starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:35

yeentll schreef:
Heb je al is bekeken of het in jouw gemeente mogelijk is een starterslening te krijgen? Je kan dan tot 35.000 euro meer lenen en dat maakt je gat al wat kleiner tot het kopen van een woning.

https://www.svn.nl/particulieren/lening/starterslening

Je kan deze site is doorlezen, mij heeft het geholpen om net het laatste beetje geld bij te kunnen lenen wat ik met mn salaris niet voor elkaar kreeg. Na 3 jaar toetsen ze of je de lasten van die extra lening dan wel kan opbrengen en dan ga je dat wel betalen, mocht je dan nog niet in staat zijn, dan krijg je weer verlenging. Bij mij kwam het over 3 jaar op 75 euro netto meer per maand.

edit: Ik heb even voor je gekeken en Wijk bij Duurstede verleent inderdaad startersleningen. Met een bruto salaris van 1700 per maand, kan je 88.000 lenen en kan je 29.000 starterslening krijgen. Dat komt neer op een bedrag van 117.000 euro. Ik weet niet of je in de omliggende dorpen iets voor dat bedrag kan kopen? Het zou je per maand aanzienlijk schelen ten opzichte van een huurwoning.

Hier was nog niet bekend mee, zal vanavond na werk er eens naar kijken, dankjewel!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:46

DanielleB schreef:
Faelynn schreef:
Ik sta inderdaad al ingeschreven voor de sociale huurwoningen. Kom alleen nog niet goed aan de bak omdat ze een jaaropgave van het salaris het jaar daar voor willen hebben en toen had ik nog veel minder inkomen gezien ik veel minder werkte.

Wou het eigenlijk privé houden :+ maar om het jullie wat makkelijker te maken.. Ik woon in Wijk bij Duurstede.
Het mooist zou zijn als ik in deze gemeente kan blijven, maar wat mij betreft is alles binnen een straal van 20km daar van ook prima.

Volgend jaar zal je jaaropgaaf dus wel stukje hoger liggen.
En heb je ook kans op een vaste aanstelling? Dat je nu maar 80.000 kan lenen ligt er vast aan omdat ze je vorige 3 jaarinkomens pakken en daar het gemiddelde van. Als je vast contract hebt, pakken ze je 1700 bruto.

Nee de 80.000 die ik mag lenen is wel berekent op het inkomen dat ik nu heb, de 1700 bruto. Heb nog geen contract voor onbepaalde tijd, maar hoop die volgend jaar wel te krijgen, dus heb dat ook voor het gemak even ingevuld bij de "bereken" sites zegmaar. Als ik namelijk het gemiddelde slaris van de afgelopen jaren pak is het dusdanig weinig dat er helemaal niks naar boven komt, ben 3 kwart jaar terug pas afgestudeerd en werkte toen nog amper, werk pas 3 maanden fulltime.

Mijn ouders willen trouwens wel garant staan voor mijn hypotheek, heeft iemand daar ervaring mee? Kan je dan ook meer lenen of geeft het de bank alleen meer zekerheid?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:49

Myfairytale schreef:
Ik ben zelf begonnen met een klein vrijstaand te huren van een particulier. Ik zou ook allerlei Facebook-groepen etc hiervoor in de gaten houden, marktplaats, etc. En laat het zoveel mogelijk mensen weten dat je op zoekt bent.

En dan misschien een idee, het klinkt misschien wel heel gek: is er geen mogelijkheid om een appartementje in zo'n seniorenflat te kopen? Dat hebben meerdere bekenden van mij gedaan. Die zitten soms nog onder of nabij een ton.
Het is niet groot, maar je hebt wel alles voor jezelf, alleen een centrale inkomhal.

Die zijne en stuk goedkoper inderdaad, maar dat mag bij ons niet.
Ik dacht echt een super leuk huisje gezien te hebben, in een park 50m2 met tuintje. was maar 99.000 maar mochten alleen 60+ ers wonen.. Dat zelfde type huisje waar niet het "stickertje" seniorenhuis bij staat is dan gelijk 200.000 :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:58

Als ik echt in Wijk bij Duurstede wil blijven wonen heb ik minstens 220.000 nodig voor een plek, zelfs appartementen kosten dat bij ons.
Ga ik richting culemborg, Tiel etc dan is er met geluk wat te vinden voor 180.000, maar dan zit ik aan de overkant van het water en zit je met de pont, wat ook best wel wat kost gezien ik 6 dagen werk en dus 6x p.w. heen en weer moet.
Maar misschien is dat wel de enige optie, vond zelf deze echt heel erg leuk en betaalbaar voor wat je krijgt, maar hij is nog niet realiseerbaar -O- :P Maar hoop toch wel op zo iets over enkele jaren, dat zou wel de meest ideale situatie zijn.

https://www.funda.nl/koop/culemborg/hui ... lbloem-52/

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:59

Ik zou even een vrijblijvende afspraak maken met een onafhankelijke hypotheek adviseur. Neem je ouders dan ook gewoon mee en vertel dat zij garant willen staan en dat je gebruik wilt maken van een starterslening. Vaak komen zij op ruimere bedragen uit wat je kunt lenen dan via al die websites.

Ik heb het ook op deze manier gedaan en uiteindelijk bleek dat ik 15.000 meer kon lenen dan dat ik voorafgaand zelf op internet had uitgedokterd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:59

Meer lenen dan je kan volgens je salaris is echt niet handig :n Zeker niet als je loon ook zo blijft, het is anders als je loon drastisch gaat stijgen de komende jaren.
Het is niet alleen de hypotheek die je moet betalen, ook de verzekeringen die bij de hypotheek en bij je huis horen, alle onderhoudskosten van het huis, gas/water/licht, OZB, gemeenteheffingen.
Dat ga je niet redden als je meer leent dan je eigenlijk kan.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:00

Maar invullen op de site of bij de hypotheker kijken scheelt toch wel enorm hoor.. Zou eerst eens een gesprek doen (gratis) om te kijken hoe of wat.
Moet zeggen dat de prijzen hier in het noorden laag zijn/waren. Dus ik kon voor 100.000 een prima hoekhuisje kopen in mijn eentje daardoor (zonder vast contract dus op basis van 3 jaar).

Wij hebben het ook gehad over garant staan, maar (zo ver ik het nog wat weet) krijg je dan geen Nationale Hypotheek Garantie en er zitten nog wel wat haken en ogen aan, dan kun je volgens mij niet ineens veel meer lenen

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:03

verootjoo schreef:
Meer lenen dan je kan volgens je salaris is echt niet handig :n Zeker niet als je loon ook zo blijft, het is anders als je loon drastisch gaat stijgen de komende jaren.
Het is niet alleen de hypotheek die je moet betalen, ook de verzekeringen die bij de hypotheek en bij je huis horen, alle onderhoudskosten van het huis, gas/water/licht, OZB, gemeenteheffingen.
Dat ga je niet redden als je meer leent dan je eigenlijk kan.

Huren zal altijd nog duurder zijn voor TS dan wanneer ze 10.000 bij kan lenen.
Ik heb een hypotheek van 185.000 en betaal 520 per maand voor mijn hypotheek, terwijl als ik wil huren ik al snel 900 excl. euro kwijt zal zijn hier in de region. Als je dat omrekent ben ik goedkoper uit met kopen (ook inclusief alle belastingen etc) en ik heb een eigen huis met in de toekomst kans op wat overwaarde etc.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:04

Faelynn schreef:
Als ik echt in Wijk bij Duurstede wil blijven wonen heb ik minstens 220.000 nodig voor een plek, zelfs appartementen kosten dat bij ons.
Ga ik richting culemborg, Tiel etc dan is er met geluk wat te vinden voor 180.000, maar dan zit ik aan de overkant van het water en zit je met de pont, wat ook best wel wat kost gezien ik 6 dagen werk en dus 6x p.w. heen en weer moet.
Maar misschien is dat wel de enige optie, vond zelf deze echt heel erg leuk en betaalbaar voor wat je krijgt, maar hij is nog niet realiseerbaar -O- :P Maar hoop toch wel op zo iets over enkele jaren, dat zou wel de meest ideale situatie zijn.

https://www.funda.nl/koop/culemborg/hui ... lbloem-52/

In Tiel kun je ook enkel maar een appartementje in een slechte buurt kopen ben ik bang! Ons huis komt binnenkort te koop en hoewel die in prijsklasse starter valt, is het nog niet te doen met 1 salaris := Tiel wil je ook niet wonen hoor.. wij gaan niet voor niets weg _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:07

Ja, dat is wel zo nu idd. Rente staat nog steeds erg laag.

Maar als ze 10.000 bij kan lenen kan je in provincie utrecht echt geen woning kopen :n Dat lenen is inclusief de rente, dus je kan met 90.000 lenen geen huis kopen van 90.000, maar van een stuk minder.

Ik zou echt nog even doorsparen. Zodat je ongeveer 50.000 eigen geld hebt. Toen ik dat had ging ik uit huis en wordt een huis kopen echt een stuk makkelijker.
Maar ik was wel al hard aan het sparen vanaf mijn 16e van mn bijbaantjes en daarna nog met mn fulltime salaris bij mn ouders gewoont. Dan gaat het hard.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:13

Ik heb op mijn 21e mijn eerste kamer gehuurd via de sociale huur, ik stond niet ingeschreven maar omdat het een studentenhuis was (met 3 anderen, waarvan 2 in het afstudeerjaar en 1 werkende) mochten ze mij voordragen en hadden de huidige bewoners dus inspraak in wie er bij hun in huis kwam wonen. De kamer was groot, op een prachtige plek en de huisgenoten super leuk. Daarna een appartement gehuurd in de vrije huur sector, huur daarvan viel reuze mee alles incl. Daarna een benedenwoning gehuurd in de vrije huursector, zelfde verhaal, huur was prima te doen maar dan moet je wel echt goed zoeken en via via kwam ik dan bij deze opties. Alles via makelaars en internet was vele malen duurder ik zou je dus zeker aanraden om rond te vragen en via via bij mensen te komen die hun woonruimte verhuren. Beide gevallen waren het woningen waar de eigenaar eerder zelf had gewoond. Uiteindelijk nu 26 iets kunnen kopen, hypotheek en andere lasten denk aan verzekeringen, gas water licht etc. er allemaal bij, kom ik op precies hetzelfde bedrag uit dan wat ik aan huur incl kwijt was. Nu is het natuurlijk geen weggegooid geld want het huis wordt steeds een stukje meer van jou maar dat het dus per maand veel goedkoper is, is in mijn beleving al lang niet meer zo. Onthoud dat je direct een flink deel moet gaan aflossen, de rente is dan wel laag maar de tijd van aflossingsvrij of een deel aflossingsvrij is voorbij.

nouklime

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:20

Lastig TS! Ik ben ook officieel 'paraveterinair' maar werk niet in die sector omdat wat je zelf ook noemt geen doorgroeimogelijkheden. Kopen is wel veel goedkoper dan huren en een beter investering voor je toekomst. Als ik jou was zou ik keihard gaan sparen en als de huizenmarkt weer in een dip raakt proberen wat te kopen? ik hoop voor jou dat, dat dan binnen nu en 2 jaar is. Hebben ze bij jullie in de regio bv geen starterslening? Dit is er wel in mijn regio en heeft er voor gezorgd dat ik heb kunnen kopen, alleen. Of inschrijven voor sociale huur maar dan moet je geduld en geluk hebben.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:49

Helaas heb ik geen tips voor je, die nog niet genoemd zijn TS.

Wachten tot de prijzen van woningen gaan dalen, lijkt me in ieder geval geen goede tip, zie ook onderstaand filmpje hierover:
https://www.youtube.com/watch?v=5yaRY3C4q8s

Het kan zijn dat de groei van huizenprijzen wat afvlakt en huizen dus niet meer zo heel snel heel veel duurder worden, maar eer dat het weer tot een daling komt en de huizen weer echt goedkoper worden dan nu....ik zou er niet op durven rekenen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:32

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:33

verootjoo schreef:
KarinLF schreef:
Jeetje mineetje zeg, wat een toestand zeg als je net beginner bent.

Ik zit de berichten dan ook met grote verbazing te lezen, ik ben blijkbaar helemaal niet op de hoogte in welke situatie jullie als beginners zitten. Wij hebben geen kinderen (hoewel 3 paarden, 2 golden retrievers , 1 eigenwijze rode kater) en zijn hier dus helemaal niet van op de hoogte!

En 1700 bruto per maand?? Jeetje dat verdien ik netto per maand en dan werk ik 3 dagen!!
En dan heeft manlief ook nog eens een fantastisch salaris.

Wij zijn beiden rond de 50 en zijn 26 jaar geleden gaan samen wonen , ook eerst een huis gedeeld met een goede vriendin, dat was destijds voor ons ook een hele smak geld .

Daarna een appartement in hartje Zwolle gehuurd, dat waren we na 8 jaar wel zat en toen wat gekocht. Ik praat dan over het jaar 1998. Toen moesten wij ook binnen een half uur beslissen of wij het huis dat we bezichtigd hadden wilden kopen anders kochten de volgende kijkers het! Toen was de huizenmarkt ook gekkenwerk!In 2009 hebben we een huis met een mooi stuk land, paardenstallen en een buitenbak kunnen kopen, dat was wel in de huizencrisis en het huis viel binnen onze prijsklasse, dat was super.

Maar jeetje als beginner valt het dus echt niet mee.

Denk dat je de meeste tips al wel gehad hebt, ik zou als ik jou was nog even lekker bij pa en ma blijven wonen en wacht nog een paar jaar , de prijzen gaan echt wel flink zakken over een jaar of 2/3 en dan kan jij met je gespaarde geld misschien wel iets leuks kopen.

Of zolang je nog thuis woont ook nog verder studeren zodat je een hoger salaris krijgt bij een volgende baan

Ik vind 1700 bruto voor 40uur ook wel heel bijzonder weinig, bijna uitbuiting. Hier verdien netto nog meer met 3 dagen werken.

Is het geen mogelijkheid om verder te studeren voor iets waarbij je meer verdient? Met een beetje baan verdien je als starter al het dubbele voor 40uur :o

3400 bruto als starter....nou noem dan is voorbeelden. Ik ken ze niet

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:39

Verootjoo, ik vind je ook wel erg positief over starterssalarissen :P Hier ook een starter, iets ouder dan TS en ik verdien inderdaad wel heel wat meer dan 1700 euro bruto.. Maar zeker niet het dubbele. Ik geef toe dat mijn salaris voor mijn vakgebied absoluut niet het beste is, maar al zeer zeker niet slecht. Voordeel is alleen wel dat ik in mijn vakgebied qua salaris heel veel ga groeien komende jaren :) TS heeft aangegeven komende jaren niet in salaris omhoog te gaan, behalve de jaarlijkse 2%..

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:48

Wachten tot de prijzen gaan dalen zou ik absoluut niet doen. Dit gaat namelijk niet gebeuren, ja hooguit voor een korte periode een heel klein beetje, maar daarna stijgen ze weer. Ze stijgen namelijk al 50 jaar, we zijn van huisjes van 20.000 gulden (wat toen heel veel was) naar huizen van 3 ton euro gegaan. Uiteindelijk zal het altijd blijven stijgen dus wachten heeft echt geen zin.

Je enige optie op dit moment hoe ik het zie is thuis blijven wonen en blijven sparen of particulier gaan huren. Ja dat is (vaak) veel duurder dan kopen, maar kopen is nu geen optie voor je dus vergelijken heeft geen zin. Je betaalt meer, maar je heb wel je eigen plek.

Het is jouw keus wat je belangrijker vind, meer geld maandelijks overhouden of je eigen plek?

Er zijn gerust huurwoningen te vinden die je wel kan betalen, het zal bijna altijd duurder zijn dan kopen, duurder dan sociaal huren en ze liggen zeker niet voor het oprapen, maar als je goed zoekt, je eisen flink verlaagd valt er met de tijd iets te vinden dat weet ik zeker.

En dan is er nog de optie om ander werk te zoeken waar je wel kan doorgroeien, maar je geeft al aan dat je dat niet wilt.

Punt is dat je ergens op moet inleveren je kan niet alles hebben in deze huizenmarkt. De keus is aan jou wat je dan absoluut wil en waar je op gaat inleveren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:56

Wauw zo herkenbaar, dit is oprecht iets waar ik me goed om rot kan piekeren. Nu 20 en bijna bezig met afstuderen.
Ik zat op kamers, woon nu weer thuis want was het na 6 keer verhuizen in 3 jaar wel even zat om weer ergens voor maar een half jaar heen te gaan. Maar ik wil hier toch ook niet blijven na mijn studie, ik wil graag ergens zelfstandig gaan wonen. Op kamers is nog de beste optie, maar ik heb zo veel slechte ervaringen met huisgenoten (ik weet ook dat het anders kan hoor) dat dit voor mij eigenlijk alleen als laatste optie is, het liefst woon ik straks ergens compleet zelfstandig zonder iets te delen.
Daarbij is het ook nog eens onbekend waar ik ga werken, kan utrecht zijn maar evengoed groningen bij wijze van dus het is heel moeilijk gericht te gaan zoeken.

En afhankelijk waar ik aangenomen wordt is het uberhaupt misschien geen optie dat ik thuis blijf wonen...

Ben vast aan het rondzoeken voor waar ik mogelijk ga werken, maar los van sociale huur is er zo weinig te vinden. Koophuis is voor mij denk ik geen optie, ik heb geen eigen geld, studielening van hier tot tokio vanwege al het op kamers gaan en verhuizen voor stages ook en op dit moment nog geen vast inkomen.
Je bent gewoon echt f*cked als je net klaar bent met je studie op dit moment -O-
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 05-02-19 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:59

Als starter ben je in de huidige markt een beetje gedoemd om lang(er) thuis te blijven wonen.
Je moet tegenwoordig altijd eigen geld meebrengen wil je een huis kopen en huren lijkt bijna onmogelijk als je tegen 10 jaar inschrijftermijn aankijkt.
Ik zou er idd ook voor kiezen om lekker verder te sparen en nog een 5 jaar thuis te blijven wonen. In 5 jaar kan er veel gebeuren. Je treft een lieve vriend met baan, je behoeften kunnen anders zijn, gewenste leefomgeving kan elders zijn en je hebt dan al fijn pakweg € 50000 gespaard.
Het is absoluut heel moeilijk en zeker niet wenselijk dat jongere mensen vrijwel niet aan de bak komen, maar hou er vooral rekening mee dat je eerder 25+ bent voordat je op jezelf kunt gaan wonen.
Dan mag jij je enorm gelukkig prijzen dat je fijne ouders hebt en het geen absolute must is om het nest te verlaten ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:14

Ghostattack schreef:
Verootjoo, ik vind je ook wel erg positief over starterssalarissen :P Hier ook een starter, iets ouder dan TS en ik verdien inderdaad wel heel wat meer dan 1700 euro bruto.. Maar zeker niet het dubbele. Ik geef toe dat mijn salaris voor mijn vakgebied absoluut niet het beste is, maar al zeer zeker niet slecht. Voordeel is alleen wel dat ik in mijn vakgebied qua salaris heel veel ga groeien komende jaren :) TS heeft aangegeven komende jaren niet in salaris omhoog te gaan, behalve de jaarlijkse 2%..

Oh wacht... even een rekenfoutje idd :+

Ik dacht meer aan een startsalaris tussen 2000/3000€ :') dat is, iig in mijn beleving, wel een normaal startsalaris :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:22

Dan ben ik het met je eens, afhankelijk van welk vakgebied uiteraard :) Als hoger opgeleide is dat geen gek startsalaris.

TS, al eens gekeken naar nieuwbouw projecten? Hier in de buurt zijn er nieuwbouw huizen in een relatief lage prijsklasse waar je dan bij de gemeente ook nog €30.000 starterslening kan krijgen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:26

Ghostattack schreef:
Dan ben ik het met je eens, afhankelijk van welk vakgebied uiteraard :) Als hoger opgeleide is dat geen gek startsalaris.

TS, al eens gekeken naar nieuwbouw projecten? Hier in de buurt zijn er nieuwbouw huizen in een relatief lage prijsklasse waar je dan bij de gemeente ook nog €30.000 starterslening kan krijgen.

Nieuwbouw projecten in de prijsklasse van wat TS mag lenen 80.000 + 30.000? Oftewel een nieuwbouwhuis van 110.000? Misschien in Zuid Limburg, maar in de Randstad krijg je ze niet onder de 2 ton en daar heb je dan een heeeeel klein appartement/studio voor, nieuwbouwhuizen zijn vaak juist veel duurder dan bestaande bouw.. In mijn regio dan, maar goed dat zal zeker verschillend zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:28

Voor een ton zijn er inderdaad geen nieuwbouwhuizen te vinden. Maar ik dacht meer aan komende jaren goed sparen, een berg eigen geld inbrengen + de starterslening. Ik weet niet hoe die regels zijn hoor, maar wie weet lukt het dan net :P

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:30

Ja huizenmarkt is echt een drama voor starters. Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt of je nu een huis koopt of 3 jaar later. Uiteindelijk gaat de rente ook weer hoger worden als de huizen goedkoper worden

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:37

Ghostattack schreef:
Voor een ton zijn er inderdaad geen nieuwbouwhuizen te vinden. Maar ik dacht meer aan komende jaren goed sparen, een berg eigen geld inbrengen + de starterslening. Ik weet niet hoe die regels zijn hoor, maar wie weet lukt het dan net :P

Ah zo ja. Ja lastig omdat niemand weet wanneer die prijsstijging stopt natuurlijk. Ik heb zelf vorig jaar gekocht en dacht dat ik echt op de top zat maar ze zijn zelfs in het afgelopen jaar weer bizar gestegen. En een vriendin van me zei 2 jaar geleden ik wacht nog even tot de prijzen zakken en die kan nu niks meer betalen..

Maar conclusie is dat het idd lastig is als starters we ontkomen er helaas niet aan probeer met een creatieve omweg wat te vinden..