Welke kleine auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Welke kleine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:29

Ik heb mijn Seat Ibiza (2011) in 2016 gekocht voor destijds 6500. Ze zijn er wel iets goedkoper, maar deze had wat meer (luxe) opties. Ik heb een FR variant namelijk. wellicht een ibiza nog een optie? Prima wegligging...

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:39

Ik heb zelf een Volkswagen Up! en ben daar heel tevreden mee, voorheen in een Renault Twingo gereden. Twingo is ook een fijne auto maar veel minder degelijk dan een Volkswagen Up.

Een Fiat 500 vind ik zelf persoonlijk geen goede prijs / kwaliteitverhouding hebben. Ik vind ze sloom vergeleken bij een Volkswagen Up. Van alle bovengenoemde auto's vind ik een Up het meest snel optrekken etc.

Maargoed, het is heel persoonlijk. Denk trouwens ook even aan waardevastheid, een Volkswagen Up verkoop je doorgaans beter als je er vanaf wilt dan bijvoorbeeld een Kia, Citroen, Renault, Peugeot etc.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 13:15

xsensibel schreef:
Ik zou als je de keus hebt ook voor een iets grotere auto gaan.. denk aan een VW polo/golf, Suzuki Swift... ik heb zelf een golf uit ‘96 maar dit is wel een hele degelijke en iets zwaardere auto

Die C1tjes etc vind ik altijd zo onstabiel aanvoelen... zéker als t hard waait :=

Ik wil geen grotere of oudere auto. De keuze is bewust zo gemaakt.

Lindor92 schreef:
Hier een Hyundai i10. Daarvoor in een aygo gereden. De i10 rijdt veel fijner. Deze auto is net iets zwaarder en de moter is krachtiger.
Hyundai is ook een enorm betrouwbaar merk. Ook staat bekend dat de Toyota aygo roest.

De i10 ga ik zeker in overweging nemen.

mls_w schreef:
Ik zou de c1, aygo, 108 achterwege laten. Dit zijn echt budget auto's. Meerdere vrienden die er hebben en allemaal verschillende terugkerende problemen. Allemaal hebben ze uitlaat problemen en ook de Ruiter wissers zijn een drama, volgens mij hebben ze er zelfs allemaal maar 1 op de voorruit ipv 2.. Motor daarvan gaat regelmatig stuk..

Ik heb sinds een paar maanden een Ford Ka, en ben er helemaal verliefd op. Hij is zuinig,ruim, zelfs mijn vriend van 2 meter 05 zit er prima in! Genoeg beenruimte en hoofdruimte! De hond gaat regelmatig mee op de achterbank en dat gaat ook allemaal prima. De achterbank kan volledig plat dus je kan er echt nog een hoop in douwen.
Dus misschien kan je die ook in overweging nemen?
Wel moet ik zeggen dat ik het duurste model heb, de achterbank die in delen neer kan is dacht ik wel alleen bij dat model, maar dat zou je kunnen uitzoeken!

Heb tot 2 jaar geleden met veel plezier een Ka gehad als extra auto.

Alleen de nieuwe Ka's hebben vijf deuren en ik ben op zoek naar een auto van 2015 voor een ander budget dan een nieuwe Ka.

eventueel schreef:
Ik heb het nieuwe model Twingo en ik ben er gek op! Die kleine draaicirkel is echt geweldig en prop er met gemak mijn 1.80 lange dochter in. Hij heeft ook een wat hogere instap, dat vind ik persoonlijk heel fijn. Verder heb ik die lichtblauwe kleur waar ik iedere dag vrolijk van word, stel me zo voor dat ik een bel op het dak monteer, dan kan ik er ijsjes uit verkopen :D .

Maar, en daar komt de maar, mijn kleine blauwe wendbare vriend is zeer windgevoelig. Voor in de stad issie fantastisch, en ik rij er gerust ook een paar honderd kilometer op een dag mee want ik ben echt een uitmuntende chauffeur (pfffffff), maar moest ik voor mijn dochter een auto gaan kopen (overigens ook een fantástische chauffeur alleen nog niet zo lang) zou ik denk ik toch voor iets anders gaan (en dat zeg ik met de grootst mogelijke spijt want ik ben dol op mijn autootje :j )

Wat vind je van de kofferbak nu daar de motor ligt? Bevalt je dat een beetje? Ik las inderdaad dat hij qua beenruimte de meeste ruimte heeft.

Cer schreef:
Volgens mij worden hier ook autos genoemd die boven de 7500 euro zijn :D

Juist haha, maar daar lees ik maar overheen.

Divers schreef:
Amiigo schreef:
Volkswagen up?

Daar moest ik mee in z'n 3 de snelweg op, vond ik niet zo'n succes. Heb nu een Picanto en vind 'm errug fijn! Let wel op dat de batterij van je telefoon langer meegaat dan de accu dus niet je sleutel in het contact laten zitten :+

Haha hoe heb je dat gedaan?

Denise_Storm schreef:
Twingooooo <3 Ik rijd een Twingo van 2012. Nog niet zo lang, dus qua onderhoud weet ik nog niet helemaal wat ik kan verwachten. Auto is hiervoor van mijn schoonmoeder geweest en die heeft altijd netjes alles laten doen, dus hij is in iedere geval goed onderhouden (ook qua grote en kleine beurten).

Ik vind het eigenlijk qua wind opvallend meevallen. Misschien komt dat omdat ik hiervoor in een Kia Koekblik en peugeot 206 uit 2000/2002 heb rond gereden. Natuurlijk ligt de grote, zwaardere auto van mijn vriend veel stabieler op de weg met wind, maar ik vind het met mijn Twingootje nog niet eens heel vervelend.

Het grote voordeel aan de Twingo vind ik toch wel dat die voor zo'n klein autootje een ''hoge'' instap heeft. Een vriend heeft een Peugeot 108 en ik vergis me dan vaak in de hoogte als ik instap.

Ik zou als ik jou was eens kijken of je in een aantal van de bovengenoemde auto's een rondje kan rijden. Dan kan je zelf ook afwegen wat je zelf het prettigste vindt, zoals de hoogte en wendbaarheid etc. Zoveel mensen, zoveel wensen...

De hoge instap is voor mij ook wel een pluspunt.

Winged schreef:
Ik heb mijn Seat Ibiza (2011) in 2016 gekocht voor destijds 6500. Ze zijn er wel iets goedkoper, maar deze had wat meer (luxe) opties. Ik heb een FR variant namelijk. wellicht een ibiza nog een optie? Prima wegligging...

Ook een goede optie! Ik ga het meenemen.

Noeni schreef:
Ik heb zelf een Volkswagen Up! en ben daar heel tevreden mee, voorheen in een Renault Twingo gereden. Twingo is ook een fijne auto maar veel minder degelijk dan een Volkswagen Up.

Een Fiat 500 vind ik zelf persoonlijk geen goede prijs / kwaliteitverhouding hebben. Ik vind ze sloom vergeleken bij een Volkswagen Up. Van alle bovengenoemde auto's vind ik een Up het meest snel optrekken etc.

Maargoed, het is heel persoonlijk. Denk trouwens ook even aan waardevastheid, een Volkswagen Up verkoop je doorgaans beter als je er vanaf wilt dan bijvoorbeeld een Kia, Citroen, Renault, Peugeot etc.

Fiat 500 is voor mij ook geen optie. Heb er in proefgereden een aantal jaar terug en ik mis daar ook de prijs/kwaliteitverhouding.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:33

Ik vind het dashboard en stuur van de Fiat 500 er ook erg speelgoedachtig uitzien.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:34

eventueel schreef:
Ik heb het nieuwe model Twingo en ik ben er gek op! Die kleine draaicirkel is echt geweldig en prop er met gemak mijn 1.80 lange dochter in. Hij heeft ook een wat hogere instap, dat vind ik persoonlijk heel fijn. Verder heb ik die lichtblauwe kleur waar ik iedere dag vrolijk van word, stel me zo voor dat ik een bel op het dak monteer, dan kan ik er ijsjes uit verkopen :D .

Maar, en daar komt de maar, mijn kleine blauwe wendbare vriend is zeer windgevoelig. Voor in de stad issie fantastisch, en ik rij er gerust ook een paar honderd kilometer op een dag mee want ik ben echt een uitmuntende chauffeur (pfffffff), maar moest ik voor mijn dochter een auto gaan kopen (overigens ook een fantástische chauffeur alleen nog niet zo lang) zou ik denk ik toch voor iets anders gaan (en dat zeg ik met de grootst mogelijke spijt want ik ben dol op mijn autootje :j )

Wat vind je van de kofferbak nu daar de motor ligt? Bevalt je dat een beetje? Ik las inderdaad dat hij qua beenruimte de meeste ruimte heeft.

Voor mij is die ruimte prima, maar ik hoef er niet mee op vakantie ofzo. Maar dat heb je met iedere kleine auto. Als ik de achterbank plat leg is het een prima ruimte om het ding helemaal vol te stoppen om naar de stort te rijden ofzo, dan past er echt best wel veel in. En voor normaal gebruik is het zat. Als we ooit een zadel mee moeten nemen leg ik die even op de achterbank, maar als je het hoedenplankje (in dit geval meer een hoedendoekje) weghaalt, past ook dat nog wel achterin.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:34

Ik ben slecht in quoten...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:35

Ik heb een C1 en eigenlijk heel tevreden. Ik maak veel km's (240.000 sinds 2012) en hij heeft me pas 1x laten staan toen ik zelf zo dom was om mijn lampen aan te laten staan.

Wel 2x flinke kosten gehad, maar dat lag aan degenen die me hadden aangereden.
Verder qua grote kosten:
accu vervangen
remmen vervangen
nieuwe banden

Ik verwacht op niet al te lange termijn:
koppelingsplaat (prijzig)
Multiriem vervangen (niet zo prijzig)

Autotje rijdt best pittig, komt goed mee op de snelweg, tot 150 km/u rijdt hij prima. Wij nemen hem ook altijd mee naar de bergen (ook op wintersport) en hij komt altijd boven, mits niet meer dan 2 passagiers. Bij meer passagiers merk je wel dat hij snel over beladen is (flink gas geven bij invoegen). Bovendien is achterin zitten niet heel comfortabel.

Je moet er alleen in het begin aan wennen dat je soms wat eerder moet terug schakelen. Ook rijden met veel wind went snel.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:35

Ik heb een Peugeot 108 nu een half jaar en ben daar ergggg tevreden mee! <3

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:39

capopjekop schreef:
Ja eens met de wind. Ik rijd normaal netjes de toegestane snelheid maar met windstoten blijf ik 100 rijden omdat ik anders heen en weer schud. De hoge instap daar verbazen mensen zich standaard over als ze voor het eerst instappen.

Ik heb uiteraard de gele versie. Wilde eerst voor een swift gaan en toen zag ik op mp een gele twingo en ik was verkocht

Ik had toen in mijn leen-twingo geen winderige dag dus geen last van. Met het vorige model twingo (even opgezocht: deze werden t/m 2014 geproduceerd) geen last van. Ja natuurlijk voel je de wind meer dan in een grotere auto, maar zeker niet dat ik 100 moet blijven rijden oid en de dagen dat ik er echt last van heb (het stuur met 2 handen goed moet vasthouden) zijn er misschien 10 per jaar en dan rij ik gewoon 130 waar het mag.

Edit: wat ik bedoelde met de achterbak is te klein voor mij: ik neem vaak 2 kleine maat labradors mee die gewoon de ruimte hebben in mijn huidige vorige model twingo met de achterbanken plat. 3 van die labradors is wat krap maar kan ook nog voor een half uurtje. In de nieuwe twingo zou ik met 2 banken plat wss niet eens 2 labradors vervoeren dat was al erg krap voor ze. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:59

Ik kachel gerust met mijn oude Aygo (van voor 2005) 130 op de snelweg. ja het trilt behoorlijk en het maakt best geluid, de wind voel je ook maar he hij doet het meer dan prima 8-) Hij trekt snel zat op en in de stad is ie perfect! Alleen lastig dat wanneer mensen precies 50 rijden het net te hard gaat voor z'n 2 maar te zacht voor z'n 3 :') Oh wel een aanrader: ga voor eentje met airco! In de zomer is de sauna er niks bij %)

Geen last van een zwembad. Wel van een dierentuin want vorige week zat er doodleuk een spin boven mijn hoofd terwijl ik aan het rijden was -O-

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:18

Ik ben superblij en tevreden met mijn Nissan Micra.
Hij heeft Cruise Control, Climate Control, navigatie en rijdt heerlijk! :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 14:30

Ik heb vanochtend op weg naar mijn werk eens wat rondgekeken naar wat er rond rijd en je ziet echt veel Aygo, C1, Picanto's en i10 rijden. De eerste 3 in allerlei leeftijden.

Jullie adviezen zijn bruikbaar. Heb je nog meer adviezen dan hoor ik ze graag.

Ik ga eens met mijn garage bespreken wat zij een goede optie vinden en wat hun ervaringen zijn.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:35

Dieselpaard schreef:
Hier ook een aygo met lekkage. Bij mij kwam het uit de achterlichten. Uiteindelijk flink wat compriband (wordt gebruikt bij de ramen in kozijnen) de hele boel waterdicht gemaakt. Maar wel echt waardeloos.
In de kofferbak past geen kratje bier, zo klein is het. Auto rijdt op zich wel heel fijn, ben er al 10 jaar trotse eigenaar van.

Ga ik toch even tegenspreken dat er geen kratje bier in past. :P
Afbeelding

Ik ben al jaren de trotse eigenaresse van een Toyota aygo uit 2009. Inmiddels ruim 175.000 op de teller er rijdt nog steeds heerlijk. Dat van de ramen klopt inderdaad wel maar kan bij de dealer zo opgelost worden.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn scheurbakkie :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:47

Leandra schreef:
Dieselpaard schreef:
Hier ook een aygo met lekkage. Bij mij kwam het uit de achterlichten. Uiteindelijk flink wat compriband (wordt gebruikt bij de ramen in kozijnen) de hele boel waterdicht gemaakt. Maar wel echt waardeloos.
In de kofferbak past geen kratje bier, zo klein is het. Auto rijdt op zich wel heel fijn, ben er al 10 jaar trotse eigenaar van.

[ [url=m/4dtlVM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben al jaren de trotse eigenaresse van een Toyota aygo uit 2009. Inmiddels ruim 175.000 op de teller er rijdt nog steeds heerlijk. Dat van de ramen klopt inderdaad wel maar kan bij de dealer zo opgelost worden.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn scheurbakkie :D

He??? Nou...Amstel kreeg ik er echt niet in! Ik heb een 3 deurs uit 2009. En jij?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:51

Ik heb zelf een Twingo, wel de oude versie bj 2000 :=
Twingo... tja lekker zuinig en leuk gebakje haha.
Onze dienstauto van het werk is een peugeot 108, hartstikke modern en heel leuk. Alleen het hoort echt net als een brommer, je moet ook echt aan die auto wennen. Hiervoor had ik een 206 met ook alles erop en eraan, die vond ik persoonlijk fijner als deze nieuwe 108 _O- Maar ben blij als ik daarna weer in mijn Twingotje stap. Ik zit er aan te denken om de nieuwere versie Twingo te halen. Er zit nog aardig wat ruimte in. Heb onlangs gelezen dat citroen en peugeot 107 enz teruggeroepen werden voor de ramen die eruit vliegen?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:58

[ [url=m/4dtlVM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben nog steeds heel blij met mijn scheurbakkie :D[/quote]

He??? Nou...Amstel kreeg ik er echt niet in! Ik heb een 3 deurs uit 2009. En jij?[/quote]

Ik heb een 4 deurs uit 2009. We hebben wel eerst de hoedenplank eruit gehaald.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:01

Hyundai i10. :j

Afbeelding

Meest complete auto in z'n gewichtsklasse. Mijne is de i-motion Blue edition en heeft ook Bluetooth en telefoon voorbereiding erin. De kleur ligt niet aan een filter, hij is stone beige.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:03

Ik heb een (rode) Daihatsu Trevis! Ben er erg tevreden mee, lekker compact, ruimer van binnen dan je verwacht en veel opberg vakjes. Kwalitatief ook een goede auto. ik heb de sportievere uitvoering, die heeft namelijk een momo stuur en airco etc.

En je ziet 'm ook niet zo vaak op de weg ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 15:08

Volgens mij wordt die auto al jaren niet meer geproduceerd....

Wat een toffe auto Iris! Nieuw gekocht gok ik zo?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:13

PSvanLot schreef:

Nee uit 2015 en voor 6500. :)

Ik heb alle auto's geprobeerd die jij op je lijstje had en ze voelde allemaal als koekblikken en ik was een beetje verdrietig. Tot ik deze probeerde. Was meteen verliefd.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:16

Ik heb een twingo uit 2012 en hiervoor had ik de twingo uit 2000. Die ik nu heb is een enorme luxe tov mijn oude haha, maar over beide super tevreden.

Ik vind het een fijne auto, en ondanks dat hij wat klein is voel ik me er best comfortabel in. Geen koekblik gevoel. Tov een ford en fiat vind ik hem ook groter ogen van binnen.

Ik heb er eigenlijk weinig kosten aan, mankeert nooit wat... :D ook met die oude heb ik eigenlijk nooit kosten gehad. Rijdt ook tov andere auto’s relatief zuinig! Ik ben dan wel van het wat snelle optrekken maar dan alsnog rijdt hij nog wel 1/17, bij echt zuinig 1/21. :) Vind hem ook best snel, voor auto’s uit zijn categorie zeg maar. Ook vind ik dat hij qua geluid best stil is, ja met 130 km/u op de snelweg is anders dan in een Audi A6, maar het is niet dat het zoveel geluid maakt dat je je afvraagt of hij nog harder in deze versnelling kan :P.

Daarnaast vind ik het een groot voordeel tov andere modellen dat hij wel cruise Control heeft (in ieder geval van die modellen die jij noemt uit 2012 was twingo de enige). Ook Bluetooth systeem etc wat andere modellen uit dat jaar niet hadden. Ook airco. Ik rij voornamelijk korte afstanden maar ook langere afstanden zijn door die cruise control prima te doen. Wind op de weg voel je wel, dat doe je met alle kleine modellen denk ik, maar ik ervaar dit niet als hinderlijk, hoef niet extra kracht te zetten oid :P
Ik heb een speciale versie dus heb ook leren stoelen en lakdetails op het dashboard.

De achterstoelen zijn verstelbaar, omdat ik deze nooit gebruik heb ik die helemaal naar voren. Hierdoor heb ik een (relatief) grote kofferbak waar met gemak een hond (spaniël) en daarnaast een boodschappentas past.
De achterstoelen kunnen er btw ook helemaal uit mocht je echt veel ruimte willen.

Ik weet niet of je veel in het donker rijdt, maar de twingo heeft 3 lampen zegmaar (ook nog een onderaan) en daardoor geeft hij meer licht dan andere auto’s, iets wat ik zelf erg prettig vind.

Al met al ben ik super happy met mijn twingo, maar dit is dus niet het nieuwste model.
Ik ben trouwens 1.80m en pas er gemakkelijk in, genoeg ruimte boven mijn hoofd. Stuur is evt verstelbaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 15:38

Iris82 schreef:
PSvanLot schreef:

Nee uit 2015 en voor 6500. :)

Ik heb alle auto's geprobeerd die jij op je lijstje had en ze voelde allemaal als koekblikken en ik was een beetje verdrietig. Tot ik deze probeerde. Was meteen verliefd.

Zo'n beetje precies wat ik zoek dus. Moet zeggen dat deze auto heel erg mijn aandacht getrokken heeft en denk ik als eerste keuze staat nu.

Samen met de Twingo en de Aygo.

Maar dat maakt mijn lijstje al wat korter van een stuk of 8 naar 3 haha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:57

Ik kon van de Twingo er geen vinden die aan die eisen voldeed. Anders was dat ook wel een optie voor me.

Heb ook de Aygo gereden maar die had een minder fijn gevoel op de weg.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:03

Divers schreef:
Amiigo schreef:
Volkswagen up?

Daar moest ik mee in z'n 3 de snelweg op, vond ik niet zo'n succes. Heb nu een Picanto en vind 'm errug fijn! Let wel op dat de batterij van je telefoon langer meegaat dan de accu dus niet je sleutel in het contact laten zitten :+

Mijn moeder heeft deze nu en dat is echt een prima auto! Heel stabiel, ook op de snelweg. 130 met wind voelt helemaal niet onstabiel aan.
In zijn 3 de snelweg op snap ik dan ook niet, hij trekt prima op.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:05

Ik heb sinds 2 jaar een derdehands Aygo gekocht en ik ben er super tevreden van, makkelijk parkeren, rijd vlotjes, ja de kofferbak is aan de kleine kant maar alleen zijnde zet ik alles op de achterbank.

Ik heb er zelfs al een hele strijkplank in vervoerd xD Ook kwa zuinig rijden heel tevreden van.