Als ik naar de wc ga in de ochtend haal ik meteen een doekje erdoor en gooi ik er van dat spul in. Tijdens het douchen spuit ik hem meteen in en haal ik een borstel of spons over de muren en vloer. Verder altijd na gebruik meteen de kranen drogen. Scheelt een hoop poetswerk.
De was doe ik 2 dagen in de week. En als ik tussendoor een volle wasmand heb doe ik in de avond Mn wasmachine aan en haal ik hem in de ochtend meteen leeg. Alle was dat droog is meteen afhalen en tijdens het afhalen meteen opvouwen. Lekker muziekje op en gaan met die banaan.
Tijdens het koken was ik al dingen af. Ook gooi ik meteen dingen weg en als ik gegeten heb kan het laatste in de vaatwasser. De vaatwasser haal ik elke ochtend leeg tijdens het ontbijt maken.
Ik heb er een hekel aan dingen 2 keer in Mn handen te hebben. Met het minimalisme geleerd dat je alles een vaste plek moet geven. Bij de voordeur heb ik dus een bakje staan voor de brieven. Deze haal ik elke avond leeg en heb ik een map in de kast waar alles ingaat als het betaald is. Hier bewaar ik ook belangrijke bonnen in die ik eerst kopieer en contracten etc.
Ik heb geen rommel lades. Alles heeft een vaste plek. Ik heb bakjes in Mn lades voor dingen zoals oorbellen. In de badkamer hebben mijn man en ik allebei een plank. Hier staan alleen dingen in die we veel gebruiken. Extra douche gel etc staat in het kastje onder de gootsteen.
Ik heb alle overbodige kopjes, bestek, borden noem maar op uit mijn kasten gehaald en in dozen op zolder gezet. Deze moet ik nog wegbrengen. Tegenwoordig koop ik voor verjaardagen gewoon plastic bestek en papieren bordjes en bekers. Alleen koffie word in een gewoon kopje geschonken.
Verder alle frutseltjes uit huis. Dat maakt snel rommelig. De kinderen hebben in 1 kast allemaal een mand met speelgoed. En Mn dochter heeft een eigen tafeltje met daarop een mand met haar tekenspullen.
De kruiden die ik weinig gebruik wederom in een mand in de kast. Degene die ik veel gebruik op een plank.
Ja ik ben gek op mandjes
verder heb ik voor binnen een bezem en een swiffer. Ook heb ik een dweil met zo'n reservoir. Voor het snelle dweilen. Ik doe 1 keer per week alles goed dweilen en zuigen en de overige dagen gewoon even snel.
Ik heb 3 kinderen dus hier word genoeg geknoeid. Dit heb ik opgelost door alleen nog aan de eettafel te eten en drinken. Dan hoef ik alleen even snel een stofzuiger onder de eettafel te halen of het even opvegen. En elke dag even met die dweil over de vloer. Zitten wegwerpdoekjes aan dus dat is makkelijk.
En belangrijkste is alles meteen opruimen en niks neergooien. Als je voor alles een vaste plek hebt gaat dit echt heel snel. Dan bedenk je niet meer waar ga ik dit nou eens opbergen. Geen idee dus ik gooi het maar neer.
En manden en bakken zorgen vrij snel voor een opgeruimd huis. Bij action heb je zat wat bijna niks kost en nog leuk staat ook in huis mocht je weinig kastruimte hebben.
Ik had voorheen een expedit kast en dat was altijd rommelig. Nu een veel kleinere kast en nu nooit meer last van. Merk aan Mn kinderen ook dat 1 mand meer dan zat is aan speelgoed. Ipv 8 manden vol en alles door elkaar. Ben nu maar max 3 minuten aan het opruimen ipv een half uur.
Heb zelf gemerkt dat als dingen geen vaste plek hebben het echt sneller rommelig is. Verder qua schoonmaken geef ik de planten water dan neem ik ook meteen Mn vensterbanken af. Zo kost het je max 10 minuten maar als je dit elke dag met alles zo doet heb je nooit lang werk.
stoffen doe ik weinig. Omdat ik vaak alles afneem. Alleen 1 keer per week even langs Mn plafonds. En dat kost me misschien 1 minuut.
Geen idee of je er wat aan hebt. Maar al die kleine dingen zorgen hier wel voor een opgeruimder en schoner huis. Was vouwen kan ook onder een serie of tv programma. Idem met strijken.