Wat voor kilometerstand 2e hands auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Wat voor kilometerstand 2e hands auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:32

Het verschilt inderdaad onwijs per merk.
Onze Ford uit 2005 heeft al dik 200.000 gelopen en heeft nooit kwaaltjes.
Fiatjes gaan nooit erg lang mee uit mijn ervaringen. Nu moet ik zeggen dat de nieuwere auto´s allemaal wel erg goed zijn en verbetert zijn.

Even niet over een merk specifiek, dan zou ik gewoon tot 150.000 aanhouden maar dit hangt natuurlijk af van merk, jaartal en onderhoud.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:57

Achterom schreef:
VW zie ik hier genoemd worden als betrouwbaar, maar dat is ook niet meer wat het geweest is... De caddy van mijn man was 7 jaar, wij hadden hem nog geen jaar en er moest een nieuwe motor in. niets geks mee gebeurd in het verleden, bleek vaker voor te komen bij dat type, aldus het sloopbedrijf waar we een gereviseerde motor kochten. In mijn omgeving hoor ik meer klachten over VW.
Zelf rijd ik al jaren een Citroën Saxo die binnenkort de 280000 km aantikt. Mankeert nooit wat, blijkbaar is dat een Franse auto die niet voldoet aan de vooroordelen :-)

Passat kwam laatst op nummer 1 van de top 10 slechtste auto's :')

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:59

Als je geen 5000 km per jaar gaat rijden kun je beter blijven fietsen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:03

Toevallig ben ik zelf ook op zoek naar een goedkope 2ehands auto.

Ik heb twee auto's op het oog, beide hetzelfde merk en zelfde bouwjaar, ongeveer dezelfde prijs, alleen de een heeft 160k op de teller, de ander 200k, beide APK tot 2-2020.

Ik ga ze beide proberen en zal mijn beslissing laten afhangen van het rijgemak en het onderhoudsboekje. Aantallen km's zegt wel iets, maar de staat van onderhoud (altijd garage onderhouden, of nooit wat aan gedaan) weegt voor mij zwaarder :).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:20

Ik heb een diesel gekocht met 180.000 op de teller uit 2011. Hij is hier nu 2,5 jaar en gaat volgende week de 300.000 voorbij.
Maar als je minder dan 5.000 km rijdt, kan een auto al snel niet meer uit.
Sinds ik verhuisd ben zal ik per jaar +/- 50.000 km rijden.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:26

Mijn eerste auto naar het afrijden was een Ford Fiesta van 1999. Toen voor 1000 gekocht en had als ik me niet vergis 180.000 op de teller. Net nieuwe apk. Helaas een miskoop dus ik kan je echt aanraden om iemand mee te nemen die hem kan testen en misschien even op de brug te zetten om de onderkant ook te zien.

Ik houdt altijd aan niet meer dan 190.000 op de teller voor een benzine. Ik rijd zelf ongeveer 100 km per week ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:33

Ik vind de hoeveelheid eigenaren interessanter dan de hoeveelheid kilometers.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:38

khirshanta schreef:
Ik heb naar auto's gezocht onder de 5000 euro, met maximaal 80.000 km op de teller (voor een diesel)
Was toch nog niet zo gemakkelijk, maar dat kwam ook door de andere eisen; redelijke laadruimte, leuk uiterlijk, hooguit 5/6 jaar oud, en ook wel een klein beetje op kunnen trekken.

Uiteindelijk een Chevrolet Aveo voor iets meer gekocht, maar die verder precies aan alle wensen voldeed <3

Ligt er dus vooral aan wat je precies wilt, waarom, en waar je eventueel concessies wilt doen.

Overigens past dit topic beter in Huis, Tuin en Techniek, dus ik zet het daarnaartoe :)

Dat je die niet gauw vind is ook wel logisch, je koopt geen diesel als je er amper mee rijd. Het omslag punt van een diesel ligt rond de 25.000 km voor de doorsnee modellen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:40

_San87_ schreef:

Ik heb twee auto's op het oog, beide hetzelfde merk en zelfde bouwjaar, ongeveer dezelfde prijs, alleen de een heeft 160k op de teller, de ander 200k, beide APK tot 2-2020.

Ik ga ze beide proberen en zal mijn beslissing laten afhangen van het rijgemak en het onderhoudsboekje. Aantallen km's zegt wel iets, maar de staat van onderhoud (altijd garage onderhouden, of nooit wat aan gedaan) weegt voor mij zwaarder :).

Zou vooral kijken wanneer de distributieriem dan gedaan is, even kijken hoe ze rijden en hoe de banden/remmen zijn.

De ditributieriem en remmen/schijven zijn dingen die anders meteen duur op je pad komen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:43

Achterom schreef:
VW zie ik hier genoemd worden als betrouwbaar, maar dat is ook niet meer wat het geweest is... De caddy van mijn man was 7 jaar, wij hadden hem nog geen jaar en er moest een nieuwe motor in. niets geks mee gebeurd in het verleden, bleek vaker voor te komen bij dat type, aldus het sloopbedrijf waar we een gereviseerde motor kochten. In mijn omgeving hoor ik meer klachten over VW.
Zelf rijd ik al jaren een Citroën Saxo die binnenkort de 280000 km aantikt. Mankeert nooit wat, blijkbaar is dat een Franse auto die niet voldoet aan de vooroordelen :-)

Pech gevallen zitten er altijd tussen maar, kijk ook eens hoeveel duurdere merken tegenwoordig geen eigenmerk motor meer gebruiken.

Ik ben erg blij met mijn Caddy. Hij is nu 8 en bijna 260.000 gelopen, er komt zeker weer een nieuwe. Naast doorsnee onderhoud nooit wat mee gehad.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:47

Met de passat van mijn man hebben we oom wel het nodige gezeur gehad en nog wel. Die staat op de nominatielijst om te gaan wieberen. Maar die heeft ook meer dan 300.000 op de teller en blijkbaar gaat het tellen bij m. We hebben gekeken naar die kleinere opgepompte motoren van VW, maar daar lees je zoveel slechts over, ai.

Dus nu op zoek naar een leuke benzine station, liefst niet te zwaar, maar wel minstens 1400 mogen trekken. Goed onderhouden en onder de 200.000 op de teller. En beetje knappe auto. Hahaha. We zijn benieuwd. Man neigt nu naar mazda.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:23

mvdbijl schreef:
Achterom schreef:

Pech gevallen zitten er altijd tussen maar, kijk ook eens hoeveel duurdere merken tegenwoordig geen eigenmerk motor meer gebruiken.

Ik ben erg blij met mijn Caddy. Hij is nu 8 en bijna 260.000 gelopen, er komt zeker weer een nieuwe. Naast doorsnee onderhoud nooit wat mee gehad.

De caddy is geen uitzondering, dat was nu juist het punt... Het blijkt een bekend probleem te zijn bij de 1.9 TDI

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:54

mvdbijl schreef:
_San87_ schreef:

Zou vooral kijken wanneer de distributieriem dan gedaan is, even kijken hoe ze rijden en hoe de banden/remmen zijn.

De ditributieriem en remmen/schijven zijn dingen die anders meteen duur op je pad komen.

Auto's hebben een ketting. En dat laatste is inderdaad het plan :j.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:06

@_San87_ niet alle auto's hebben een ketting. Gros heeft gewoon een riem :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:17

xPabloBokt schreef:

Ik bedoelde dat de auto's die ik ga bekijken een ketting hebben :).

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:59

Hier wel een fan van fiat. Heb een cinquecento gehad en een seicento. Kosten geen drol in aanschaf, wegenbelasting en verzekering. Als er iets vervangen moest worden was dat ook goedkoop. Super auto voor kleine afstanden.

Toen ik voor mijn werk ca 50km landweg per dag ging pakken, Seicento verkocht en een VW polo gekocht uit 2001. Ben er echt wel blij mee want qua comfort ging ik er flink op vooruit. Maar al wel heeel wat meer onderhoud aan gehad dan aan die twee Fiatjes bij elkaar.

Als ‘grote’ auto hebben wij een Fiat Punto diesel (2011). Distributieketting is een dingetje bij dat model (vervangen ca €1000). Verder wel relatief veel auto voor het geld.

Edit: om even terug te komen op je vraag: hoeveel km voor 2e hand auto.

Ligt er aan hoeveel km je rijdt en wat voor km het zijn (stad/snelweg).
Voor een 2e hands benzine kijk ik tussen de 100.000 en 150.000 km tot €1000 en of distributie recent is vervangen (uitgaande van minimaal 4 jaar ca 15.000 km p.j willen rijden). Diesel mogen de km wat meer zijn, maar dan moet je ook minimaal 25.000km p.j. rijden wil het uitkunnen qua kosten van wegenbelasting.
Zelf heb ik geen probleem met een oudere auto. Maar dat is echt persoonlijk.
Kettingen zijn een stuk duurder om te vervangen dan riemen.
Laatst bijgewerkt door Celine_Mirte op 13-03-19 23:20, in het totaal 3 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:02

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:

Ah sorry, verkeerd gelezen -O-

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:58

xPabloBokt schreef:
_San87_ schreef:

Ah sorry, verkeerd gelezen -O-

No need, ik heb het niet erg duidelijk neergezet.

Mijn vorige auto (Nissan Micra, nog steeds verliefd op) had ook een ketting. Daar heb ik voor aankoop goed naar de banden en remmen gekeken, maar ook heb ik een vriend van me naar de onderkant laten kijken (zelf geen verstand van verder) en dat wil ik met de auto's die ik vandaag ga bekijken ook doen :j. Toch blijft het altijd een gok met 2e handsjes natuurlijk.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:22

Elk merk heeft wel wat, ik heb een fransoos, een Citroen Saxo om precies te zijn die in Mei 20 mag gaan worden. Die Saxo heb ik in 3,5 jaar tijd van de 165.000 naar de nu bijna 250.000 kilometer gereden.
Nooit ander onderhoud gehad als slijtage onderdelen, bandjes, rubbertje, lampje etc.
En dit is toch geen merk dat bekend staat uit die periode om zijn super degelijke auto's :+
Normaal roest het weg als je er te lang naar kijkt haha!

Ik zit dus beetje met het zelfde dillema als jij, waar doe ik nu goed aan, inruilen voor een frisser model(en zo ja voor wat dan) of toch investeren en hem nog een jaar apk waardig maken in mei?(er moet meer aan gebeuren dan dat hij nog zou opbrengen, hij krijgt nu toch wat last van zijn leeftijd zeg maar haha)

Hij is qua waarde echt niets meer waard, paar honderd euro als ik geluk heb. Puur door de km stand, leeftijd, merk en uiterlijk(járen geleden heeft een vorige eigenaar gok ik de zijkant van een andere auto/boom/paaltje/muurtje gepakt dus daar zit schade)

Dus laat je echt niet lijden door een bepaald merk, overal zitten goede maar zeker ook slechte exemplaren tussen. Met 2e hands ben je altijd afhankelijk hoeveel liefde de auto gehad heeft in de vorm van beurtjes etc om de wagen in goede conditie te houden.
En dan kan het zomaar dat je beter af bent bij een auto van 15 jaar oud met 250.000 op de teller als een 5 jaar oude auto met 80.000 km op de teller die na 2 beurten nooit meer een garage heeft gezien buiten de APK om en waarbij er regelmatig vergeten is om de olie bij te vullen ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 17:47

Dieseltje
Ik zou inderdaad wat anders kopen als ik jou was.. als je voor voor reparatiekosten plus paar honderd meer wat jongers hebt :j

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:56

Goldie schreef:
Achterom schreef:

Passat kwam laatst op nummer 1 van de top 10 slechtste auto's :')

Mijn VW Golf TDI heeft inmiddels bijna 500.000 km op de teller staan, gekocht in 2008 met 150.000 km-stand. In al die jaren alleen het standaard-onderhoud gehad, rijdt nog steeds prima.
Caddy's hoor je idd vaker dat ze ernstige technische mankementen kunnen hebben. Soms moet je ook een beetje geluk hebben ;)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:05

shilady schreef:
Dieseltje
Ik zou inderdaad wat anders kopen als ik jou was.. als je voor voor reparatiekosten plus paar honderd meer wat jongers hebt :j

Is ook wel de planning hoor maar wat :+ maar goed daar gaat ts haar topic niet over :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 18:54

Ik ben de ts :P

Wat heb jij zelf ongeveer in gedachte?
En welk budget? Ben wel benieuwd naar wat andere zoeken dan kan ik daar ook meschien inspiratie uit krijgen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:01

Ik heb zojuist een Mercedes A klasse uit 2000 gekocht, 160k op de teller, dealer onderhouden met volledige onderhoudshistorie, autocard, nieuwe APK tot 2-2020. Op wat steenslag na is de auto in top conditie.

Erg blij mee. Volgende week mag ik hem ophalen. Auto heeft jaarlijks ca 10.000 km gereden, waarschijnlijk kleine afstanden, maar alles is echt top in orde van wat we konden beoordelen (motor bekeken, remschijven en rubbers gecontroleerd, op de brug gehad voor de onderkant).

Ik hoop er minimaal 5 jaar mee verder te kunnen *\o/*.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:14

fransje23 schreef:
Auto's zijn tegenwoordig zoveel beter dan vroeger. Toen was 12 jaar heel erg oud en 150.000 kilometer veel. Nu zijn dat zijn gewoon knappe auto's die nog wel even mee kunnen.

Ik heb ooit een Volvo gekocht met 235.000 kilometer op de teller, op LPG. Heb er uiteindelijk nog 135.000 kilometer meegereden en daarna weggedaan omdat de kosten voor reparatie te hoog werden. Motorisch was niet het probleem, carrosserie ook niet trouwens.

Hier ben ik het toch zeker niet mee eens.
Juist het tegenovergestelde.

Voorheen waren auto's veel sterker, nu is alles er op gemaakt om na een paar jaar ingeruild te worden.
Onze volvo 940 uit 1995 had 7 ton op de teller en liep nog prima.
Mijn volvo C30 uit 2009 heeft veel meer kuren dan de 940. Al mag ik niet klagen met mijn 350 000 km op de teller en het aantal reparaties. Maar toch, de 940 had nooit iets.

Auto's is vaak echt geluk hebben.
Al heb ik zelf niet zo'n vertrouwen in fransozen en italianen ..

Over de vraag hoeveel km op te teller.
Voor een diesel zou ik er max 150 000 op willen hebben.

Let vooral op onderhoud, zeker die van de eventuele roetfilter en distributieriem. Als deze aan de beurt zijn is het een dure vaak.