.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:21

Ik ben begonnen met minimalisme. Elke dag een la of deel van een kast uitzoeken en weggooien, verkopen of weggeven. Mijn trap was ook altijd een verzamelplaats van spullen. Daar staat nu een mandje en alles wat mee naar boven moet gaat erin en elke dag mee naar boven.

Als ik naar de wc ga in de ochtend haal ik meteen een doekje erdoor en gooi ik er van dat spul in. Tijdens het douchen spuit ik hem meteen in en haal ik een borstel of spons over de muren en vloer. Verder altijd na gebruik meteen de kranen drogen. Scheelt een hoop poetswerk.

De was doe ik 2 dagen in de week. En als ik tussendoor een volle wasmand heb doe ik in de avond Mn wasmachine aan en haal ik hem in de ochtend meteen leeg. Alle was dat droog is meteen afhalen en tijdens het afhalen meteen opvouwen. Lekker muziekje op en gaan met die banaan.

Tijdens het koken was ik al dingen af. Ook gooi ik meteen dingen weg en als ik gegeten heb kan het laatste in de vaatwasser. De vaatwasser haal ik elke ochtend leeg tijdens het ontbijt maken.

Ik heb er een hekel aan dingen 2 keer in Mn handen te hebben. Met het minimalisme geleerd dat je alles een vaste plek moet geven. Bij de voordeur heb ik dus een bakje staan voor de brieven. Deze haal ik elke avond leeg en heb ik een map in de kast waar alles ingaat als het betaald is. Hier bewaar ik ook belangrijke bonnen in die ik eerst kopieer en contracten etc.

Ik heb geen rommel lades. Alles heeft een vaste plek. Ik heb bakjes in Mn lades voor dingen zoals oorbellen. In de badkamer hebben mijn man en ik allebei een plank. Hier staan alleen dingen in die we veel gebruiken. Extra douche gel etc staat in het kastje onder de gootsteen.

Ik heb alle overbodige kopjes, bestek, borden noem maar op uit mijn kasten gehaald en in dozen op zolder gezet. Deze moet ik nog wegbrengen. Tegenwoordig koop ik voor verjaardagen gewoon plastic bestek en papieren bordjes en bekers. Alleen koffie word in een gewoon kopje geschonken.

Verder alle frutseltjes uit huis. Dat maakt snel rommelig. De kinderen hebben in 1 kast allemaal een mand met speelgoed. En Mn dochter heeft een eigen tafeltje met daarop een mand met haar tekenspullen.

De kruiden die ik weinig gebruik wederom in een mand in de kast. Degene die ik veel gebruik op een plank.

Ja ik ben gek op mandjes :') verder heb ik voor binnen een bezem en een swiffer. Ook heb ik een dweil met zo'n reservoir. Voor het snelle dweilen.

Ik doe 1 keer per week alles goed dweilen en zuigen en de overige dagen gewoon even snel.

Ik heb 3 kinderen dus hier word genoeg geknoeid. Dit heb ik opgelost door alleen nog aan de eettafel te eten en drinken. Dan hoef ik alleen even snel een stofzuiger onder de eettafel te halen of het even opvegen. En elke dag even met die dweil over de vloer. Zitten wegwerpdoekjes aan dus dat is makkelijk.

En belangrijkste is alles meteen opruimen en niks neergooien. Als je voor alles een vaste plek hebt gaat dit echt heel snel. Dan bedenk je niet meer waar ga ik dit nou eens opbergen. Geen idee dus ik gooi het maar neer.

En manden en bakken zorgen vrij snel voor een opgeruimd huis. Bij action heb je zat wat bijna niks kost en nog leuk staat ook in huis mocht je weinig kastruimte hebben.

Ik had voorheen een expedit kast en dat was altijd rommelig. Nu een veel kleinere kast en nu nooit meer last van. Merk aan Mn kinderen ook dat 1 mand meer dan zat is aan speelgoed. Ipv 8 manden vol en alles door elkaar. Ben nu maar max 3 minuten aan het opruimen ipv een half uur.

Heb zelf gemerkt dat als dingen geen vaste plek hebben het echt sneller rommelig is. Verder qua schoonmaken geef ik de planten water dan neem ik ook meteen Mn vensterbanken af. Zo kost het je max 10 minuten maar als je dit elke dag met alles zo doet heb je nooit lang werk.

stoffen doe ik weinig. Omdat ik vaak alles afneem. Alleen 1 keer per week even langs Mn plafonds. En dat kost me misschien 1 minuut.

Geen idee of je er wat aan hebt. Maar al die kleine dingen zorgen hier wel voor een opgeruimder en schoner huis. Was vouwen kan ook onder een serie of tv programma. Idem met strijken.

Beauty26

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:34

Ik ben wat te opgeruimd etc zegt mijn man.

Wij hebben 2 honden, 1 kat en een zoontje van bijna 3.

-Ik stofzuig zo goed als iedere dag
-Dweil 1 a 2x in de week
-Neem 1 a 2 x in de week alles af
-De douche doe ik ook 1x in de week helemaal grondig (muren helemaal, vloer schrobben)
-keukenkastje van binnen 1x in de 3 maanden
-Ramen 1x in de 2 maanden
-koelkast als ik denk dat 't nodig is
-wc met regelmaat (aangezien zoontje net zindelijk aant worden is)
-rommel einde van de dag, net als de afwas.

Ik moet wel zeggen ik werk er (normaal gesproken) (maar) parttime bij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:52

Haha ja, heerlijk om te lezen dat mensen hun huis niet opgeruimd vinden maar wel dagelijks zuigen :')

Ik moet mezelf echt dwingen elke maand dat ding te pakken en boven is hij al langer dan dat niet geweest :o
Heb 2 honden en een kat en paarden in de tuin dus vies word het echt wel. Stofdoekje heb ik al 2 maanden niet meer vast gehad en toevallig heb ik 2 weken geleden voor het eerst dit jaar de dwijl gebruikt :Y)

Probeer nu even weer ritme te vinden, gisteren de vaat bijgewerkt en wat rommeltjes gedaan en vandaag is de (bijzonder hard nodige) was aan de beurt. Heb geen schone tshirts meer _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:10

LindyH schreef:
'A clean house is a sign of a wasted life', denk ik dan maar.

Misschien denk ik dat wel iets te veel. Alle tijd en moeite die ik in het huishouden stop is verspilde tijd en moeite. Niemand die het ziet en volgende week moet het weer opnieuw. Dan kan ik net zo goed wachten tot volgende week. :D

Ik probeer te achterhalen wat voor mechanismen er achter mijn niet-doen van het huishouden schuil gaan, en dit is er denk ik eentje.

_/-\o_ :') Geweldig dit ! Die spreuk moet ik onthouden ook !
Bij mij mist het stukje DNA voor dit soort klusjes denk ik :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:18

Ik herken veel dingen in dit topic... 1 van mijn beste investeringen ooit is een robotstofzuiger, het scheelt zo ontzettend veel als er geen stof en (katten)haar op de grond ligt.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:04

Beauty26 schreef:

-Dweil 1 a 2x in de week
-De douche doe ik ook 1x in de week helemaal grondig (muren helemaal, vloer schrobben)

Precies wat ik doe, maar blijft rommelig. Ik ga zo aan de slag met de tip van de wasmand.

Misschien ook beetje mijn vriend zelf zijn schuld. Ik zeur al maanden dat hij zijn gereedschap uit de keuken moet halen. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:17

Vealosz schreef:
Beauty26 schreef:

-Dweil 1 a 2x in de week

Precies wat ik doe, maar blijft rommelig. Ik ga zo aan de slag met de tip van de wasmand.

Misschien ook beetje mijn vriend zelf zijn schuld. Ik zeur al maanden dat hij zijn gereedschap uit de keuken moet halen. :')

Dat is geen rommel, dat is een schoon huis dat gebruikt wordt... (imho)

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:27

Maar gereedschap in de keuken....??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:29

Vealosz schreef:

Hier ook al de hele vakantie, plus nog heel wat meer.
Toevallig afgelopen weekend opgeruimd, alleen de oordoppen liggen nog naast het fornuis :roll:

Voor mij klinkt het ook als een huis waarin geleefd word, ligt hier wel meer dan een beetje gereedschap :')

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:31

Azmay schreef:
Vealosz schreef:

Hier ook al de hele vakantie, plus nog heel wat meer.
Toevallig afgelopen weekend opgeruimd, alleen de oordoppen liggen nog naast het fornuis :roll:

Voor mij klinkt het ook als een huis waarin geleefd word, ligt hier wel meer dan een beetje gereedschap :')

Nou klink ik wel heel extreem. :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:47

Oh wat herkenbaar allemaal :D
Het enige wat ik vol lijk te houden is mijn was.
Heb bij Ikea 3 van die witte opbergbakken gehaald met zo'n schuine deksel, volgens mij zijn die normaal voor speelgoed ofzo. deze: https://www.ikea.com/be/nl/producten/kl ... -50316182/

Die kunnen evengoed open als je ze op elkaar stapelt en aangezien ik echt een ieniemienie wasruimte heb was dat wel handig.
Die op elkaar gezet in een hoekje, witte was - zwarte was - gekleurde was. En dan als ik wat uit doe gewoon gelijk in de juiste wasmand. 1 volle mand = 1 machine was, die ik dan ook gelijk aan zet.
Tot daar gaat alles nog prima, was van de machine in de droger en dan van de droger in de wasmand waar hij in blijft liggen tot ik wat nodig heb :+

Maar het is tenminste zuiver denk ik dan 8)7

Dan ga ik een paar keer in de week de vuilnisbak in handen door het huis en gooi ik daar dingen in die ik misschien mis, etiketjes van kleren of lege waterflesjes enzo. Vooral mijn nachtkastje is een verzamelplaats voor die dingen :P

Verder heb ik het geluk dat ik in de zomer maar 2 van de 5 ruimtes echt gebruik, slaapkamer en badkamer, verder ben ik toch aan het werk. Dat scheelt ook opruimwerk :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:32

Inderdaad, mijn huis staat vol met wasmanden met spullen. :o
Het woord rommelig dekt inderdaad niet bepaald de lading. 'paasei bende' komt meer in de richting. :D Ik heb ook gewoon te veel spullen, en hoe meer spullen je hebt, des te lastiger het is alles op zijn plaats te houden. Veel dingen hebben ook gewoon geen plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:44

Ik ben echt een rommelkont , heb 3 katten en zuig max 2x per week en dweil eens per maand of 2 maanden . Wassen doe ik als de bult was te groot word , en de wc doe ik na een nummer 2 wc eend in en om de dag een doekje over de bril . Afwas staat soms dagen op het aanrecht , schone was van het rek de kast in zonder op te vouwen :+ . Ben niet perse lui maar vaak moe na het werk(werk 3 ochtenden maar in combi met autistische stempel best lastig soms) , bijkomen op vrije dag en dan geen zin in huishouden . Kattenbak is het enige die elke dag aandacht krijgt en de bordjes van de katten , die kunnen er niks aan doen dat ik wat laks ben en moeten gewoon een schoon bord en een schone bak water .

Tot er bezoek komt of een loge dan moet en zal alles stofvrij en schoon zijn :+ :') . En dan houd ik het alsnog niet bij als er iemand logeren komt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:04

Shiloh schreef:
Jij hebt het over een prima comfortabele zwemmer of een volledig gediplomeerde reddingszwemmer.
Ik heb het over net mijn neus en mond boven water houden of verzuipen.

Vind dit een mooie quote. Voor mij ook erg toepasselijk, voel me vaak zo (op meerdere levensgebieden, niet alleen het huishouden).

Ik lees mee en kom goede tips tegen. Bovendien merk ik, dat praten/lezen over opruimen en poetsen, me wel aanzet tot iets doen.

Ik ben er mee bezig meer structuur en stabiliteit in mijn leven te creëren, dus mijn huishouden heeft daar straks vast profijt van. Nu blijft er vooral heel veel liggen. Poetsklusjes, maar ook kleine reparaties enz. En overal spullen... Vanmorgen gestofzuigd omdat het huis vol zaagsel en hooi lag en ik iemand verwachtte -O-
Dat minimalisme waar iemand over schreef, lijkt mij ook wel wat!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:15

Bij mij was het dus altijd een bende door al die spullen idd. Dat icm geen vaste plek. Ben zo blij dat alles de deur uit is en mis het echt niet hoor.

Heerlijk een la open trekken en meteen kunnen pakken wat je nodig hebt. Of een kast deurtje en meteen weten waar je welke kruiden kan vinden zonder een half uur te moeten zoeken.

Ben sindsdien ook nooit meer pennen kwijtgeraakt. :')
Ook mijn kledingkast is mij dankbaar. Ik had 6 verschillende soorten ruitjes bloezen in allemaal net een ander ruitje of kleurtje. En ik trok er maar 2 van aan. De beloning daarna was dat ik weer een paar euro op mijn rekening kreeg. Inmiddels sta ik al op 290 euro door simpelweg kasten uit te ruimen. Heb dit apart staan voor als ik echt graag eens iets wil hebben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:15

Ik heb het geprobeerd, meer minimalistisch, ook omdat het wat betreft serviesgoed voor mij wel werkt. Maar voor andere dingen heb ik daar denk ik de persoonlijkheid niet voor. Ik houd nu eenmaal erg van spullen. Ik vind het prettig om dingen te hebben, hoe suf ik dat van mezelf ook vind.
Wel probeer ik minder 'hebberig' te zijn. Ik hoef niet alles wat gratis is ook mee naar huis te nemen. Maar ook dat is lastig, want dat is een karaktertrek die sterk in de familie zit. Overblijfsel van het calvinisme denk ik en misschien ook wel van de oorlog. Bij ons in de familie is 'Pik in, 't is winter', nog altijd een gevleugelde uitsptaak, wat zoveel betekent als 'Iedereen heeft het zwaar, pak wat je pakken kunt, straks is er weer schaarste.' Daardoor is het ook lastig om dingen weg te doen. Van die instelling moet ik echt af zien te komen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:17

Dingen wegdoen, tja misschien is dat ook wel een ding.
Maar ik ben er zo een die alleen al een stapel dozen heeft voor als er iets verzonden moet worden, drama als ik dan ook nog een doos moet gaan halen ergens dan gebeurt het gewoon niet :+

Plus ik heb een huis met grote kelder, zolder en 3 rommelkamers. Nog niet te spreken over de 50 vierkante meter schuur _O- Zijn met 2
Ga eens langzaam rondkijken wat weg zou kunnen :Y)

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:42

Ik ben nog steeds niet begonnen... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:50

Ik heb de afwas gedaan en 2 wasjes :))

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:59

LindyH schreef:
amyblub schreef:
Opruimvideos op youtube kijken inspireert mij ook wel vaak

Wat voor videos bedoel je dan? Want vaak gaat 'hulp' bij opruimen over hoe je dat moet doen, maar dat weet ik heus wel. Ik doe het alleen niet. :o

Ik heb het al van kinds af aan en weet niet hoe het komt. Ik heb juist het idee dat ik heel goed tegen chaos kan en het me daarom niet boeit dat het een chaos is. Ja, tegenover andere mensen wel, maar voor mezelf niet. Ik word er ook niet onrustig van ofzo. Was dat maar zo. :D

Precies dat! Al moet ik zeggen dat nu ik moeder ben en het dus wel allemaal goed bij moet houden ik merk dat ik me er wel prettiger bij voel wanneer ik alles aan kant heb :D
En met een kleuter, hond en twee katten is het eigenlijk nooit lang glad hahaha.
Maar voorheen mocht gewoon niemand ongevraagd op visite komen zo erg was het.

Nu ik het dagelijks bijhoud scheelt het gewoon veel tijd. Alleen de was opvouwen stel ik nog wel eens uit :') verder mag iedteeen gewoon aanbellen en binnenkomen zonder eerst te bellen :j

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:25

Ik heb alweer wat rommeltjes opgeruimd en weggegooid. De was is bijna bijgewerkt, straks even stofzuigen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:41

Ik kreeg trouwens van mijn psych een tip voor de app Habitica. Voor mij werkt het niet, maar misschien voor anderen wel.

Maar dat is een soort gamification van je huishouden/gewoontes die je je eigen wil maken. Die gewoontes geef je op. Als je ze gedaan hebt vink je ze af en kom je verder in het “spel”. Heb kunt dan items winnen voor je poppetje en zo en verder komen kwa levels.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:48

Ik heb Habitica ook een tijdje geprobeerd. Het helpt enigszins, maar niet substantieel. De lol is er ook vrij snel af en dan werkt het uiteraard niet meer. Misschien moet ik het nog eens opnieuw doen, dan heb ik er mooi weer een paar weekjes profijt van.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:49

Habitica werkte voor mij niet helaas

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:50

Voor mij ook niet en ik vind het vervelend om steeds op mn telefoon iets te moeten doen.

Ik heb nu een structuur junkie planner besteld, ben benieuwd..