtje open, eten erin, deurtje dicht.

Ons huis in Zweden is best groot en er zitten ook apartementen in, maar hij staat inderdaad midden in het gedeelte wat wij bewonen. Dat zijn beneden 4 grote kamers, en boven hetzelfde oppervlak. Hij verwarmt beneden, en als het echt koud is hebben we daar ook nog een houtkachel bij die boven te voelen is. Aga straalt een hele gezellige warmte uit overigens, heel rustgevend op een bepaalde manier. Ook heel gelijkmatig.

En over de kat, dat is haar mand haha. :') Die mag enkel daar staan, en als hij er niet staat is ze kwaad op ons en beledigd. Met mand en al verplaatsen gaat niet, dan gaat ze standvastig op die plek zitten totdat haar mand weer wordt teruggezet. Ze is inmiddels al 13, dus dat laten we ook maar zo. Poeslief in het middelpunt in de keuken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 15:56

Ikke: Nou een keuken van 3,5 in het vierkant vind ik eigenlijk best royaal :))

Ah interessant dat het dus ook stiller kan met generatoren. Hier stukje verderop in de polder heeft bijna een jaar een container gestaan voor camera-bewaking, generator er in i.v.m. geen stroom ter plaatse en een camera er bovenop. Wat een kolere-herrie maakte dat ding zeg, ik lag er 's nachts gewoon wakker van een paar km verderop omdat het door alles heen gonsde. Oordoppen maakten geen verschil..nouja behalve dat die het nog erger maakten eigenlijk :P

Vroeg me toen af of dat ook niet wat stiller kon want de hele polder werd vergeven door dat gestamp / geratel van dat ding.

Resistance: ook wel gezellig toch die theemuts erbij :+:

Ah ja daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in, dat je een pan soep of aardappels oid dan in een oven laat pruttelen. Of wordt dat snel te heet?

Magnetron gebruik ik nooit. Oven zelden. Wel vaak de tajine. En groente meestal stomen in een RVS stoommandje in mijn grootste RVS pan, en dan stalen koekenpannen voor het bakken van eieren, pannekoekjes, aardappeltjes, vlees enzo. Rijst / pasta / soep ook gewoon koken in een pannetje.

Het lijkt me wel wat lastig als je dat in een oven zet want stiekem kijk en prik ik toch best vaak in de pan en even een deksel optillen lijkt me dan makkelijk dan je hele pan uit een oven halen, maar wellicht moet je daar gewoon aan wennen, dat je de gaartijden leert? En dat je het niet te heet zet i.v.m. overkoken van zaken?

Of doe je koken dan toch ook sneller er bovenop zodat je het beter in de gaten kan houden :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:27

Voor onze verbouwing heb ik ook voorraad in de vriezer gemaakt.
een grote pan macaroni, een grote pan nasi en een grote pan chili con carne.
per portie verpakt en ingevroren, opgewarmd in de magnetron.
tussendoor een keer frietjes, pizza, sushi, bbq enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:27

Enorme gezellige theemuts ja, ze kijkt altijd lief mee met wat je doet en zegt af en toe mauw. <3 Ze loopt ook niet over het aanrecht; enkel als we niet kijken. :Y)

Je moet er inderdaad zeker mee wennen en ermee leren omgaan (er zijn ook niet voor niets speciale aga kookboeken), maar ook niet ieder gerecht kan je inderdaad even in de oven schuiven. Het is vooral makkelijk met ovenschotels en stoven en soepen ook inderdaad, dingen die je er gewoon in kan schuiven. Overigens ook je vlees en je vis, en groente kan je heerlijk roosteren. Je kan wel heel makkelijk kijken en prikken in de oven; doordat het geen hetelucht is maar echt gewoon constante warmte, is het veel stabieler. Je cake mislukt dus ook niet meteen als je de oven open doet om even te kijken, omdat er nauwelijks iets verandert als je het deurtje open doet. Bakken en ook brood bakken gaat ontzettend goed erin.

Overigens zijn het wel hele grote ovens, dus je kan makkelijk even een deksel optillen, mits het een niet te grote pan is.

Koken bovenop doen we vooral bijvoorbeeld met dingen zoals nasi en pasta enzo. Of een biefstuk braden of pannenkoeken bakken. Dingen die je echt in een pan doet. Als het op de hete iets te heet wordt zet je hem op de andere plaat, en als het weer iets te langzaam gaat weer op de hete. Dat gebeurt ook met de ovens overigens; als het in de ene oven te hard gaat zet je het even om.

Het is zeker wennen, maar ideaal als je het doorhebt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:38

Wij hebben een Inventum inductie plaat die op een normaal stopcontact aangesloten kan worden: https://www.coolblue.nl/product/787508/ ... 10zil.html

Ik heb echt nooit het probleem dat 'ie te weinig kracht levert! Is echt een ideaal ding. Wij hebben 'm gekocht toen we in ons nieuwe appartement gingen wonen, zat al wel een prima keuken in maar geen gasfornuis. We wilden liefst niet meer op gas, en we willen binnen een jaar of 5 de keuken vernieuwen dus we vonden het zonden om er krachtstroom voor aan te laten leggen. Is een prima oplossing, hij kookt heel fijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 16:43

Resistance schreef:
Enorme gezellige theemuts ja, ze kijkt altijd lief mee met wat je doet en zegt af en toe mauw. <3 Ze loopt ook niet over het aanrecht; enkel als we niet kijken. :Y)

Je moet er inderdaad zeker mee wennen en ermee leren omgaan (er zijn ook niet voor niets speciale aga kookboeken), maar ook niet ieder gerecht kan je inderdaad even in de oven schuiven. Het is vooral makkelijk met ovenschotels en stoven en soepen ook inderdaad, dingen die je er gewoon in kan schuiven. Overigens ook je vlees en je vis, en groente kan je heerlijk roosteren. Je kan wel heel makkelijk kijken en prikken in de oven; doordat het geen hetelucht is maar echt gewoon constante warmte, is het veel stabieler. Je cake mislukt dus ook niet meteen als je de oven open doet om even te kijken, omdat er nauwelijks iets verandert als je het deurtje open doet. Bakken en ook brood bakken gaat ontzettend goed erin.

Overigens zijn het wel hele grote ovens, dus je kan makkelijk even een deksel optillen, mits het een niet te grote pan is.

Koken bovenop doen we vooral bijvoorbeeld met dingen zoals nasi en pasta enzo. Of een biefstuk braden of pannenkoeken bakken. Dingen die je echt in een pan doet. Als het op de hete iets te heet wordt zet je hem op de andere plaat, en als het weer iets te langzaam gaat weer op de hete. Dat gebeurt ook met de ovens overigens; als het in de ene oven te hard gaat zet je het even om.

Het is zeker wennen, maar ideaal als je het doorhebt.

Het heeft ook absoluut zijn charme :j En inderdaad van een houtkachel komt een fijnere warmte af, dat vind ik ook. Het is rustiger, voller ofzo. Net als de smaak van iets dan rustig heeft staan garen in goede warmte :)

Alleen tja jammer genoeg in dit huis voor ons niet echt geschikt denk ik. Zo achterin het huis te weinig profijt van de warmte voor de rest van het huis, en neemt teveel ruimte in als er dan nog een zomer-kookplaat bij moet. In een volgend huis gaan we denk ik wel zoiets doen en veel meer back to basic :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:58

pmarena schreef:
Net als de smaak van iets dan rustig heeft staan garen in goede warmte :)

Daarom zweer ik bij mijn slowcooker.
Ik zet vaak dingen vlak voor ik naar bed ga al op en de volgende ochtend proef ik ff of er wat bijgekruid moet worden en voeg ik groenten toe die korter moeten garen, dan is het tegen het eind vd middag heerlijk gaar en heeft goed kunnen trekken.
Vanavond laat gaat het soepvlees in de pan bijvoorbeeld en morgenochtend de soepgroenten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 19:02

Ja zo'n slowcooker komt er vast nog wel een keer, vooral voor het maken van goede soep / bottenbouillon :j

Voor nu ben ik erg tevreden met mijn tajine, die gebruik ik heel veel.
Heb ook een hooimadam waar je het dan nog extra in na kan laten garen :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:43

Ik heb nog een 2 pits inductie plaat liggen als je wilt! Onze nieuwe keuken is net klaar, zo hebben wij een paar maanden overbrugt en dat ging heel goed! Ligt nu werkloos in de kast..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 08:50

Bedankt, maar we hebben de keramische kookplaat via Marktplaats opgehaald en die gaat de komende tijd in plaats van het gasstel in de huidige keuken :) Ben benieuwd!