Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:31

Ik heb Eigenwijsbouw een bericht gestuurd, wat de mogelijkheden zijn voor een sleutelklaar huis voor maximaal €60.000.

Compactlodge heeft op hun site sleutelklare recreatiewoningen staan voor minder dan €60.000.

Houtstapelbouw lijkt te duur te zijn.

Ik ga mij verder verdiepen in betaalbare, sleutelklare woningen die aan het Bouwbesluit voldoen. Eens kijken of die te vinden zijn. Chalets, stacaravans, woonunits en containers zijn wat mij betreft goed als die daarbinnen vallen.

MightyMike

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:34

Al die sites bieden deze blokhutten als blokhut in de tuin of recreatiewoning aan, niet als woning. Ik neem aan dat je niet op een recreatiepark wilt bouwen? Aan bouwbesluit voldoen komt echt veel bij kijken, denk alleen al aan isolatie voorwaarden. Een chalet in een woonwijk plaatsen is echt iets anders dan een houtbouw woning. Het lijkt heel leuk, maar volgens mij een droom ts.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:41

https://www.nen.nl/NEN-Shop/Bouwregelgeving.htm

Wellicht heb je wat aan deze site. Gasloos bouwen is daar als regel bijgekomen dacht ik. Een blokhutbouwer zal niet sleutelklaar leveren als permanente woning. Daar hebben zij normaal geen ervaring mee lijkt mij. Woningbouw is geheel anders dan een blokhut. Komen zo ontzettend veel regels bij, daar heb je een bouwbedrijf en/of architect bij nodig lijkt mij. Niet vervelend bedoeld, maar sta er natuurlijk reëel in, begrijp best dat je een fijn plekje zoekt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:47

Ik ben het blokhut idee een beetje aan het loslaten en aan het focussen op wat er mogelijk is. Zie mijn vorige bericht, een sleutelklaar huis van maximaal 50m2 dat aan het bouwbesluit voldoet en geschikt is voor permanente bewoning.

Bedrijven zoals Eigenwijsbouw leveren huizen die aan het bouwbesluit voldoen.

Maar misschien hadden jullie mijn laatste bericht nog niet gezien.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:52

Ik bekeek compactlodge en daar staan alleen recreatiewoningen op. Eigenwijsbouw zie ik praat wel over gezinswoningen en bouwbesluiten. Dat lijkt mij de moeite om info op te vragen, al ben ik bang dat het prijstechnisch niet haalbaar is. Ben wel benieuwd hoe het verder loopt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:58

Ja klopt, ik heb info opgevraagd bij Eigenwijsbouw. Compactlodge is inderdaad recreatiewoningen en die heb ik geen bericht gestuurd.

Ik ben nu nog verder aan het kijken en ik stuur bedrijven die permanente woningen leveren een bericht of en wat er mogelijk is voor mijn budget.

Misschien moet ik de titel laten aanpassen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:14

Wij zijn ermee bezig geweest voor mijn moeder. Zij koopt grond incl. bouwblok van ons (staat al een pand op maar dat zouden we slopen). Conclusie na heel veel maanden, tijd, energie en gesprekken met de gemeente en diverse bouwers.....onhaalbaar.

De eisen van het bouwbesluit waaraan je moet! voldoen voor een woonbestemming zijn niet mis en maken het onbetaalbaar voor de kleine beurs om zelfstandig een woning te bouwen. Om daarin qua kosten uit te komen kan alleen via een grootschalig bouwproject. Leuk al die tiny house initiatieven maar hoeveel gemeentes willen daaraan mee werken?

Hoe leuk die houten bouwpakket recreatie woningen ook zijn, zelfs met maatwerk kan je ze bijna niet laten voldoen aan het bouwbesluit. Ze overleven de verplichte construcrieberekeningen (uit te laten voeren door een architect à €3000,-) nog niet eens.

Wij hebben besloten de huidige bebouwing te laten staan en maar te gaan verbouwen. Dan hoeven we niet aan al die regeltjes te voldoen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 02:33

Dat is jammer Gloa, klinkt alsof jullie er heel veel moeite voor hebben gedaan. Succes en sterkte met de verbouwing.

Ik wilde nog even in het algemeen een kanttekening plaatsen, dat het bouwbesluit misschien niet zo streng wordt uitgevoerd als wat er nu in de spelregels van het project staat. Zoals ik al eerder zei, er zijn ook mensen die een strowoning willen bouwen. Dus ik ga navragen bij de gemeente hoe het zit met het bouwbesluit.

En bij Oosterwolde gebruiken ze bijvoorbeeld een light versie van het bouwbesluit.

Malenka

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 04:06

Bouwbesluit light is al niet meer van toepassing in Oosterwold. Maar er zijn binnen het bouwbesluit wel een heleboel mogelijkheden hoor.

Qua kleine woningen zou ik echt moeten gaan zoeken voor je. Wij gaan groter bouwen. Maar mocht ik iets tegenkomen in mijn archief dan zal ik het hier plaatsen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:14

Maar je zit niet vast aan die 50m2 als je op 2 verdiepingen wil bouwen toch. Dat is alleen je bouwvlek.

Het bouwbesluit is een landelijk geldend wettelijk besluit. Daar heeft de gemeente niks over te zeggen. De gemeente gaat over de welstand en die is vrij, dus mag je inderdaad een strohuis bouwen, of een pimpelpaars huis met een gouden randje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:35

Ons huis komt van Scanabouw, is net zoiets als een blokhut, in elk geval qua bouwmethode, stapelbouw. Is een gewoon huis, geen recreatie. Constructie wordt door hun berekend, eigen architect. En voldoet gewoon aan alle eisen. Maar is dus groter. Lijkt me dat ze hetzelfde kunnen leveren als klein huisje. Vraag me wel af of het budget toereikend is.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:53

Eilish schreef:
Dat is jammer Gloa, klinkt alsof jullie er heel veel moeite voor hebben gedaan. Succes en sterkte met de verbouwing.

Ik wilde nog even in het algemeen een kanttekening plaatsen, dat het bouwbesluit misschien niet zo streng wordt uitgevoerd als wat er nu in de spelregels van het project staat. Zoals ik al eerder zei, er zijn ook mensen die een strowoning willen bouwen. Dus ik ga navragen bij de gemeente hoe het zit met het bouwbesluit.

En bij Oosterwolde gebruiken ze bijvoorbeeld een light versie van het bouwbesluit.

Wat Nelleke zegt klopt, het bouwbesluit is een landelijke wet. Mijn buurman bouwt met stro en leem. De buurman daarnaast met riet (als isolatie) en gebruikte bouwmaterialen. Dus zijn fundering bestaat uit stoeptegels, alles gratis via internet. Mijn huis is van hout. Maar al die huizen moeten evengoed voldoen aan het bouwbesluit. Dus met berekeningen van de constructie en RC waarde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:07

Enige toevoeging die ik kan doen is dat een constructie berekening niet door een architect wordt gedaan, maar door een constructeur. Mijn ervaring is dat het loont om daar een aantal offertes voor op te vragen. Een groot bureau vroeg bij ons een belachelijke prijs, een kleine zelfstandige zat honderden euro's lager.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:24

Ik zie de verhouding 50m2 oppervlakte beneden en Tiny House niet.

Als je 2 woonlagen hebt en een bergzolder (wat prima kan met 10m hoogte) dan heb je minimaal 100m2 woonoppervlak en nog bergruimte. Dat is een flinke woning.
8x6 mtr binnenwerks zit je nog binnen de grenzen van de maat.

Wij hebben een traditionele woning laten bouwen. Wel casco, alleen de buitenschil. Door veel zelf te doen, veel bespaard.

Maar vlak dat niet uit, vraag eens bij een aannemer wat het kost om traditioneel of AVA bouw te doen.
De keuken, badkamer, vloeren en muren zijn vaak het duurste, niet de buitenschil.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:28

Misschien al genoemd (niet alles gelezen) maar check ook even hoe het zit met riolering. Als je zelf een aansluiting moet (laten) maakt kost dat 10K+...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:31

Nutsvoorzieningen zijn ook erg duur, bouwvergunning,
keuken, badkamer, vloeren en wanden, elektra.
Allemaal posten die vaste kosten zijn, welke niet erg varieeren bij verschillende soorten bouw.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 15:18

Blijkt maar weer dat ik weinig weet over het bouwbesluit. Ik dacht dat een strowoning onmogelijk aan de eisen kon voldoen van het bouwbesluit. Het staat op mijn lijstje om mij daar beter over te in te lezen, maar dat heb ik nog niet gedaan.

MarliesV, dat klopt, alleen het grondoppervlak is 50 m2. Maar ik denk dat een huis van 100m2 of groter niet realistisch is met mijn budget. Ik kan informeren bij een aannemer, bedankt.

FCSA, we moeten gezamelijk de voorzieningen aanleggen, die komen bij de kosten voor de kavel, maar dan heb je ook nog de kosten voor de aansluiting inderdaad.

Ik hoop eruit te komen met iemand die sleutelklare woningen levert, om alle kosten te bundelen, behalve de kavel en aanleg voorzieningen, en dan onder de €60.000 uit te komen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:30

Kijk eens naar een mantelzorgwoning. Pin je niet vast op het woordje mantelzorg maar die huisjes voldoen denk ik best wel aan je eisen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:32

Mantelzorg woningen zijn inderdaad een goed idee. De meeste die ik langs zie komen zijn groter dan het appartement waar ik met mijn vriend in woon haha

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 15:35

Ga ik doen, dankjewel.
Had ze al voorbij zien komen op sommige sites, maar heb er tot nu niet op gefocust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:41

Wat nou als je een oud groot voertuig ombouwt tot huis? Op Netflix kan je het programma "How to live mortgage free" vinden, waarin mensen dat doen. Kan je wellicht kijken voor inspiratie. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:51

Oh wat een leuk project, ik hoop dat het haalbaar gaat zijn!

Dat het niet door de welstand getoetst hoeft te worden is al erg fijn. Ik denk dat je met hout verreweg het goedkoopste uit bent, echter houdt je natuurlijk wel veel onderhoud.

Heb je al een sonderingsonderzoek laten doen? Want de fundering is erg afhankelijk van de draagkracht van de grond en natuurlijk het huis(je) dat er op komt. Nu is het niet te vergelijken, omdat wij 700M3 gaan bouwen en gewoon traditioneel gemetseld, maar onze fundering kost volgens mij al bijna de helft van je budget. En wij zitten op zandgrond. Nu is een klein houten huis veel lichter natuurlijk, maar ik zou het wel even goed uitzoeken.

En volgens het bouwbesluit zal je waarschijnlijk goed moeten isoleren en ben je gebonden aan een warmtepomp. Ook in jouw geval zal die kleiner en goedkoper zijn dan bij een groot huis. Maar wij schrokken echt van de grootte van dat ding. En de ze zijn ook best duur. Laat je daar ook goed over informeren!

Maar even een ander ideetje aangezien het niet door de welstand hoeft …. Wij gaan nieuwbouwen en gaan tot die tijd wonen in een woonunit. Wij gaan er met 2 volwassenen, 2 kinderen en een hond in. In ons geval 5 gekoppelde units, in totaal 6.80 m x 15 m.
Bij die van ons zit er een rapport bij met statische berekeningen en een bouwfysisch rapport.

In ons geval wordt heel dit ding op stelcon platen gezet. Maar voor permanente bewoning zal er toch een fundering onder moeten. Als je zo'n unit van buiten bekleed met composiet rabatdelen of met hout potdekseld, ziet het er echt leuk uit.
Ze worden ook vaak gebruikt als aanleunwoning voor ouderen. Die units zijn er in verschillende maten. Die van ons heb je voor de prijs van 22.000 - 27.000 euro.

Dit is onze unit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:03

Hout hoeft opzich niet veel onderhoud te kosten. In Zweden verven ze de huizen iedere zoveel jaar met roestverf (vandaar de rode kleur, maar je kan ook voor andere kleuren kiezen), en dan is je huis gewoon beschermd. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:44

Ik denk dat je het inderdaad al in de tijdelijke woonunits of alternatieve opties zoals het voorbeeld van Resistance moet zoeken.

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van eigenwijsbouw, maar mijn indruk is dat je in de hoek van hout- of houtskeletbouw toch al gauw in de richting van twee ton moet denken voor een woning exclusief kavel die compleet klaar is en waar je dus alleen nog in hoeft te trekken. Dat is echt een beginprijs denk ik, meer uitgeven is niet moeilijk. Je hebt dan nog niets bijzonders, gewoon een 'normaal' huis. Nu bestaat het 'normale' huis natuurlijk niet, maar ik bedoel een woning die vrij standaard is qua grootte en uiterlijk en die je bij de bouwer uit de catalogus kunt kiezen, eventueel met wat kleine aanpassingen. Zodra je echt maatwerk wilt schiet de prijs omhoog, zelfs al is de woning kleiner. Ik denk dat daarom veel tiny homes nog zo duur zijn. Als alle schetsen en berekeningen nog gemaakt moeten worden betaal je daar gewoon (veel) voor. Als je kiest voor een goedkope cataloguswoning, alle goedkoopste opties neemt en bovendien zoveel mogelijk zelf doet zul je misschien wel onder de twee ton kunnen blijven. Maar het gat tussen twee ton en 60.000 euro is wel héél groot, te groot vrees ik.

Ik ben erg benieuwd welke opties er dan nog zijn. Misschien heeft de gemeente er ook wel ideeën over. Wat het bouwbesluit betreft gaat het natuurlijk om landelijke regels, maar uiteindelijk is het wel de gemeente die besluit te handhaven (of niet). Je kunt vragen hoe ze daar mee omgaan. Los daarvan kun je je afvragen of je van het bouwbesluit moet willen afwijken. Die regels zijn er niet voor niets, maar ik weet er te weinig van om te beoordelen of ze écht allemaal even belangrijk zijn. Het belangrijkste is natuurlijk dat je er op een prettige, veilige en gezonde manier permanent kunt wonen. Bij die woonunit die Delphi laat zien bijvoorbeeld denk ik wel dat dat zo is. Daarvan vraag ik me echter wel weer af wat de verwachte levensduur is. Ik ben bang dat de afschrijftermijn ongeveer gelijk of misschien zelfs korter is dan de looptijd van de gemiddelde hypotheek. Dat lijkt me ongunstig voor de kans dat je een hypotheek krijgt en daarnaast ook gewoon onwenselijk. Dan heb je je hypotheek afgelost en eindig je met een afgeschreven woonunit. Stof om over na te denken misschien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:26