Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:05

Ik begrijp dat er wel mensen zijn die oude accu's van elektrische auto's gebruiken om hun opgewekte energie in op te slaan en dan weer zelf te gebruiken. Maar daar moet je wel nog zelf erg handig voor zijn heb ik de indruk. Maar nogmaals: niet in verdiept dus wie weet is er al veel meer mogelijk wat dat betreft :)

Wij hebben er bij de keuze voor zonnepanelen expres voor gekozen om de oude "domme" meter te behouden. Dan draait je wieltje en het verbruiksgetal gewoon terug als je panelen stroom opwekken, en wordt het dus niet apart bijgehouden wat je teruglevert en wat je gebruikt +:)+

Maargoed als ze het salderen echt af gaan schaffen dan zullen ze daar ook wel wat op verzinnen dat je er daarmee niet meer onderuit kan komen.

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:32

Sclimpre schreef:
verootjoo schreef:
[quote="Kinke"
nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.


Nieuw niet. Maar als er steeds meer elektrische auto’s komen, kan je ze over een paar jaar vast ook tweedehands kopen en dan wordt het steeds betaalbaarder :)

Ik gok dat je ze dan vrij goedkoop kan kopen, omdat je dan rekening moet houden met de kosten van het vervangen van de batterijen.[/quote
Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, maar elektrische auto's schrijven veel minder snel af, dus blijven meer waard.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:33

Thuisaccu’s bestaan al inderdaad :j
De Tesla powerwall is de meest bekende. Super mooi en luxe ding, met ook een luxe prijs.
Maar de accu’s van de Renault Zoë worden vervangen als ze nog rond de 80% capaciteit hebben en worden dan door een bedrijf omgebouwd tot thuisaccu. Dat bedrijf is nog niet heel groot natuurlijk, want de Zoë is nog niet heel oud en de eerste generatie accu’s zitten nog grotendeels in de auto’s.. maar dit zal wel de toekomst worden.

Schuur_

Berichten: 4941
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:35

pmarena schreef:
verootjoo schreef:

Voor vakantie lijkt het me ook nog niks. Maar doorgaans gaan mensen niet elke maand 1000km rijden om op vakantie te gaan dus dat is maar een of twee keer per jaar een ‘probleem’.
Er zijn geloof ik wel al snelladers, dat je binnen een half uur weer opgeladen bent. Je moet alleen wel goed je route uitstippelen en weten waar er laders zijn.
Pauze onderweg doe je toch (tenminste, wij wel) dus waarom dan niet gewoon gelijk die auto aan de lader hangen :)


Wij zijn überhaupt niet zo van die vakantiegangers, maar het idee om enorm afhankelijk te zijn van een laadpunt staat me wel hel erg tegen, ik ben in alles graag zo onafhankelijk mogelijk :)



Dan moet je dus al speciaal een route uitstippelen met een laadpaal, en een beetje leuke locatie om dan even pauze te nemen is ook wel zo leuk, en dan moet die laadpaal maar net vrij zijn...geen idee of je daar vanuit kan gaan. Maar ik zie me al staan met een kind of onszelf waarvoor die pauze op dat moment nou net niet lekker uitkomt, of dat je een eeuwigheid moet wachten om weer verder te kunnen... ik krijg daar bij voorbaat al de kriebels van :P

Maar dat heb je met een brandstofauto toch ook? Ik kan een 6-700 km rijden met een volle tank maar daarna moet ik dan ook naar een tankstation (en dan liefst nog een juiste waar ze fatsoenlijke bijzaken hebben voor een koffie) waar dat het net heel druk is en die vervelende BMW zijn auto ook nog zo breed heeft staan dat je niet bij die ene vrije pomp staat. Ook een tank kan leeg zijn op een moment dat je niet goed uitkomt en dat voorkom je door -> juist ja, je trip te plannen. Je kan ook de auto opladen als die niet helemaal leeg is eh. Dus dan pak je een tankstation of oplaadpunt eerder als dat beter rond de lunch valt

Voor doordeweeks lijkt het me dikke prima. Tanken doe ik denk ik eens in de 2 weken en heb daar geen problemen mee. Dat doe je gewoon wanneer het je uitkomt, als het rustig is en je geen haast hebt :)

Je auto insteken en laten laden terwijl je binnen op de bank zit is toch ook als het je uitkomt? Komt mij iig veel beter uit dan bij -2 in een ijswind in het donker aan een verlaten weg te staan bij een tankstation

Iedere keer een stekker in je auto, en dan moet je steeds dat snoer oprollen ofzo? Dat je niet meteen in je auto kan stappen en weg kan rijden dat vind ik ook minder aantrekkelijk. Of leveren ze die auto's met een snoersysteem vergelijkbaar met dat van een stofzuiger, dat het zo op een spoel die auto in getrokken wordt :+

Als ik tank moet ik het klepje losmaken, een dop losdraaien, naar de betaalautomaat lopen, terug naar de auto, hendel er in hangen, wachten wachten wachten, afschudden, hendel terughangen in de pomp, dop terug opdraaien, klep dicht doen, even aan mijn handen ruiken, terug naar de betaalautomaat voor mijn bonnetje en dan weg. Elektrisch parkeren, klep open, kabel insteken, pasje scannen, koffie drinken. Dat lijkt me nu niet echt een reden om niet voor elektrisch te kiezen op termijn

Maar sowieso i.v.m. de zonnepanelen....stel dat salderen afgeschaft wordt en je voor je eigen opgewekte energie minder terug krijgt dan dat je moet betalen voor wat je gebruikt, dan zou het lekker zijn als je je eigen energie direct kan gebruiken zodat je het niet terug op het net hoeft te leveren. Maar geen idee of dat goed te realiseren is.


In de tankstation en retailwereld worden er momenteel gigantische sprongen gemaakt om de klant te kunnen voorzien in zijn behoeften. Oplaadstations worden gecombineerd met supermarkten, department stores, coffeeshops, pakketjesdiensten want de consument vraagt tegenwoordig gepersonaliseerde, tijdsefficiente bedrijven

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:41


pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:59

Schuur_ schreef:
pmarena schreef:


Wij zijn überhaupt niet zo van die vakantiegangers, maar het idee om enorm afhankelijk te zijn van een laadpunt staat me wel hel erg tegen, ik ben in alles graag zo onafhankelijk mogelijk :)



Dan moet je dus al speciaal een route uitstippelen met een laadpaal, en een beetje leuke locatie om dan even pauze te nemen is ook wel zo leuk, en dan moet die laadpaal maar net vrij zijn...geen idee of je daar vanuit kan gaan. Maar ik zie me al staan met een kind of onszelf waarvoor die pauze op dat moment nou net niet lekker uitkomt, of dat je een eeuwigheid moet wachten om weer verder te kunnen... ik krijg daar bij voorbaat al de kriebels van :P

Maar dat heb je met een brandstofauto toch ook? Ik kan een 6-700 km rijden met een volle tank maar daarna moet ik dan ook naar een tankstation (en dan liefst nog een juiste waar ze fatsoenlijke bijzaken hebben voor een koffie) waar dat het net heel druk is en die vervelende BMW zijn auto ook nog zo breed heeft staan dat je niet bij die ene vrije pomp staat. Ook een tank kan leeg zijn op een moment dat je niet goed uitkomt en dat voorkom je door -> juist ja, je trip te plannen. Je kan ook de auto opladen als die niet helemaal leeg is eh. Dus dan pak je een tankstation of oplaadpunt eerder als dat beter rond de lunch valt

Voor doordeweeks lijkt het me dikke prima. Tanken doe ik denk ik eens in de 2 weken en heb daar geen problemen mee. Dat doe je gewoon wanneer het je uitkomt, als het rustig is en je geen haast hebt :)

Je auto insteken en laten laden terwijl je binnen op de bank zit is toch ook als het je uitkomt? Komt mij iig veel beter uit dan bij -2 in een ijswind in het donker aan een verlaten weg te staan bij een tankstation

Iedere keer een stekker in je auto, en dan moet je steeds dat snoer oprollen ofzo? Dat je niet meteen in je auto kan stappen en weg kan rijden dat vind ik ook minder aantrekkelijk. Of leveren ze die auto's met een snoersysteem vergelijkbaar met dat van een stofzuiger, dat het zo op een spoel die auto in getrokken wordt :+

Als ik tank moet ik het klepje losmaken, een dop losdraaien, naar de betaalautomaat lopen, terug naar de auto, hendel er in hangen, wachten wachten wachten, afschudden, hendel terughangen in de pomp, dop terug opdraaien, klep dicht doen, even aan mijn handen ruiken, terug naar de betaalautomaat voor mijn bonnetje en dan weg. Elektrisch parkeren, klep open, kabel insteken, pasje scannen, koffie drinken. Dat lijkt me nu niet echt een reden om niet voor elektrisch te kiezen op termijn

Maar sowieso i.v.m. de zonnepanelen....stel dat salderen afgeschaft wordt en je voor je eigen opgewekte energie minder terug krijgt dan dat je moet betalen voor wat je gebruikt, dan zou het lekker zijn als je je eigen energie direct kan gebruiken zodat je het niet terug op het net hoeft te leveren. Maar geen idee of dat goed te realiseren is.


In de tankstation en retailwereld worden er momenteel gigantische sprongen gemaakt om de klant te kunnen voorzien in zijn behoeften. Oplaadstations worden gecombineerd met supermarkten, department stores, coffeeshops, pakketjesdiensten want de consument vraagt tegenwoordig gepersonaliseerde, tijdsefficiente bedrijven



Ik heb de indruk dat je toch makkelijker "overal" aan benzine kan komen dan aan een laadpaal...?
Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk beschikbaar langs snelwegen op een laadplek, en hoe groot is de kans dat je daar direct in kan pluggen? Ik heb er niet mee te maken dus heb geen idee. Maar de gedachte dat er al anderen staan terwijl je verder je reis wilt vervolgen, staat me helemaal niet aan :o

Even snel tanken en weer verder kunnen verkies ik zeker met een klein kind dan toch boven in het gunstigste geval (direct beschikbare laadpaal) een uur moeten wachten voordat je weer verder kan rijden. Ik vind dat je toch wel héél afhankelijk bent als je een paar keer echt verplicht een uur stil moet staan tijdens een langer tripje.

De handeling auto losmaken van laadpunt vind ik puur voor thuis een nadeeltje. Dat je thuis eerst dat snoer moet regelen voordat je weg kan rijden. Ik hoef 's ochtends niet eerst langs de benzinepomp voordat ik die kleine naar school kan brengen of ergens een afspraak heb ofzo :P

Voor mij zijn dat de dingen waar ik het meest tegenop zie, nu nog zonder ervaring: afhankelijk zijn van laadpaal onderweg en niet direct weg kunnen rijden 's ochtends. Voor een ander hoeft dat natuurlijk geen enkel probleem te zijn. Net zoals ik het tanken nu geen probleem vind :)

_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 13:00

8nnemiek schreef:
Kinke schreef:
nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.


Wij gaan ook zeker geen nieuwe auto kopen (doen we nooit).
We hebben nu een elektrische auto op het oog uit 2013, die we voor 1/5 van de nieuwprijs over kunnen nemen. We denken eraan om het risico, voor zover daarvan sprake is, te nemen en te kijken of het bevalt.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:04

pmarena schreef:
Ik heb de indruk dat je toch makkelijker "overal" aan benzine kan komen dan aan een laadpaal...?
Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk beschikbaar langs snelwegen op een laadplek, en hoe groot is de kans dat je daar direct in kan pluggen? Ik heb er niet mee te maken dus heb geen idee. Maar de gedachte dat er al anderen staan terwijl je verder je reis wilt vervolgen, staat me helemaal niet aan :o

Nederland heeft echt enórm veel laadpalen :j
Deze kaart is erg handig. Daar zie je direct of ze beschikbaar zijn: https://oplaadpalen.nl

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:09

Nissan heeft een hele mooie elektrische auto, de Nissan Leaf. M'n vader heeft 'm twee jaar terug mogen testen voor zijn werk en hij reed super! Actieradius was destijds 400km, nu is dat volgens mij al tussen de 500-600 km. Heel erg fijn, zeker voor mijn vader die elke dag 200 km voor zijn werk rijdt. Iets duurder in aanschafprijs, maar heeft dus een goed actieradius, het is een hele ruime auto met een mooi design.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37460
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:10

Ik heb eens zitten neuzen. Een in mijn wijk op 2 km afstand. 2 in centrum. Dorp verderop geen laadpalen. Een verder ook geen enkele laadpaal. Daar waar ik vaak kom 2 op 14000 inwoners.

Voor mij geen optie bestelbus electrisch is er domweg nog niet.

Onderweg kom ik soms een paal tegen. Tanken kan ik overal wel en snel ook. Liever in donker tanken en weg dan op een verlaten plek moeten wachten op electrisch laden van de auto

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:16

Wij rijden nu een jaar of 5 een hybride Toyota Auris, destijds als voormalige leaseauto gekocht met weinig km op de teller. Ik wilde graag in ieder geval een deel elektrisch. 5 jaar geleden was daarin nog niet zoveel keus als nu, maar de techniek in de Auris is (bij mijn weten) hetzelfde als in de Prius en die gaat al een tijdje mee, het leek daarom een veilige keuze.

En inderdaad is het een fijne auto. Stil (alleen bij optrekken op de oprit van de snelweg hoor je hem even gieren), comfortabel (tot 2,5 persoon iig, wij zijn nogal lang), goed zicht (hoeveel auto's ik niet getest heb waar je bij over je schouder kijken tegen de C pilaar aan zit te kijken, irritant) en vooral zuinig. Met wat aanpassingen in mijn rijgedrag (heel normaal hoor: rustig optrekken, afstand houden, uitrollen, geen 150 over de snelweg), rijdt hij gemiddeld 1 op 20. Best netjes, het is immers geen heel kleine of lichte auto.

Nadelen zijn dat de achterbak weinig ruimte biedt door de batterij en dat wanneer wij er met onze lange benen in zitten, de personen op de achterbank weinig ruimte hebben, hoewel we er prima een kinderzitje in kwijt kunnen en hebben we er al meerdere lange vakanties met genoeg bagage mee gemaakt. Ook vind ik het niet de mooiste auto ooit, maar dat zie ik toch niet als ik er in zit. Het is geen auto voor racekonijntjes, hij trekt niet supersnel op. Maar daar mikte de fabrikant duidelijk niet op.

Als onze zoon groter wordt, moeten we wel gaan nadenken over een nieuwe auto, zeker als hij zo groot wordt als zijn vader. Ik hoop dat de techniek, en dan doel ik vooral op het opslaan van zelf opgewekte energie, we hebben zonnepanelen genoeg, dan zover gevorderd is, dat volledig elektrisch rijden minstens zo makkelijk is als hybride.

Wat betreft laadpalen: als er genoeg vraag is, schieten die ook als paddenstoelen uit de grond. In de jaren 50 waren er immers ook nog niet zoveel benzinestations als nu.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:19

8nnemiek schreef:
pmarena schreef:
Ik heb de indruk dat je toch makkelijker "overal" aan benzine kan komen dan aan een laadpaal...?
Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk beschikbaar langs snelwegen op een laadplek, en hoe groot is de kans dat je daar direct in kan pluggen? Ik heb er niet mee te maken dus heb geen idee. Maar de gedachte dat er al anderen staan terwijl je verder je reis wilt vervolgen, staat me helemaal niet aan :o

Nederland heeft echt enórm veel laadpalen :j
Deze kaart is erg handig. Daar zie je direct of ze beschikbaar zijn: https://oplaadpalen.nl


Oh grappig, hier in het dorp 2 laadplekken :P

Ik zou er persoonlijk sowieso alleen aan beginnen als je bij huis een eigen laadplek laat maken, dus het zou dan vooral zijn voor een trip buiten de actieradius van de auto dat het idee van tussendoor moeten op laden me niet zo aanstaat. Aan de andere kant kan het (met een iets ouder kind) misschien juist wel weer leuk zijn om op jacht te gaan naar een beschikbare laadplek :+

Maakt het dan verder niet uit als je de auto al oplaadt als hij bvb. pas voor de helft leeg is, niet dat dat slecht is voor je accu's ofzo....? Geen idee of zoiets speelt bij elektrische auto's :=

Bij onze elektrische fietsen zeggen ze dat je die liefst altijd direct aan de lader hangt als je er niet op fietst.

Hier in het dorp zag ik jaren geleden toen ik de post rond bracht, ineens een mooie nieuwe auto staan en dat was een Leaf, wel een mooi ding inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:31

TS ik lees nu je laatste post. Mijn auto komt ook uit 2013 en de accu haalt bij lange na het bereik niet meer wat hij 6 jaar geleden haalde. Nu gaat de garage er volgende week naar kijken dus misschien is er iets mis maar ik zou het niet aandurven om een elektrische auto van 5/6 jaar te kopen. Let dus goed op het bereik, het zou zonde zijn als dat tegenvalt :)

Wat betreft laadpalen. Er is nu al meer vraag dan aanbod en dat wordt alleen maar erger.
Woensdag had ik een presentatie van een directielid van een netwerkbeheerder en die gaf aan niet te kunnen voldoen aan de vraag.
De laadpaal in mijn straat deed het ook pas na 4 maanden. Het hele traject heeft volgens mij 7 maanden geduurd.
Het aantal laadpalen lijkt veel op die kaart maar in vergelijking met het aantal auto’s stelt het natuurlijk nog niets voor :P

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:46

8nnemiek schreef:
pmarena schreef:
Ik heb de indruk dat je toch makkelijker "overal" aan benzine kan komen dan aan een laadpaal...?
Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk beschikbaar langs snelwegen op een laadplek, en hoe groot is de kans dat je daar direct in kan pluggen? Ik heb er niet mee te maken dus heb geen idee. Maar de gedachte dat er al anderen staan terwijl je verder je reis wilt vervolgen, staat me helemaal niet aan :o

Nederland heeft echt enórm veel laadpalen :j
Deze kaart is erg handig. Daar zie je direct of ze beschikbaar zijn: https://oplaadpalen.nl

Niet eens. Wij kunnen straks bijvoorbeeld niet eens naar de sauna met de volledige electrische auto van mijn man. Ja heen, maar niet terug want daar staat geen laadpaal. Bij andere sauna staat er 1, maar die is altijd bezet omdat niemand halverwege de dag in z'n badjas eraf zal halen en ergens anders parkeren. Onze sportschool? Geen laadpaal. Mijn man moet in de ochtend om 6 uur 3 straten verderop de auto ophalen voor z'n werk, ook in de regen. Als dat al lukt omdat mensen hem met opladen niet meer van de plek halen en hem laten staan. Na veel tijd en gedoe mogen we nu vanuit huis laden, loopt er wel een snoer over de stoep vanuit huis naar parkeerplaats voor de deur. Je hoort het al...ik ben niet erg enthousiast.

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:46

In mijn dorp en omtrek is niks, maar je eigen laadpaal lijkt me echt ook een stuk fijner als die optie mogelijk is..

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:47

Goldie schreef:
In mijn dorp en omtrek is niks, maar je eigen laadpaal lijkt me echt ook een stuk fijner als die optie mogelijk is..

En daar doen gemeentes en werkgevers vaak weer moeilijk over.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:55

DatBenIkNou schreef:
Wij kunnen straks bijvoorbeeld niet eens naar de sauna met de volledige electrische auto van mijn man. Ja heen, maar niet terug want daar staat geen laadpaal. *knip* Onze sportschool? Geen laadpaal.

Maar wonen jullie dan zo ver weg van de sauna en sportschool? Als de auto een actieradius heeft van bv 100km dan red je zo'n dagjes weg toch wel op één accu?

Fijn dat jullie nu aan huis mogen laden. Dat zou voor mij wel een vereiste zijn inderdaad. Nu hebben wij hier in het buitengebied wel het voordeel dat iedereen een eigen oprit heeft en plek zat voor een privé laadpaal aan huis. Ik kan me voorstellen dat dat in de drukke stad niet overal mogelijk is.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:28

8nnemiek schreef:
pmarena schreef:
Ik heb de indruk dat je toch makkelijker "overal" aan benzine kan komen dan aan een laadpaal...?
Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk beschikbaar langs snelwegen op een laadplek, en hoe groot is de kans dat je daar direct in kan pluggen? Ik heb er niet mee te maken dus heb geen idee. Maar de gedachte dat er al anderen staan terwijl je verder je reis wilt vervolgen, staat me helemaal niet aan :o

Nederland heeft echt enórm veel laadpalen :j
Deze kaart is erg handig. Daar zie je direct of ze beschikbaar zijn: https://oplaadpalen.nl


Ik zie ook wel eens mensen met een stekker uit hun huis. Hebben die een eigen oplaadpaal of kan je hem ook gewoon in een stopcontact stoppen? :o

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:53

Sportschool niet, maar dat zou nu net mooi oplaadmoment zijn en je zou het verwachten gezien de locatie. Sauna idd 1.5uur enkele reis,al zit Elysium om de hoek voor ons, maar vinden we niks, dus rijden richting Zwolle. Ik bedoelde er voornamelijk mee te zeggen dat Nederland er echt nog niet goed op ingesteld is. Op dergelijke grote parkeerterreinen zou je gewoon overal moeten kunnen snelladen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:04

DatBenIkNou schreef:
Sportschool niet, maar dat zou nu net mooi oplaadmoment zijn en je zou het verwachten gezien de locatie. Sauna idd 1.5uur enkele reis,al zit Elysium om de hoek voor ons, maar vinden we niks, dus rijden richting Zwolle. Ik bedoelde er voornamelijk mee te zeggen dat Nederland er echt nog niet goed op ingesteld is. Op dergelijke grote parkeerterreinen zou je gewoon overal moeten kunnen snelladen.


Bij de sportschool zou echt handig zijn, en dan de stroom opwekken door de spinninglessen :Y)

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:13

verootjoo schreef:
Ik zie ook wel eens mensen met een stekker uit hun huis. Hebben die een eigen oplaadpaal of kan je hem ook gewoon in een stopcontact stoppen? :o

Er zijn auto's die inderdaad een laadkabel bijgeleverd krijgen voor in gewone stopcontacten :j Het gaat niet heel snel en is natuurlijk wat minder praktisch als je de kabel door het raam naar binnen moet gooien, maar ideaal als tijdelijke oplossing of bv bij lange familiebezoekjes ver weg.
Ik weet niet of elk model zo'n kabel heeft.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:49

Ik rijd regelmatig in zo'n elektrische golf. Leuk speelgoed voor korte ritjes. Van Zwolle naar Apeldoorn en terug zonder bijladen is spannend. In de winter gaat dan voor de ijsselbrug de kachel en de radio uit en zweet je peentjes of je het nog gaat halen.

Maar het rijdt wel machtig mooi.

Overigens zijn er diverse testdagen voor elektrische auto's.
Aankomende zaterdag is er weer één.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:50

Wij hebben een Outlander gehad en een Tesla.
De Outlander was een farce, daar kon je 30 km elektrisch mee rijden.

De Tesla zou 600 km moeten kunnen rijden maar verder dan 500 km laden komt hij niet. Wij wilden een rondreis door Italië gaan maken, maar hadden mede door het onhandige gedoe met te weinig laadpalen, zeker in Zuid Italië, gekozen voor een camper.

Hoewel de Tesla lekker rijdt ben ik nog niet overtuigd door de tijd die je aan het laden kwijt bent. Zo stonden wij 2e kerstdag ‘s avonds laat nog ergens te laden omdat we hem de volgende dag weer vroeg nodig hadden. En dan ben je zo een half uur verder.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:07

Ken iemand met zo'n Jaguar. Als Einhoven - Hilversum - Amsterdam - Eindhoven rijdt op 1 dag, moet hij 2 keer langs de weg opladen (80% in 20 minuten)
Oplader bij het werk laad 3% per uur. Thuis niet veel meer.

Best treurig voor zo'n dure auto

Schuur_

Berichten: 4941
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:33

pmarena schreef:
Schuur_ schreef:



Wij zijn überhaupt niet zo van die vakantiegangers, maar het idee om enorm afhankelijk te zijn van een laadpunt staat me wel hel erg tegen, ik ben in alles graag zo onafhankelijk mogelijk :)



Dan moet je dus al speciaal een route uitstippelen met een laadpaal, en een beetje leuke locatie om dan even pauze te nemen is ook wel zo leuk, en dan moet die laadpaal maar net vrij zijn...geen idee of je daar vanuit kan gaan. Maar ik zie me al staan met een kind of onszelf waarvoor die pauze op dat moment nou net niet lekker uitkomt, of dat je een eeuwigheid moet wachten om weer verder te kunnen... ik krijg daar bij voorbaat al de kriebels van :P

Maar dat heb je met een brandstofauto toch ook? Ik kan een 6-700 km rijden met een volle tank maar daarna moet ik dan ook naar een tankstation (en dan liefst nog een juiste waar ze fatsoenlijke bijzaken hebben voor een koffie) waar dat het net heel druk is en die vervelende BMW zijn auto ook nog zo breed heeft staan dat je niet bij die ene vrije pomp staat. Ook een tank kan leeg zijn op een moment dat je niet goed uitkomt en dat voorkom je door -> juist ja, je trip te plannen. Je kan ook de auto opladen als die niet helemaal leeg is eh. Dus dan pak je een tankstation of oplaadpunt eerder als dat beter rond de lunch valt

Voor doordeweeks lijkt het me dikke prima. Tanken doe ik denk ik eens in de 2 weken en heb daar geen problemen mee. Dat doe je gewoon wanneer het je uitkomt, als het rustig is en je geen haast hebt :)

Je auto insteken en laten laden terwijl je binnen op de bank zit is toch ook als het je uitkomt? Komt mij iig veel beter uit dan bij -2 in een ijswind in het donker aan een verlaten weg te staan bij een tankstation

Iedere keer een stekker in je auto, en dan moet je steeds dat snoer oprollen ofzo? Dat je niet meteen in je auto kan stappen en weg kan rijden dat vind ik ook minder aantrekkelijk. Of leveren ze die auto's met een snoersysteem vergelijkbaar met dat van een stofzuiger, dat het zo op een spoel die auto in getrokken wordt :+

Als ik tank moet ik het klepje losmaken, een dop losdraaien, naar de betaalautomaat lopen, terug naar de auto, hendel er in hangen, wachten wachten wachten, afschudden, hendel terughangen in de pomp, dop terug opdraaien, klep dicht doen, even aan mijn handen ruiken, terug naar de betaalautomaat voor mijn bonnetje en dan weg. Elektrisch parkeren, klep open, kabel insteken, pasje scannen, koffie drinken. Dat lijkt me nu niet echt een reden om niet voor elektrisch te kiezen op termijn

Maar sowieso i.v.m. de zonnepanelen....stel dat salderen afgeschaft wordt en je voor je eigen opgewekte energie minder terug krijgt dan dat je moet betalen voor wat je gebruikt, dan zou het lekker zijn als je je eigen energie direct kan gebruiken zodat je het niet terug op het net hoeft te leveren. Maar geen idee of dat goed te realiseren is.


In de tankstation en retailwereld worden er momenteel gigantische sprongen gemaakt om de klant te kunnen voorzien in zijn behoeften. Oplaadstations worden gecombineerd met supermarkten, department stores, coffeeshops, pakketjesdiensten want de consument vraagt tegenwoordig gepersonaliseerde, tijdsefficiente bedrijven



Ik heb de indruk dat je toch makkelijker "overal" aan benzine kan komen dan aan een laadpaal...?
Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk beschikbaar langs snelwegen op een laadplek, en hoe groot is de kans dat je daar direct in kan pluggen? Ik heb er niet mee te maken dus heb geen idee. Maar de gedachte dat er al anderen staan terwijl je verder je reis wilt vervolgen, staat me helemaal niet aan :o

Even snel tanken en weer verder kunnen verkies ik zeker met een klein kind dan toch boven in het gunstigste geval (direct beschikbare laadpaal) een uur moeten wachten voordat je weer verder kan rijden. Ik vind dat je toch wel héél afhankelijk bent als je een paar keer echt verplicht een uur stil moet staan tijdens een langer tripje.

De handeling auto losmaken van laadpunt vind ik puur voor thuis een nadeeltje. Dat je thuis eerst dat snoer moet regelen voordat je weg kan rijden. Ik hoef 's ochtends niet eerst langs de benzinepomp voordat ik die kleine naar school kan brengen of ergens een afspraak heb ofzo :P

Voor mij zijn dat de dingen waar ik het meest tegenop zie, nu nog zonder ervaring: afhankelijk zijn van laadpaal onderweg en niet direct weg kunnen rijden 's ochtends. Voor een ander hoeft dat natuurlijk geen enkel probleem te zijn. Net zoals ik het tanken nu geen probleem vind :)[/quote]

Ik begrijp je argumenten maar ben ook overtuigd dat dit het nieuwe normaal gaat worden. Wb laadpalen zijn er verschillende apps die je vertellen waar de dichstbijzijnde palen zijn, en dat worden er steeds meer. Zo hebben wij er op ons bedrijf ook 6 punten staan. 2 aan de weg en 4 voor onze klanten en zo zijn er steeds meer bedrijven die er aan werken. De stadsparking om de hoek heeft er ook 2 gezet en in de parkeergarages heb je ook meerdere punten.

Qua snoer in de garage. Tja om eerlijk te zijn ben ik een liever lui dan moe typje daarin dus ik zou een extra kabel kopen en een ophangpunt (zoals de tuinslang) maken. Hoef ik niet kofferbak open, kabel pakken en de volgende dag weer andersom.