Private lease interessant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:44

Mijn vader heeft een private lease Suzuki Vitara, en het is echt heel fijn! :) Het is gewoon je "eigen" auto, en als er wat is dan is de garage daar verantwoordelijk voor (tenzij je natuurlijk bent gaan straatracen en de auto in de prak hebt gereden, maar daar gaan we niet vanuit). Er werd geloof ik wel gekeken naar de aanrijdingen die je in het verleden hebt gehad, maar m'n pa heeft zelf nooit wat veroorzaakt dus dat was allemaal geen probleem. Is meer om te kijken of je inderdaad geen idioot bent die niet normaal kan autorijden.

Cer
Bakkabouter

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:48

Trouwens, hoe zit dat met vieze schoenen? Hoe doen de mensen met paarden dat? Ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij niet zit te wachten op kilos zand en klein in de auto? :')
zitten daar nog voorwaardes aan ofzo?
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:49

Cer schreef:
Trouwens, hoe zit dat met vieze schoenen? Hoe doen de mensen met paarden dat? Ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij niet zit te wachten op kilos zand en klein in de auto? :')

Daar hebben wij nooit last van gehad, en wij gaan nogal eens met vieze schoenen/voorwerpen de auto in. :+

Alles valt schoon te maken. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:54

Cer schreef:

Ik heb geen private lease maar via mijn werk.

Je kan dat zand toch gewoon er uit stofzuigen?

Heb al 18 jaar een leaseauto nooit wat over gehoord.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:55

ja snap ik, maar ik heb altijd een eigen auto gehad die ik niet heel vaak stofzuigde, dus dat is mijn referentiepunt :')
ik snap idd wel dat als ik dat bij zou houden dat t niet zo'n bende zou worden..
maar toch, klei en water...

Ik stap wel eens bij mensen in zonder paarden of dieren, en dan verbaas ik me over het smetteloze interieur :D
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:59

Cer schreef:

Kom maar even een kijkje nemen in mijn leaseauto _O- Denk dat de stal van mijn paard schoner is dan mijn auto :o Kwestie van schoonmaken als je hem weer moet inleveren. Betreft in dit geval geen privatelease, maar via mijn werk..

Mijn moeder heeft een periode een privatelease auto gehad omdat er toen geen budget was voor een andere auto aanschaffen (ook niet een goedkoop tweedehandsje). Zij reed meer dan 60.000km per jaar, dus wilde wel een degelijke auto. Lease was toen de snelste optie, want de vorige auto ging stuk en er was per direct een nieuwe auto nodig ivm werk. Dat was inderdaad wel echt een bizar bedrag. Meer dan 800 euro per maand dacht ik.

Ik denk dat je bij weinig kilometers per jaar meer profijt hebt van private lease.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:04

ik lees even mee, ik rij denk ik teveel km voor lease.
heb een peugeot 107 van 2013 gekocht met 40.000 km op de teller
in een half jaar heb ik er daar 10.000 bij op gereden aan woon / werkverkeer.
belasting is ong 14 euro verzekering iets van 30 euro ( zit in pakket met onze andere auto) onderhoud tot nu toe 400 euro ( banden, grote beurt)
wel leuk om allemaal eens bij te houden om te kijken wat nu goedkoper is

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:04

@Cer, Ik heb een witte auto en 1 x in de week gaat hij in bad. Van binnen en van buiten. Je kan er spreekwoordelijke van de grond eten :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:37

Let er bij private lease op dat het je mogelijkheden op een hypotheek (of andere lening) fors beperkt tot zelfs onmogelijk maakt. Dit omdat het contract inderdaad geregistreerd wordt bij het BKR als zijnde financiële verlichting. En daar kijkt een bank naar bij de hypotheekaanvraag.

Een contract tussentijds afkopen kost veel geld, dus ook daar goed naar kijken.

Qua viezigheid.. ik heb een zakelijke lease-auto en ik bagger er heel wat zand en andere rommel in := Gewoon regelmatig onder de douche bij de wasstraat en dan de boel goed stofzuigen. Eens in de zoveel tijd mag hij zelfs over de interieurbaan, dan wordt hij helemaal spik en span gemaakt van binnen :))

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:50

Ik had er 1 en wacht nu nog op de afrekening, ik moet bijbetalen omdat ik meer reed en ik ben benieuwd of ze moeilijk doen over de vlekken die er in zitten :+

Ik vond het als vrijgezel heerlijk om zorgeloos te rijden. Dat was mij die paar extra centen wel waard. Anders had ik iets van 1000 kunnen kopen en als je dan 2 reparaties hebt ben je er ook niet bij mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:04

Private lease van 200 euro is ongeveer 40.000 euro minder als je een hypotheek wilt. Hou daar wel rekening mee.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:25

Ik doe ook private lease. Een Toyota C-HR met 25 000 km per jaar. Betaal er per maand een flink bedrag voor maar heb een grote, comfortabele en nieuwe auto zonder zorgen. Toen ik een auto moest aankopen (daarvoor altijd bedrijfswagens gereden) had ik geen budget en moest ik of lenen, of leasen. Als ik de lening telde voor een farsoenlijke tweedehands + alle andere kosten kwam ik nog duurder uit.

Ik heb mijn schadevrije jaren opgegeven van bedrijfswagens en dat was geen probleem. De verzekering van deze auto staat ook op mijn naam dus ik bouw gewoon verder op.

Ik lease bij Toyota en de auto gaat daar dus ook standaard in onderhoud bij de dealer. Voor mij was het wel belangrijk dat als ik mijn contract vroegtijdig wil opzeggen, ee geen gigantische boeteclausule aan hing en dat is hier niet. Na een jaar kan ik gewoon opzeggen met bijbetaling volgens de matrix. Als ik was gaan lenen had ik dus vastgehangen aan dat als ik bv voor mijn werk naar het buitenland verhuis en die kans zit er best in

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:31

janderegelaa schreef:
Private lease van 200 euro is ongeveer 40.000 euro minder als je een hypotheek wilt. Hou daar wel rekening mee.

Mijn auto wordt voor 60% van de nieuwprijs BKR geregistreerd, das ongeveer 7.500. Kan me niet voorstellen dat ik daarom tienduizenden euro's minder aan hypotheek zou kunnen krijgen :n Nu heb ik de komende jaren ook geen hypotheek meer nodig, dus dat was voor mij persoonlijk geen probleem om geregistreerd te staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:33

Een registratie in het BKR weegt wel degelijk fors mee. Een registratie van € 7.500 gaat keer factor 4-5 ongeveer ten koste van je hypotheek. Dat is ook het verraderlijke ervan, en dat wordt te vaak nog niet goed besproken bij het aangaan van een private lease contract.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:37

Oh dat zou dan inderdaad zeker goed vooraf besproken moeten worden. Het is dat ik er persoonlijk in mijn situatie geen problemen mee heb, maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen wel problemen geeft.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:46

Als je een beetje leuke auto wil met ook nog wat opties ben je zeker niet echt goedkoper uit. Maar heel veel autodealers hebben acties en als je een beetje rondkijkt kan je nog wel aardig profiteren hier en daar. In 2016 heb ik 2 nieuwe Peugeots via private financial lease gekregen en in 2017 en 2018 nog 2 auto’s op financial lease. De Peugeots kosten echt geen drol en zijn over 2 jaar van ons zelf en de andere auto’s over 3 en 4 jaar ook.

Ja, over het algemeen betaal je wat meer per maand maar als je een goede deal sluit kan je veel opties en garanties krijgen voor ‘weinig’.

als het lease contract afgelopen is kan je de auto houden of verkopen of inruilen met financial lease. Wel goed kijken of je nog een restschuld zou hebben of dat je een grote aanbetaling moet doen.

Vraag bij meerdere dealers offertes op. Want soms komt er een actie aan; zo had ik nog meer extras erbij gekregen bij de laatste 2 auto’s.

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 20:50

Ik heb al een hypotheek en niet van plan de komende tijd te verhuizen.
De aanvraag loopt voor een witte Opel Karl :):)

Met vele extras (onder andere afgekocht eigen risico ed) en de iets luxere variant gekozen.
Totaal €247 in de maand. Heb deze avond samen met vriend zitten lezen maar auto die ik ni rijd kost omgerekend €321 per maand... nogal een wezenlijk verschil.

Voor mij is de zekerheid echt heel fijn (en zeker de centen waard in mijn ogen), heb vandaag wel 6 keer gebeld met de desbetreffende partij met allerlei vragen haha. Ik vindt het super geregeld en kan niet wachten tot hij er is *\o/*

Ik ben er blij mee in ieder geval :))

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:57

Ik ben nu bezig aan mijn 3e private lease auto.

Ik betaal graag voor zorgeloos rijden en geen onverwachtse rekeningen :D

Ik lease nu een Peugeot 108 automaat met alle luxe (achteruitrij camera, keyless entry, mirror link ed) erop, 22.000 km per jaar voor 235 euro per maand. Nu heb ik wel een soort van ‘blijf bij ons’ korting gekregen waardoor de maandprijs wat lager ligt.

In augustus brak ik mijn rug en heeft mijn vorige auto 8 weken stil gestaan, totdat we hem nodig hadden voor de controle foto in het ziekenhuis.. toen wilde hij uiteraard niet meer starten :') de lease maatschappij deed helemaal niet moeilijk en heeft zelfs ruzie gemaakt met het afsleepbedrijf, omdat zij mijn auto niet wilden afslepen naar de garage. Zij vonden dat ze hem prima aan konden zetten en wij bij het ziekenhuis maar moesten uitzoeken hoe we hem weer gestart kregen. Heel erg blij met de lease maatschappij dat ze zo behulpzaam waren! Heeft me trouwens ook geen eigen risico gekost.

Ik ben ook zo’n pech vogel die altijd met 2ehands auto’s stil staat langs de weg. Ik woon daarnaast aan de andere kant van het land van mijn familie (alleen) waardoor ik geen acuut vangnet heb ik zulke situaties. Daarom heb ik graag wbt mijn vervoer zekerheid :)

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:27

Op het moment ben ik ook aan het overwegen om over te stappen naar private lease. Steeds heb ik net een beetje spaargeld opgebouwd, gaat mijn oude barrel weer stuk, waardoor ik van dat beetje opgebouwde spaargeld een nieuw oud barrel moet kopen.

Vervolgens ben ik dan minimaal 3 tot 5 maanden bezig met de 'schade' op mijn bankrekening te herstellen, kan ik een paar maandjes zorgeloos rijden en weer wat spaargeld opbouwen.

Dan komt die enge APK weer, en keurt mijn nieuwe oude barrel af, waardoor ik opnieuw een niet oud barrel moet kopen.

Er komt steeds geen einde aan dit cirkeltje. En nu zit ik met een auto waarbij de binnenspiegel er opnieuw afgevallen is, nadat deze 2 maanden geleden gemaakt is, een lamme ruitenwisser en vage geluiden die ik voor mijn eigen rust negeer...

Vind het maar een lastig verhaal... Die auto's

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:29

Persoonlijk vind ik private lease ideaal.
Ik rij de auto zakelijk dus ik moet de bijtelling bij mijn winst optellen (en dus meer belasting....) maar zelfs dan is het gunstig.
Overigens rijd ik wel relatief veel, ik heb 40.000 per jaar aan km's en die heb ik echt nodig.
Maar alsnog rijd ik nu een aantal honderden euro's goedkoper als ik hem zakelijk rijdt dan prive.
De afweging met auto kopen en leasen is echt of je nu een bedrag hebt liggen om een vergelijkbare auto te kopen.
Ik had (en heb) dat niet, dus leasen is fijn.

Het allergoedkoopst is een auto kopen en gewoon zelf verzekeren en wegenbelasting betalen.
Maar ik heb dat gewoon niet liggen dat geld. Bovendien vind ik het gemak van leasen: auto afgooien voor bandenwissel en je drinkt en kop koffie en je kunt weer weg, of je airbags worden gejat (ja echt) en je brengt je auto langs met het proces verbaal van de politie.. ik krijg een leenauto mee en kan gewoon gaan werken. eind van de dag staat mijn auto helemaal klaar op me te wachten. Zo loop ik geen euro mis. Echter heb ik een eigen risico van 125 euro omdat airbags bij mijn type auto erg geliefd zijn. Ik heb er wel een slot op zitten maar ik weiger om steeds veel geld te betalen als iemand niet van mijn auto af kan blijven.

Ik heb hiervoor een fordje gereden en dat ding heeft mij werkelijk 4 keer laten staan waardoor ik 4 keer mijn klanten kon afzeggen en dat kost mij gewoon erg veel geld. Na ook nog een reparatie vanwege een afgebroken bougie, van 1000 euro was ik het helemaal zat.
Ik ben naar de dealer gegaan, proefrit gemaakt en ben gaanleasen. zelfs als (toenmalig) startende ondernemer kon ik een contract krijgen als iemand mee tekende. Ik ben er blij mee. Ik denk dat ik hierna een grotere, sterkere auto ga leasen die ook trailer kan trekken.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:29

Als je mazzel hebt met een relatief goedkoop 2hands autootje waar niet veel aan stuk gaat, is dat idd goedkoper. Ik leg nu geld weg voor als dit 2e handsje op is, zodat ik tzt een ander oudje kan kopen.. als ik zou gaan leasen kan ik niet meer sparen en dat voelt raar.

Maar dit zorgvuldig uitgekozen 2e handsje staat in een half jaar nu voor de 3e x bij de garage en ze weten niet wat er mis is. Met een beetje pech heb ik dus zorgvuldig gespaard geld “weggegooid” en nog niet genoeg voor een ander.

Vandaar misschien lease maar ik vind t nog lastig. Maar je weet dan je vaste lasten en je kunt altijd rijden en sparen voor een andere gaat niet maar hoeft ook niet.. daar moet ik nog wel over denken...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:56

Cer schreef:
Nou ja als je een tweedehandsje koopt voor 3500 die je na een jaar in de prullenbak kan gooien, had je toch voor bijna 300 pm kunnen privateleasen :')
(ik lach wel maar t is niet grappig :n )

Ik heb er eentje voor 500 euro waar ik 3 jaar in rondgereden heb en het is dat ik er geen energie in kon/wilde steken maar anders was ie weer gewoon door de APK gekomen. Had dan wat gekost omdat de voortrein gereviseerd moest maar dat kost een wereldschokkende 150 euro voor beide veerpoten, schokdempers en wat kleingrut.

Punt wat ik hier lees is dat jullie om welke reden dan ook alles uitbesteden. Ik doe het zelf en dan zie je wat onderdelen daadwerkelijk kosten. Zelfs wanneer ik de Range Rover rondom van nieuwe olie voorzag (dat is een paar liter!) dan haalde ik met moeite 100 euro materiaal, inkl alle filters (ook de automaatbak!)
Oliefilter kost mij bijvoorbeeld een wereldinvestering van 1,25 euro per stuk!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:02

Als je zulke kwaliteiten hebt snap ik dat he het weggegooid geld vindt maar mij laat je beter niet in de buurt van een auto om iets te vervangen. Heb op mijn werk ook al een verbod om aan de printer of koffieautomaat te komen als die gaat piepen :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:05

Anne. schreef:
Toevallig Mri, ik heb ook een Micra in de lease :D Welke uitvoering heb jij?

Euhhh? Geen idee?
Een vrij uitgebreide, anwb actie, kost mij 235 euro per maand.
Auto is incl achteruitrij camera en navigatie. Ik kan morgen wel even kijken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:12

tengeltje11 schreef:
ok,maar hoe vaak ga je een wagen van 3500 euro na een jaar in de prullenbak kunnen gooien?

hier al heeeel veel 2de handsjes gehad(van een stuk minder dan 3500 euro),maar nog nooit eentje 'in de prullenbak' moeten gooien.

Ik had er 1 van 6.900
Rare dingen voor reparaties, 3000 euro aan onderhoud en reparaties uit moeten geven in 14 maanden.
Ik had geen vertrouwen meer in dat ding en geld groeit niet op mijn rug.
Ik heb hem kunnen verkopen voor 4900.
Ik heb dus 14 maanden kunnen rijden voor 6900+3000-4900= €5000.

Duur grapje! Dan liever private lease, weten wat je aan toe bent een een nieuwe nieuwe auto rijden. Doe mij dus veel minder kost van de swift die ik had.