ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:13

Ik sta ingeschreven , woon hier nu 3 jaar en niet van plan weg te gaan voorlopig . Dit huis met urgentie gekregen (oude huurhuis werd gesloopt , daar zo'n 2 jaar voor ingeschreven gestaan ) , dus ik zit wel op mijn plek waar ik oud kan worden met ruimte voor de eventuele toekomst .

Hier blijf je gewoon ingeschreven staan zonder kosten als je niet reageert

Ouders hebben zich vorig jaar ingeschreven , hebben een koophuis maar worden ouder en dan hebben ze een troef achter de hand voor als pa of ma overlijd

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:14

NenaC schreef:
Ik dacht dat ook. Houd mijn inschrijving aan voor het geval dat. Maar als je niet reageert op woningen wordt je op een gegeven moment weer uitgeschreven. Dus dat werkt niet.

Je krijgt dan toch een mail dat je moet verlengen. Dus opnieuw betalen. Ik kan een heel jaar ingeschreven staan zonder te reageren en dan verleng ik het.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:18

purny schreef:
NenaC schreef:
Ik dacht dat ook. Houd mijn inschrijving aan voor het geval dat. Maar als je niet reageert op woningen wordt je op een gegeven moment weer uitgeschreven. Dus dat werkt niet.

Je krijgt dan toch een mail dat je moet verlengen. Dus opnieuw betalen. Ik kan een heel jaar ingeschreven staan zonder te reageren en dan verleng ik het.

Hier ook indd :)

Selina

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:22

Ik sta ook nog ingeschreven ondanks samenwonen. Lees ik goed dat het niet meer kan als je getrouwd bent? Dan zou dit het laatste jaar zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:29

Selina schreef:
Ik sta ook nog ingeschreven ondanks samenwonen. Lees ik goed dat het niet meer kan als je getrouwd bent? Dan zou dit het laatste jaar zijn.

Misschien niet als je verlengt? Maar goed, hier ook getrouwd en hij verdient teveel. Zal ze maandag eens bellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:50

Selina schreef:

Ze vragen wel naar je huishoudgrootte. Dus als je met meerdere mensen op 1 adres woont

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:57

purny schreef:
verootjoo schreef:
Als iedereen zich gaat inschrijven voor het geval dat worden toch juist de wachtlijsten (iig kunstmatig) heel lang :?
Ik vind het een beetje overdreven om ingeschreven te staan terwijl je geen huis zoekt. Bovendien kan dat bij ons volgens mij niet eens, en terecht.

Je bouwt inschrijfduur op. Dus als een persoon een dag langer ingeschreven staat gaat hij voor. Je hoeft nergens op te reageren

Maar dan hou je toch de wachttijden onnodig lang... Want stel echt iedereen zou zich inschrijven ‘voor het geval dat’, en dan krijgt degene met het langste inschrijftijd een woning, terwijl iemand die zich net heeft ingeschreven en het wel nodig heeft om bv uit huis te kunnen gaan (die nog niet lang ingeschreven kan staan dus), of het geval van TS (die niet ingeschreven staat omdat het nooit nodig was) dan geen woning kan krijgen.
Ik vind het krom.
Maar bij ons werkt het dus ook zo gewoon niet :). Gelukkig maar :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:04

Ik sta ook sinds mn 18e ingeschreven. Ik heb gewoon tot mn 24e geloof ik thuisgewoond. Daarna gaan samen wonen in een vrije sector woning. Ik weet als geen ander hoe kl*te het is als je om een woning verlegen zit, en je staat te kort ingeschreven.
Helaas moesten wij toen huren in de vrije sector. Uiteindelijk is t precies t zelfde maar dan duurder. Samen verdienen we ook genoeg om dit huis te betalen.
Maar ik laat gewoon elk jaar mn inschrijving verlengen voor €10 per jaar. Je zal t maar nodig hebben.

Tis wel rot want sta ingeschreven in een ander gebied als waar ik nu woon. Als ik dis een woning nodig zou hebben zou ik terug moeten naar die omgeving en ik heb hier mn bedrijf. Dus dat wordt even lastig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:06

@Verootjoo: Nee. Want pas als je reageert kom je in de picture. Bovendien heb je niet zo snel een woning. Sta nu al meer als 3,5 jaar ingeschreven. Die wachtlijst is er wel maar dan virtueel.
Gemiddeld reageren er hier in den haag tussen de 300 en 500 op een woning maar er zijn ook uitschieters van boven de 1000

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:13

purny schreef:
NenaC schreef:

Ja maar na 10 jaar ging dat niet meer.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:18

Ik had mij ooit eens ingeschreven maar kort daarna gaan samenwonen met mijn toenmalige vriend. Wij hadden samen een koopwoning. Toen de relatie na een paar jaar over ging schoot ik in de stress en wilde me direct inschrijven. Bleek dat ik al die tijd nog ingeschreven stond! Binnen een week had ik een superleuk huisje.

Dus zou het iedereen aanraden!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:23

Ja, ik sta ingeschreven voor het geval dat.
Ik heb een fijne partner en wij hebben samen een koophuis, waar we niet van plan zijn uit te gaan, maar better safe than sorry.

Een aantal jaar geleden gingen mijn ex en ik uit elkaar, waarmee ik samen woonde, waardoor ik op korte termijn een woning nodig had, maar ik stond niet ingeschreven. Uiteindelijk na een paar maanden later dmv een loting woning een woning gekregen, maar dat overkomt mij niet nog eens :=
Laatst bijgewerkt door PureSG op 09-08-18 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:23

Roodvos schreef:
Ik heb een koopwoning en geen relatie, dus een breuk is ook niet aan de orde.
En mijn inkomen is echt veeeeel te hoog om ook maar in de verste verte in aanmerking te kunnen komen voor sociale huur.

Nu. Maar je weet niet altijd wat de toekomst brengt. Iedereen kan ziek worden en daarmee hun baan kwijtraken. Er zijn veel situaties waarin je niet volledig in een uitkering gebaseerd op je inkomen terecht komt - zeker niet als de situatie geleidelijk verslechtert en er dus niet een eenvoudige voor-na-meting te doen is.
En dat is niet iets waar je zelf grip op hebt: je bent daarbij afhankelijk van medische oordelen en de uitkeringsinstantie en de situatie op je werk... het is niet iets dat je betrouwbaar kunt afdichten.

(Dan nog kan het een keuze zijn om geen wachttijd op te bouwen, maar je hebt vaak maar een combinatie van 2 keer pech nodig om door de mazen te vallen.)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:37

Ik sta ook ingeschreven hoor. Als je 12 jaar staat ingeschreven mag je nog blij zijn als je bij de eerste 20 eindigd. :') bij mijn moeder is het helemaal drama. Daar kom je pas bij de eerste 10 met minimaal 15 jaar inschrijftijd. :')

Loting woningen zijn vaak in echt slechte wijken. En in mijn woonplaats als er al een huis vrijkomt moet je echt minimaal 12 jaar ingeschreven staan wil je een kans maken.

Er kwam pas een huis vrij in de wijk van Mn moeder. Daar waren 400 reacties op. Dus hier ben je gewoon verplicht je in te schrijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:57

lieveli schreef:
Nee en het zou wel handig zijn. Maar sociale huur vind ik vreselijk :') #neveragainplease

Overigens maakt het mij niet minder zelfstandig dat ik nu thuis ben met baby én een gemeenschappelijke rekening heb met mijn man. Joejoe.

Edit: en ja ik ben dan ook weer zo'n doos dat ik me ga verantwoorden. Stom.

Yep want je hebt je hele onafhankelijkheid en zelfstandigheid opgegeven voor je gezin :+

Hier zijn de sociale huurwoningen nog wel leuk hoor.
Mijn vriendin heeft er 1; was vroeger een bejaardenwoning, 2 onder 1 kap en een diepe achter tuin.
Lint bebouwing, dus ze kijkt uit over kilometers lang weiland.
Dus geen rare buurt/bewoners maar gewoon tussen de koopwoningen in het buitengebied.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:25

Hier in de gemeente hebben ze per 1 juni van dit jaar het hele systeem omgegooid. Voorheen was het zo dat de tijd dat je op een adres (binnen de gemeente) woonde ook je woonjaren waren. Hier ook gemiddelde wachttijd van 8 a 9 jaar.
Wel een klein aanbod van huizen waar enkel jongeren onder de 25 op kunnen reageren, maar haast niet noemenswaardig.

Nu is dit omgegooid en heb je de woontijd op één adres binnen de gemeente in inschrijfduur kunnen laten omzetten (moest je wel regelen).

Het eerste jaar kost je niks en indien je dit dus geregeld hebt kun je al enige tijd hebben. Na dit jaar gaan we ook betalen. Er hangt me iets bij dat dit € 10 moet gaan kostten, maar weet dit niet zeker meer.
Wel jaarlijks verlengen.

Overigens: onze woningbouw heeft ook woningen die boven de sociale huurgrens vallen. Kosten dan meer dan wat is het? 710 euro per maand. :j is dit niet in meer gemeenten?

Ik heb me direct laten inschrijven toen ik 18 was maar op mijn 2014 verhuisd waardoor ik nu 3 jaar en 6 maanden inschrijfduur heb opgebouwd.

Momenteel sinds mei in het bezit van een koopmaisonette, en single. Dus kan weinig gebeuren. Hypotheek is ook zo berekend dat het met bijstandsniveau te redden moet zijn :j Just in case.

Maar zeker dat ik nooit mijn woonduur op ga geven, al 2 keer zonder succes samengewoond en heb het nooit nodig gehad, maar you never know :+
Ik bedenk me net ook dat ik bij nog een woningcorporatie sta ingeschreven, daar al zo'n 10 jaar. Dus daar zou ik direct in aanmerking moeten komen voor een woning :D
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 09-08-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:29

Ik sta nu 6 jaar ingeschreven bij Entree. Helaas bij lange na niet genoeg om echt ergens kans op te maken (mijn vriend zo'n 8 jaar en ook dat levert helaas niks op). Dus voor nu reageer ik enkel op lotingwoningen (met nog 1000 anderen :+ ).

Trouwens nooit hoeven betalen voor mijn inschrijving.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:03

Ik heb mij toevallig vorigjaar opnieuw ingeschreven voor een sociale huurwoning al woon ik al bijna 10 jaar prettig in mij huidige huurhuis en kan ik daar in principe blijven tot ik oud ben.
Heb nu nog volwassen kids in huis, zoon en vriendin zijn serieus opzoek naar eigen woonruimte, dochter nog op school.
Mocht ik toch ooit kleiner willen wonen dan heb ik tenminste punten voor een leuk huis, al is de inschrijfduur voor 55+ woningen veel korter en kan ik door inlevering van eengezinswoning voorrang en keuze krijgen voor 55+. Duurt sowieso nog 5 jaar en voor nu geniet ik nog teveel van mijn tuin.

Zit sowieso veel geld in huis en tuin dus dat laat ik niet zomaar achter.

Toen ik in mijn vorige relatie samen een huis kocht is mijn inschrijving ongemerkt doorgelopen was 5,5 jaar en dat was krap voor groter huis dus toen alsnog urgentie gekregen. Daarbij speelde wel mee dat ik zelf mijn verantwoording ook had genomen door langere inschrijfduur.

Hier betaal je eenmalig inschrijfgeld en geen jaarlijkse verlenging dus daardoor kon het ongemerkt doorlopen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:14

Ik heb me gelijk op me 18e ingeschreven, nu volgende maand 24 en nog geen woning. kun je nagaan hoelang het duurt.

Mijn oma heeft een koophuis, al jaren. Mijn opa is 2 jaar terug overleden en ze woont er nu alleen.
Maar toch heeft ze zich al jaren terug ingeschreven bij de woningbouw toen het slechter ging met mijn opa.
Ze kan nu alles nog maar ze zegt ook als ik straks wel minder kan en gelijkvloers en kleiner moet gaan wonen kan ik in ieder geval zo terecht

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:22

Ik sta bij drie regio's ingeschreven. Ik woon samen met mijn vriend en kind en dat gaat prima. Ook verdien ik teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, maar mocht het ooit nodig zijn, sta ik bovenaan. Heb al 13 jaar wachttijd in mijn eigen regio en bij twee andere regio's 11 jaar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:05

Ik heb een sociale huurwoning (6 jaar op gewacht), maar heb mezelf ook nog bij een andere woningbouwvereniging in de regio ingeschreven. Mocht ik dit huis verlaten om te gaan samenwonen of iets dergelijks en dat loopt mis, dan heb ik toch nog ergens wachttijd opgebouwd.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:47

Ik was héél blij dat ik het verlengd had. Dacht dat het met mijn ex wel goed zat, niet dus.
Stond gelukkig 9,5 jaar ingeschreven en 3e woning was ik meteen 1e (van de 120) :) woon er nu ruim een jaar!

Bij een volgende relatie ga ik de inschrijving ook gewoon aanhouden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:29

Jep, vlak nadat ik 18 geworden was. Stond net 6 jaar ingeschreven toen ik een woning kreeg toegewezen. Voordeel was echter wel dat het een nieuwbouwproject was waardoor er dus ook meer dan 1 woning te vergeven viel. Bij veel andere woningen zat ik vaak ook wel bij de eerste 5, bij genoeg woningen zou ik ook wel 1e zijn geweest, maar dat waren of wijken of gemeenten waar ik niet had willen wonen.

Aangezien de oplevering is uitgesteld maar ik wel de papieren al getekend heb, moet ik straks even goed in de gaten houden hoe het zit met herinschrijven/activeren. Wel wil ik het huis op mijn naam houden. Toen ik de woning toegewezen kreeg was ik nog single maar dat is inmiddels veranderd. Kans is wel aanwezig dat we, als ik er eenmaal woon, vrij snel samenwonen. Maar we staan idd allebei ingeschreven, al is het maar just in case. Iets andere situatie dan een relatiebreuk oid, maar zag/zie dat ook wel bij vriendinnen; pas op latere leeftijd ingeschreven waardoor ze nu te weinig tijd hebben opgebouwd om uit huis te kunnen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:42

Wij hebben 7 jaar geleden de sleutels van deze huurwoning gekregen mijn man (toen nog vriend) had toen 3 jaar inschrijftijd, wat hier echt voldoende is. Het huis is van 2009 dus behoorlijk nieuw en op een mooie plek dus we wilden hier nog wel een flinke tijd blijven. Toch hebben we ons weer opnieuw in laten schrijven en dit keer ook bij de andere grote woningbouwvereniging in de stad, mocht er over een paar jaar een leuk nieuwbouwproject zijn in de wijk, dan zouden we dat best wel zien zitten. Dus voor nu eerst wat jaren punten sparen en hopen dat ze een beetje kans maken tegen die tijd.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 03:06

ik schrijf me altijd in, als ik in een nieuw huis /appartement kom.

idd nooit verkeerd om al die jaren extra op te sparen.