"Kleine" zuinige auto, welke is aan te raden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: "Kleine" zuinige auto, welke is aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:26

Toyota Aygo uit 2007, nieuw gekocht wil hem echt niet kwijt, ruim 170.000 op de teller. 1x per jaar zijn beurt, verbruik 1 op 20 wegenbelasting meen 20,- per maand

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:27

theadora99 schreef:
Ik heb ook een Ford Fiesta, uit 2007 is de mijne, momenteel 25.000 nog wat km op de teller dus wat dat betreft "jong".

Ook van een oud vrouwtje geweest, net als de mijne? :D Ik kocht mijn Fiësta van destijds tien jaar oud met 26.000 op de teller. Zo'n situatie dat er dan onderdelen vervangen moeten worden omdat ze niet zijn gebruikt (en vast zijn gaan zitten), niet omdat ze zijn versleten, zeg maar :D Inmiddels heb ik de kilometerstand in twee jaar tijd exact verdubbeld. }>

TS, wat comfort betreft kan ik de Fiësta zeker aanraden :j Ik heb voor deze auto tien jaar Volvo gereden, waarvan de laatste zeven jaar in een V70. Alleen het inparkeren was weer even wennen met een auto van half die lengte :)) maar ik ben er vanaf de eerste dag enorm happy mee. Uitstekende wegligging, niet het gevoel dat ik in een 'koekblik' zit en qua ruimte kunnen zelfs lange mannen er prima mee overweg. Er past ook een flinke partij paardenvoer in, merk ik elke keer weer als ik naar de voerboer ga. :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:37

Karin schreef:
theadora99 schreef:
Ik heb ook een Ford Fiesta, uit 2007 is de mijne, momenteel 25.000 nog wat km op de teller dus wat dat betreft "jong".

Ook van een oud vrouwtje geweest, net als de mijne? :D Ik kocht mijn Fiësta van destijds tien jaar oud met 26.000 op de teller. Zo'n situatie dat er dan onderdelen vervangen moeten worden omdat ze niet zijn gebruikt (en vast zijn gaan zitten), niet omdat ze zijn versleten, zeg maar :D Inmiddels heb ik de kilometerstand in twee jaar tijd exact verdubbeld. }>

TS, wat comfort betreft kan ik de Fiësta zeker aanraden :j Ik heb voor deze auto tien jaar Volvo gereden, waarvan de laatste zeven jaar in een V70. Alleen het inparkeren was weer even wennen met een auto van half die lengte :)) maar ik ben er vanaf de eerste dag enorm happy mee. Uitstekende wegligging, niet het gevoel dat ik in een 'koekblik' zit en qua ruimte kunnen zelfs lange mannen er prima mee overweg. Er past ook een flinke partij paardenvoer in, merk ik elke keer weer als ik naar de voerboer ga. :D

Ja, supermarkt wagentje :') ligt zelfs een handgeschreven handleiding over hoe de airco werkt (=niet). Ik denk dat ik over een halfjaar (heb m nu bijna een jaar) idd ook wel verdubbeld heb, haha.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:44

Haha, dat lijkt een veelvoorkomend euvel bij Fiësta's die weinig gebruikt worden. De airco... :') De mijne bleek lek, maar dat viel nog onder het halfjaar werkplaatsgarantie dat ik had. Uit de APK van vorige maand kwam dat dit jaar de (achter)bandjes vervangen moeten worden, maar behalve die twee dingen verder nog niets mee gehad. Bij de Wegenwacht kennen ze me ook nog niet met deze auto (even afkloppen natuurlijk).

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:59

Ik weet niet hoe jullie 1 op 20 halen met de twingo hoor... hier een uit 2014 en ik rij toch echt gemiddeld 1 op 15 soms 16... maar ja ik rij wel 130 waar dat mag (dan is de snelweg echt niet zuinig door constante snelheid want die hoge weerstand van de wind slurpt veel hoor) en vaker de airco aan dan niet...

Verder wel heel goedkoop in wegenbelasting en aanschaf (met 60.000km erop enkele jaren terug) nog geen 6.000

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:31

Wij rijden altijd een kleine auto. Vroeger reed ik al met mn moeder samen naar de zaak, elke dag 30km snelweg met kleine auto's. Ideaal. Toen oa; Fiat Uno, Cinquecento en SEAT Arose, Fiat Seicento.

Mijn man werkt bij VW en toen de seicento weg ging echt alles wat op de markt was gaan proberen. Ik werd qua uiterlijk en rijgedrag meteen verliefd op de hyundai i10. Hij is iets zwaarder, dus meer weg bel dan zijn collega's in die categorie, maar je krijgt echt meer comfort.
Hij is meer dan 10 jaar oud en heeft amper ooit wat gemankeerd, waar de Fiat's altijd wel wat hadden na een paar jaar. Wij vinden ze ook niet fijn rijden, dus als je dat wil, zou ik het niet doen. Alleen zuinig en uiterlijk kan.....

Nu is de Up er al even en hadden we die vast gekozen, want die rijdt echt super fijn.

Mijn moeder liep tegen een Panda aan en ondanks dat wij echt nooit meer een Fiat wilden, is het voor haar een super auto voor de oude dag. Echt ruim, ze zit ietsje hoger, rijdt echt super zuinig en parkeert overal.
Maar rijdt het lekker? Nee, absoluut niet. Zeker niet op de snelweg. Het rijdt, je komt van A naar B, maar fijn rijden is echt anders.
Wel de goedkoopste na alles uitrekenen en vergelijken.

Vanwege werk rijden wij in meer auto's en zelfs binnen 1 model merk je wel comfort verschil soms. De ene motor is de andere niet, net als de uitvoering.

Als je echt veel km's maakt, moet je uitrekenen wat goedkoper is; benzine of diesel. Dat er meer km's op de auto staan, maakt tegenwoordig echt niet meer zoveel uit. Onze i10 heeft al 170.000 gelopen en nu nieuwe remblokjes nodig, that's it.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:42

Mijn man en ik hebben beide een Daihatsu Trevis. Rijd zeker 1:20 en ik rij geregeld tot 1:23 met die van mij.

Van binnen zijn ze best ruim. Vooral qua hoofdruimte. Ook achterin. En voldoende beenruimte voor volwassenen.

Die van mij heeft inmiddels bijna 300.000km op de teller en gaat nog prima!

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:26

dieseltje09 schreef:
Ik kom allerlei echt hele leuke wagens tegen, met 1 maar... Mijn budget strekt tot pakweg € 2500 :Y)
Vandaar ook mijn zoektocht naar auto's tussen de 10 en (bijna) 20 jaar oud!

En het kan dat weet ik zeker, mijn Saxo was 3 jaar geleden slechts €500 in aanschaf namelijk en op dat moment 15 jaar oud . Heeft me zonder hele hoge onderhoudskosten ruim 80.000 km verder gebracht zonder ooit een kuchje te geven :j (Maar die kosten zijn me nu aan het inhalen, hij is doorgeroest op het cassis :(:) )

Ik had hetzelfde. Ik had graag een Aygo, c1 etc gehad maar die lagen boven budget.

Ik heb nu een 20 jaar oude Seicento die onlangs nog goed door de apk kwam ...starten en rijden en lekker goedkoop. Wel iets minder zuinig als bv ene Aygo.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:30

dieseltje09 schreef:
Ik ga eens verder opzoek naar leuke punto's, Fiesta's(die stonden inderdaad al op mijn ljstje maar fijn te horen dat ze inderdaad doen wat ze beloven haha)

Iemand die trouwens het verbruik weet van bv een Peugeot 206?

Ik heb de cabrio versie van de peugeot 206 en die zuipt behoorlijk.

Mijn moeder heeft de Fiat Punto en die is wel erg zuinig. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:32

Ik heb 10 jaar geleden een Suzuki Alto uit 2001 gekocht voor €2200,- Heb 1x een nieuwe homokyneet nodig gehad en 2 remschijven. Daarna 1x nieuwe bandjes en áltijd gereden. Benzine is €40,- voor een volle tank en dan heb ik hem echt leeg gereden.

Verzekering €24,- per maand.
Wegenbelasting €55,- per 3 maanden.

Die auto was toen heel nieuw, amper mee gereden. Hij is nu af, dus dit jaar een nieuwe maar altijd heel tevreden mee geweest en heeft mij amper wat gekost.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:49

Ik heb de hier al eerder genoemde Chevrolet Spark bi-fuel en ik snap oprecht niet waarom niet hele volksstammen aan mensen hier niet voor kiezen :+
Ik heb hem nieuw gekocht en betaal 30 euro per maand aan belasting. Verzekering is natuurlijk afhankelijk van je opbouw aan schadevrije jaren.

De auto is qua gebruik niet per se zuinig maar door het gas gewoon hardstikke goedkoop en ik weet dat de gasprijzen in Belgie nog beter zijn dan in Nederland dus dan wordt je helemaal vrolijk.

Ik heb maar 1 nadeel en dat is dat de tank vrij klein is (max 24 liter netto vulinhoud) en je ongeveer elke 300 km moet tanken. Dat is best irritant maar weegt helemaal op tegen de voordelen die het financieel geeft.

Aan brandstof kost de auto mij ongeveer 6 cent per kilometer.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:02

Ik rijd een 208 diesel en die rijd met gemak 1 op 24,5 a 25

Een 206 benzine is volgens mij ook prima te doen :j

In ieder geval fijne auto's om te rijden :j

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:13

Denise_Storm schreef:
Renault Twingooo! Ben helemaal verliefd op mijn toettoet <3

Hier dezelfde mening over de Twingo. Heb hiervoor een Toyota yaris gehad en een skode fabia maar de Twingo staat toch wel op 1 en de Yaris op 2.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:33

Mijn Suzuki Alto uit 2009 rijdt 1:20.
Super fijn autootje en volgens de ANWB ook een hele beste koop.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:40

Ik lees even mee. Mijn vriend heeft zijn auto van het weekend weggebracht en we gebruiken nu dus alleen nog maar mijn auto, welke hij vanaf nu gaat gebruiken om naar werk te gaan.
Zelf werk ik sinds kort op loopafstand en heb ik de auto hiervoor ook niet meer nodig, maar mijn familie en enkele vrienden wonen toch een stukje verder weg waardoor ik de vrijheid van een eigen auto'tje wss wel ga missen. Ook sport ik een stuk verder weg, al gaan mijn vriend en ik 9/10 keer samen, en gebruikte ik de auto daar ook wel bijna dagelijks voor.

Ik wil dus eigenlijk ook wel kijken voor een klein auto'tje erbij.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:48

Dreamy schreef:
Ik lees even mee. Mijn vriend heeft zijn auto van het weekend weggebracht en we gebruiken nu dus alleen nog maar mijn auto, welke hij vanaf nu gaat gebruiken om naar werk te gaan.
Zelf werk ik sinds kort op loopafstand en heb ik de auto hiervoor ook niet meer nodig, maar mijn familie en enkele vrienden wonen toch een stukje verder weg waardoor ik de vrijheid van een eigen auto'tje wss wel ga missen. Ook sport ik een stuk verder weg, al gaan mijn vriend en ik 9/10 keer samen, en gebruikte ik de auto daar ook wel bijna dagelijks voor.

Een oude Suzuki Alto met een jaar APK koop je al voor 500-900€.Ik reed er dan gerust 35000 km mee voor ik een andere kocht.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:15

Renault twingo!
Ben vorige zomer met de twingo naar het uiterste puntje van Limburg gereden tot Hoogeveen + bergen meegenomen, in totaal 650 km gereden op 1 tank :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:37

Mijn Peugeot 206 uit 2000 is echt een lekker bakkie hoor! Lekker zuinig, vrij modern voor zijn leeftijd (elektrische ramen en een goede airco). Ben er heel blij mee, maar hij gaat binnenkort op zoek naar een nieuwe eigenaar aangezien ik zelf een grotere auto wil kopen (dus bij belangstelling <<)). Ik rijd met de Peugeot voornamelijk stadsverkeer en rijd dan ongeveer 1 op 14/15. Maar dat is echt kleine stukjes, veel stoplichten. Als ik ermee de snelweg op provinciale wegen mee op ga doet hij minimaal 1 op 20.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:40

ambre schreef:
Dreamy schreef:

Een oude Suzuki Alto met een jaar APK koop je al voor 500-900€.Ik reed er dan gerust 35000 km mee voor ik een andere kocht.

Thanks, ik ga er eens voor kijken :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:07

Ik ben helemaal blij met mijn Punto uit 2000. Te koop voor 750-1250 euro, met allerhande luxe er al op. Rijdt gemiddeld 1:17 en kost me 20 per maand aan wegenbelasting. Hij is vast net iets duurder dan de echte koekblikken, maar voor mijn gevoel heb je ook net iets meer auto. Zeker als je veel snelweg rijdt, zou ik dat wel in de overweging meenemen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:28

Hyundai i10. Rijdt echt zoveel lekkerder dan alle andere kleine auto's. Heb ze allemaal uitgeprobeerd. :))

Afbeelding

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:34

Ik zag dat je de kia picanto in je startbericht al had genoemd.

Ik heb die van mij nu 1,5 jaar. Rijd meestal wel 1 op 14. Met 2x een uitschieter naar de 1 op 23. Maar dit was vooral omdat ik die maand vele kilometers maakte.

Je kan ook kijken voor een Ford ka, het nieuwere model schijnen ook erg zuinig te zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:42

Ik rij nu al een paar jaar de Suzuki Celerio. Lekker goedkoop in de vaste lasten en in de benzine. Ik rij kleine afstanden, afgewisseld met grotere afstanden en hij blijft zuinig rijden. Ik heb de pittige versie, wel automaat. Namelijk met 793cc tweecilinder dieselmotor. Deze is gedurende een korte periode, van 2015-2017 gemaakt.

Van Lelystad naar Peer (belgie) en weer terug op een halve tank.
En nu kleine tripjes naar mijn werk (3 km totaal) en af en toe naar Nijkerk (2x p/w 92 km totaal) hoef ik maar 1 keer per maand te tanken. Heerlijk! Toen ik nog 60 km per dag reed hoefde ik maar 1 keer per week te tanken.

Afbeelding

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:27

Als je voor n oudere gaat is de Seat arosa misschien ook wat voor je. Is het broertje van de VW lupo, maar dan nog iets goedkoper. Super leuke auto’s zijn dat! Exact verbruik weet ik niet, maar m’n vriend hoefde bijna nooit te tanken :’)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:44

Mijn stiefvader heeft een Citroën C3 en rijdt daar 1:25 mee. Is wel een diesel en hij rijdt veel snelweg. Ik heb gehoord dat de Citroën C1 ook erg zuinig is, misschien kun je daar eens naar kijken?