Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:13

Hier met zijn tweetjes. Ik sorteer op wit, kleur, zwart (30/40 graden) handdoeken (60 graden) en beddengoed (60/90 graden).
Spijkerbroeken deed ik voorheen apart maar gooi ik nu bij de kleur en veel gebruikte zwarte kleding gaat ook bij kleur, mijn vriend heeft niks zwarts (alleen wat sokken) en voor ik een wasmachine vol zwart verzameld heb ben ik wel even verder :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:18

Wij zijn met twee volwassenen en een kleintje van 3.

Wekelijks heb ik handdoeken, vaatdoeken + ondergoed & sokken op 95. Hierbij heb ik bont en donker gescheiden. Dus 1x per week een groene/lichte en 1x per week een rode/donker.
Dan heb ik een donkere was op 30 graden eens per week.
Een rode was op 30 graden eens per week.
Een lichte was op 30 graden eens per anderhalve week.
Bonte was op 30 graden eens per anderhalve week.
Badjassen eens per twee weken op 95 tenzij we naar de Sauna zijn geweest, dan vaker
Beddegoed eens per twee weken op 60 / 40 (materiaal afhankelijk). Hebben meerdere sets dus gaat niet gelijk de machine in.
Spijkerbroeken van mijn man eens per 2 weken op 40

Machines zitten niet vol, maar wasmachine weegt het af.
Langer laten liggen doe ik niet, vuile was gaat onwijs meuren.

Ja ik ben een flinke splitser, maar heb vaak zat dat er dus een donkere sok van mijn man in mn lichte handdoeken kwam, waren mn handdoeken blauw. :') en dan zijn die sokken al ik weet niet hoe vaak op 95 graden gewassen _O-

Geke_Lizzy

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:38

Ik sorteer op 40 graden en 60 graden.
Alle kleren, maakt niet uit welke kleuren, gaan in de 40.
Ondergoed, handdoeken en beddengoed gaan in de 60.

Ik moet er dan wel bijzeggen dat wij beide zo goed als geen witte kleding hebben. Die paar witte shirtjes van mijn vriend gaan wel gewoon mee met de rest. Ik was altijd met volle trommels. En er is nog nooit iets verkleurd uit gekomen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:40

Hier ook met twee, en ik sorteer op gekleurde kleding (40 graden), witte was (40 of 60 graden), vuile was/ondergoed + handdoeken (kookwas) en theedoeken/keukendoeken (kookwas).
Als ik de trommel niet vol krijg zoals bij witte was en theedoeken dan zet ik hem op de halfvolle stand en draait hij korter.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:41

turtlelito schreef:
KimD schreef:

Hoe kunnen jullie zoveel handdoeken verbruiken? Zeker in de zomer gebruiken wij bijna geen handdoeken, als we moeten wachten tot daar een machine van vol is hebben we misschien een keer op de 2 - 2,5 week een machine met 60 was.

Wij hebben een wasmachine gekocht die het wasgoed weegt en daarop het verbruik en de duur aanpast. Wij wassen zo'n twee machines per week. Een met 40 was en een met 60 was. En een keer op de twee weken een halve machine witte was (werkkleding), en sowieso een keer per 3-4 weken een 90 was. Beddengoed. Beddengoed verzamel ik, en gooi ik dan allemaal in een keer in de machine. We hebben gewoon meerdere sets waardoor dat kan.

Edit: wij hebben overigens een waskast van de Ikea, ideaal!

In de zomer bijna geen handdoeken gebruiken, daar ben ik toch geïntrigeerd door......... Dan douche je toch ook (juist wat meer misschien wel)?
En wat is er zo handig aan de waskast van Ikea (en welke bedoen je?). Ik ben voor in een nieuwe woning nl ook op zoek naar een waskast.

On topic:
Ik heb lichte en donkergrijze handdoeken (in ruime hoeveelheid). Ik sorteer de handdoeken dus ook nog op kleur, 1 x per twee weken lichte en donkere was.
Beddengoed apart (1 x per week)
Donkere kleding (spijkergoed, ondergoed etc) 1 x per week
Overhemden en witte t-shirts: 1 x per week.
Rest 'bont' (en dan echt wel verschillende kleuren bij elkaar): 1 x per week

Ook voor twee personen, dus per week draai ik zo'n 4 a 5 wasjes (soms idd ook snel programma)

Dan drogen wij aan de lucht, met 2 minuten ben je droog. Dan gebruik ik hoogstens een handdoek per week voor mijn haren.

Zo ongeveer:
Afbeelding

Ik zal straks even een linkje zoeken, maar dat is zo'n kast met twee gaten erin zodat je was direct kunt scheiden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:43

Ik gooi alles bij elkaar :')
Wit, donker, rood etc. Boeit me niet, gaat echt altijd goed.

Alleen als ik iets nieuws heb wat misschien afgeeft ff apart de eerste paar keer.

Mijn zus doet alles scheiden en zodra die 1 verkeerd ding erin heeft, heeft ze alles weer verpest. Bij mij echt nooit haha.

Binnenkort trek ik bij mijn vriend in en die heeft hoofdzakelijk donkere kleding dus daar hoef ik niet veel aan te veranderen haha.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:54

Ik ben alleen, heb een fantastische wasmachine van LG *\o/*

Handdoeken gaan bij elkaar op 60 graden, net als huishouddoekjes. Microvezel kan ook prima op 60 graden. :+

Verder versta ik onder donkere was, was die niet heel fris is. Jeans, rijbroeken, rijshirts, oudere donkere dagelijkse shirts, sokken etc. Bij elkaar op 40 graden met gekleurd middel.

Lichtere was, was ik op wit, ook 40 graden. Ik doe eigenlijk niets op 30, tenzij het heel erg nieuw en gevoelig spul is.

BH's gaan in een grote BH-bol in de bijbehorende was.

En dat levert me ongeveer 2 wassen per week op, en gelegenheid om meer kleding te kopen. :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:55

Sinds ik alleen woon donder ik echt alles bij elkaar op 40 graden met wasmiddel voor gekleurde was. Af en toe beddengoed eens op 60 graden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:58

Wij zijn met 4, los van de hoeveelheid ben ik niet anders gaan wassen of sorteren dan toen we nog samen waren.
Ik was zwart/ grijs, blauw/ groen, roze/ rood/ oranje en wit/ beige. Dit betreft allemaal kleding en gaat op 40 graden kort programma (45 minuten, 1200 toeren).
Beddengoed gaat apart op 60 graden, handdoeken/washandjes/vaatziektes bij elkaar op 90

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:06

Amaranth7 schreef:
Alles bij elkaar en nooit problemen. Ik doe handdoeken en beddengoed wel apart. Maar sorteer nooit op kleur.

Zo een ben ik er ook!
Handdoeken en beddengoed gaan op 60 graden, de rest op 30 graden.

Heerlijk, geen gedoe en altijd een volle machine.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:08

Vroeger had ik een wasmand, tegewoordig mik ik vieze was meteen in de machine, als die vol is was ik alles bij mekaar op 40 graden en op zondag handdoeken en onderbroeken op 90 graden. Is de machine ook weer schoon :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:17

Uh wij doen iedere zondag een handdoeken wasje. In de winter zitten daar ook spijkerbroeken bin of dikke vesten.
En 1 ondergoed wasje.
Hier zitten shirts, dunne vesten en sokken etc bij. Meestal twee wasjes. En beddengoed is even apart.

Wij flikkeren alles gewoon bij elkaar. Dus geen kleur/materiaal of wat dan ook.
Tot nu toe gaat dit perfect.
We wassen op 50-60 graden en hebben een centrifuge in onder bovenlader zitten. Chiffon shirtjes komen er droog uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:35

Hier 5 wassen per week met zijn tweeën. 1 licht op 40 gr., 1 donker op 40 gr. en 1 bont op 40 gr. Dan nog bont 60 gr. en wit 60 gr (dat zijn handdoeken en beddengoed).
Omdat de wasmachine dus nooit echt vol zit draai ik altijd op de zgn. ‘Speed perfect’ stand. Scheelt meer dan de helft van een normaal programma.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:48

Kleding is Kleding
Dus op witte Kleding en handwas/wol/Fijne was na
Kletter ik alle Kleding gewoon bij elkaar op 30 of 40 graden.
Het Spul wat daar niet bij kan Doe ik meestal met de hand omdat ik weinig van dat spul heb.

Handdoeken, washandjes , ondergoed, sokken, keukendoeken etc is een volgende was op 60 graden

Beddengoed spaar ik 2 verschoningen op en dat is weer een was .

Ik had voorheen witte handdoeken die deed ik wekelijks bij het beddengoed
Inmiddels gekleurde , dus spaar ik beddengoed op

Zo Ben ik met drie wassen klaar

Een extra was is honden kussenhoezen etc
Die gaan apart ivm de haren.
Dat zijn twee flinke kussenhoezen en twee Kleden

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:57

- Kleur (soms als er weinig donker/zwart over is dan gaat dat er gewoon bij)
- Donker
- Wit
- Handdoeken
- Beddengoed.

Draaien zo'n 1 keer per week alle wasjes.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:57

Hier het volgende:

40 graden was (gekleurd)
40 graden was (wit)
60 graden was (handdoeken, ondergoed, werkshirts)
90 graden was (beddengoed)

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:14

Hier alleen in huis:

1x per week (zomers minder ivm minder truien en korte broeken)een paardenwas
1x per week een kattenharen Was met ook de bank deken. Voor thuis draag ik altijd andere kleren ivm de haren.
1x bonte Was met alles erin
1x per 2 weken Beddengoed.
1x per 2 weken een witte Was, met theedoeken, kussenhoes vd bank en een paar witte kleding items.

Eigenlijk gaat alles op 60 graden 1 uur

Ik Was veel, I know.. *\o/*

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:16

Ik sorteer broeken, bont, handdoeken en sportkleding, bh’s gaan apart op het fijne programma.

Handdoeken gaan op 60 graden, de rest op 30, behalve ondergoed en sokken dat gaat op 40 ivm elastiek. Ik ben alleen maar sport veel. Soms blijft er wel eens een was liggen als ik er niet genoeg van heb.
Maar ik maak mijn kleding zelf dus heb genoeg kleding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:31

Azmay schreef:
Handdoeken en ondergoed gaan samen met wasmiddel voor witte was ookal zijn de handdoeken in alle kleuren behalve wit. Dan de rest samen met kleur wasmiddel.
Zo heb ik van elk ongeveer 1 trommel per week.

Dat is precies hoe ik het ook doe :j heb nog nooit gehad dat iets af ging geven in de was. Hele donkere dingen was ik soms de 1e keer wel apart.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:42

- beddengoed + handdoeken op 60 graden

- bonte en donkere was bij elkaar. 30 en 40 graden gesorteerd. (Soms gaan handdoeken mee op 40 graden was). Ondergoed zit hier ook bij.

- witte was. Altijd 30 graden. We hebben bijna geen witte was. Dus die spaar ik lang op en dan alles op 30 graden

1 keer in de zoveel tijd een kookwasje van 95 graden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:53

Wit wordt hier apart gewassen, de rest vliegt allemaal bij elkaar. :=

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:26

hier een 1,5 persoons huishouden :') alle kleding was gaat op de 30 graden 30 minuten. Sorteer alleen licht en donker van elkaar en handdoeken en lakens gaan samen op 70 graden. Handdoeken en lakens is vaak 1x in de 2 weken een was en de kleding 1x in de week. En zelfs dan is mijn trommel nog niet echt vol....

Overigens heb ik ook nog eens een 7,5 kilo trommel voor jullie denken dat mens is niet goed die wast veel te weinig haha ik heb echt ruimte te veel zeg maar :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:31

Ik gooi gewoon alles bij elkaar (handdoeken, beddengoed, ondergoed, kleren, i dont care haha) en was het op 30 graden. Altijd schoon hoor. :j 1 uur programma.

Als ik echt ergens een erge vlek in heb zitten dan gaat ie warmer.

En we wassen in het weekend, soms is dat 2 x wassen soms 1 soms 3.. hangt er vanaf of we dekens moeten wassen ook (van die fleece dingen.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 01:02

Alles bij elkaar 40 graden en max centrifugeren. Daarna indien mogelijk aan de lijn binnen of buiten (lukt meestal) of anders in de droger

Beddengoed wekelijks op 60gr allergie programma en in de droger (ivm huisstofmijt allergie)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 04:19

Oh en een droger hebben wij trouwens niet, dus alles is hier op de lijn gedroogd. :)