Samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:27

Hier ook alles op een hoop, wat Denice al zegt.. Je gaat samenwonen, dus je kiest toch wel voor een leven samen en daarbij dus voor de lusten en de lasten van elkaar. Wij hebben maar één gezamenlijke rekening en daar komt alles binnen en gaat alles vanaf.

Ik word altijd zo moe van; stel dat... je uit elkaar gaat.
We will cross that bridge when we get there, natuurlijk nooit.

Ik moet er niet aan denken om een heel rekensom te gaan maken over wie wat betaald, wat een gedoe.
Er is hier ook een verschil in inkomen, die wordt nu alleen maar groter aangezien ik, vanwege de geboorte van onze zoon, niet meer fulltime ga werken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:32

fjordjes schreef:
Wij doen gewoon samen met het geld en de rekening. Lijkt wel heel ouderwets maar zo wel het makkelijkste. Alles komt op 1 rekening binnen en daarvan wordt ook alles betaald. Spaargeld op aparte rekeningen.

Dit dus, mijn vriend houdt zich ook niet bezig met de financiën, ik betaal alle rekeningen en zorg dat onze administratie op orde is.

Doe ook alle boodschappen en inkopen die nodig zijn, ook voor hem.

Ik heb wel een kerel die het verder ook niet interesseert, heeft nooit geld bij zich en als iets kapot is of nieuw moet hebben zegt ie "Lief, regel je dat?" :')

Wij hebben nooit gekeken wie meer verdiend en dus ook meer zou moeten betalen. We zijn gaan samenwonen omdat we samen wilden zijn. Dus dan delen we ook alles samen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:33

Ik word er net zo moe van dat het niet normaal is als je niet deelt :+ En ja, genoeg koppels die er NIET aan denken wat als en dan plots met hun kinderen in hele nare situaties terecht komen. daarin opgroeien zorgt misschien voor een andere kijk.

Overigens zorgen wij op financieel vlak wel goed voor elkaar hoor, zo hebben we bvb het huis dubbel schuld saldo genomen. Maar als wij morgen uit elkaar zouden gaan, weet ik wel waar ik ongeveer sta. Dat heeft voor mij niets met vertrouwen te maken maar met gezond verstand.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:42

poes schreef:
Ik word er net zo moe van dat het niet normaal is als je niet deelt :+ En ja, genoeg koppels die er NIET aan denken wat als en dan plots met hun kinderen in hele nare situaties terecht komen. daarin opgroeien zorgt misschien voor een andere kijk.

Overigens zorgen wij op financieel vlak wel goed voor elkaar hoor, zo hebben we bvb het huis dubbel schuld saldo genomen. Maar als wij morgen uit elkaar zouden gaan, weet ik wel waar ik ongeveer sta. Dat heeft voor mij niets met vertrouwen te maken maar met gezond verstand.

Insinueer je nu dat mensen die het niet uit elkaar houden geen gezond verstand hebben? :+

Het is natuurlijk ieder voor zich, ik moet niet denken aan die hele berekening, terwijl iemand anders niet moet denken aan alles op een hoop.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:45

Hahaha een beetje wel hoor als ik heel eerlijk ben.

Een keertje te veel gezien dat de Grote Liefde toch niet zo groot was, en mensen kunnen heel lelijk doen met geld.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:50

poes schreef:
Hahaha een beetje wel hoor als ik heel eerlijk ben.

Een keertje te veel gezien dat de Grote Liefde toch niet zo groot was, en mensen kunnen heel lelijk doen met geld.

Mijn ex vond het nodig om de spaarrekening te plunderen toen we uit elkaar gingen (uiteindelijk wel de helft van terug gekregen), maar dit heeft mij nooit het wantrouwen gegeven dat ik het bij een volgende relatie dus niet zo zou doen.

Wat je zegt klopt, mensen kunnen heel lelijk doen als het om geld gaat, op televisie wel eens gezien en in mijn omgeving ook wel eens. Maar daarnaast ook heel veel goede ervaringen.

Ach, noem me hardleers of met ongezond verstand :+
Ik voel me er nu goed bij en voel er niks voor om dit aan te gaan passen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:59

_Nancy schreef:
Hier ook alles op een hoop, wat Denice al zegt.. Je gaat samenwonen, dus je kiest toch wel voor een leven samen en daarbij dus voor de lusten en de lasten van elkaar. Wij hebben maar één gezamenlijke rekening en daar komt alles binnen en gaat alles vanaf.

Ik word altijd zo moe van; stel dat... je uit elkaar gaat.
We will cross that bridge when we get there, natuurlijk nooit.

Ik moet er niet aan denken om een heel rekensom te gaan maken over wie wat betaald, wat een gedoe.
Er is hier ook een verschil in inkomen, die wordt nu alleen maar groter aangezien ik, vanwege de geboorte van onze zoon, niet meer fulltime ga werken.

Wij doen precies hetzelfde maar dan zonder gezamenlijke rekening. Desondanks we beide nog aparte rekeningen hebben zullen wij wel de laatste zijn die berekeningen zullen maken over wie hoeveel uit heeft gegeven en of de ander dan niet eens moet betalen. Ik denk dat het een voordeel is dat we het beide financieel goed hebben en niet de moeilijkste zijn :j

Je hebt dus niet perse een gezamenlijke rekening nodig voor dat dus :) wij zeggen ook altijd gewoon: jouw geld is mijn geld en mijn geld is jouw geld.
Wellicht als we samen een hypotheek hebben dat het veranderd hoor en we wel samen een rekening nemen. Maar voor nu prima zo en zie ik de meerwaarde er niet van in.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:07

jouw vriend bekostigd het nu ook alleen en verdient meer dan jij, zou dus zeggen 25/75 en als je straks meer gaat verdienen wel 50/50

qua huishoudelijke taken, tsja wij verdelen dat ook gewoon, soms doet de ene wat meer en soms de ander.
zo kan mijn vriend echt niet koken, dus kook ik elke avond en ik houd de was bij en doe 1x per week alles even afstoffen. afwassen doen we samen (want daar hebben we beide een hekel aan) en stofzuigen en dweilen etc doet mijn vriend.
Nu wonen wij niet zo groot dus zijn ook zo klaar :p

Hier wel nog allebij onze eigen rekeningen, ik betaal de huur etc dan en de auto (ik ben de enige met een rijbewijs) en mijn vriend de boodschappen, benzine en alle andere dingen.
telefoon abbonementen wel op allebij een eigen naam en rekening maar in principe is al het geld wat binnen komt van ons samen, wij maken geen rekensommetje van jij hebt dit betaald of ik dat.
is gewoon van ons samen en geven we ook samen uit ondanks 2 rekeningen

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 14:52

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! Nu weet ik wat beter waar ik aan toe ben en kunnen we hier naartoe werken.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:55

Niet helemaal aansluitend op jouw vraag, maar zonde om een nieuw topic te openen.
Wat reserveren jullie, voor 2 personen, aan eten per maand?

Hier namelijk ook de situatie dat samen wonen er aan gaat zitten komen en in het begin zal het 50/50 zijn.
Het idee is om dan samen een rekening te openen voor eten en voor wat over blijft uit eten te gaan etc.
Maar wat ben je nu echt kwijt als je met zijn 2e bent en niet elk dubbeltje op zijn kant wil gooien?
500pm?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:56

Met 500pm moet je het makkelijk redden :Y) Daar komen wij met 3 nu nog niet aan geloof ik let er niet eens op wat ik uitgeef :=
Per week zo’n 100€ met 3 personen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:03

Wij hebben zo'n €150, per maand aan boodschappen, met zijn tweeën.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:17

KellyR schreef:
Niet helemaal aansluitend op jouw vraag, maar zonde om een nieuw topic te openen.
Wat reserveren jullie, voor 2 personen, aan eten per maand?

Hier namelijk ook de situatie dat samen wonen er aan gaat zitten komen en in het begin zal het 50/50 zijn.
Het idee is om dan samen een rekening te openen voor eten en voor wat over blijft uit eten te gaan etc.
Maar wat ben je nu echt kwijt als je met zijn 2e bent en niet elk dubbeltje op zijn kant wil gooien?
500pm?

Wij zijn rond de 80eur pw kwijt. Dus met 500eur pm moet je zeker voldoende hebben :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:21

Wij betalen ook naar inkomen, dit is 55/45 in ons geval. Alles voor het huis betalen we van de gezamenlijke rekening, onze telefoon, sport etc. betalen we van onze privé rekeningen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:41

Wij zijn 200 euro per maand kwijt. Pinnen het aan het begin van de maand dan kan je het een beetje in de gaten houden

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:45

Mijn vriend en ik doen ook samen met ons geld. Hij werkt fulltime en ik studeer nog.. Heb wel studiefinanciering maar de lening gaan we binnenkort omlaag doen omdat hij toch genoeg verdient.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:49

@KimDm 150 per maand? Wauw, daar haal je je ontbijt, tussendoortje, fruit, en avond eten van?
Knap hoor, dat red ik nu al niet eens...

@Verootjoo en Iirrssjjee, top dan zit ik wel redelijk in de buurt met de schatting.
Mij benieuwen of het ons ook gaat lukken hehe.
Momenteel nog thuiswonend en veel impuls inkopen :Y)

@Amber_anne, 200 vind ik in mijn ogen wel elk dubbeltje op zijn kant en dat wil ik niet.
We kunnen het allebei prima hebben en houden wel van wat lekkers in huis etc.
Wel heel knap dat jullie het zo kunnen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:55

Wij gingen ook samenwonen in vergekijkbare situatie: ik studeerde, mijn man woonde zelfstandig en ik trok bij hem in. Appartement stond ook op zijn naam e.d.
We hebben toen afgesproken dat ik hem een vergoedig zou betalen. Overige vaste lasten dus boodschappen e.d. Deden we 50/50.
In de praktijk belandde ons geld vrij snel op 1grote hoop, dat dan weer wel :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:00

KellyR schreef:
@KimDm 150 per maand? Wauw, daar haal je je ontbijt, tussendoortje, fruit, en avond eten van?

@Verootjoo en Iirrssjjee, top dan zit ik wel redelijk in de buurt met de schatting.

@Amber_anne, 200 vind ik in mijn ogen wel elk dubbeltje op zijn kant en dat wil ik niet.

We halen gewoon alles wat we willen hoor. Extra's erbij en alles, ik denk dat je het nu erg overschat hoe veel je kwijt gaat zijn voor de normale producten in huis.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:02

Amber_anne schreef:
KellyR schreef:

We halen gewoon alles wat we willen hoor. Extra's erbij en alles, ik denk dat je het nu erg overschat hoe veel je kwijt gaat zijn voor de normale producten in huis.

Oh echt? Ben dan heel benieuwd waar wij op uit komen.
Dan hoop ik dat wij dat ook kwijt zijn, dan kunnen we nog lekker extra dingen doen van dat geld!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:05

Amber_anne schreef:
KellyR schreef:

Oh echt? Ben dan heel benieuwd waar wij op uit komen.
Dan hoop ik dat wij dat ook kwijt zijn, dan kunnen we nog lekker extra dingen doen van dat geld![/quote]

Ik moet zeggen dat ik nog vaak te veel koop omdat ik denk dat we meer eten dan dat we doen :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:08

Ik zou ook zeggen na rato.
Toen ik mijn eerste eigen huurhuisje had betaalde ik geloof ik 250 aan huur (na aftrek huursubsidie) 150 euro aan gwl en nog iets van gemeentelijke belasting.
Toen mijn vriend bij me in kwam wonen betaalde hij 150 euro aan mij.
Ik werkte toen en hij studeerde nog en had een bijbaantje.
Om alles 50/50 te verdelen vond ik een beetje raar omdat zijn inkomen gwoon vele malen lager was.

Nu zijn we getrouwd, koophuis en 3 kids en een berg dieren.
Alles gaat op gezamenlijke rekening en verdient hij inmiddels ongeveer 5x meer dan ik :')

Ik doe gemiddeld tussen de 120 en 150 euro aan boodschappen per week. 5 personen dus.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:44

Misschien moeten wij ook eens een keer geld gaan pinnen en kijken hoeveel we kwijt zijn aan boodschappen. Ik heb dus werkelijk gesn idee wat wij uitgeven. Doen ook per dag inkopen want de supermarkt zit om de hoek. Zijn gemiddeld 6- 7 euro per dag kwijt. Dus 200 per maand. Maar dat is exclusief etentjes

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:57

Ik woon niet samen maar mocht daar verandering in komen dan vind ik een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven een belangrijk punt (woonkosten, boodschappen, aanschaf spullen voor woning, gezamenlijke spaarpot).

Daarnaast ben ik echter voorstander van het hebben van een eigen buffer. Ik wil mij niet moeten verantwoorden over uitgaven die ik doe met betrekking tot mijn paard, vulling van mijn kledingkast of weekenden weg met vriendinnen. Hij hoeft zich tegenover mij ook niet te verantwoorden voor dergelijke uitgaven.

Zolang de gezamenlijke rekening goed draait is het overige bedrag wat mij betreft voor eigen gebruik. Verdeling van “de inleg” vind ik dan weer veel moeilijker. Vriend heeft eigen bedrijf dus niet echt loon. Misschien moeten we afspreken dat hij de hoogte van mijn loon ook voor zichzelf aanhoudt. 50/50 is lekker makkelijk :')

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 04:23

Wij wonenn8jaar samen en vanaf dag 1 alles op 1 rekening binnen en betalen en dat gaat prima.

Ik vindt het ideaal.