Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 14:25

Ik heb net ook weer rondje gedaan. Door met oerwoud omzetten naar een minder onderhoud tuin. Lijf nu weer op voor de rest van de dag

Overigens hier kijk ik tegenaan aan voorkant bij hun. Staan voor mij op zuid/west.geeft me heel veel extra werk door kruipend onkruid dode conifeerblaadjes enz. Hoor je me ook niet over

Afbeelding

Evelijn

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:40

Misschien moet je daar dan eens mee beginnen... gewoon de bal terug kaatsen...
en niet onvriendelijk maar wel even een weerwoord. Ook als ze tegen jou mopperen over de boom... eerst gewoon zeggen tja heel vervelend dat jullie dit jaar een keertje extra moeten vegen... en dan wel aangeven dat jij met je lijf heel blij bent met dat herrie ding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:02

Evelijn schreef:
Misschien moet je daar dan eens mee beginnen... gewoon de bal terug kaatsen...
en niet onvriendelijk maar wel even een weerwoord. Ook als ze tegen jou mopperen over de boom... eerst gewoon zeggen tja heel vervelend dat jullie dit jaar een keertje extra moeten vegen... en dan wel aangeven dat jij met je lijf heel blij bent met dat herrie ding...

Waarom het meteen willen 'terugdoen'?
Bij de buren is de last blijkbaar zo hoog opgelopen dat ze uiteindelijk zijn gaan klagen bij Karuna.
Karuna beschrijft dat de buren ook een boom hebben die haar werk bezorgt, maar niet genoeg om haar daarover te horen klagen. Waarom als je buren over A klagen dan ineens ook zelf gaan klagen over iets wat je nooit het klagen waard vond?

Je kunt niet voor iemand anders invullen hoeveel last die persoon van jouw spullen heeft ('mijn hond blaft alleen als de bel gaat, en echt niet hard, dus wat hebben ze te klagen?'), en dat staat compleet los van waar jij op jouw beurt allemaal last van kunt hebben bij hún ('okee, als zij zeiken over mijn hond, dan ga ik terugklagen over dat zij elke zondagochtend grasmaaien, want daar heb ík dan last van, ik vond dat al deze jaren nooit de moeite waard om te vermelden, maar als we zo gaan doen...').
Als je een burenruzie wilt opstarten dan is dat een prima stappenplan. Als je de relatie enigszins leefbaar wilt houden dan ga je klachten niet met klachten vergelden, maar kijk je serieus naar hun klacht, laat ze zien dat je dat gedaan hebt, en that's is. Wat zij daar dan weer van vinden is wederom niet jouw zaak. Vul niet voor andere mensen in, ga niet klachten met klachten vergelden en accepteer dat andere mensen nou eenmaal anders zijn dan jij. Een stom voorbeeld; in dit topic wordt verschillende keren aangehaald dat de TS gehandicapt is en de buren gezonde volwassenen zijn en toch dit komen eisen... Wie zegt dat zij gezond zijn? Wat als de buurman een obsessief compulsieve dwangstoornis heeft en helemaal gestoord wordt van blaadjes in zijn tuin? Wat als de buurvrouw een depressie verbergt waardoor voor haar nu alles echt teveel is, dingen botter brengt dan ze zou willen en zelf niets positiefs kan bijdragen?
Waarom zou je voor anderen invullen hoeveel last zij mogen hebben van X, hoe zij daarmee om zouden moeten gaan, hoe ze dat anders gezegd hadden moeten hebben, en wat je kunt doen om het terug te doen - als je niet weet hoe het is om in hún schoenen te staan?
Leven en laten leven...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:11

Jeetke wat heb je toch een zeurpieten zeg. Ik snap dat echt niet, in een tuin kan je weleens blaadjes krijgen, daar is het tenslotte een tuin voor... Jammer dan voor je buren hoor ts!

Ik snap dat je geen zin hebt in ruzie, dus zou wel een gesprek met ze aangaan. Maar daarbij wel gewoon duidelijk en eerlijk vertellen waar het op staat. Dat hij 7 meter van de erfgrens staat en 1 keer per jaar wat laat vallen (en dan meestal niet eens in hun tuin terechtkomt). Laat ook blijken waarom het voor jou belangrijk is om de boom te houden en dat je ervoor zorgt dat hij zo min mogelijk overlast veroorzaakt. Blijf vriendelijk.

Ik ben heel blij dat ik niet naast dat soort mensen woon. Aan de ene zijde van onze tuin staat een grote goude regen (bijna letterlijk tegen de schutting aan met overhangende takken) en aan de andere kant ook bomen met veel bloesem (en overhangende takken). De tuin tegenover die van ons heeft heel veel pluis en in de voortuin van de buren een denneboom (met vallende denneappels en véél naalden).
Helemaal prima toch, dat is wat er bij een tuin hoort...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:27

Joh negeer die handel.
Ja er staat een boom. Jammer mijn boom.
Last van de blaadjes dan moet je in een woestijn gaan wonen kan je klagen over zand.

Dat weet je nou eenmaal dat in de herfst de blaadjes er vanaf vallen.
Hij mag wel oppassen dat hij dan ook zijn eikeltje niet naast zijn bed vind.
Dan loopt de buurvrouw weer te zuchten.

Leven en laten leven en je er niet druk om maken.
Jij maakt het nu jouw probleem moet je niet doen.
Laat los....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 01:33

Inderdaad Mando.
Persoonlijk vind ik dit echt een non-probleem. Buren hebben pech gehad, je kan ze de bladblazer aanbieden. Willen ze niet, jammer joh dan veeg je lekker met de hand.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:53

Wat een zeurpieten. Bomen zijn belangrijk en geven ons zuurstof. Ik snap echt niet dat mensen zeuren om bomen, zeker niet als ze 7 meter van de grens afstaan. Die houden zeker niet van het kleine beetje groen dat er nog is.
En ja, bomen geven blaadjes. Maar je hoeft helemaal niet constant te vegen, het beste is pas weer in het voorjaar. Onder de blaadjes en troepjes kunnen allemaal beestjes schuilen voor de winter.
Hier laten we de tuin vanaf de bladval helemaal met rust in de winter en pas in het voorjaar maken we de tuin weer ‘lente-klaar’.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 09:58

Ik maak als alles eraf is paar grote hopen tegen schutting of muur aan. In voorjaar gaat dat compost hoop op, dit jaar ga ik met plataanblad dat op terras ligt (moet wel weg ivm gladheid) in tweede compostbak doen met onderluikje open. Kunnen daar beestjes beschut in. Weet dat er een egel rondstapt en denk ik nog een ringslang en veel padden en kikkers.

Gister heeft gv nog even kritisch meegekeken naar de boom en de blaadjes. Nagenoeg alles idd in mijn tuin terecht gekomen. Juist van de buren af. Geen takken met valgevaar hun kant op. De andere neusjes zijn van de gemeente elzen. Overigens omtrek gemeten op 130 cm hoogte. Is daar net geen meter.