[VOLG] renovatie caravan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 15:08

Vroeg verjaardags cadeau van vriend gekregen <3
Afbeelding

Saar88

Re: [VOLG] renovatie caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:25

Ohh wat een leuk topic dit!!

Ik vind het altijd zo bizar hoe je het voor elkaar krijgt zo'n kleine ruimte om te toveren tot een echt huisje. Vind de caravan zelf echt een schatje!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 10:45

Pff ik zit even in een dipje. Ik heb contact gehad met iemand die electrische installaties plaatst in caravans en campers. Nu zegt hij dat we nooit zo lang zonder stroompaal kunnen... We willen echt niet veel aansluiten, telefoons gebruiken we niet, die worden tijdens de rit wel opgeladen. We leven niet in de caravan, dus lampjes gaan weinig aan zijn, waterpompje zal enkel voor koken, schoonmaken en onszelf wassen gebruikt worden.
Frigo nemen we dan waarschijnlijk toch op gas, kost wel veel meer, maar dan verbruiken we enkel gas en geen stroom. Dus het enige wat ik eigenlijk nog extra wou is een ventilator, moest het warm worden dat de honden toch wat frisser kunnen zitten. Maar volgens de meneer zou die maar 3u kunnen draaien en dan zou de accu leeg zijn..

Ik had veel liever al willen verven en kussens bekleden :')

Edit: enkel een kleine 12v dakventilator zou mogelijk zijn als we daar heel spaarzaam mee omgaan

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:00

Leen schreef:
Pff ik zit even in een dipje. Ik heb contact gehad met iemand die electrische installaties plaatst in caravans en campers. Nu zegt hij dat we nooit zo lang zonder stroompaal kunnen... We willen echt niet veel aansluiten, telefoons gebruiken we niet, die worden tijdens de rit wel opgeladen. We leven niet in de caravan, dus lampjes gaan weinig aan zijn, waterpompje zal enkel voor koken, schoonmaken en onszelf wassen gebruikt worden.
Frigo nemen we dan waarschijnlijk toch op gas, kost wel veel meer, maar dan verbruiken we enkel gas en geen stroom. Dus het enige wat ik eigenlijk nog extra wou is een ventilator, moest het warm worden dat de honden toch wat frisser kunnen zitten. Maar volgens de meneer zou die maar 3u kunnen draaien en dan zou de accu leeg zijn..

Edit: enkel een kleine 12v dakventilator zou mogelijk zijn als we daar heel spaarzaam mee omgaan

Kijk je veel youtube over busconversies? Zou ik gaan doen. Krijg je enorm veel tips. Je wilde een zonnepaneel op het dak toch?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 11:10

Nabster schreef:
Leen schreef:

Kijk je veel youtube over busconversies? Zou ik gaan doen. Krijg je enorm veel tips. Je wilde een zonnepaneel op het dak toch?

Ja maar hij zei dat een zonnepanneel dat niet bij houdt, ik heb namelijk niet superveel ruimte op het dak. Busjes hebben vaak 4 zonnepanelen erop, ik heb maar plaats voor 2 kleinere. Ook laden zij op door te rijden, en deze meneer zei dat dat geen goed plan was voor in verband met de auto.
Nu, ik ga mijn broer eens laten komen, die kent heel wat van elektriciteit, eens kijken wat hij er van zegt.

Ons plan is om er bv door zweden mee rond te trekken, daar mag je bijna overal gewoon zo staan, we zijn geen camping mensen... En vooral een van de honden zou een camping niet aankunnen. Dus we willen niet afhankelijk zijn van stroompalen.
Ook lijkt het me handig als we wedstrijden spelen met de honden dat ze fijn los in de caravan kunnen, mijn vriend doet ook aan airsoft, daar staan ook altijd mensen met een caravan, hij zei dat hij ook wel graag met de caravan wou gaan zodat hij niet zo vroeg smorgens moet vertrekken.
Dat zijn allemaal plaatsen waar we geen stroom hebben, batterijen zullen thuis opgeladen worden, en bijgevuld door het zonnepaneel.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:19

Wat een gaaf project!
Even over je panelen.
Er zijn ook losse panelen die je dus buiten kan zetten. Dus als je ergens aankomt, panelen buiten zetten in de zon.
Dan laden/werken ze natuurlijk wel alleen op als je ergens staat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:26

Ik heb één camper zonnepaneel op het dak van mijn stallen gebouw gezet daar heb ik een heule dikke accu op aangesloten. Ik heb ook een klein koelkastje erop draaien en de verlichting. Dat gaat prima. Ik zet de koelkast echter wel uit als ik hem niet nodig heb dus hij draait alleen met de bloedhitte om het water koud te houden en de eitjes. Accu loopt nauwelijks leeg want de hele dag staat de zon op het zonnepaneel te branden.

Ik heb een klein mini paneeltje op de andere schuur staan met ook een dikke accu, daarop draait er stroom constant de hele dag door (s'nachts uit) om het schrikdraadapparaat te voeden. Nu met zoveel zon redt het zonnepaneel het prima. Echter hebben we ook weken zonder veel zon gehad en zijn de meiden het wel eens vergeten om het apparaat s'nachts uit te zetten. na zo'n periode van 3 weken zit mijn accu nog voor 80 % vol.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat als je een goed zonnepaneel koopt en een hele goede zware dikke accu (die is +/- 100 euro) je het echt prima gaat redden die 3 weken. Zorg er wel voor dat zodra je wel stroom hebt je alles daarop kan laten draaien en het zonnepaneel je accu weer vol kan laden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:22

Bij ons op de hondenclub heeft iemand een ventilator van Makita met accu (zelfde als voor de accuboormachines), wellicht kan je daar eea mee ondervangen? Moet je de accu’s daarvoor natuurlijk wel op een andere manier laden anders schiet je er weinig mee op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:34

Mss een stomme vraag maar is een mobiele aggregaat geen oplossing dan? Die kun je enkel aansluiten in geval van nood.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:56

https://www.solarfence.nl/

Superaardige kerel en heeft overal een oplossing voor. Zou hem zeker even bellen.

Core business is hekwerk op zonnepanelen, maar hij heeft uberhaupt veel verstand van solar oplossingen ook voor allerlei andere toepassingen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 15:16

Bedankt voor alle tips alvast! Ik ga me er weer in verdiepen!

Gesprek met mijn broer klonk ook al veel positiever dan het gesprek met caravan meneer.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:14

Leen schreef:
Bedankt voor alle tips alvast! Ik ga me er weer in verdiepen!

Gesprek met mijn broer klonk ook al veel positiever dan het gesprek met caravan meneer.

Je broer wil je helpen en de caravan meneer wil heel veel geld aan je verdienen ;) :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 11:26

:=

Dat zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn... nu caravan meneer heeft een doe het zelf formule. Je doet het zelf maar hij is daar voor hulp en heeft alles op voorraad. Kost 12,50 per uur, en uiteraard alles wat je neemt. Voor 1 dag kost hij me dan 100 euro. Maar mijn broer klinkt wel meer gemotiveerd dan caravanmeneer 8)7

Alleen heeft mijn broer helaas niet de tijd om me echt te helpen, werken, chirokamp organiseren en ergens ook nog eens zijn eigen huis verbouwen.
Als we een plan zouden kunnen maken kan ik prima starten. Dan kan hij nog eens komen om alles na te kijken en dan stroom erop }:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 14:58

Zo, weer even een update. Helaas hebben we heel wat tegenslag gehad op financieel vlak. We hebben dan ook besloten dat de caravan geen prioriteit heeft. We gaan hem nu gebruiksklaar maken, nog zonder te verven ed. Maar wel alvast een beetje leuk aankleden. We gaan voorlopig gebruik maken van een bidon met water en een los gasvuurtje om te koken. Op het moment moet de verwarming nog niet werken dus we kunnen de gas installatie ook even nog laten. Ik wou graag voor de veiligheid een nieuwe verwarming, maar deze kost rond de 600 euro. Normaal gezien kunnen we er volgend jaar zeker aan starten om hem helemaal te doen. Maar het zou zonde zijn om hem zolang te laten stilstaan, vandaar de tussen oplossing. Ik ga ook enkel materialen gebruiken die ik nog liggen had, dus de stofjes gaan misschien niet helemaal mooi uitkomen.

Laatste scharnieren vervangen aan bedkant
Afbeelding

Bedje klaargemaakt! (Plan voor dit was om met lattenbodems te werken en er nog een traagschuim topper op te gooien)
Afbeelding

Keukentje momenteel
Afbeelding

Toilet momenteel
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:24

Ah jammer dat jullie zuinig aan moeten doen, maar er zijn altijd wel wat klusjes te vinden die weinig of geen geld kosten :D

Wat betreft de stroom; ik had al eerder een paar reacties geplaatst dacht ik, en ik denk ook dat het caravanmannetje vooral aan jullie wilde verdienen, want op een accu met zonnepaneel kun je met gemak wat verlichting, ventilator, laders en waterpomp laten draaien, 24/7.
Wij hebben de accu’s van Cranenbroek. Niet de beste kwaliteit, maar 105Ah kost daar rond de 70 euro, en dat is echt een enorm zware accu. We hebben er zelf twee van, paralel aangesloten dacht ik zodat het vermogen verdubbelt maar het voltage gelijk blijft.
Je mag me altijd een pb sturen, mijn vriend heeft er vrij veel verstand van.
Wij draaien daar echt veel stroom op, waaronder een oude koelkast die flink slurpt(80W), en die draait 4 dagen continu zonder bijladen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 15:39

Interessant! Ik denk inderdaad ook dat er meer mogelijk is dan de caravan meneer me vertelde.. voorlopig doen we het even met een lampje op batterijen. Daarna willen we wel investeren in een goede elektrische installatie.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 16:47

Kussentje valt nog best mee qua kleur! Bed is enkel het hoeslaken groen. Lakens op het bed zijn beige.

Afbeelding
En het zicht :=
Afbeelding

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:15

Wat een leuk project! Hoe staat het er nu mee?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:58

Ik heb de caravan aan vrienden verkocht. We hebben besloten het helemaal anders te doen en we hebben ons een landrover discovery gekocht. Honden kunnen in de auto slapen en wij gaan nog een daktent kopen zodat we bovenop kunnen slapen.

Afbeelding

Hier kunnen de honden in slapen, en zo gaan ze ook vervoerd worden. Door middel van een tuigje aan haken

Afbeelding

Dit is toch meer ons ding dan de caravan, mijn vriend kon ook niet rechtstaan in de caravan dus hij was er sowieso al niet heel blij mee. De vrienden die hem gekocht hebben zijn kleiner, zij kunnen wel gewoon staan :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:13

heel wat anders dus!
maar heb je nog foto’s van de verkochte caravan?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:45

Daar was niets verder aan gedaan dan de laatste keer O:) ze hebben hem in die staat gekocht, dus wel wat verlies op gemaakt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:20

Ooh jammer, was nieuwsgierig!

Maar de nieuwe oplossing ziet er goed uit!