Welke slimme thermostaat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:10

Aha, op die manier! Goh, ja, kan alleen maar zeggen dat wij heel tevreden zijn met onze Nest :D Zowel mijn ouders als ik hebben onregelmatige uren en tijden van thuis zijn, dus wij kunnen gewoon elk de verwarming op en af zetten als we dat willen :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:38

Janine1990 schreef:
Laurievc schreef:
Hoezo vind je dat niet wenselijk? Gewoon nieuwsgierig, ik zie er niet meteen een probleem in? :P

Het idee dat ze kunnen inbreken in het apparaatje, die met Wifi werkt... En dus kunnen zien of de sensor mij heeft gedetecteerd.

Volgens mij lukt dat niet met geofencing. Of in ieder geval moeilijker...

Pin me er niet op vast hoor!

Ik zie het zo: als men de moeite doet om die dingen te hacken, dan kiezen ze eerder een vrijstaand huis met een buxus eenhoorn in de voortuin, dan mijn simpel rijtjes huis met onkruid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 17:47

FatCat schreef:
Ik zie het zo: als men de moeite doet om die dingen te hacken, dan kiezen ze eerder een vrijstaand huis met een buxus eenhoorn in de voortuin, dan mijn simpel rijtjes huis met onkruid.

Ik zie het anders: Hoge sprongen, lege buidels ;)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:54

Als ik je berichten en antwoorden zo lees, denk ik toch dat je het in de hoek van isolatie moet zoeken. 2000 m3 is extreem veel. Wij als gezin van 5 koken op gas in een vrij groot vrijstaand huis. Bouwjaar 2014 dus goed geisoleerd. Thermostaat (Remeha Isense) staat constant op 22 dag en nacht. Gasverbruik ca 1400 m3. Daarvoor een jaar in een woonunit gewoond, verbruik ca 4000 m3. Ik bedoel maar: onderschat (deels) slechte isolatie niet! Je ketel is nog niet zo oud, die ik heb is uit 2012.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:45

Tsja..hier een huis uit de jaren 80, ook slecht geïsoleerd. Binnenkort worden de voegen gedaan en eigenlijk moeten er nieuwe kozijnen in. Het is gewoon een koud huis, dus hier ook de verwarming s nachts aan. Als ik dat niet doe, is het in de winter echt 15 graden in huis. Vind ik voor mezelf niet zo erg, maar er loopt ook een kleintje rond.
Ik heb Toon in huis. En alles leuk en aardig, zonder abonnement op toon heb je dus niks aan de app. Ik heb 3x geprobeerd het abonnement af te sluiten (nadat ie was opgezegd, maar niet door mij) en dat is 3x mislukt. Ze regelen het gewoon niet (schrijven ook niets van m’n rekening). Dus ik zou nooit meer toon kiezen. Ik vind het erg vervelend dat er een extra abbo moet worden afgesloten om alles uit toon te kunnen halen.
Wat wel kan is een programma instellen. Dat vind ik wel handig.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:22

Ik heb sinds een jaar of twee een Nest thermostaat en ben hier erg tevreden over! Ik kan hem via mijn telefoon bedienen of gewoon aan de ‘knop’ zelf. Thermostaat heeft verschillende functies: je kunt vooraf een schema instellen voor de week, maar hij heeft ook een leerfunctie waardoor hij je verwamingsgewoonten overneemt (dit vond ik zelf trouwens niet fijn en heb ik uitgeschakeld). Daarnaast schakelt hij in thuis/niet thuis modus bij beweging (of ontbreken hiervan). Als je dus vergeet temperatuur omlaag te zetten als je het huis verlaat, schakelt hij na een tijd vanzelf uit als er geen beweging meer waargenomen wordt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:55

Ik volg hier even mee...
Wij wonen net pas in dit huis, kan dus nog niet echt wat roepen over jaarverbruik gas, maar de vorige bewoners schenen een jaarverbruik van dik 3400 kuub gas te hebben gehad 8)7

Vrijstaand groot oud huis, wel nieuwe kozijnen en deuren (op de voordeur na), dak is geisoleerd, spouwmuur is er niet, hele dikke muren, dus hier kun je moeilijker aan isoleren.

Nu hadden wij het expansievat van de CV kapot, een Remeha Quinta HR ketel (30kw, en die heb je ook nodig, anders krijg je het bad niet binnen redelijke tijd vol, gezien de afmetingen daarvan) van 10 jaar oud, een paar afdichtingen waren niet goed, en een of andere sensor stuk.
Vlgs de monteur stond de ketel op een veel te hoge temperatuur afgesteld, op 90, waar dit vlgs hem 75 hoort te zijn, heeft ie inmiddels aangepast.

Thermostaat was ook stuk, wij hebben dan nu i.o. met de installateur gekozen voor de honeywell evohome, de digitale thermostaatknoppen worden nog voor de winter geinstalleerd.
Is geen budget, maar je zou er minstens 30 procent mee moeten kunnen besparen, plus, je kan per ruimte heel precies verwarmen, enkel daar waar je wil, lijkt me heel comfortabel een fijne warme badkamer, terwijl de logeerkamer van mij echt niet warm moet zijn.

Ook niet gestuurd op buitentemperatuur.
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/39 ... ll-evohome
Wij zouden de kosten hiervan dus in een jaar of twee eruit moeten hebben.

Daarnaast hebben wij een goeie houtkachel aangesloten in de woonkeuken, dus dat icm met de evohome zou toch wel wat aan besparing moeten kunnen opleveren.

Ik weet natuurlijk nu ook niet of de vorige bewoners niet gewoon de hele dag de verwarming op 24 graden hadden staan }>
En de dame des huizes liet blijkbaar elke dag het (3-persoons noem ik het maar even, zo groot :o ) bad vollopen, waar wij, zeker door de week eerder snel even onder de douche springen.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met de nieuwe modulerende slimme thermostaat.
Ding schijnt btw ook ramen die open staan aan te geven, en uiteraard kun je per telefoon, en per ruimte apart je temperatuur instellen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:50

Intussen heb ik een nieuwe ketel en slimme thermostaat: ATAG one

Bevalt erg goed tot nu toe. Mocht er vragen zijn laat maar weten.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:58

Wij hebben tado, zowel een slimme thermosstaat als slimme thermostaat knoppen. Het hele huis is in zones opgedeeld waardoor we alles naar wens kunnen instellen! Werkt perfect en voorkomt onnodig stoken.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:01

Sassy schreef:
Ik volg hier even mee...

Ik weet natuurlijk nu ook niet of de vorige bewoners niet gewoon de hele dag de verwarming op 24 graden hadden staan }>
En de dame des huizes liet blijkbaar elke dag het (3-persoons noem ik het maar even, zo groot :o ) bad vollopen, waar wij, zeker door de week eerder snel even onder de douche springen.

.....

Elke dag het bad vol kost enorm veel gas (en water).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 07:42

Ik wilde even laten weten dat ik intussen mijn nota heb gekregen en ik ruim 500 kuub gas heb bespaard!

Ben de eerste drie maanden van het jaar ziek thuis geweest, maar ik geloof dat het een supergoede investering is geweest!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 07:59

Ik heb een Intergas ketel met dito thermostaat.
Werkt super simpel. Ook met telefoon te bedienen.
Je kan werkschema’s maken maar ook alles handmatig doen.

Afbeelding

Afbeelding