Hoe (brand)veilig is jou huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 18:30

Ik vind het erg leuk om te zien hoe iedereen hier er mee bezig is (of niet :=) haha! Over het algemeen zijn jullie er heel bewust mee bezig.

Hier in huis hebben we beneden in de hal en boven in de hal een rookmelder (via de woningbouw). En zelf hebben we nog 2 kleine brandblussers hangen. 1x schuim en 1x poeder, al is poeder wel echt paasei. Maar goed, voor sommige branden wel effectief.

Het is gewoon allemaal vrij simpel spul. Het liefst zou ik het zelf anders en uitgebreider zien, maar goed ik woon nog thuis. Dus het is niet allemaal aan mij. Als ik ooit een eigen huisje heb dan denk ik wel dat het allemaal wat uitgebreider wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:44

Nabster schreef:
Iedereen weet hopelijk ook dat een koolstofmono bij de grond moet hangen? Nou ja, op ongeveer heuphoogte. Op ooghoogte heeft weinig zin.

Volgens die link naar de website vd brabdweer paar posts boven jou dus niet, ik heb dit ook altijd geleerd.

Onze CV zit overigens in een gesloten systeem heb ik begrepen, waardoor een co-vergiftiging niet mogelijk is door de cvketel. Rest van het huis hebben wij geen gas meer.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:00

Supervixen schreef:
xSCWx schreef:
@tamary, het is een brandmelder en CO2 in 1. Aangezien wij zeer kleine kans op CO2 vergiftiging hebben ivm. de CV installatie, is het handiger de melder op het plafond te hangen voor brand. En stiekem, heel raar gezegd misschien, heb ik liever dat ze rustig zonder pijn overlijden door CO2 vergiftiging dan doordat ze verbranden :o (Heel gek om zo te zeggen aangezien ik ze echt niet kwijt wil, maar het is rationeel denken).

Ik denk dat je een CO melder bedoelt en geen CO2 melder. Dat is nogal een verschil.

Je hebt gelijk. Maar ach, we weten allemaal wat er bedoelt wordt :Y)

Overigens zit ik er door dit topic wel aan te denken om ook in de schuur een gekoppelde wifi rookmelder te hangen. Daar staat de wasmachine en droger, toch een hoger risico op brand. Het is alleen zo jammer dat zo'n rookmelder €130 kost waardoor ik het niet zo snel koop.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:56

Naar aanleiding van dit topic toch vandaag een extra brandmelder voor in de schuur gekocht, geeft wel gelijk een gerust idee moet ik zeggen :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:08

Hier ook brandmelders+co, blusdeken in de keuken.
In het oude huis hadden we ook een co2 brandblusser, maar omdat die te oud was en niet meer gekeurd is die niet meer mee verhuisd.
Nog een to-do puntje, net als een nieuwe poederblusser voor in de auto.

In de jaren dat wij op onze boerderij enkel hout/kolenkachels als enige verwarming hadden is de co melder een keer midden in de nacht afgegaan, het was mistig, slecht weer om te stoken.
Ben je blij dat je zo'n ding hebt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:12

We hebben alleen een koolmonoxide melder. We hebben overigens geen bovenverdieping en 3 verschillende deuren naar buiten toe.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:18

Wij hebben van de zolder een slaapkamer gemaakt en ik heb daar een lang dik kabeltouw hangen voor het geval je niet via de trap kan vluchten.Het touw kan aan de trapreling vast en dan door het raampje naar buiten.Zal niet echt makkelijk gaan,maar anders kan je geen kant op en nu wel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:28

Door dit topic even de huisbaas geappt of we nieuwe brandmelders mogen :') .

We hebben wel een brandblusser, maar de rookmelders doen het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:41

Hier hangen in alle ruimtes 1 brandmelder en hangt er in de open keuken nog 1 extra. Daarnaast is er uiteraard een blusdeken aanwezig, op elke etage een kleine brandblusser en hangt er een aparte koolmonoxide melder.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:03

We hebben boven ook een brand laddertje die je aan de rand van een dakraam of balkon/dakgoot kan hangen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:34

Goed om te lezen dat bokkers aan brandpreventie doen. Erg belangrijk.

Hier redelijk goed voorbereid.
Totaal 6 rookmelders (2 hallen beneden, hal 1e verdieping en zolder elektrisch met elkaar geschakeld plus twee losse melders, woonkamer en slaapkamer) en 1 koolmonoxide melder, in de woonkamer, die al meldt vanaf 10 ppm. Blusdekens in de keuken en 1 schuimblusser.

We willen graag nog 1 koolmonoxide melder voor bij de ketel op zolder en een brandladder om uit de slaapkamer te kunnen klimmen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:18

een vraagje aan jullie, hoe doen mensen dat wanneer ze in 2de verdieping of hoger wonen en Maar 1 trap naar beneden hebben?

Om eerlijk te zijn heb ik alleen de trap als vluchtweg.. en als die in de hens Staat ben ik gevangen. enigste uitweg voor mij is uit het raam klimmen, touw om kozijn maken en op het 'afdakje' staan.. wat weer leuk wordt want ik ben iemand met hoogtevrees.. Ik heb geen Balkon.

ik heb wel hier een longeerlijn liggen voor nood wegen de dieren, touw doe ik zo even nog aan de kleine bens want die kann ik er zo uittillen en voorzichtig naar beneden laten zakken. nu nog de dieren leren op komando in bens te gaan, 3 ratten krijg ik er snel in Maar heb nog 3 jonkies die moet ik dat nog leren.

ik heb in iedere kamer rookmelden en mijn co melder moet ik nog ophangen, bij mij heeft de verhuurder gezegd dat hij aan het plafon moet hangen?
Wat is nu waar?

nu ik er over na zit te denken, ik woon hier net Maar ik denk dat ik mij zodra ik hier een jaar (moet een jaar huren) woon dan ook een andere woning zoek waarbij ik niet in de 2 of 3de verdieping woon. verdieping 0 of 1 is mij ook goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:34

Arasha, een brandladder aanschaffen. Kun je via je raam vluchten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:41

Poeh, goed dat het genoemd wordt, bij mij thuis vertrouw ik op mijn vader die het allemaal uitdenkt, maar op mijn kamer in een studentenhuis, ik heb geen idee := Er hangt, zo uit mijn hoofd, een brandmelder waarvan ik niet weet of hij het doet. Er is in principe een uitgang naar buiten, maar ik heb een balkon met aan de muur een brandladder. Laatst gebruik van gemaakt toen ik mijn sleutel was vergeten en niemand de deur open deed. En ik moet zeggen: fijn om een keer ''geoefend'' te hebben, mocht het dan mis gaan, wéét ik dat ik het kan!

Er staat op de gang wel een brandblusser, maar die moet ik dan wel eerst een paar trappen op slepen :=

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:50

In Duitsland is het zo dat voor een inboedelverzekering brandmelders verplichtzijn .
In mijn situatie in de hal en slaapkamer ( heb een appartement op de eerste verdieping )
Een koolmonoxide meter heb ik niet , dat zou geen zin maken .
Onze gas verwarming zit in de kelder.

https://www.koolstofmonoxidemelder.nl/f ... -plaatsen/

Aanvulling : geen brandblusser of branddeken O:)
Laatst bijgewerkt door Time2Tri op 14-10-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:17

Brandblusdeken in de keuken aan de muur.
Rookmelder in de schuur ,woonkamer, hal voordeur, slaapkamer en in keuken een melder op temperatuur.

Een koolmonoxide meter in de woonkamer.

Brandblussers heb ik niet.
Wel ehbo spullen en overleving pakket met opwinbare zaklamp waterbestendige lucifer radiotje

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:31

Hier 5 rookmelders, 2 brandblussers en 1 koolmonoxide melder.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:41

Hannanas schreef:

dat is een goede tip! Dankje wel! ga ik direkt naar kijken :D

Edit: toevoeging

Kost wel effe 189 euro :') Maar goed ga het mij wel aanschaffen, praat nog met de verhuurder of ik het bestellen kann en dan installeren hier, misschien koopt hij het van mij over zodra ik hier weg ben ^^

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:49

Ik heb 2 rookmelders, een CO melder, schuim brandblusser en blusdekens in huis. Blusdekens hangen in de keuken.

En ik woon in een appartement.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:17

Wij hebben een nieuwbouwhuis, dus die moet aan allerlei eisen voldoen.

We hebben 4 rook/co2 melders. Deze werken op stroom, en er zit een batterij in voor mocht de stroom uitvallen. Ze zijn in verbinding met elkaar. Als de ene afgaat, gaat de andere ook.

Er hangt er 1 in de keuken, in de hal beneden, in de hal op de eerste verdieping, en op zolder.

Op zolder staat de cv en de wasmachine en droger.

Als er later een kindje is, laten we op die slaapkamer een extra melder plaatsen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:35

Arashah schreef:
Hannanas schreef:

dat is een goede tip! Dankje wel! ga ik direkt naar kijken :D

Edit: toevoeging

Kost wel effe 189 euro :') Maar goed ga het mij wel aanschaffen, praat nog met de verhuurder of ik het bestellen kann en dan installeren hier, misschien koopt hij het van mij over zodra ik hier weg ben ^^

Ze zijn erg duur. Maar je kunt ze overal naar meenemen, dus in principe eenmalige aanschaf voor het termijn dat de fabrikant de levensduur geeft.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:31

Overal Rookmelders, 2 CO melders, brandblusser in de keuken, blusdeken in iedere kamer.
Ook hebben we een touwladder bij t balkon in het geval er onder ons bij de buren brand uit breekt en we niet door t trappenhuis weg kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:41

Slecht :=

Batterij uit de brandmelder gehaald ivm gebruik verfbrander en hij ging af :') . Alleen zo de batterij nu foetsie , vind het ook doodeng een brandmelder stel dat ie afgaat :') (hou niet van verrassingen)

Bij brand kan ik via balkon dr kamer naast slaapkamer naar een muurtje eronder en dan zo de tuin in , maar ga niet zonder mijn dieren eruit dat is nog een puntje

Sleutels liggen bij de deuren in de buurt op vaste plekken , die kan ik zo pakken eventueel

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:50

1 koolmonoxide melder in de cv kast
1 rookmelder in de berging.
1 rookmelder in de hal
En 1 boven in de hal.

Verder wil ik nog steeds 1 kleine brandblusser beneden. Maar waar hang je dat 'lelijke' ding neer...?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 19:52

Beste plek is in een vluchtroute....