[VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:35

Mij hebben ze gezegd dat als er gas in de straat ligt het goedkoper is op gas te verwarmen momenteel. Wij leggen de buizen klaar wel om op termijn de investering naar warmtepomp te maken.
Bij ons komt er vloerverwarming, dat heeft ook ergens een economische reden maar die weet ik niet meer :')

Volgende week krijg ik offerte van de ramen (met op de grote beneden screens). Screens zijn duur, maar ik denk dat ik het mij ga beklagen als ik ze niet meteen neem...
Boven komt er niets, ik verduister de slaapkamers wel met een gordijn ofzo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:37

Wij hebben een kelder met 2 kamers en een badkamer.
In de zomer slapen we regelmatig daar omdat het zo lekker koel is.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat zeker onderzoeken.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:40

-
Laatst bijgewerkt door k_m op 29-07-24 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:52

Wat vind je er niet gezellig aan dan? Ik merk geen verschil of ik nu boven of in de kelder ben.
Maar een goed airco systeem is natuurlijk ook fijn.
Wij zijn ook gewoon heel blij met de ruimte.
Als er namelijk gasten zijn dan hebben ze echt hun eigen plekje. Niks om te moeten delen qua sanitair enzo dus je kunt gewoon ieder op je eigen verdieping naakt rondlopen en herrie maken zonder dat andere mensen er last van hebben.
Bij ons komen namelijk regelmatig onze ouders een paar dagen logeren.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:55

-

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:27

Mijn ouders hebben een kelder voor opslag en voorraad, je kan er net staan!
Zij zeggen ook als wij ooit een huis zouden gaan bouwen, willen ze een grote kelder volledig onder het pand en eventueel een auto er in kunnen rijden, hebben kennissen van hun ook en die vinden het ideaal :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:29

Ik heb en geen rolluiken en geen screens, nooit gehad, nooit gemist.
Wij gaan verwarmen met airco's (als het ware ook een warmtepomp), hebben genoeg zonnepanelen dus dat we wat meer stroom verbruiken is voor ons geen probleem. Wij gaan dus meteen zonder gas, aansluiting was ook duur en het naar binnen aansluiten kost ook weer. Dat geld investeren we nu in de airco :)

Ik vraag me altijd af met een garage in de kelder hoe dat dan moet als het glad is _O-

Wij hebben geen kelder, wel een ruime kruipruimte maar huis is groot genoeg dus geen meerwaarde. Plus veel duurder en dan moesten we ook water weg gaan pompen omdat we dan beneden het grondwater niveau hadden moeten gaan..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:53

k_m schreef:
Voordeur aan de voorkant of zijkant? Hmm, beide wel een optie maar hangt had van huis tot huis haha :+

Rolluiken of een alternatief, screens? (niet zo veel gebruikt in België maar ik vind het een fijn systeem als ik het op m'n werk zo zie!) Ik vind zo'n houten 'deksel' ervoor heel mooi.

Weet niet of je zoiets mooi vind? Ik heb rolluiken maar vind ze eigenlijk niet 'handig' en mooi haha. Ik doe enkel mijn lamellen toe haha.

Ventilatie systeem? We willen grote ramen dus eventueel airco? Is dat fijn of helemaal niet? Airco zeker voor in de zomer! Zonder slaap ik niet haha.

Vloerverwarming, ja / nee? Ik wil geen radiatoren! Als luxe, en als het kan, ja <3

Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:25

Als je budget hebt voor een kelder, zou ik het zeker doen!
Verder hebben wij vloerverwarming (logische keus als het huis goed geïsoleerd is), geen warmtepomp (rendement schijnt nog niet zo goed te zijn).

Rolluiken/screens en plaats van voordeur heb ik niet echt een mening over :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:41

Jij hebt het over een diepte warmtepomp, die zijn al achterhaald volgens mij.

Screens achteraf kan je niet meer inbouwen, dan zit je met de bak bovenop je raam.

Airco durf ik mij niet meer voor informeren, we zijn al grandioos boven budget aan het gaan vrees ik :') Ik hoop dat we er met goed isoleren nu toch al een groot verschil van gaan kunnen maken... (bij mij is het een ver-nieuw-bouwing.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:22

Voordeur zou ik zo dicht mogelijk bij de auto willen, zodat je niet een eind moet zeulen met boodschappen bijvoorbeeld.

Vloerverwarming zou ik in ieder geval in de badkamer doen.

Kelder zou ik wel nemen als je het betalen kunt. Als is het maar een kleine als koele voorraadkast.. Scheelt toch ruimte boven de grond :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:25

Wij hebben de deur aan de zijkant en ik vind dat echt ideaal.
Lekker keuken aan de voorkant en eetkamer aan de voorkant, en de woonkamer aan de achterkant. Ik zou niet anders meer willen!
Auto parkeren wij ook aan de zijkant

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:15

Wij hebben al 14 jaar zeven gesloten bronnen in de tuin t.b.v. een warmtepomp (ja beetje veel, maar ze verwarmen ook het zwembad en we hebben ook een apart kantoor aan huis). In huis op de begane grond vloerverwarming en boven ventilatorkachels. Beide systemen kunnen verwarmen én koelen. Ik vond dat bij aanleg dikke onzin maar ben met de warme zomers er nu zó blij mee. Een airco is niet nodig want het is 's zomers altijd heerlijk koel in huis. Houd er rekening mee dat je met een warmtepompsysteem als enige verwarming in de winter gebonden bent aan bijverwarmen, dit kan met een hout-/palletkachel dan wel met een elektrische kachel/plaat. Wij hebben beide en voor 's avonds is dit in koude periodes fijn. Het systeem is nl. traag dus je kan niet zo even een paar graden hoger zetten, dat duurt een dag bij ons.
Voor wat betreft rolluiken of screens, wij hebben beide op diverse plaatsen. De rolluiken zijn puur tegen de inkijk 's avonds aan de voorkant en anti-inbraak. De screens op de zonkant maar ik weet niet of ik er nogmaals zoveel geld aan uit zou geven, qua hitte tegenhouden doen ze nl. niet zoveel. Rolluiken kan je bij nieuwbouw volledig in laten bouwen, dat vind ik wel heel mooi!
Voordeur hebben wij aan de zijkant, in mijn ogen geeft je dat meer speling qua indeling.
Kelder lijkt me, als je het budget ervoor hebt heel handig, huisbioscoop, garage onder het huis en dus meer tuin, ideaal.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 09:44

-

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:31

En hoe was het bij de architect?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:51

TS, ik volg mee, ik ben gek op dit soort topics. Lijkt me wel heel lastig, je eigen huis ontwerpen en bouwen, het is niet zoals met een bestaand huis dat je je moet aanpassen naar wat er is, je moet nu echt alles zelf bedenken en later ondervinden of je huis naar je wens is...

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:04

Totaal niet gerelateerd aan inrichting etc., maar ik zou ook gaan kijken naar een waterontharder! Dat haalt de kalk uit het water(ofzoiets). Wij hebben 'm thuis ook en hoeven na het douchen de douche niet meer droog te maken, water smaakt lekkerder en we gebruiken veel minder shampoo etc. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:03

Inderdaad, een waterontharder! Wij hadden een waarde van 43 (franse waarden). Echt, overal kalk na 2 weken hier wonen. Onze verzachter kostte 1150 (woon ook in BE). Er bestaat een website om offertes aan te vragen, die is top!

Daarnaast hebben we ventilatiesysteem D. Werkt goed met afzuiging op badkamer enzo, maar dan kan je geen dampkamp naar buiten laten afvoeren. Zeker navragen dus! Ik geloof dat systeem C wel met een dampkap naar buiten kan.
Systeem D kan niet actief koelen, waardoor het nu al flink warm wordt in ons huis (ook al zo goed geisoleerd. We hebben een kamerhoog raam van 1m breed en de voordeur aan de voorkant, dus nieteens grote raampartijen.) Een echte airco is een goede investering, maar hier zou dat 8000 kosten voor de airco met 4 units (3 slpkmr en ruime woonkamer) en de plaatsing daarvan. Ook daar offertes gaan vragen!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:05

Rebel_Jits schreef:
Inderdaad, een waterontharder! Wij hadden een waarde van 43 (franse waarden). Echt, overal kalk na 2 weken hier wonen. Onze verzachter kostte 1150 (woon ook in BE). Er bestaat een website om offertes aan te vragen, die is top!

Daarnaast hebben we ventilatiesysteem D. Werkt goed met afzuiging op badkamer enzo, maar dan kan je geen dampkamp naar buiten laten afvoeren. Zeker navragen dus! Ik geloof dat systeem C wel met een dampkap naar buiten kan.
Systeem D kan niet actief koelen, waardoor het nu al flink warm wordt in ons huis (ook al zo goed geisoleerd. We hebben een kamerhoog raam van 1m breed en de voordeur aan de voorkant, dus nieteens grote raampartijen.) Een echte airco is een goede investering, maar hier zou dat 8000 kosten voor de airco met 4 units (3 slpkmr en ruime woonkamer) en de plaatsing daarvan. Ook daar offertes gaan vragen!

Interessant dit wou ik net vragen aan de plaatser!
Kan je airco voorzien en later aanschaffen of installeren met dat systeem D ofzo? (Echt een lekenvraag)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:25

Nico_lette schreef:
Totaal niet gerelateerd aan inrichting etc., maar ik zou ook gaan kijken naar een waterontharder! Dat haalt de kalk uit het water(ofzoiets). Wij hebben 'm thuis ook en hoeven na het douchen de douche niet meer droog te maken, water smaakt lekkerder en we gebruiken veel minder shampoo etc. :)

Oh, en deze is zeker aan te raden! Echt een super service, hele leuke mensen! Is wel wat duurder dan de andere, maar deze werkt niet op stroom etc. dus je bespaart veel meer kosten uiteindelijk.
https://www.aquacell-waterontharder.nl/

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:08

Leuk topic! Plezant dat je momenteel in hetzelfde dorp als ik woon, heb je in Brecht een bouwgrond gekocht of is het in de regio? Wij zijn ook aan het zien naar een bouwgrond in Brecht, maar weinig mijn ding, helaas.

Om terug te komen op paar van je puntjes:

Bij zowel klassiek als modern worden er veel voordeuren in de zijgevel getekend. Ik ben zelf architect en teken ook geregeld een zij inkom, is totaal niks vreemd aan.

Warmtepomp is vaak duurder, zeker diegene met de grondboringen. Maar al onze klanten zijn er wel positief over. Hou er wel rekening mee dat een warmtepomp veel elektriciteit nodig heeft en dat er een groot aantal zonnepanelen moet geplaatst worden om aan je EPB te voldoen. Een nieuwbouw moet bijna altijd zonnepanelen plaatsen om aan die EPB te voldoen, ook al heb je een gewone gas installatie.

In verband met je kelder. Een kelder is super als extra bergruimte of om je technische installaties in onder te brengen. Maar het blijft heel duur. Wij rekenen voor een vrijstaande woning ongeveer 80k a 100k extra voor een kelder. Het afvoeren van de grond blijft duur, er steekt veel beton in (duh), maar het vraagt ook extra technieken zoals een ventilatie om de condens te beperken. Wij hebben veel klanten die maar een deeltje onderkelderen om de kostprijs te drukken. Deze contreien plaatsen ze ook gemakkelijk kruipruimtes. Super als je achteraf aanpassingen wilt doen aan je elektriciteit of extra kabels naar de tuin wilt trekken.

Je hebt momenteel ook geen rekening gehouden met de constructie in je plannen. Grote open ruimtes zijn duur omdat er dan bv veel pootrellen of betonbalken geplaatst moeten worden. Je architect zal hier normaal wel rekening mee houden tijdens het ontwerpen. Het goedkoopste blijft dat de muren boven elkaar staan, maar het is natuurlijk een zoektocht naar een goede verhouding constructie - openheid in de leefruimtes.

Ik heb niet goed naar je plannen van de bouwgrond zelf gekeken. Je sprak over de garage eventueel in te vullen als woonruimte. Ik heb daar mijn bemerking bij, of dat dit mag volgens de verkavelingsvergunning. Vaak zijn die zones enkel in te vullen als garage/berging en mag er geen woonruimte van gemaakt worden. Ik vind persoonlijk een garage of grote berging een plus naar de verkoopbaarheid van je woning toe. En kijk ook naar je eigen, ideaal om paardengerief in te stockeren :o dat is hier toch het geval :+

Veel succes met het ontwerp en de bouw van jullie droomwoning! Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke plan

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 20:39

-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:20

-
Laatst bijgewerkt door k_m op 29-07-24 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:29

Ik ken het helemaal! Hier hebben we ruim een half jaar vertraging opgelopen door een liegende en bedriegende architect en over moeten stappen. Veel stress om de aanvullingen op tijd in te kunnen dienen, want anders hadden we het terug moeten trekken en legeskosten moeten betalen.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en zitten we midden in de bouw. Morgen gaan de dakpannen erop. Sinds de eigenlijke bouw begonnen is, is gek genoeg de stress verdwenen. Alles loopt nu echt super.

Qua kostenplaats helaas ook herkenbaar. Hier ook een dergelijk bedrag dat alles meer gekost heeft dan vooraf verwacht.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:34

-
Laatst bijgewerkt door k_m op 29-07-24 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt