Bijenlinten/bijenweide zaaien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:24

Djoena schreef:
akishino schreef:
Djoena, welk merk/mengsel had je gebruikt voor dit jaar?

Ik heb contact opgenomen met Cruydthoeck zaden :j die heeft een geschikt zadenpakket voor ons samengesteld.

Ibbel schreef:
Even contact opnemen met Cruydthoeck Zaden. Die leveren biologische zaden voor allerlei 'wilde' projecten, ook aan gemeentes voor wegbermen ed.

https://www.cruydthoeck.nl/

Super, ga ik ook eens contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:37

Leuk topic!
Ik heb vorig jaar ook mengsels van de action gekocht, het enige waar ik iets aan gehad heb is het kaasjeskruid.. Dit voorjaar heb ik hem verplaatst en hij bloeit nu nog.. De zaadjes heb ik er deels al uitgehaald voor volgend jaar. Verder ook al een aantal zaadjes in huis die ik kan voorzaaien en vorige maand zwarte mosterd en rode klaver van de Bijenstichting gezaaid en de bloembollen die ik daar besteld heb zitten ook al in de grond.
Voor de rest ga ik even kijken op de site van Cruydthoeck, zoals ik het nu lees moet ik dus sowieso de verbena bestellen, die stond nog niet op mijn lijstje.

Edit: Als de Verbena Bonariensis hetzelfde is als ijzerhard dan stond ie al wel op mijn lijstje maar dan weet ik nu waar ik m ga bestellen.

Ceetje_bokt

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:38

Ijzerhard :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 23:22

Wat een leuke reacties allemaal! :))

Hey Mo! :*

dees_daan IJzerhard is inderdaad hetzelfde als Verbena :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:07

Djoena! :*

IJzerhard is echt mooi. Alleen hier doet ie het niet zo goed op de rivierklei. Of ja, het lijkt meer alsof ie het te goed doet. Het groeit als een gek waardoor je van die lange iele pinnen krijgt (dat hoort natuurlijk ook wel bij het model van de plant) en vervolgens knakken ze dan als het flink waait.
Ik zal eens kijken of ik er nog wat mee kan op een wat meer beschut plekje ofzo.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:43

Oh da’s balen Oscar, ik heb zandige klei/kleiig zand en hier staan ze prachtig rechtop. Ok, nu gaan ze wat hangen, maar het is half oktober.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:46

Wat vervelend!

Wij zitten volop op kleigrond en bij de buren staan ze allemaal nog te stralen :)) ze staan wel in de volle zon (als die een keer wil schijnen :') ) misschien dat dat geholpen heeft :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:01

FleurVP schreef:
Je kunt bij Cruydthoek ook mengsels bestellen voor in de schaduw.

Had ik nu al, maar was alsnog blijkbaar te donker. Of te arme grond (zandgrond). Hoe dan ook, het was helaas geen succes.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 23:27

Rije schreef:
FleurVP schreef:
Je kunt bij Cruydthoek ook mengsels bestellen voor in de schaduw.

Had ik nu al, maar was alsnog blijkbaar te donker. Of te arme grond (zandgrond). Hoe dan ook, het was helaas geen succes.

Wat zonde! Het zijn geen goedkope mengels... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:01

Djoena schreef:
Wat een leuke reacties allemaal! :))

Hey Mo! :*

dees_daan IJzerhard is inderdaad hetzelfde als Verbena :D

Dat is fijn. Scheelt weer een extra plant op mijn lijstje. :')
Ik vind het wel leuk om zelf te kijken wat ik wil hebben en waar, heb wel een zakje wilde bloemen mengsel besteld tijdens een actie en die komt vooraan aan het pad, verder ga ik in het voorjaar wel kijken wat waar kan staan. Ik heb niet echt schaduw in de tuin, hooguit halfschaduw.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:31

Wij hebben erg veel vlinderstruiken in de tuin staan. De rhodondendron struik was in het voorjaar ook erg gelieft.

Plus rozen plus de vijver met bloeiende vijverplanten.
En de bijen en wespen kunnen vanaf een blad water drinken uit de vijver(word erg erg veel gedaan).

Wij hadden afgelopen jaar echt heel heel veel bijen en hommels.
Tevens hadden we 2 bijenhotels. Daar is minimaal gebruik van gemaakt.

Na de zomer kregen we te horen dat buren van ons dus via een imker een "kudde" bijen in de tuin heeft laten plaatsen.
De imker was aan het einde van de zomer heel erg blij hoe goed de bijen het hadden gedaan en vond het een extreem sterk stamvolk.

Dus wij blij dat we met onze tuin en bloemen een handje hebben kunnen helpen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:18

Rije schreef:
De verbena wil ook volle zon vrees ik hè...?

Nee hoor! Staat hier in een hoekje waar eigenlijk alleen sochtends een beetje zon komt, en ze groeien goed!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:51

Oh das goed te horen! Dan ga ik dat volgend seizoen nog maar 's proberen!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:36

Volgens mij wil die 'volgens de beschrijving' wel veel zon, maar dat ijzerhard komt natuurlijk ook ergens vandaan dus zal vast sterke plant zijn en volgens mij zaait hij zichzelf ook uit. Ik ben begin september bij zo'n biokweker geweest en die hadden echt rijen vol bijenplanten voor in de schaduw, zoiets is ook wel een aanrader. Het was een eindje rijden maar ze zaten wel net als wij op zandgrond en alles lijkt hier erg goed aangeslagen.
Net bloembollen besteld, krokussen, tulpjes, blauwe druifjes en boshyacinten. Als het goed is hebben we dan van het vroege voorjaar tot april/mei altijd iets bloeien. Kan daarna zo'n mengsel het overnemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 05:42

Als in 'schaduw onder bomen', want ik heb bij ons nog een plek waar naast brandnetel niet zoveel wil :=

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:45

Daar bij de kweker stonden ze ook onder bomen. Hier doet sedum het erg goed onder de eikenbomen op droge zandgrond. Bloeit nog steeds en ik heb ook al 3 weken binnen paar afgeknakte bloemen in een vaasje staan. Ik heb toen ook kruipend zenegroen gekocht, dat doet het volgens mij altijd en sommige plantjes hebben zich nu al vermeerderd.